معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۱:۲۱ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزیابی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مورد رشد اقتصادی یونان

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گزارش شش ماهه خود پیش‌بینی کرده است افزایش اشتغال و دستمزد از یک سو و تقویت جریان‌های توریستی به سمت یونان از سوی دیگر، موجب تقویت مصرف گردیده که به سهم خود رشد اقتصادی کشور را به 2 درصد در سال جاری و 2.5 درصد در سال 2025 خواهد رساند. در این گزارش آمده است سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاکید می‌کند فقط در عرض 12 ماه اخیر، حداقل حقوق کارمند 15.8 درصد افزایش یافته است. این سازمان پیش‌بینی می‌کند روند نزولی نرخ تورم در سال جاری ادامه خواهد یافت و در سه ماهه اول 2025 به 2.1 درصد خواهد رسید. همچنین ارزیابی می‌کند روند کاهش نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی نیز ادامه یافته و از 161 درصد در سال 2023 به 151 درصد در سال 2025 خواهد رسید. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تقویت بهره‌وری و تعدیل مالی به علت بدهی بالا را بزرگ‎ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد یونان معرفی کرده است.

در این گزارش تاکید شده است جهت ادامه روند نزولی بدهی و تامین هزینه‌های لازم جهت پوشش خلا سرمایه‌گذاری در بحران مالی ده ساله و همچنین مقابله با مسئله پیری جمعیت و تبعات تغییرات اقلیمی، حفظ رشد اقتصادی قوی و پایدار ضروری است. سازمان مذکور ادامه روند حذف موانع برای جذب سرمایه‌گذاری، تقویت و مدرنیزه سازی نظام قضایی، تقویت کمی و کیفی آموزش بزرگسالان (یادگیری مادام‌العمر) و کاهش موانع باقی مانده در قوانین بازار خرده‌فروشی و مشاغل آزاد را جهت تقویت بهره وری ضروری می‌داند.

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1652752/oosa-anaptyxi-2-efetos-kai-25-to-2025-gia-tin-ellada/

افزایش 62 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عرض سه سال

بر اساس گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیرامون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI in Figures)، ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در یونان در سه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. ارزش میانگین سالانه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از 4.15 میلیارد دلار در دوره سه ساله 2017 تا 2019، با رشد 62 درصدی به 6.7 میلیارد دلار در دوره 2021 تا 2023 رسید. در سال 2020 به علت پاندمی‌کووید 19، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به 3.2 میلیارد دلار کاهش یافت، اما در سال 2021 به 6.3 میلیارد دلار و در سال 2022 به 8.4 میلیارد دلار رسید. در سال 2023، مجددا کاهش قابل توجهی ثبت شد و میزان آن به 5.4 میلیارد دلار رسید. ارزش کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در یونان در سال 2022 میلادی، 50.8 میلیارد دلار برابر با 23.2 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده است. از سوی دیگر ارزش سرمایه‌گذاری شرکت‌های یونانی در خارج از کشور به 16.7 میلیارد دلار برابر با 7.7 درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

https://www.kathimerini.gr/economy/563014210/ayxithikan-kata-62-oi-ameses-xenes-ependyseis-se-diastima-trion-eton/

عادی‌سازی کامل صنعت گردشگری یونان در سال 2024

ایساندروس چیلیدیس، رئیس فدراسیون شرکت‌های مسافرتی یونان (Fedhatta) طی سخنانی اظهار داشت سال 2024 سال عادی‌سازی کامل صنعت گردشگری و حمل‌ونقل هوایی و بازگشت به شرایط قبل از پاندمی‌کووید 19 خواهد بود. وی ارزیابی کرد سال 2024 نیز حدود 30 میلیون گردشگر خارجی از یونان بازدید خواهند کرد و طی سال‎های آتی نیز در این سطح تثبیت خواهد شد.

https://www.kathimerini.gr/economy/563014228/toyrismos-statheropoioyntai-sta-30-ekat-etisios-oi-afixei

افزایش سفارش نفتکش‌ها

سطوح سفارش نفتکش در ماه‌های اول سال 2024 به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که در سال جاری تاکنون 104 نفتکش در سراسر جهان به دفتر سفارشات اضافه شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 79 نفتکش، حدود 32 درصد افزایش داشته است. از تانکرهای سفارش داده شده در سال جاری، اکثریت در بخش MR با حدود 37 درصد، پس از آن VLCC با حدود 31 درصد، Suezmaxes با 19 درصد و LR2 با 12 درصد قرار دارند. Aframaxes با تنها 1 درصد از کل سفارشات امسال در جایگاه پنجم قرار گرفت. شرکت‌های کشتی‌سازی چینی با سهم حدود 57 درصدی در صدر قرار دارند، کره جنوبی با سهم 36 درصدی در رتبه دوم و ویتنام با 6 درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. ژاپن تنها 1 درصد از سفارش‌های تانکر را تشکیل می‌دهد که از اوایل سال 2024 تاکنون انجام شده است. خریداران یونانی با 28 سفارش در سال جاری، عمدتاً در بخش Suezmax بیشترین سفارش را در سفارش نفتکش داشته‌اند.

لازم به ذکر است ابهامات ژئوپلیتیکی، همراه با چشم‌انداز بهبود تقاضا باعث افزایش سود در بخش نفتکش‌ها شده است. این افزایش تقاضا برای تانکرهای جدید در حالی اتفاق می‌افتد که مالکان به دنبال تجدید ناوگان قدیمی و استفاده از فرصت برای سفارش کشتی‌هایی هستند که می‌توانند آخرین مقررات زیست‌‌محیطی را رعایت کنند. علاوه بر این، شرایط فروش کشتی‌های دست دوم در سطح بین‎المللی تشدید می‌شود تا حمل محموله‌های تحریم شده محدود شود.

افزایش تعداد پرواز و صندلی‌های شرکت ایجین در 2024

شرکت هواپیمایی ایجین در طول سال 2023 تعداد 15.5 میلیون مسافر جابجا کرد که در مقایسه با سال 2022 به میزان 26 درصد افزایش داشته است. این شرکت در سال 2023 میلادی 18 میلیون صندلی عرضه کرده بود. شرکت ایجین اعلام کرد که در سال جاری 19.5 میلیون صندلی عرضه کرده (1.5 میلیون بیشتر از سال گذشته) و به 180 مقصد در 49 کشور پرواز برقرار خواهد کرد. این شرکت در سال جاری پنج فروند هواپیمای ایرباس A320 neo و دو هواپیمای ATR 72-600 تحویل خواهد گرفت. این شرکت چهار فروند ایرباس A321 neo Long Range نیز سفارش داده تا به مقاصد جدید چون هند، آسیای میانه و آفریقای مرکزی نیز پرواز مستقیم برقرار کند. این هواپیماها قرار است در سال‎های 2026 و 2027 به شرکت تحویل داده شوند. ایجین از سال 2019 تا 2023 مجموعا 28 فروند ایرباس A320 neo و A321 neo تحویل گرفته است و در حال حاضر ناوگان هواپیما‌های آن به 77 فروند می‌رسد. 

https://www.kathimerini.gr/economy/562990840/giati-i-aegean-tha-petaei-se-asia-kai-afriki

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما