معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۳:۳۴ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

چین متعهد شد که CPEC را ارتقا  بخشد

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به همتای پاکستانی خود گفت چین آماده همکاری با پاکستان برای توسعه "نسخه ارتقا یافته" پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است. به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، وانگ در گفتگو با اسحاق دار، معاون جدید نخست وزیر پاکستان، از روابط "آهنین" بین کشورهای همسایه استقبال کرد و متعهد شد که CPEC را پیش ببرد.  آقای یی، با استناد به پیمانی که دو کشور در سال 2022 امضا کردند، گفت هر دو طرف باید به طور مؤثر توافق در چارچوب همکاری‌های صنعتی را اجرایی کنند و همکاری‌های خود را در زمینه‌هایی مانند صنعت، کشاورزی، معدن، انرژی‌های نو و فناوری اطلاعات تقویت کنند. خبرگزاری آناتولی به نقل از آقای یی گفت: عزم چین برای تعمیق همکاری با پاکستان متزلزل نخواهد شد. آقای یی به معاون نخست وزیر دار گفت در عین حال، امید است که پاکستان به تمام تلاش خود ادامه دهد تا نگرانی شرکت ها و پرسنل چینی را از بین ببرد. وی همچنین خواستار تعمیق بیشتر همکاری‌های امنیتی ضد تروریسم بین دو کشور شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی CCTV، معاون نخست وزیر چین در این دیدار گفت که چین مایل است ارتباطات استراتژیک سطح بالا با پاکستان را حفظ کند و اطمینان حاصل کند که توسعه CPEC با "کیفیت بالا" است. بر اساس بیانیه FO، دو طرف به پیشرفت های CPEC در حوزه انرژی و زیرساخت اشاره کردند و نسبت به سود مثبت فاز دو پروژه در زمینه‌های صنعت، کشاورزی و توسعه معدنی ابراز اطمینان کردند.

https://www.dawn.com/news/1833783?ref=whatsapp

مناطق ویژه اقتصادی CPEC (CPEC SEZS)  معاف از مالیات شدند

کابینه فدرال به وزارت دارایی دستور داده است که سود سهام شرکت های چینی فعال در پاکستان را تسویه کند و اطمینان حاصل کند که هیچ گونه مالیاتی در اعمال نشده است و در صورت اعمال مالیات، باید بلافاصله پس گرفته شود.

https://www.kcci.com.pk/research/mof-asked-to-make-cpec-sezs-tax-free/

پاکستان قصد دارد مدت بدهی 15.36 میلیارد دلاری IPP چین را تمدید کند

تیمی از صندوق بین‌المللی پول برای سنجش توانایی پاکستان برای بازپرداخت بدهی‌های فزاینده عزیمت کردند و در حال بررسی گزینه‌هایی برای تمدید 5 ساله بدهی معوق 15.36 میلیارد دلاری شرکت‌های داخلی چین است. موافقت دولت چین و همچنین شرکت های IPP آن که در این کشور فعالیت می‌کنند برای تغییر قراردادهای موجود الزامی است، که ممکن است به مذاکرات طولانی برای حصول نتایج مطلوب نیاز داشته باشد. اگر دولت تصمیم بگیرد که درخواست رسمی از چین ارائه کند، به مذاکرات طولانی نیاز دارد. یکی از گزینه‌ها کاهش تعرفه برای مصرف کنندگان به میزان 1.1 روپیه از سال 2024 تا 2029 و 0.9 روپیه از سال 2030 تا 2040 است.

https://www.kcci.com.pk/research/pakistan-plans-to-get-tenor-of-15-36bn-chinese-ipps-debt-extended/

چشم اندازهای روابط تجاری پاکستان با هند

از سال 2019، روابط دیپلماتیک پاکستان و هند مملو از پیچیدگی‌ها و رویارویی‌های پرتنش بوده است. در 5 آگوست 2019، دولت هند مواد 370 و 35-A قانون اساسی هند را لغو کرد و وضعیت ویژه کشمیر را تغییر داد. برنامه‌ریزی برای تغییرات جمعیتی انجام داد که باعث شد تشدید تنش‌ها گردید و پاکستان سطح روابط دیپلماتیک خود با هند را کاهش داد و تجارت بین دو کشور را متوقف شد.

اظهارات اخیر وزیر اسبق امورخارجه پاکستان و اسحاق دار، وزیر امور خارجه فعلی، نگرانی‌ها را در مورد فرصت های تجاری با هند برانگیخته است. دار، مشکلات ایجاد شده در روابط پرتنش را تصدیق می‌کند، اما بر جذابیت ها و نیازهای جامعه تجاری پاکستان برای تجارت با هند نیز تأکید دارد. وی با ناکارآمدی‌ها و هزینه‌های اضافی ناشی از کانال های تجاری غیرمستقیم، بر اصلاح وضعیت تجارت فعلی اصرار دارد. سخنان دار بر عزم دولت بر از سرگیری روابط تجاری مستقیم بین پاکستان و هند، علیرغم مخالفت مخالفان، تأکید می‌کند.

در حالی که روابط هند و پاکستان همچنان با چالش های جدی مواجه است، بارقه‌هایی از خوش بینی برای توسعه و حل مشکلات وجود دارد. تلاش های پاکستان برای تنش زدایی و تقویت صلح، همراه با فشار جامعه تجاری برای عادی سازی تجارت دو کشور، فرصت هایی را برای مشارکت سازنده فراهم می‌کند. از آنجایی که هر دو کشور درباره مشکلات پیچیده ژئوپلیتیکی مذاکره می‌کنند، دیپلماسی اقتصادی و ارتباطات برای دستیابی به صلح و ثبات بلندمدت منطقه ای، حیاتی و ضروری به نظر می رسد.

https://moderndiplomacy.eu/2024/05/02/forging-economic-diplomacy-exploring-pakistans-trade-prospects-with-india

پاکستان و چین و احتمال امضای تفاهم نامه در مورد پالایشگاه‌ها

پاکستان و چین ممکن است در سفر ماه آینده شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان به پکن، تفاهم نامه همکاری در زمینه پالایش نفت خام به پتروشیمی امضا کنند. یک مقام ارشد وزارت نیرو در این باره گفت: قرار است در سفر نخست وزیر، دو دولت تفاهم نامه ای را در خصوص پروژه پالایش نفت خام به پتروشیمی امضا کنند. نفت دولتی پاکستان، سینوپک، یک شرکت چینی و آرامکو عربستان ممکن است با انجام این مطالعه مشترک برای ارزیابی اینکه آیا پالایشگاه نفت خام به پتروشیمی‌برای سه ذینفع مذکور اقتصادی و سودمند خواهد بود یا خیر، موافقت کنند. نتایج مطالعه مشترک راه را برای سرمایه گذاری در پروژه پیشنهادی هموار می‌کند. پس از پایان مطالعه مشترک، اندازه و ظرفیت پروژه تصمیم گیری خواهد شد.

 https://www.kcci.com.pk/research/pms-upcoming-visit-to-beijing-pakistan-china-may-sign-mou-on-refinery/

چشم انداز صادرات انبه پاکستان در سالجاری

پس از تهدید و هشدار های مبنی بر ممنوعیت واردات برنج از پاکستان از طرف روسیه به علت افشای اشکال در سیستم قرنطینه گیاهان، اداره محافظت از گیاهان پاکستان (DPP) در مورد صادرات انبه به ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر با موانعی از قبیل مقررات ایمنی، بازرسی سخت میوه‌های وارداتی مواجه شده است. بر اساس اطلاعات اداره آمار پاکستان، سالانه حدود 1.88 میلیون تن انبه تولید می‌کند. از این مقدار در فصل صادرات انبه پاکستان که از 20 می‌شروع می‌شود و تا هفته اول سپتامبر هر سال ادامه دارد. پاکستان حدود 0.13 تا 0.16 میلیون تن به 79 کشور جهان صادر می‌کند. عمده صادرات انبه پاکستان به افغانستان که حدود 0.05 میلیون تن است، پس از آن امارات با حدود 0.049 میلیون تن و ایران با حدود 0.030 تا 0.035 میلیون تن می‌باشند. پاکستان حدود 0.005 تا 0.006  میلیون تن به اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز صادر می‌کند. شایان ذکراست که میزیان تولید متوسط سالیانه انبه در پاکستان 1.8 میلیون تن است.  بنابر مقررات جدید کشورهای مختلف صادرات این میوه به اتحادیه اروپا، ایران، استرالیا و کره، مشروط به شستن آن در آب داغ می‌باشد در حالیکه صادرات انبه به ژاپن مشروط به عملیات حرارتی بخار است. طی دو سال گذشته ایران 15 واحد از تصفیه خانه‌های آب گرم را به علت صدور گواهینامه‌های جعلی یا ناقص برای صادرات انبه، نقص و معیوب بودن روش کار تصفیه و عدم رعایت استانداردهای اعلام شده، به حالت تعلیق در آورده است. اگرچه یک کارشناس از طرف ایران نیز در پاکستان استقرار یافته است تا طبق استاندارد های وضع شده توسط کشورش، روند ضد عفونی نمودن محصولات صادراتی انبه به ایران را تحت نظارت خود داشته باشد. ولی کارشناسان محلی در رابطه با صدور گواهینامه‌ها با هم هماهنگ شدند. اداره محافظت از گیاهان باید علیه تصفیه خانه‌های تعطیل شده توسط ایران بابت صدور گواهینامه‌های جعلی ( نا صحیح ) پرونده جنایی ایجاد کند ولی این اداره به علت فشارهای سیاسی حاضر به این اقدام نشده است. خلاصه کلام اینکه اگر بازرسان اداره محافظت از گیاهان همین روش را ادامه داده و بدون رعایت استاندارد های اعلام شده برای همه تصفیه خانه‌ها ، گواهینامه صادر نماید. بزودی پاکستان با اعلام ممنوعیت صادرات انبه به ایران و اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/05/15/pakistans-already-restricted-mango-exports-to-high-end-markets-in-doldrums

 دولت سند قصد ایجاد مناطق صنعتی جدید در شهر کراچی را  دارد

جام اکرام الله، وزیر صنایع و بازرگانی سند، در جمع اعضای انجمن تجار و صنعت منطقه FB شهر کراچی، در راستای بیان اقدامات دولت سند برای جذب سرمایه گذاران داخلی و بین المللی و نیز ایجاد فرصتهای شغلی، گفت: دولت سند ایجاد مناطق صنعتی جدید در نکات مختلف شهر کراچی از جمله بندر قاسم، را در نظر دارد. وی در ادامه اظهار داشت که دولت ایالتی سند متمایل به اختصاص دادن بودجه ای را جهت امور تسهیلاتی در هفت مناطق صنعتی کراچی می‌باشد. وزیر صنایع و بازرگانی سند خاطرنشان نمود که ما در زمینه کاهش یافتن تعرفه‌های گاز و برق برای صنعتگران نیز با دولت مرکزی درگیر هستیم.

https://www.dawn.com/news/1833602/sindh-plans-to-set-up-more-industrial-zones#

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما