معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۰:۱۶ - مشاهده: ۶۴

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه مارس

بر اساس گزارش مرکز آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه مارس 0.3 درصد کاهش یافته است، که به صورت فصلی و در مقایسه با ماه قبل، مطابق با گردآوری اولیه شاخص تولید ناخالص داخلی نشان داده شده است. تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول 2024 نیز در مقایسه با سه ماهه قبل 0.1 درصد کاهش یافته است. هم در ماه مارس و هم در کل سه ماهه، سطح تولید ناخالص داخلی 1.1 درصد کمتر از دوره‌های مشابه در ماه‌های فوریه و مارس سال 2023 بود که چهارمین سه ماهه متوالی با رشد منفی است.

کاهش تراز تجاری خالص سوئد در ماه مارس

در مارس 2024، صادرات کالاهای سوئدی در مجموع 176.2 میلیارد کرون و واردات 171.4 میلیارد کرون بود که منجر به مازاد تجاری خالص 4.8 میلیارد کرون شد. لازم به ذکر است مازاد تجاری سوئد در مارس 2023 برابر با 10.6 میلیارد کرون بود. آمار نشان می‌دهد صادرات سوئد 11 درصد و واردات آن 8 درصد در مقایسه با مارس 2023 کاهش یافته است. تجارت خارج از اتحادیه اروپا 23.0 میلیارد کرون مازاد داشت، در حالی که در داخل اتحادیه اروپا کسری 18.2 میلیارد کرون وجود داشت.

کاهش حجم خرده‌فروشی سوئد در ماه مارس

مرکز آمار سوئد گزارش داد که حجم خرده‌فروشی در مارس 2024 نسبت به فوریه 2024 به میزان 0.4 درصد کاهش داشت. خرده فروشی در مواد مصرفی 0.3 درصد کاهش یافت در حالی که خرده‌فروشی در کالاهای بادوام 0.4 درصد کاهش یافت. این ارقام به صورت روز کاری و فصلی تعدیل شده و با قیمت‌های ثابت محاسبه شده است.

مخالفت دولت با درخواست برای کاهش روزهای کاری

الیزابت سوانتسون، وزیر دارایی مخالفت شدید خود را با درخواست‌های اخیر برای کاهش روزهای کاری هفته در این کشور اعلام کرد؛ زیرا معتقد است کاهش ساعات کاری به رونق اقتصادی سوئد کمکی نمی‌کند. داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که کشورهای شمال اروپا و اروپای غربی میانگین ساعات کاری کوتاه‌تری دارند. به عنوان مثال، دانمارک دارای 37 ساعت کار در هفته است. در همین حال، DN  گزارش می‌دهد یک مطالعه آزمایشی قرار است پاییز امسال در محل‌های کار مختلف سوئد آغاز شود که طی آن، آثار این ابتکار که به کارمندان گزینه‌هایی مانند روزهای کاری کوتاه یا تعطیلات جمعه را با حفظ حقوق کامل ارائه می‌دهد، بررسی شود.

کاهش ارزش کرون سوئد به پایین‌ترین سطح خود از پاییز گذشته

کرون سوئد به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار و یورو از پاییز گذشته رسیده است که باعث نگرانی سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان شده است. 30 آپریل، دلار 10.98 کرون قیمت گذاری شد که بالاترین سطح خود از اکتبر را نشان می‌دهد. به طور همزمان، یورو به 11.75 کرون رسید که نشان دهنده ضعیف‌ترین موقعیت کرون از ابتدای نوامبر است. روند نزولی در ارزش کرون را می‌توان به عدم اطمینان در ایالات متحده در رابطه با زمان کاهش احتمالی نرخ بهره نسبت داد. شتاب غیرمنتظره در اقتصاد ایالات متحده باعث شده است تا بازارها و تحلیلگران در انتظارات خود از کاهش نرخ بهره در تابستان تجدیدنظر کنند. در حالی که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی سوئد ممکن است در اجرای کاهش نرخ‌ها از فدرال رزرو پیشی بگیرد، وجود دارد، بانک مرکزی هشدار داده است که یک کرون ضعیف‌تر می‌تواند برنامه‌ها و استراتژی‌های آن را با چالش‌هایی مواجه کند.

افزایش مداوم ورشکستگی‌ها در سوئد

به گزارش بلومبرگ، بر اساس داده‌های Creditsafe حتی با کاهش تورم و نزدیک شدن به کاهش نرخ‌ها، ورشکستگی‌ها در سوئد روند افزایش سالانه خود را در آوریل به 21 ماه افزایش دادند. آژانس مرجع اعتبار در بیانیه‌ای اعلام کرد که 942 شرکت در ماه گذشته ورشکست شدند که بالاترین رقم در ماه آوریل از سال 1994 است و 72 درصد بیشتر از یک سال گذشته بوده است. این افزایش ورشکستگی‌ها بیشتر مربوط به بخش‌های تجارت الکترونیک، املاک، هتل‌ها و رستوران‌ها بود. هنریک جاکوبسون، مدیر اجرایی واحد سوئدی Creditsafe گفت: درصد زیاد افزایش در شش ماه گذشته قابل توجه است و این افزایش احتمالا در ماه‌های آینده تداوم خواهد داشت. افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های بالاتر وام به ویژه برای شرکت‌های ساختمانی و املاک تجاری دشوار بوده است و رستوران‌ها و خرده‌فروشان نیز با کاهش هزینه خانوارها شاهد کاهش تقاضا بوده‌اند. در چهار ماهه اول سال، ورشکستگی در صنعت ساخت‌وساز 63 درصد افزایش یافت، در حالی که این میزان در رستوران‌ها و هتل‌ها 80 درصد افزایش یافت. پس از یک سری قرائت تورم که افزایش قیمت‌ها را تعدیل‌کننده نشان می‌دهد، انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور در هفته آینده یا در ماه ژوئن نرخ پایه خود را کاهش دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما