معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۵:۱۴

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ بیکاری ماه آوریل

سازمان آمار یونان نرخ بیکاری این کشور در آوریل سال جاری را 10.8 درصد اعلام کرد. این سازمان، نرخ بیکاری یونان در ماه مارس 2024 را 10.8 درصد و در آوریل 2023 را 11.5 درصد اعلام کرده بود. بر این اساس، تعداد بیکاران یونانی به 521295 نفر رسیده که در مقایسه با آوریل 2023 به میزان 3.9 درصد برابر با 6072 نفر کاهش یافته است. نرخ بیکاری زنان از 15 درصد در آوریل سال گذشته، در حال حاضر به  13.4 درصد رسیده است و نرخ بیکاری جوانان نیز از 29.5 درصد به  22.6 درصد کاهش یافته است.

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1675073/anergia-sto-108-ton-aprilio-symfona-me-tin-elstat/

کمبود پرسنل در زمینه فناوری اطلاعات

بر اساس گزارش نهاد بازرسی کار در یونان، در این کشور کمبود کارکنان متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که موقعیت رقابتی شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را تحت تاثیر قرار داده است. کارفرمایان حوزه فناوری اطلاعات عمدتا به دنبال برنامه‌نویس، مدیر پروژۀ فناوری اطلاعات و متخصصان امنیت سایبری هستند. بخش‌هایی که یونان با بیشترین کمبود نیروی کار مواجه است شامل بخش فناوری اطلاعات (32.5 درصد)، بخش هتل‌داری و پذیرایی (12.2 درصد)، بخش خدمات فنی (12 درصد)، بخش خرده‌فروشی (5.4 درصد) و مخابرات (4.9 درصد) می‌باشند.

لازم به ذکر است بین سال‎های 2020 تا 2023، تعداد شرکت‌هایی که با کمبود پرسنل مواجه هستند 5 برابر شده است. از هر سه شرکت متقاضی استخدام کارمند، یک شرکت از بخش فناوری اطلاعات است. شایان ذکر است که دانشگاه‌های یونانی فقط 50 درصد نیازهای حوزه فناوری اطلاعات را تامین می‌کنند. از 36 دانشکده دانشگاه‌های سراسر یونان در حوزه فناوری اطلاعات، سالانه 4500 نفر فارغ التحصیل می‌شوند (50 درصد پذیرفته شدگان) در حالی که بازار حدود دو برابر بیشتر از این رقم را نیاز دارد. کارشناسان بر لزوم تمرکز بر تولید متخصصتن مورد نیاز بازار و اقتصاد و ارتباط نزدیک بین دانشگاه‌ها و بازار کار تاکید می‌کنند و معتقدند که در حال حاضر فقط 51 درصد افراد فارغ‌التحصیل می‌توانند بلافاصله شغل پیدا کنند.

https://www.in.gr/2024/05/31/economy/oikonomikes-eidiseis/agora-ergasias-o-klados-pou-anazitei-tous-perissoterous-ypallilous-se-poies-theseis-entopizontai-elleipseis/

آغاز حفاری‌های اکتشافی از اواخر 2025 یا اوایل 2026

اسکیلاکاکیس وزیر محیط‌زیست و انرژی یونان طی سخنانی در نشست مجمع گاز مدیترانه شرقی (EMGF) در آتن اظهار داشت که نخستین حفاری‌های اکتشافی منابع هیدروکربنی این کشور در اواخر سال 2025 یا اوایل 2026 آغاز خواهد شد. یادآور می‌شود که یونان مجوز فعالیت اکتشافی در غرب و جنوب‌غربی جزیره کرت را به کنسرسیومی متشکل از شرکت آمریکایی اکسون موبیل و شرکت یونانی هلنیک انرژی (هلنیک پترولئوم سابق) داده است. فعالیت‌های لرزه‌نگاری کنسرسیوم خاتمه یافته و اینک در حال بررسی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده است. در صورتی که نتایج بررسی‌های مثبت باشد، نخستین حفاری اکتشافی در اواخر سال آینده میلادی انجام خواهد شد.

https://www.in.gr/2024/05/30/economy/oikonomikes-eidiseis/geotriseis-2025-proto-trypani-gia-fysiko-aerio-tis-kritis/

افزایش حجم خرده‌فروشی در یونان

بر اساس اعلام ELSTAT، حجم خرده‌فروشی یونان در ماه مارس امسال 5.2 درصد افزایش یافت، زیرا فروش در اکثر فروشگاه‌های خصوصی افزایش داشت. به طور خاص، گردش مالی مواد دارویی و آرایشی (14.9 درصد)، غذا، نوشیدنی و تنباکو (14.3 درصد)، فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی (10 درصد)، پوشاک و کفش (9.4 درصد)، سوخت و روان کننده خودرو (8.1 درصد) و فروشگاه‌های بزرگ (4.6 درصد) افزایش یافته و در مقابل، گردش مالی مبلمان، کالاهای برقی و لوازم خانگی (12 درصد) و کتاب، کاغذ و سایر کالاها (5.5 درصد) کاهش داشته است.

Τρόφιμα-Ποτά-Κανπός: Άνοδος 14,3% τζίρου - Πτώση 12% σε Έπιπλα-Ηλεκτρικά είδη | ΣΚΑΪ (skai.gr)

مزایای اتصال برقی یونان و قبرس

بر اساس تحلیل هزینه-فایده به روز شده که توسط شرکت Exergia با همکاری دانشگاه پلی‌تکنیک آتن تهیه شده است، اتصال برقی یونان و قبرس موسوم به پروژه Great Sea Interconnector، موجب حداقل 30 درصد صرفه‌جویی در قبوض برق مصرف کنندگان قبرسی در سال 2030 خواهد شد. بر اساس گزارش تجزیه و تحلیل مورد نظر، منفعت اجتماعی این پروژه به 8 میلیارد یورو می‌رسد که چند برابر از هزینه ساخت آن که 1.9 میلیارد یورو تخمین زده می‌شود بیشتر است. به عبارت دیگر سود اجتماعی خالص پروژه به بیش از 6 میلیارد یورو می‌رسد.

https://www.kathimerini.gr/politics/foreign-policy/563057626/toyrkos-ypoyrgos-paideias-tha-ithela-na-do-anoichti-ti-theologiki-scholi-tis-chalkis/

درخواست یونان برای دریافت قسط چهارم از صندوق بازیابی

درخواست یونان برای دریافت قسط چهارم یارانه به ارزش یک میلیارد یورو از صندوق بازیابی و تاب‌آوری اروپا تسلیم مراجع اتحادیه اروپا خواهد شد. در آوریل گذشته درخواست دریافت چهارمین قسط وامی از این صندوق به ارزش 2.3 میلیارد یورو به کمیسیون اروپال تسلیم شده بود. وزارت دارایی یونان انتظار دارد درخواست دریافت قسط وام 2.3 میلیارد یورویی در طول ماه جاری میلادی تصویب شود. تا کنون یونان مبلغ 14.64 میلیارد یورو برابر با 40 درصد سهم این کشور از صندوق (حدود 36 میلیارد یورو) دریافت کرده است. این کشور 7.59 میلیارد یورو وام و 7.29 میلیارد یورو یارانه تا کنون دریافت کرده است. یادآور می‌شود سهم یونان از صندوق بازیابی 31.16 میلیارد یورو بود که پس از بازنگری آن به 36 میلیارد افزایش یافت. حدود نیمی از این مبلغ (17.7 میلیارد یورو) به صورت وام و نیم دیگر (18.2 میلیارد یورو) به صورت یارانه خواهد بود. بهره وام 0.35 درصد برای شرکت‌های کوچک و 1 درصد برای شرکت‌های متوسط و بزرگ تعیین شده است.

https://www.kathimerini.gr/economy/563060677/ypovoli-tetartoy-aitimatos-pros-to-tameio-anakampsis/

هزینه‌کرد گردشگران یونانی در خارج از کشور

همزمان با افزایش درآمد گردشگری یونان و افزایش تعداد گردشگران خارجی که از این کشور بازدید می‌کنند، مخارج گردشگران یونانی که به خارج سفر می‌کنند نیز رو به افزایش است. تعداد بیشتری از یونانی‌ها در سال 2023 به خارج از کشور سفر کرده و هزینه بیشتری کردند. سفرهای گردشگران یونانی به مقاصد ارزان چون بالکان و ترکیه کاهش یافته در حالی که به کشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان افزایش یافته است. به نقل از گزارش انجمن شرکت‌های مسافرتی یونان، در سال 2023 هزینه مسافرتی گردشگران یونانی به 2.4 میلیارد یورو رسید. در سال گذشته 6.2 میلیون خروجی به مقاصد خارج از کشور ثبت شده است. 

https://www.kathimerini.gr/economy/563062681/sta-2-4-dis-oi-taxidiotikes-dapanes-ton-ellinon-sto-exoteriko-to-2023/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما