معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۷:۴۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

حضور استاندار مانگیستائو در سرکنسولگری ایران

 استاندارمانگیستائو با مردم ایران در ارتباط با درگذشت ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد ابراز همدردی و حمایت کرد. نوردولت قلیبایف با حضور در سرکنسولگری ایران در آکتائو در دفتر یادبود این گونه نوشت: با کمال تأسف خبر درگذشت نابهنگام ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردم. ابراهیم رئیسی فرزند وفادار کشورش بود که تمام زندگی خود را وقف خدمت به میهن کرد. نوردولت قیلیبای نوشت: من از طرف همه مردم مانگیستائو و از طرف خودم به مردم ایران تسلیت می‌گویم.

https://www.inaktau.kz/news/3780878/akim-mangistau-nurdaulet-kilybaj-posetil-generalnoe-konsulstvo-irana

رشد 14.2 درصدی حجم حمل و نقل نفت قزاقستان در سه ماهه اول 2024

 بر اساس گزارش 17 می‌شرکت ملی نفت و گاز KazMunayGas (KMG)، حجم حمل و نقل نفت خط اصلی و دریایی قزاقستان در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.2 درصد افزایش یافته و به 21541 تن رسیده است.

 حجم نفت حمل شده از طریق خطوط لوله اصلی قزاقستان به دلیل افزایش حجم صادرات به اروپا، در کنار افزایش ترانزیت و حمل و نقل نفت از بندر آکتائو، 7.9 درصد افزایش یافت و به 18081 تن رسید. حجم حمل و نقل نفت از طریق دریا با 65.2 درصد افزایش به 3460 تن رسید. این افزایش تا حد زیادی به انتقال نفت آذربایجان از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان در دریای مدیترانه و افزایش حجم حمل‌ونقل در دریای خزر در مسیرهای بندر آکتائو به بندر ماخاچ‌کالا و بندر باکو مربوط می‌شود.

 سهم KMG از تولید نفت در میدان کاشاگان 780000 تن (68000 بشکه در روز) بود که به دلیل ظرفیت محدود برای تزریق مجدد و فرآوری گاز مرتبط با کاهش 1.7 درصدی مواجه بود. تولید نفت و میعانات گازی قزاقستان با 1.7 درصد افزایش به 6064 تن رسید، در حالی که تولید گاز طبیعی و مرتبط (قبل از تزریق مجدد) با 4.6 درصد افزایش به 2.5 میلیون متر مکعب رسید. با این حال، حجم فرآوری هیدروکربن در پالایشگاه‌های قزاقستان و رومانی 6.3 درصد کاهش یافت و از 4936 تن قبلی به 4626 تن کاهش یافت. تولید نفت در میدان تنگیز با 2.1 درصد افزایش به 1.5 میلیون تن (132000 بشکه در روز) و تولید گاز مرتبط با افزایش 3.4 درصدی به 839 میلیون متر مکعب رسید. این امر به بهره وری بالای چاه، عملیات قابل اعتماد کارخانه و دمای مطلوب محیط نسبت داده شد.

https://astanatimes.com/2024/05/kazakhstans-oil-transportation-volume-grows-14-2-in-first-quarter-of-2024/

افزایش ظرفیت بنادر آکتائو، کوریک تا 50 درصد

 قزاقستان قصد دارد تا سال 2028 ظرفیت بنادر آکتائو و کوریک را 50 درصد افزایش دهد. طرح جامع توسعه زیرساخت‌های دریایی برای سال‌های 2028-2024 تصویب شده است. بر اساس برنامه، قرار است یک خوشه بزرگ حمل‌ونقل دریایی و لجستیک بر اساس بنادر آکتائو و کوریک ایجاد شود. اجرای این کار باعث می‌شود که امکان افزایش ظرفیت کانتینری، توسعه پایانه‌های حمل و نقل کالا و تدارکات حمل‌ونقل بین‌المللی و همچنین کاهش موانع اداری فراهم شود.

 بر اساس گزارش وزارت حمل و نقل جمهوری قزاقستان، امسال کار لایروبی آب‌های بندر کوریک و ساخت هاب کانتینری در بندر آکتائو آغاز خواهد شد. بخش عمده‌ای از پروژه‌ها از طریق سرمایه گذاری‌های خصوصی اجرا می‌شود. قرار است تا سال 2028 ظرفیت بندر تا 50 درصد افزایش یافته و عبور کانتینرها 3 برابر افزایش یابد. در حال حاضر ظرفیت کل بنادر آکتائو و کوریک 21 میلیون تن است.

https://www.azernews.az/region/226421.html

ارسال حدود 250 قطار بلوک کانتینری از طریق کریدور میانی توسط چین

چین قصد دارد امسال حدود 250 قطار بلوک کانتینری را از طریق کریدور میانی ارسال کند. شرکت راه آهن آذربایجان اعلام کرد از ابتدای سال جاری تعداد قطارهای بلوک کانتینری که از بندر شیان چین از طریق کریدور حمل و نقل ترانس خزر (کریدور میانی) ارسال شده‌اند به 60 مورد رسیده است. حدود 250 قطار بلوک کانتینری قرار است تا پایان سال 2024 از طریق کریدور میانی ارسال شوند. علاوه بر بندر شیان، از ماه آینده، قطارهای بلوک کانتینری از بندر لیانیونگانگ به باکو ارسال خواهند شد.

https://report.az/en/infrastructure/china-planning-to-send-about-250-container-block-trains-through-middle-corridor-this-year/

اجرای پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری در مانگیستائو

 در طول پنج سال گذشته، بیش از 3 تریلیون تنگه در سرمایه ثابت منطقه مانگیستائو سرمایه گذاری شده است. منطقه ویژه اقتصادی بندر آکتائو یک تسهیلات مهم برای افزایش پتانسیل منطقه محسوب می‌شود. نایب رییس هیات مدیره بندر دریایی آکتائو باگلان کنبیلف می‌گوید: تا امروز حجم کل سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی 324.9 میلیارد تنگه است. از این تعداد، 170.02 میلیارد تنگه سرمایه گذاری خارجی بوده است. 461.5 میلیارد تنگه تولید و 2272 شغل ایجاد شده است. حجم سرمایه گذاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در سال‌های گذشته 3.83 میلیارد تنگه مواد اولیه صادر شده است. در سال‌های 2026-2024، تعدادی پروژه اجرا می‌شود که از بزرگترین آنها می‌توان به شرکت‌های صنایع شیمیایی Topan و Chem Invest Export که محصولات شیمیایی تولید می‌کنند، اشاره کرد.

 به گفته وی کانال‌های اصلی صادرات عبارتند از آذربایجان، روسیه، ازبکستان، اوکراین، آلمان و فرانسه. سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به آکتائو عبارتند از: چین، بریتانیا، آذربایجان، سنگاپور، ترکیه و آلمان. بر اساس دستورالعمل رییس دولت، به منظور افزایش توان حمل و نقل و لجستیک کشور، قلمروهای بندر تجاری دریایی آکتائو، منطقه باری بوتینو و بندر کوریک در منطقه اقتصادی گنجانده شده است. به عنوان بخشی از این کارها، در کنار اقدامات توسعه زیرساخت‌های بندری، ایجاد هاب کانتینری در منطقه اقتصادی برنامه ریزی شده است. در حال حاضر انتظار می‌رود تصمیم دولت برای تمدید منطقه اقتصادی تا سال 2053 باشد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/kakie_krupnie_investitsionnie_proekti_budut_realizovani_v_mangistau_

نظارت دقیق بر زیستگاه فوک ها در مانگیستائو

 مرکز مطالعات و احیای فوک خزر با انتشار خبری گزارش داد هم اکنون متخصصان این مرکز به طور مرتب از آب و خاک منطقه نمونه برداری خواهند کرد. در این گزارش آمده است: ما از مرکز حمایت از ابتکارات مدنی NAO برای انجام تحقیقات در مورد زیستگاه فوک خزری با تعیین مواد شیمیایی مضر در دریای خزر، کمک مالی گرفتیم. کارشناسان مرکز ما ماهانه از آب و خاک منطقه ساحلی دریای خزر برای تعیین فلزات سنگین و آلاینده‌های آلی در اشیاء محیطی و نمونه‌هایی از فوک‌های خزری (مو، ویبریسه) نمونه‌برداری می‌کنند. همچنین با تجزیه و تحلیل اشیاء محیطی به دلایل مرگ فوک ها رسیدگی و در صورت یافتن حیوانات بیمار و آسیب دیده، مراقبت‌های دامپزشکی به آنها انجام می‌شود. به عنوان بخشی از تحقیقات، نظرسنجی از ساکنان محلی، ماهیگیران، دانش آموزان با موضوع آگاهی در مورد زندگی فوک خزری و کاهش جمعیت آنان انجام خواهد شد.

https://www.lada.kz/aktau_news/ecology/123552-v-mangistau-nachnut-tshchatelnee-sledit-za-sredoi-obitaniia-tiulenei.html

ارسال بیش از یک هزار تن کمک‌های بشردوستانه به کولساری

 به گفته رییس ستاد داوطلبی کولساری، ژانارگل شارگابایوا، امروز بیش از حد کافی مواد غذایی در این نقطه وجود دارد. ما طبق برنامه مشخصی بین مردم غذا توزیع می‌کنیم. ما برای حدود 500 خانواده هر آنچه را که نیاز دارند فراهم می‌کنیم. امروزه ذخایر زیادی از آرد، مرغ منجمد، تخم مرغ، غلات، پوشک و کتانی پاستل وجود دارد.

 کمک‌های بشردوستانه که شامل مواد غذایی فاسد نشدنی، محصولات بهداشتی و مواد شیمیایی خانگی است، از مرکز منطقه به کولساری می‌رسد. در حال حاضر، از آغاز وضعیت اضطراری، حدود 1 هزار تن کمک‌های بشردوستانه به منطقه ژیلیوی ارسال شده است.

https://www.inatyrau.kz/news/3778811/v-atyrau-podgotovleny-94-evakopunkta

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما