معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۱۰:۱۹

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 16.5 درصدی تردد مسافر در فرودگاه آتن در چهار ماهه اول سال

بر اساس آمار منتشر شده توسط فرودگاه بین ‎المللی آتن، تردد مسافر در چهار ماهه اول سال جاری به 7.7 میلیون نفر رسید که در مقایسه با دوره نسبی سال 2023 به میزان 16.5 درصد افزایش یافته است. از 7.7 میلیون نفر مسافر، 5.4 میلیون نفر از پروازهای خارج از کشور و بقیه از پروازهای داخلی بوده اند. تعداد پروازهای انجام شده در دوره ژانویه تا آوریل نیز به 67.400 پرواز رسید که نسبت به سال گذشته به میزان 13.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

در تحولی دیگر به نقل از گزارش فدراسیون کارکنان بخش گردشگری یونان، فصل توریستی یونان با کمبود نیروی کاری آغاز می‌شود. در این گزارش آمده است که هتل‎ها و رستوران‎های مناطق توریستی کشور با کمبود نیروی کاری مواجه هستند که رقم آن 80 هزار نفر تخمین زده می‎شود. شایان ذکر است در یونان بیش از 400 هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند. این فدراسیون کمبود نیروی کاری در فصل توریستی سال گذشته را 60 هزار نفر اعلام کرده بود. 

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563018089/ayxithike-kata-16-5-i-epivatiki-kinisi-sto-el-venizelos/

 

نشست کارشناسی کشتیرانی در یونان

آینده صنعت دریایی قرار است نقطه کانونی نمایشگاه جهانی Poseidonia 2024 باشد، جایی که طیف گسترده ای از مسائل مهم این صنعت توسط نمایندگان و کارشناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. این رویداد که از 3 تا 7 ژوئن در آتن، یونان برگزار می‌شود، حاوی بیش از 65 سمینار و کنفرانس خواهد بود که منبع قابل توجهی برای مطالعه و بررسی در مورد آینده کشتیرانی است. بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی قبرس و متخصصان نیز به طور قابل توجهی، در این رویداد شرکت خواهند کرد و بر جذابیت و اهمیت بین‌المللی گسترده این رویداد تأکید دارند. انجمن امسال نقش مالکان کشتی، اجاره دهندگان، تامین کنندگان مالی و تنظیم کننده‌ها را در ترویج مدل جدیدی که به آشفتگی ژئوپلیتیک، بی ثباتی اقتصادی و بحران آب و هوا می‌پردازد، بررسی خواهد کرد.

 

دیدگاه نخست وزیر یونان در خصوص کاهش مالیات ها

نخست وزیر یونان اعلام کرد که یونان قهرمان فقط صحبت کردن نیست و این کشور از نظر مالی نمی‌تواند از کاهش مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی حمایت کند، مگر اینکه به گفته وی، مخالفان مالیات‎های دیگری را پیشنهاد کنند. چهار سال اول کاهش مالیات عمدتاً برای طبقه متوسط بود.

 پیشرفت در مقیاس مالیاتی وجود دارد، به نظر من مالیات تصاعدی منصفانه است. در شرایط فعلی نه حقوق 13 و 14 به مستمری بگیران داده می‎شود و نه می‌توان مقیاس مالیاتی را کاهش داد. اولویت دولت کاهش سهم کارفرمایان با مزایایی هم برای کارفرمایان و هم برای کارمندان است. وقتی قیمت‎ها شروع به کاهش کرد، باید آنها را با افزایش دائمی دستمزد مقایسه کنیم.

منبع: اسکای

Μητσοτάκης -Ερντογάν: Καλύτερα να μιλάμε παρά να είμαστε με το δάκτυλο στην σκανδάλη | ΣΚΑΪ (skai.gr)

 

22600 میلیونر و 3 میلیاردر در آتن زندگی می‌کنند

به نقل از گزارش ثروتمندترین شهرهای جهان در سال 2024 که توسط شرکت Henley & Partners تهیه شده است در آتن 22.600 میلیونر زندگی می‎کنند که این رقم نسبت به ده سال پیش به میزان 15 درصد افزایش یافته است. ارزش ثروت 42 ساکن پایتخت یونان به بیش از 100 میلیون دلار می‎رسد. این گزارش تعداد «میلیاردهای ساکن آتن» را نیز سه نفر اعلام کرده است. به نقل از Henley & Partners با پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی دهه گذشته، آتن به تدریج به مکان زندگی ثروتمندان تبدیل می‎شود.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563018107/22-600-ekatommyrioychoi-kai-3-disekatommyrioychoi-zoyn-stin-athina/

 

صنایع یونان به دنبال کارمند از کشورهای ثالث

کمبود نیروی انسانی از مهمترین چالش‌های نه تنها در بخش گردشگری، بلکه در بخش صنعت نیز است. بر اساس مطالعات و تحقیقات اخیر، بخش عمده شرکت های صنعتی و تولیدی کشور علیرغم کاهش بیکاری و افزایش اشتغال قادر به تامین نیروی کاری کافی نیستند. انجمن صنایع یونان اخیرا ابتکاری را برای راه‌اندازی یک پلتفرم دیجیتالی که از طریق آن کارمندان از کشورهای ثالث می‌توانند برای اشتغال به یونان مهاجرت کنند آغاز کرده که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. به گفته انجمن صنایع یونان، در حال حاضر کمبود نیروی انسانی بزرگترین چالش صنایع کشور به ویژه مناطق شهرستانی است.

 این انجمن تاکید کرد که کمبود نیروی انسانی هم در زمینه نیروی متخصص و ماهر و هم غیر ماهر وجود دارد و علل آن به شرح زیر است: بازنشستگی کارکنان با تجربه و کمبود نیروی انسانی متخصص جهت جایگرین کردن آنها، پیری جمعیت، فرار مغزها، موقعیت جغرافیایی واحدهای صنعتی که اکثرا دور از شهرهای بزرگ واقع شده و به عنوان مانعی در استخدام پرسنل تلقی می‎شوند و سرانجام شکاف بین آموزش و واقعیت ها و نیازهای بازار کار نیز وجود دارد.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1659073/elliniki-viomichania-anazita-ergazomenoys-apo-trites-chores

 

نرخ تورم در یونان در ماه آوریل

سازمان آمار یونان طی گزارشی، نرخ تورم ماه آوریل را 3.1 درصد اعلام کرد. این سازمان نرخ تورم در مارس را 3.1 درصد، فوریه را 2.9 درصد و ژانویه را 3.1 درصد اعلام کرد. بر اساس گزارش سازمان آمار یونان نرخ تورم مواد خوراکی به 5.4 درصد رسید. اقلام خوراکی که طی 12 ماه اخیر بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته عبارتند از: «روغن زیتون 63.7 درصد، آب میوه و نوشابه 12.5 درصد، میوه 11.6 درصد، ماهی 10.6 درصد، برنج 8.5 درصد. نسبت به یک ماه گذشته نیز قیمت تخم مرغ به میزان 4.5 درصد، ماکارونی 2.9 درصد، ماست 2.1 درصد و نان 1.8 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر قیمت انرژی برق در آوریل 2024 به نسبت آوریل سال گذشته به میزان 7.4 درصد و گاز طبیعی به میزان 26.9 درصد کاهش یافته است.»

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1660638/plithorismos-sto-31-ton-aprilioy-anatimiseis-54-sta-trofima/

 

گزارش مجله فوربس از ثروتمندترین یونانیان

اخیرا مجله تجاری آمریکایی «فوربس» فهرست ثروتمندترین‌های جهان را منتشر کرد که در بین آنها تعدادی از کشتی داران یونانی نیز قرار دارند. خانم ماریا آنگلیکوسی کشتی دار یونانی و مدیر عامل گروه «آنگلیکوسیس» با ثروت 6.4 میلیارد دلار در راس شخصیت های یونانی فهرست فوربس و در رتبه 432 جهان قرار دارد. اریستوتلیس میستاکیدیس با ثروت 3/3 میلیارد دلار در رتبه دوم ثروتمندان یونانی مجله مذکور قرار دارد. فیلیپوس نیارخوس، وارث استاوروس نیارخوس، از کشتی داران برجسته یونانی با ثروت 2.8 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است. جرج پروکوپیو کشتی دار و و صاحب شرکت هایDynacom Tankers، Sea Traders و Dynagas در رتبه چهارم قرار دارد.

کنساتتینوس مارتینوس صاحب شرکت کشتیرانی Thenamaris دارنده 89 تانکر، کشتی فله بر و کشتی‌های کانتینری در رتبه پنج است. آقای اسپیروس لاتسیس کشتی دار و بانک‎دار و از سهامداران اصلی گروه بانکی EFG Group سوئیس و سهام دار اصلی شرکت هلنیک انرژی در رتبه ششم است. واردیس واردینویانیس کشتی دار و صاحب پالایشگاه موتور اویل، بانک اوپتیما و چند رسانه گروهی،در رتبه هفتم یونانیان قرار دارد. خانم ماریانا لاتسیس (خواهر اسپیروس لاتسیس) در رتبه هشتم قرار گرفته است. آندرآس مارتینوس صاحب شرکت کشتیرانی Minerva Marine در رتبه نهم و آثاناسیوس مارتینوس صاحب شرکت کشتیرانی  Eastern Mediterranean Maritime در رتبه دهم ثروتمندترین یونانیان مجله فوربس قرار دارد. 

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562356373/exi-ellines-stoys-ploysioteroys-toy-kosmoy/

 

نشست کارشناسی کشتیرانی در یونان

در نمایشگاه جهانی Poseidonia 2024 که از 3 تا 7 ژوئن در آتن (یونان) برگزار می‌شود آینده صنعت دریایی و طیف گسترده‎ ای از مسائل مهم این صنعت توسط نمایندگان و کارشناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. این رویداد حاوی بیش از 65 سمینار و کنفرانس خواهد بود که منبع قابل توجهی برای مطالعه و بررسی در مورد آینده کشتیرانی است. بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی قبرس و متخصصان نیز به طور قابل توجهی، در این رویداد شرکت خواهند کرد. شرکت کنندگان نقش مالکان کشتی، اجاره دهندگان، تامین کنندگان مالی و تنظیم کننده‌ها را در ترویج مدل جدیدی که منجر به آشفتگی ژئوپلیتیک، بی ثباتی اقتصادی و بحران آب و هوا خواهد شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

گزارش کمیسیون اروپا در مورد شاخص های اقتصادی یونان

کمیسیون اروپا در آخرین گزارش خود در مورد شاخص های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه تاکید کرده است که اقتصاد یونان در سال جاری و 2025 به میزان بالاتر از میانگین حوزه یورو رشد خواهد کرد. در گزارش آمده است که مصرف خصوصی، صادرات و سرمایه گذاری همچنان نقش مهمی در روند توسعه ای اقتصاد خواهند داشت. به نقل از گزارش کمیسیون اروپا، رشد اقتصادی یونان در سال جاری به 2.2 درصد و در سال 2025 به 2.3 درصد خواهد رسید. سرمایه گذاری به میزان 6.7 درصد در سال جاری و 8.4 درصد در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

طبق این گزارش، نرخ تورم نیز در سال جاری 2.8 درصد و در سال آینده 2.1 درصد خواهد بود. در گزارش نرخ تورم مواد غذایی در سال جاری و سال 2025 نیز به ترتیب 3.1 و 2.2 درصد پیش بینی شده است. کمیسیون اروپا بدهی یونان در سال 2024 را 153.9 درصد تولید ناخالص داخلی و سال آینده را 149.3 درصد تولید ناخالص داخلی ارزیابی کرده است. انتظار می رود که کسری بودجه عمومی‌به لطف رشد متوسط هزینه‌ها بیشتر کاهش یابد و نسبت بدهی عمومی همچنان در روند نزولی باقی بماند.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1661599/komision-sto-22-o-rythmos-anaptyxis-fetos-sto-23-to-2025/

 

تسریع در فعالیت های اقتصادی یونان

گزارش اخیر کمیسیون اروپا در رابطه با یونان نشان می دهد فعالیت‎های اقتصادی در این کشور به لطف سرمایه گذاری‎های قوی تر به تدریج تسریع خواهد شد. پس از یک بهبودی بسیار قوی پس از همه‌گیری، در سال 2023 رشد تولید ناخالص داخلی واقعی همچنان 2 درصد بود. تولید ناخالص داخلی واقعی بسیار بالاتر از پتانسیل رشد بلندمدت یونان و میانگین منطقه یورو است. فعالیت‌های اقتصادی توسط مصرف خصوصی هدایت می‌شد که از افزایش درآمد قابل تصرف واقعی، سرمایه‌گذاری ساخت‌وساز و صادرات خالص سود می‌برد.

در این گزارش آمده است «مصرف خصوصی در یونان در حال حاضر عمدتاً توسط رشد درآمد واقعی حمایت می‌شود و انتظار می‌رود در سال 2024 با نرخ کمی‌پایین‌تر رشد کند. پیش‌بینی می‌شود تسهیل تدریجی شرایط تامین مالی و تسریع اجرای پروژه‌های طرح بازیابی افزایش یابد. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، که انتظار می رود از 4 درصد در سال 2023 به 6.7 درصد در سال 2024 افزایش یابد. انتظار می رود بهبود تدریجی تقاضای خارجی نیز صادرات را تقویت کند. با این حال، انتظار می رود تسریع رشد سرمایه گذاری باعث افزایش تقاضای واردات شود. پیش‌بینی می‌شود که کسری حساب جاری تنها در افق پیش‌بینی به میزان متوسطی کاهش یابد. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی (GDP) در یونان 2.2 درصد در سال 2024 و 2.3 درصد در سال 2025 افزایش یابد.

بر اساس گزارش کمیسیون، در سال 2023، بازار کار به دلیل فعالیت‎های اقتصادی باثبات به تقویت ادامه داد و نرخ بیکاری به 11.1 درصد کاهش یافت. با وجود بیکاری بالا، نرخ مشاغل خالی در حال افزایش است که نشان دهنده کمبود فزاینده در بازار کار در برخی بخش ها است. پیش‌بینی می‌شود که اشتغال افزایش بیشتری پیدا کند، اما به‌ویژه به دلیل عدم تطابق مهارت‌ها و نرخ پایین فعالیت، احتمالاً به دلیل پراکندگی بازار کار، رشد محدود می‌شود. انتظار می‌رود درآمد هر کارگر با سرعت کمتری رشد کند، اما ثابت بماند و از تورم پیشی بگیرد، در نتیجه افزایش اخیر حداقل دستمزدها، رشد دستمزد بخش دولتی و بازار کار تنگ‌تر شده است.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1661599/komision-sto-22-o-rythmos-anaptyxis-fetos-sto-23-to-2025/

 

افزایش مصرف گاز در یونان در چهار ماهه اول سال

به نقل از گزارش Green Tank که در پی بررسی داده‌های آماری شرکت توزیع گاز یونان "دسفا" تهیه شده است، مصرف گاز در یونان درچهار ماهه اول سال 2024 به 20.41 تراوات ساعت رسیده که در مقایسه با دوره نسبی سال 2023 به میزان 25.5 درصد افزایش یافته است. مصرف گاز توسط صنایع به میزان 208.5 درصد و مصرف برای تولید برق به میزان 22.1 درصد افزایش یافته در حالیکه مصرف تجاری و خانگی گاز به میزان 3.88 درصد کاهش یافته است.

شایان ذکر است که واردات از روسیه افزایش قابل توجهی داشته و به میزان بیشتر از زمان قبل از جنگ و بحران انرژی رسیده است. در گزارش Green Tank آمده است در چهار ماهه اول سال جاری  سهم گاز طبیعی روسیه در بازار یونان، که از طریق لوله ترکیش استریم وارد این کشور می‌شود، به 45.7 درصد (9.36 تراوات ساعت) از 8.4 درصد دوره نسبی سال گذشته رسیده است. با محاسبه واردات LNG روسی، سهم این کشور در بازار گاز یونان از 50 درصد تجاوز می‌کند. فقط در ماه آوریل واردات گاز طبیعی روسیه از طریق ترکیش استریم 8 برابر نسبت به آوریل 2023 افزایش یافت که سهم روسیه در بازار یونان را به 55 درصد رساند.  یادآور می‌شود در دوره کاهش اجباری واردات گاز روسی توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا (اوت 2022 تا مارس 2023)، واردات گاز از روسیه به میزان 86.2 درصد نسبت به دوره نسبی یک سال قبل کاهش یافته بود.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562928059/ektinachthikan-oi-eisagoges-rosikoy-aerioy/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما