معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۰۹:۵۰

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مرگ ماهی‌های قزل آلا، مشکل آفرینی برای صنعت بزرگ پرورش ماهی نروژ

این مقاله نگرانی‌های مربوط به میزان سلامت و مرگ و میر سالمون را در مزارع پرورش ماهی نروژ، بزرگترین تولیدکننده ماهی قزل آلا (سالمون) اقیانوس اطلس در جهان، برجسته می‌کند. مرگ پیش از موعد 63 میلیون ماهی قزل آلا در سال 2023 پیش رکورد جدیدی برجا گذاشت که نشان دهنده نرخ مرگ و میر 16.7 درصدی است. علل مرگ شامل بیماری‌های لوزالمعده، آبشش ها یا قلب و همچنین آسیب های ناشی از برداشتن شپش دریایی است. این مرگ و میرها چالش‌های اقتصادی و اخلاقی را برای صنعت به همراه دارد و زیان آن نزدیک به ۲ میلیارد دلار است. در حالی که برخی از ماهی قزل آلا که زودتر مرده اند برای خوراک حیوانات یا سوخت زیستی استفاده می‌شوند، گزارش ها حاکی از آن است که این ماهی‌های ناسالم ممکن است به بازارهای مصرف راه یابد و نگرانی‌های اخلاقی و کیفی را افزایش دهند. با وجود اطمینان از اینکه مصرف چنین ماهی قزل آلا هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد، افشای بی‌نظمی‌ها و مسائل کیفی به شهرت صنعت لطمه می‌زند. تلاش‌هایی برای رسیدگی به این مسائل، از جمله ابتکارات انجمن غذاهای دریایی نروژ و غول صنعتی Salmar برای کاهش میزان مرگ و میر تا سال 2030 از طریق اقداماتی مانند فاصله بیشتر بین مزارع و سرمایه‌گذاری در تاسیسات بسته در جریان است. دولت بر مسئولیت مزارع پرورش ماهی در پایبندی به مقررات، با نظارت مستمر سازمان ایمنی مواد غذایی نروژ تأکید دارد.

https://www.daily-sun.com/post/746352

 کسب درآمد با خروج پس اندازها از کشور

در دوازده سال گذشته، مردم بیشتر پس‌انداز خود را به خارج از کشور منتقل کرده‌اند. کاهش ارزش کرون به دو برابر شدن بازده پس‌اندازهای خارج از کشور در مقایسه با پس‌اندازها در بورس اسلو منجر شده است. بیش از ده سال است که نروژی‌ها بیشتر و بیشتر پس انداز خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند. از هر 10 کرون نروژ 7 کرون آن در شرکت های آمریکایی و بورس های نیویورک سرمایه گذاری شده اند.

این مقاله روندی را مورد بررسی قرار می‌دهد که تقریباً تمام پس‌اندازهای جدید، با حداقل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک بورس اسلو، در دوازده سال گذشته در صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده اند که به نوبه عمدتا در شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این روند سودآور است، زیرا ارزش سهام خارجی متعلق به نروژی‌ها با کاهش نرخ مبادله کرون در برابر ارزی که سهام در آن فهرست شده است، افزایش می‌یابد.

https://www.nrk.no/norge/sender-sparepengene-til-utlandet_-_-folk-flest-har-vaert-veldig-smarte-1.16860940

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما