معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

سهم انواع حامل های انرژی در تولید برق آلمان

آلمان در نظر دارد تا سال 2030 در مجموع 80 درصد برقِ تولید شده خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تولید نماید. در گزارش زیر سهم حامل های مختلف انرژی در سبد تولید برق آلمان و همچنین نقش برق وارداتی آلمان مورد بررسی قرار گرفته است.

در سال 2023 سهم انرژی‌های تجدید پذیر در تولید برق آلمان در اوج تاریخی خود قرار گرفته و بر اساس آمار مؤسسۀ سامانه‌های انرژی خورشیدی (انجمن فراونهُوفِر) حدودا به 60 درصد رسیده است ؛ درعین حال سهم برق ناشی از حامل های انرژی فسیلی پایین آمده و به سطح سال های دهۀ 60 رسیده است. آلمان برای رسیدن به اهداف تعیین شده خود در سال 2030 می‌بایست روند مثبت موجود را ادامه داده تا بتواند 80% از برق مورد نیاز خود را از انرژیهای تجدید پذیر تامین نماید.

در حال حاضر در اغلب روزها، بیش از نیمی از برقِ تولید شده آلمان از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌گردد. طبق آمار انجمن فراونهُوفِر، روز یکشنبه 5 مِی 2024 این میزان به حدود 77.3 درصد رسید که از این رقم 36.4 درصد آن انرژی بادی و 22.2 درصد از انرژی خورشیدی بوده است. حامل های انرژی فسیلی مانند زغال سنگ و گازطبیعی در مجموع 22.4 درصد برق را تولید می نمایند.

انرژی خورشیدی در تابستان و انرژی بادی در زمستان بیشترین تولید را دارند. ترکیب سبد برق روز به روز متفاوت است زیرا تولید انرژی‌های تجدید پذیر، به وضعیت هوا و وقتِ روز و فصل بستگی دارد. این امر وقتی تولید برق را در یک بازۀ زمانی طولانی مورد مطالعه قرار دهیم آشکار می‌شود. طبیعی است که در روزهای طولانی تر تابستان در مقایسه با زمستان، انرژیِ خورشیدی برق بیشتری تولید می‌کند.

درمورد انرژی بادی برعکس است: در زمستان بادگرد (توربین)، برق خیلی بیشتری نسبت به تابستان تولید می‌کند. در برخی از روزها بیش از نیمی از برق تولیدشده، از انرژی بادی است. از آنجاکه تولید برق ناشی از زغال سنگ در آلمان گران تمام می‌شود آلمان در برخی از ماه‌های سال برق مورد نیاز خود را وارد می نماید. شرکت های عرضه کننده برق در آلمان این اواخر تقاضای موجود را بعضاً با واردات برق از دیگر کشورها تامین نموده اند. گرچه در آلمان به اندازه کافی نیروگاه وجود دارد تا تمام نیاز برق را پوشش دهد ولی برای شرکت های تامین کننده برق در آلمان اغلب واردات از کشورهای همسایه مقرون به صرفه می‌باشد چراکه هزینه تمام شده تولید برق از نیروگاه‌های گازی و زغال سنگی گران تر می‌باشد.

در ماه آوریل آلمان در مجموع 33.6  تراوات ساعت برق تولید و 2.61 تراوات ساعت برق وارد کرده است. برق وارداتی عمدتاً از فرانسه و سوئیس و دانمارک و نروژ تامین شده است. ازاین میان 1.54  تراوات ساعت برق از منابع انرژی تجدید پذیر بوده و این به معنای 59 درصد می‌باشد. 8.4 درصد برق وارداتی از منابع انرژی فسیلی و 30.3 درصد هم از انرژی اتمی‌بوده است.

تغییرات سهم حامل های مختلف انرژی در تولید برق آلمان از سال 2002

سهم حامل های انرژی فسیلی در تولید برق آلمان از سال 2002 پیوسته کاهش داشته است. کمترین میزان کنونی درسال 2020 بود: دراین سال فقط حدود 35 درصد برق از منابع فسیلی بدست آمد. در سال های 2021 و 2022 وضعیت متفاوت شد و سهم حامل های انرژی فسیلی دوباره اندکی افزایش یافت. سال گذشته مجدداً شاهد تغییر بودیم و برقِ کمتر از منابع فسیلی تامین و سهم برق اتمی صفر شد در عوض سهم منابع انرژی تجدیدپذیر افزایش داشته است. سال گذشته نیروی باد مهمترین منبع تولید برق آلمان بوده و جای زغال سنگ را در این زمینه گرفت.

کاهش سرعت گسترش انرژی بادی

با این وجود از نظر حفاظت محیط زیست، روند سال های گذشته مشکل بزرگی را نشان می دهد: گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر به هیچ رو با سرعتی که می‌باید پیش نمی رود. گسترش انرژی بادی از سال 2017 که در مجموع 6.1 گیگاوات برق از نیروی باد بدست آمد، رو به کاهش گذاشته است. در آن سال دولت آلمان روش پیچیده تری را برای صدور مجوز در پیش گرفت.

درسال 2023 فقط حدود 3 گیگاوات برق از انرژی بادی تولید شد. به این ترتیب دولت آلمان به اهداف خود نرسید. زیرا طبق قانون انرژی‌های تجدیدپذیرقرار بود بیش از 4 گیگاوات از انرژی بادی باشد. برای جبران عقب ماندگی سال های گذشته و افزون بر این، رسیدن به هدف تعیین شده برای سال 2024، باید امسال 8 گیگاوات برق از انرژی بادی تولید شود که تاکنون بی سابقه بوده است. از سال 2025 حتی قرار است در سال 10 گیگاوات برق از نیروی باد بدست بیاید.

وضعیت انرژی خورشیدی بهتر است: هدف اعلام شده برای سال 2023 ساخت تأسیسات خورشیدی برای تولید 9 گیگاوات برق اعلام شده بود که با 14 گیگاوات از آنچه انتظار می رفت بیشتر شد. به این ترتیب سرعت گسترش هم دوبرابر شد: درسال 2022 نیروگاه‌های جدید خورشیدی برای تولید حدود 7.2 گیگاوات برق ساخته شده بود. به هدف اعلام شده در قانون برای سال 2024 احتمالاً در نیمۀ اول سالجاری رسیده می‌شود. درمورد انرژی خورشیدی نیز بر سرعت گسترش آن افزوده شده و از سال 2026 قرار است سالانه 22 گیگاوات اضافه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما