معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تدریجی تورم در یونان

کمیسیون اروپا در آخرین گزارش خود در مورد شاخص های اقتصادی یونان می نویسد:«علیرغم کاهش بیشتر قیمت انرژی، روند کاهش تورم در اواسط سال 2023 به دلیل تورم بالای مداوم مواد غذایی، که توسط اثرات سیل و قیمت بالای خدمات تشدید شده بود، به طور موقت متوقف شد. تورم یونان در سال 2023 به طور متوسط 4.2 درصد و در مارس 2024 به 3.4 درصد رسید که یک درصد بالاتر از میانگین منطقه یورو است. انتظار می رود فشار قیمت ها به دلیل تورم مداوم مواد غذایی و رشد دستمزدها به تدریج در کوتاه مدت کاهش یابد. انتظار می‌رود قیمت‌های مصرف‌کننده در سال 2024 به میزان 2.8 درصد و در سال 2025 به میزان 2.1 درصد افزایش یابد. انتظار می‌رود تورم بدون احتساب انرژی و غذا کمی‌بالاتر بماند و به ترتیب در سال‌های 2024 و 2025 به ترتیب 3.1 درصد و 2.2 درصد افزایش یابد.

کسری مالی از 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به 1.6 درصد در سال 2023 کاهش یافت که عمدتاً به دلیل حذف تدریجی اقدامات انجام شده برای کاهش تأثیر قیمت های بالای انرژی است. به گفته کمیسیون، پیش بینی می‌شود که کسری مالی در سال 2024 به 1.2 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. این عمدتاً نتیجه افزایش متوسط هزینه‌های جاری است. این پیش‌بینی اصلاحات مالیاتی خوداشتغالی افزایش درآمد را در نظر می‌گیرد که از یک سو شامل کاهش 50 درصدی مالیات مقطوع و از سوی دیگر، اجرای حداقل درآمد برای خوداشتغالی‌ها است. کمیسیون همچنین خاطرنشان می‌کند که تقریباً تمام اقدامات حمایتی انرژی در حال حذف شدن هستند، به جز برخی از اقدامات ثانویه که پس از سال 2023 باقی می مانند، که دائمی‌شده اند، با هزینه مالی حدود 0.1٪ از تولید ناخالص داخلی.

منبع: cnn.gr

https://www.cnn.gr/oikonomia/anaptyxi/story/419317/komision-gia-ellada-anaptyksi-sto-2-2-kai-plithorismos-sto-2-8-to-2024

 

حمایت وزیر دارایی یونان از صندوق بازیابی و تاب آوری 2

آقای حاجیداکیس وزیر دارایی یونان طی سخنانی در مجمع سالانه اقتصادی که توسط کمیسیون اروپا در روز پنجشنبه 16 مه در بروکسل برگزار گردید، حمایت خود از طراحی صندوق بازیابی و تاب آوری جدید اتحادیه اروپا برای پشتیبانی از اقتصادهای کشورهای عضو این اتحادیه در "گذار سبز" را اعلام کرد. به گفته وزیر دارایی یونان روش دیگری برای ادامه پشتیبانی مالی از "سیاست های سبز" پس از پایان مدت اجرای صندوق بازیابی در سال 2026 وجود ندارد و باید صندوق بازیابی جدیدی با تمرکز بر بخش گذار سبز تهیه شود.

نامبرده طی سخنانی در پنل "گذار سبز: سیاست های منصفانه برای مردم و اقلیم" با تاکید بر ادامه تلاش جهت تحقق اهداف زیست محیطی تعیین شده در پیمان پاریس، خواستار تعدیل در سرعت اجرای اصلاحات در زمینه‌های مختلف چون کشاورزی گردید. وی با اشاره به دستاوردهای یونان تاکید کرد مصرف کربن در تولید برق به میزان 80 درصد و تولید گازهای گلخانه ای به میزان 43 درصد نسبت به سال 2005 کاهش یافته در حالیکه سهم منابع انرژی تجدید پذیر در تولید انرژی برق همچنان رو به افزایش است. 

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1663103/k-chatzidakis-nai-se-tameio-anakampsis-ii-gia-na-stirichthoyn-oi-prasines-politikes/

 

نامه نخست وزیر یونان به رئیس کمیسیون اروپا در مورد گرانی کالاهای شرکت‎های چند ملیتی

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان اعلام کرد که طی نامه ای به رئیس کمیسیون اروپا که قرار است در روز جمعه 17 مه ارسال شود، خواستار مداخله کمیسیون در مورد گرانی کالاهای شرکت های چند ملیتی در یونان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد. وی تاکید کرد شرکت های چند ملیتی باید به کمیسیون اروپا توضیح دهند چرا قیمت کالاهایشان در یونان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرانتر است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کمیته رقابت ، در یونان بین 73 تا 95 درصد کالاهای شرکت های چند ملیتی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و پرتغال گرانتر است.

وزارت توسعه طی ماه‌های گذشته جریمه‌های مالی به شرکت‎های چند ملیتی Unilever،  P&G،  Colgate – Palmolive، Johnson & Johnson  و  Friesland به ارزش 4.23 میلیون یورو بعلت نقض قانون تعیین سقف حاشیه سود ناخالص وضع کرده است. بر اساس این قانون حاشیه سود ناخالص به ازای هر واحد محصول نباید از حاشیه سود همان محصول در 31 دسامبر 2021 (قبل از آغاز دوران بحران تورم) عبور کند.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563029270/stin-komision-i-machi-kata-ton-polyethnikon-ti-zita-i-athina/

 

گرانی مصرف چرخش مالی کشورها را افزایش داد

به نقل از آمار آژانس درآمدهای دولتی یونان (AADE)، مصرف و گرانی، چرخش مالی شرکت های یونانی در سال 2023 را تقویت کرده و درآمدهای مالیاتی دولت را نیز افزایش داده است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط AADE تجارت خرده فروشی در رتبه اول قرار گرفته است. بخش فروش خودرو در رتبه دوم، بخش پذیرایی (کافه و رستوران) در رتبه سوم و بخش صنایع غذایی در رتبه چهارم قرار دارند. تجارت خرده فروشی در سال گذشته 60 میلیارد یورو فروش داشته که در مقایسه به یک سال قبل 4.95 میلیارد یورو بیشتر است. بخش خودرو 13.3 میلیارد یورو، 3.5 میلیارد بیشتر از سال 2022 فروش داشته است. بخش پذیرایی 11.1 میلیارد یورو در سال 2023 فروش داشته که در مقایسه با یک پیش از آن به میزان 23 درصد (2.071 میلیارد یورو) افزایش پیدا کرده است. از مجموع 87 بخش، در 71 بخش میزان فروش در سال 2023 به نسبت سال 2022 افزایش یافته است. میزان فروش بخش انرژی بعلت کاهش قیمت گاز و برق کاهش قابل توجه ای داشته است.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563034790/rekor-tziroy-gia-tis-epicheiriseis-logo-akriveias-kai-katanalosis/

 

اظهارات سخنگوی دولت در خصوص نامه یونان به رئیس کمیسیون اروپا

آقای پاولوس ماریناکیس، سخنگوی دولت اظهار داشت: «نامه نخست وزیر یونان به خانم اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، در اصل "ادامه یک سری ابتکارات دولت در برابر بزرگترین مشکل یونان که همان گرانی است" بود. وی با بیان اینکه محور اصلی سیاست دولت «افزایش درآمدها» است، تأکید کرد: «دومین چیزی که در کشور وجود نداشت، کنترل‌ها بود و توانسته‌ایم ظرف یک سال 44 هزار کنترل را انجام دهیم و اعمال کنیم.

با استناد به داده‌های مربوطه از  Eurostat، آقای ماریناکیس در مصاحبه تلویزیونی خود با SKAI، این روایت را که یونان گران‌ترین کشور اروپا است، به عنوان یک «افسانه» توصیف کرد. در مجموع میانگین تورم اتحادیه اروپا 13.1 درصد، منطقه یورو 20.4 درصد و کشور ما 15.1 درصد است. تورم اعلام شده یونان به میزان 15.1 درصد زیاد است، به همین دلیل پیگیری اصلی ما افزایش دستمزد است که به تدریج با کاهش قیمت ها منعکس می‌شود. ما بر اساس برنامه خودمان به کاهش مالیات ها ادامه خواهیم داد و نه بر اساس منطق مخالفان.

منبع: in.gr

Μαρινάκης: Μύθος ότι η Ελλάδα είναι η πιο ακριβή χώρα στην Ευρώπη | in.gr

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما