معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۱۴:۱۸

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در نیمه اول اردیبهشت ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای توافق ساخت ۴ کشتی میان کشتی سازی نیروی دریایی و شرکت کره ای هیوندای

دینا بولوارته، رئیس جمهور پرو روز ۱۸ آوریل در مراسم امضای قرارداد میان شرکت خدمات صنعتی نیروی دریایی (سیما) و شرکت کره ای صنایع سنگین هیوندای حضور یافت. طبق این قرارداد شرکت کره ای برای ساخت ۴ کشتی با نیروی دریایی پرو همکاری می‌کند. دو فروند از ناوهای ساخته شده جهت تقویت توان گشت زنی نیروی دریایی و دو فروند دیگر برای توسعه حمل و نقل دریایی و پشتیبانی نیروهای مسلح و یا تقویت روند کمک رسانی به مناطق آسیب دیده در زمان بروز سوانح طبیعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: سایت وزارت خارجه پرو

حضور کشتی صیادی چینی در آب های سرزمینی پرو

به گفته صیادان محلی پرویی یک کشتی چینی با موقعیت یاب ماهواره ای خاموش روز ۱۸ آوریل در نزدیکی تاسیسات شرکت کشتی سازی سیما در بندر چیمبوته در منطقه آنکاش مشاهده شده است. ماهیگیرانی که به سبب فعالیت این کشتی چینی متاثر شده اند به سرعت اقدام به عکس برداری و سپس اطلاع رسانی در مورد آن کردند. کشتی چینی جینهای از ۵۰۰ متر مکعب ظرفیت ذخیره برخوردار بوده و طول آن به ۴۵ متر می رسد. این کشتی متعلق به شرکت ژوشان جین‌های اوشن فیشری است و به صید نوعی نرم تن ارزشمند پرو از لحاظ صادراتی به نام سرپاور پرنده می‌پردازد. این کشتی مجوز صید سروپاور پرنده را در آب های بین المللی از سازمان منطقه ای صید پاسیفیک جنوبی دریافت کرده است که پرو نیز عضو آن است. اما سواستفاده‌های شرکت های چینی در خاموش کردن موقعیت یاب ماهواره ای موجب اعتراض صیادان پرویی شد که به نوبه خود منجر به صدور فرمانی از سوی دولت گردید که بر اساس آن هر کشتی خارجی که در آب های بین المللی به صید سرپاورپرنده می‌پردازد صرفا در صورت روشن کردن موقعیت یاب ماهواره ای خود از سوی کشور پرو خدمات فنی دریافت خواهد کرد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

افزایش 50 درصدی فروش خودروهای الکتریکی در سه ماه نخست سال جاری میلادی

طبق داده‌های انجمن خودرو پرو (AAP) طی سه ماهه نخست سال جاری ۱۴۳۳ خودرو به فروش رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۰.۴ درصد افزایش داشته است. در این میان نشان تجاری ژاپنی تویوتا و مدل یاریس کروس بیشترین فروش را در میان دیگر خودروها داشته که قیمت آن ۲۳ هزار دلار بوده و مدل هیبرید یا ترکیبی آن ۲۸ هزار دلار به فروش رسیده است. به گفته کارشناسان این میزان طی ماه‌های آینده نیز افزایش خواهد یافت و اما بازار خودروهای الکتریکی در پرو به نسبت کشورهای همسایه همچنان سهم کمتری را بخود اختصاص داده است. از این رو کارشناسان خواستار مشارکت بخش دولتی برای خرید خودروهای الکتریکی جهت استفاده از آن‌ها در ادارات دولتی شده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

مجری احداث فرودگاه چینچروس طرح اصلاح هزینه‌های پروژه را به وزارت حمل و نقل ارائه کرد

ادامه پروژه ساخت فرودگاه بین المللی چینچروس در منطقه کوسکو اخیرا با موانع مالی و اداری روبرو شده است که شرکت پرویی مجری طرح، ناتیویداد اصلاحیه ای را برای دریافت پیش پرداختی ۴۰ میلیون سلی (۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار دلاری) از وزارت حمل و نقل برای ادامه این پروژه پیشنهاد داده است. شرکت پرویی درخواست افزایش ۱۹۳ میلیون دلار افزون بر مبلغ توافق را مطرح کرده و دلیل خود را افزایش هزینه‌ها به سبب بالا رفتن نرخ تورم از زمان عقد قرارداد و افزایش بهای مصالح ذکر کرده است. اختلاف میان شرکت پرویی و وزارت حمل و نقل به یک مرجع داوری محلی ارجاع شد که پیشنهاد شرکت پرویی بدون ارائه دلیل مشخصی رد شد. به گفته منابع آگاه مبلغ ۴۰ میلیون سل به بازپرداخت بدهی و ساخت پایانه مسافری اختصاص خواهد یافت و صرفا جوابگوی دو ماه هزینه‌های پروژه است. در صورتی که در این مدت اختلاف موجود حل نشود پروژه متوقف خواهد شد. پروژه فرودگاه چینچروس با هدف تقویت گردشگری در منطقه کوسکو انجام می‌شود.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

 

وزارت اقتصاد پرو سرمایه گذاری بخش دولتی را در طرح های توسعه ای تا سال ۲۰۲۸ افزایش می دهد

وزارت اقتصاد پرو روز ۲ مه نرخ رشد تولید ناخالص ملی برای سال ۲۰۲۴ را ۳.۱ درصد پیش بینی کرد اما در عین حال کسری بودجه را ۲.۵ درصد اعلام و بر این اساس با برشمردن کاهش قابل توجه سرمایه گذاری بخش خصوصی اعلام کرد که سرمایه گذاری بخش دولتی به ویژه در طرح های توسعه ای تا ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت. این رویکرد دولت با توجه به پیش بینی افزایش رشد اقتصادی ۳.۱ درصدی در سال جاری اتخاذ می‌شود که خود ناظر بر احتمال افزایش صادرات و تقویت اقتصاد کلان پس از عبور از رکود ۰۶.درصدی سال ۲۰۲۳ است. در عین حال نحوه عملکرد دولت بولوارته در بخش اقتصاد موجب انتقاد وزیر اقتصاد و دارایی از شخص رئیس جمهور شد، به نحوی که در یک مصاحبه دولت بولوارته را یک دولت ضعیف خوانده بود که البته در مقابل انتقادات دیگر وزرا و مقامات دولتی مجبور به عذرخواهی از رئیس جمهور و کابینه شد. از سوی دیگر بولوارته اقدام به برکناری کارلوس اولیوا از ریاست شورای مالی وزارت اقتصاد و دارایی کرد که وظیفه نظارت بر روند شفافیت عملکرد نهادهای دولتی را برعهده داشت. بسیاری از تحلیل گران چنین اقدامی را سیاسی و به نحوی به تلافی جویی رئیس جمهور علیه وزارت اقتصاد به سبب دست داشتن در رسوایی ساعت های گرانقیمت رولکس وی برشمردند.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

برای نخستین بار نرخ تورم پس از ۳۵ سال در حد پیش بینی بانک مرکزی قرار گرفت

مؤسسه آمار و انفورماتیک پرو روز ۲ مه اعلام کرد که نرخ تورم پرو طی سال جاری میلادی در حد ۱ تا ۳ درصد خواهد بود که مطابق انتظارات و پیش بینی‌های بانک مرکزی است و برای نخستین بار طی ۳۵ سال گذشته است که تخمین بانک مرکزی تا این حد به واقعیت نزدیک بوده است. به گفته این مؤسسه نرخ تورم ماه آوریل ۰.۰۵ درصد کاهش داشت و نرخ تورم سالانه نیز ۲.۴۲ درصد بوده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند علی رغم مثبت بودن چنین شاخصی بحران‌های اقتصادی سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به نحو چشمگیری موجب کاهش قدرت خرید مردم و سبد خانوار شده است. اما سیر نزولی نرخ تورم می‌تواند خبر مطلوبی برای اقتصاد پرو باشد. هر چند هنوز تا سطح دوران پیش از کرونا بسیار فاصله دارد. 

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما