معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۰۹:۳۶

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

گشودن بازار مرزی برای تاجران افغانی در تاجیکستان

خبرگزاری رادیو آزادی: دولت تاجیکستان هر هفته به گروهی از تجاری افغانی اجازه می‌دهد تا وارد چند ناحیه مرزی تاجیکستان شده و تجارت کنند. بازاری مرزی تاجیکستان و افغانستان در روستای روزوی ناحیه درواز قرار دارد و این تنها جایی است که ساکنان دو طرف مرز حق تجمع و خرید و فروش دارند.

در این بازار تجار و ساکنان بدخشان افغانستان خامه، برنج، روغن، نوشیدنی‌ها، سیب زمینی، آجیل و ... برای تجارت می‌آورند و از این طرف مرز محصولات مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

اگرچه تاجیکستان حکومت «طالبان» را تا کنون به رسمیت نشناخته، اما اجازه داده است که بازار هفته‌ای یک بار، روزهای شنبه، برای ساکنان و تجار افغانی باز شود.

بهرام رحیمی، یک تاجر افغانی در زمینه گشوده شدن این بازار می‌گوید: هر چند ایجاد و باز شدن بازار برای تجارت یک ضرورت است ولی از آن مهمتر ارتباط فرهنگی و آشنا شدن مردم با یکدیگر است. مردم بدخشان تاجیکستان و دیگر مناطق مرزی از جنوب برای تجارت به اینجا می‌آیند و آن را منبع درآمد کشاورزان می‌دانند.

فیروز عبدالله اف، تاجر تاجیک، می‌گوید: وقتی بازار برای مدتی تعطیل شد مردم جایی برای فروش محصولات مزرعه خود نداشتند و اکنون که باز شده است مردم درواز و کولاب محصولات کشاورزی خود را به اینجا آورده می‌فروشند.

 شایان ذکر است که چندین بازار مرزی در مرز بیش از 1300 کیلومتری تاجیکستان وجود دارد که مردم از هر دو طرف در آن تجارت می‌کنند. بازارها چند سال پیش تعطیل شدند و یکی از دلایل آن بازگشت «طالبان» به قدرت بود.

دیلاور قاسمی معاون ناحیه درواز به این خبرگزاری گفت: در سال 2019 به دلیل شیوع بیماری کوید 19 و هم وضعیت سیاسی کشور همسایه، بازار مرزی روزوی تعطیل شد. بر اساس دستور دولت تاجیکستان در سبتامبر سال 2023 دوباره باز شد.

قابل ذکر است که بازار تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی تاجیکستان قرار دارد زیرا از ورود شبه نظامیان و افراط گرایان اسلامی‌ به این کشور نگران است. پس از بازگشت طالبان به قدرت، دولت تاجیکستان روابط نزدیک و سطح بالایی نداشته است، اما تجارت بین دو طرف ادامه دارد.

بر اساس آمار رسمی، در سال 2023، حجم گردش مالی بین دو کشور 97 میلیون دلار بوده است که بیشتر آن اختصاص به فروش برق تاجیکستان به افغانستان داشته است.

https://d5im7rc8u1w43.cloudfront.net/a/tojikiston-dari-yak-bozori-marziro-ba-ruyi-afghonistoniho-boz-kardaast/32964275.html

7.5 میلیارد دلار نیاز توسعه بخش راه آهن تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلاس: عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان گفت که حمل و نقل ریلی مهمترین بخش استراتژیک در تاجیکستان است.

وزیر در نشست «توسعه کریدورهای حمل و نقل بین المللی چند وجهی که از کشورهای آسیایی و خاورمیانه» در کازان در حاشیه پانزدهمین مجمع بین المللی اقتصادی «روسیه - جهان اسلام: مجمع کازان»، خاطرنشان کرد که حمل و نقل ریلی نقش مهمی در تأمین نیازهای اقتصاد ملی و جمعیت کشور در حمل و نقل کالا و مسافران ایفای می‌کند. وی تاکید کرد: بیش از 70 درصد کالاهای وارداتی و صادراتی کشور از طریق راه آهن جابجا می‌شود.

به گفته عظیم ابراهیم در حال حاضر بیش از 10 پروژه عمرانی قابل توجه در صنعت راه آهن آماده شده است که برای اجرای آنها حدود 7.5 میلیارد دلار نیاز است. همچنین 10 کریدور تجاری و ترانزیتی اولویت دار در جمهوری تاجیکستان معین شده است که از شرق به غرب و از شمال به جنوب از خاک جمهوری تاجیکستان عبور می‌کند. توجه ویژه به توسعه کریدورهای چندوجهی اقتصادی و حمل‌ونقل در تاجیکستان است که کشورهای جنوب شرق آسیا را با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، ایران، ترکیه و سایر کشورهای اروپایی که دسترسی به بنادر دریایی را فراهم می‌کنند، متصل می‌کند.

وی افزود: کارهای فعالانه‌ای برای استفاده مؤثر از کریدور تاجیکستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه در حال انجام است که مزیت آن فراهم کردن کوتاه‌ترین مسیر از مرز چین از طریق قلمرو تاجیکستان و کشورهای فوق الذکر است که به یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

 این کریدور چین را به کشورهای مسیر شمال به جنوب متصل می‌کند، یعنی اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر متصل می‌کند.

عظیم ابراهیم تاکید کرد: مسیر شمال - جنوب تضمین کننده توسعه جابجایی بی وقفه، به موقع و کارآمد کالا بین کشورهای منطقه است. وی افزود: «تاجیکستان با درک اهمیت این مسیر، در سال 2004 تصمیم گرفت به آن بپیوندد».

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240523/na-razvitie-zheleznodorozhnogo-sektora-tadzhikistana-planiruyut-napravit-75-millioniardov

 

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری در تاجیکستان به تجار چینی

 خبرگزاری خاور: دیدار نسیم‌جان انوراف معاون اول اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان با محافل تجاری جمهوری خلق چین که به ریاست مدیر ساختار مشاوره بازرگانی «HuaheInternational»، در دوشنبه انجام شد.

در این نشست بیش از 40 تن از نمایندگان دو طرف در حوزه‌های صنعت، انرژی، ساختمان، کشاورزی، لجستیک و ... شرکت نمودند. اطلاعات لازم در مورد فرصت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه گذاری جمهوری تاجیکستان به شرکت کنندگان ارائه شد.

همچنین با مساعدت اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان، این هیات به استان ختلان اعزام و با استاندار ختلان، اتاق بازرگانی و صنایع و کارآفرینان داخلی این منطقه دیدار و گفتگو کرد.

پس از ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری، نشست دوجانبه کارآفرینان B2B برگزار شد.

https://khovar.tj/rus/2024/05/delovym-krugam-kitaya-prezentovali-investitsionnye-vozmozhnosti-tadzhikistana/

 افزایش تمرکز کارآفرینان چینی به ساخت کارگاه و شرکت‌های تولیدی در استان ختلان

خبرگزاری خاور: نمایندگان استان ختلان با نمایندگان کارآفرینان و سرمایه گذاران جمهوری خلق چین برای ساخت کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی و ایجاد شغل برای ساکنان تبادل نظر کردند.

 همچنین در این نشست طرفین دیدگاه‌های خود را در خصوص ایجاد همکاری‌های سودمند در راستای تحقق چهارمین هدف ملی- صنعتی شدن سریع کشور از جمله ایجاد بنگاه‌های صنعتی در استان ختلان بیان کردند.

هدف از برگزاری این نشست توسعه همکاری بین کارآفرینان دو کشور و اقدام برای غنی سازی تجربه تجاری بوده است.

https://khovar.tj/2024/05/tava-u-i-so-ibkoroni-chin-baroi-bunyodi-korgo-va-korhona-oi-iste-sol-dar-viloyati-hatlon-meafzoyad/

افزایش حجم حمل و نقل بار از طریق پاسگاه کولما-کاراسو

 خبرگزاری خاور: مراسم جشنی با مشارکت رئیس وزارت حمل و نقل و استاندار مختار کوهستان بدخشان و همچنین نمایندگان منطقه مختار اویغور سین کیانگ جمهوری خلق چین به مناسبت بیستمین سالگرد افتتاح پست بازرسی کولما-کاراسو در ناحیه مرغاب برگزار شد.

شرکت کنندگان در این رویداد با فعالیت‌های پاسگاه کولما-کاراسو واقع در مرز استان مختار کوهستان بدخشان جمهوری تاجیکستان و منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ چین در ارتفاع 4 هزار 362 متری از سطح دریا و در 80 کیلومتری ناحیه مرکز مرغاب آشنا شدند.

این نشست را علیشیر میرزانبات استانداری بدخشان افتتاح کرد و خاطرنشان کرد که جمهوری خلق چین یکی از شرکای استراتژیک تاجیکستان است. به لطف سیاست‌های خردمندانه سران دو کشور همکاری‌های متقابل سودمند، روابط تجاری و اقتصادی، روابط دوستانه بین مردم به طور مداوم در حال گسترش است.

حجم حمل و نقل بار از طریق پاسگاه کولما-کاراسو هر سال در حال افزایش است. در سال 2023، حمل و نقل بار به 472 هزار و 852 تن رسید که در مقایسه با سال 2022 بیش از 2.5 برابر است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/obem-gruzoperevozok-cherez-kpp-kulma-karasu-uvelichivaetsya-s-kazhdym-godom/

 رشد 20 درصدی صنعت معدن تاجیکستان

تلگرام خبرگزاری اسپوتنیک: از ژانویه تا مه 2024، شرکت‌های معدنی بیش از 18.5 درصد تولید خود را افزایش دادند.

طی چهار ماه، شرکت‌های تخصصی معدنی بیش از 4.2 میلیارد سامانی (389 میلیون دلار) تولید کردند که 666.7 میلیون بیشتر از سال گذشته است. این افزایش به دلیل افزایش پتانسیل شرکت‌ها و همچنین ایجاد مسیرهای جدید در کار آنها است.

بخش قابل توجهی از این رشد با جذب سرمایه گذاری از چین صورت گرفته است. بنابراین، بر اساس اطلاعات رسمی، از 21 شرکت فعال در استخراج و فرآوری مواد معدنی و فلزات گرانبها در تاجیکستان، 7 شرکت توسط سرمایه چینی فعالیت می‌کنند.

تلگرام خبرگزاری اسپوتینک

تکمیل فاز اول پروژه «برق رسانی روستایی تاجیکستان» در بدخشان

خبرگزاری خاور: در فاز اول اجرای پروژه، «برق رسانی روستایی تاجیکستان» (TREP) که توسط بانک جهانی تأمین مالی می‌شود و توسط شرکت «پامیر انرژی» اجرا می‌شود، ساکنان 26 محله بدخشان به برق دسترسی پیدا کردند.

شایان ذکر است که نیروگاه‌های برق آبی کم مصرف به ساکنان مناطق دورافتاده کوهستانی برای دسترسی به برق کمک شایانی خواهد کرد. ساخت تاسیسات برقی در شرایط کوهستانی، به ویژه در مناطقی که جاده وجود ندارد، کار دشواری است. اما بدون توجه به این موضوع، در پاییز 2023، ساخت نیروگاه‌های کوچک آغاز شد.

نیروگاه‌های آبی کوچک برای تولید برق از 20 تا 220 کیلووات بسته به نیاز ساکنان طراحی شده‌اند. کار ساخت و ساز توسط سازمان ساختمانی محلی – شرکت خصوصی «نذری» و «مالک-1» با مشارکت فعال ساکنان محلی ادامه دارد.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده فاز دوم این پروژه که شامل برق رسانی به 35 روستای باقی مانده است تا سال 2025 به اتمام خواهد رسید.

https://khovar.tj/2024/05/bar-ikunonii-de-oti-to-ikiston-dar-mar-ilai-avvali-tatbi-i-loi-a-sokinoni-26-ma-allai-badahshon-ba-nerui-bar-dastras-pajdo-namudand/

 عزم بانک اروپایی بازسازی و توسعه برای نوسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب در استان ختلان

خبرگزاری خاور: بانک اروپایی بازسازی و توسعه آماده است ایستگاه‌های پمپاژ آب و آبیاری زمینه‌های کشاورزی در استان ختلان را بازسازی کند. این موضوع در دیدار سعید دولتعلی، رئیس استان ختلان با ویفل هولگر، رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه در تاجیکستان بیان شد.

دولتعلی با بیان اینکه با سرمایه گذاری بانک اروپایی بازسازی و توسعه پروژه‌های متعددی از جمله پروژه «توسعه حمل و نقل عمومی در باختر» عملی شده است.

شایان ذکر است که پروژه‌های مدیریت زباله در شهرهای باختر، کولاب، نارک و ناحیه یاوان، همچنین تأمین آب آشامیدنی به شهر نارک و توسعه خدمات حمل و نقل عمومی در استان ختلان به مبلغ 30.2 میلیون دلار در حال اجرا هستند.

https://khovar.tj/2024/05/bonki-avrupoii-ta-did-va-rushd-dar-hatlon-pojgo-oi-obkashiro-navsoz-menamoyad/

سرمایه گذاری برای اجرای ده‌ها پروژه در حوزه علم

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان طی سخنرانی خود در دیدار با فعالان حوزه علم و معارف جمهوری تاجیکستان خاطرنشان کرد که در دوران استقلال کشور بیش از 1400 طرح سرمایه گذاری عمومی‌به ارزش 36 میلیارد سامانی (حدود 3.3 میلیارد دلار) در حوزه‌های مختلف اجتماعی- اقتصادی کشور از جمله در حوزه علمی و آموزشی با هزینه بودجه دولتی و سرمایه‌گذاری خارجی اجرا شد.

وی افزود: در حال حاضر 724 پروژه سرمایه‌گذاری عمومی دیگر به مبلغ 152 میلیارد سامانی (حدود 14 میلیارد دلار) در کشور در حال اجراست که ده‌ها طرح از این تعداد در حوزه علم است. در این مدت به تدریج سطح زندگی مردم کشور بهبود یافت و سطح فقر از 83 درصد در سال 1999 به 21.2 درصد در سال 2023 کاهش یافت. همچنین میانگین امید به زندگی از 70 سال به 76.3 سال افزایش یافت. علاوه بر این جمعیت تاجیکستان از 5.5 میلیون نفر در سال 1991 تا اول ژانویه 2024 به 10.3 میلیون نفر رسیده است. بعنی تقریباً دو برابر شده است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/v-strane-realizuyutsya-724-gosudarstvennyh-investitsionnyh-proekta-desyatki-napravleny-na-otrasl-nauki/

 اختصاص بیش از 12 میلیارد سامانی به زنان کارآفرین در تاجیکستان در پنج سال گذشته

خبرگزاری خاور: در کنفرانس علمی- عملی تحت عنوان «مسائل توسعه کارآفرینی زنان: وضعیت، مشکلات و راههای حل آن» بیان شد که به طور کلی در پنج سال گذشته میزان وام‌های ارائه شده به زنان و دختران بالغ بر 12.1 میلیارد سامانی بوده است. اعداد و ارقام گواه روشنی بر فعالیت زنان و دختران در اقتصاد کشور است.

خیرالدین عثمان‌زاده مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک جمهوری تاجیکستان، تاکید کرد: اجرای چنین اقداماتی در سال‌های اخیر، امکان ارائه بازار مصرف و خدمات، افزایش توان صادراتی کشور و ایجاد مشاغل جدید را افزایش داده است. باید گفت نقش کارآفرینی زنان در این راستا از جایگاه مهمی‌ برخوردار است.

بر اساس اقدامات ویژه جمهوری تاجیکستان، تعداد واحدهای تجاری روند افزایشی دارد و در سال 2023، تعداد کارآفرینان در کشور به بیش از 356 هزار نفر رسید که بیش از 85 هزار آنها را زنان کارآفرین تشکیل داده بودندکه نسبت به پنج سال گذشته 5 تا 10 درصد بیشتر است.

در این کنفرانس تأکید شد که موضوعات تحلیل و بررسی شده توسط متخصصان و کارشناسان در این نشست به حل مشکلات و موانع در توسعه کارآفرینی زنان کمک خواهد می‌کند.

https://khovar.tj/2024/05/dar-pan-soli-ohir-dar-to-ikiston-mabla-i-arzi-ba-zanonu-duhtaron-peshni-odshuda-12-1-milliard-somoniro-tashkil-namud/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما