معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی

وزات حمل و نقل ازبکستان در بیانیه‌ای اظهار داشت برای تقویت تجارت آسیای مرکزی تلاش می‌کند تا بلاروس، روسیه، قزاقستان و پاکستان از مسیر افغانستان به یکدیگر متصل شوند. وزرای حمل و نقل این کشورها در «ترمذ» ازبکستان اواسط هفته گذشته درباره این کریدور نیز گفتگو کردند. براساس بیانیه وزارت حمل و نقل ازبکستان، شرکت‌کنندگان در این نشست درباره اتصال آسیای مرکزی و کشورهای مشترک‌المنافع و آسیای جنوبی از طریق توسعه یک کریدور حمل و نقل چند وجهی با هدف افزایش ظرفیت تزانزیت ازبکستان گفتگو کرده‌اند. این طرح شامل برنامه‌هایی برای تقویت حمل و نقل کالا از طریق تجزیه و تحلیل محموله‌های ترانزیتی، دیجیتالی کردن اسناد و ساده‌سازی فرآیندهای تزانزیتی میان کشورها است. کشورهای روسیه، قزاقستان و ازبکستان در نوامبر 2023 میلادی یادداشت تفاهمی را برای ایجاد این کریدور در جریان مجمع حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای در تاشکند امضا کردند. به گزارش رسانه‌ها، ازبکستان خاطرنشان کرد که از سال 2021 حمل و نقل بار از طریق افغانستان افزایش چشمگیری داشته است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/07/3075219/طرح-ازبکستان-برای-کریدور-لجستیکی-از-افغانستان-به-آسیای-مرکزی

 تلاش طالبان برای افزایش صادرات سنگ‌های معدنی افغانستان به ترکمنستان

دفتر مطبوعاتی وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار خبرنامه‌ای از برگزاری نشست دوجانبه هیأت امارت اسلامی ‎افغانستان به‌ سرپرستی نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت و هیأت ‎ترکمنستانی به سرپرستی چاکی اف، معاون رییس جمهور این کشور در کابل خبر داد که در آن درباره افزایش صادرات سنگ‌های معدنی افغانستان، افزایش روابط تجاری دوجانبه، برگزاری نشست سه‌جانبه افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، ایجاد مرکز بزرگ لجستیکی مشترک در تورغندی، توسعه خط‌آهن افغانستان و ایجاد تسهیلات در انتقال نفت و گاز از ترکمنستان به افغانستان بحث و گفتگو شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/289452/پیرامون-افزایش-صادرات-سنگ-های-معدنی-افغانستان-ترکمنستان-میان-هیأت-دو-کشور-گفتگو

همکاری قزاقستان در بخش معادن با افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت معادن و صنایع افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر قزاقستان و هیأت همراه‌اش با شیخ‌ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت دیدار کرده است. معاون نخست‌وزیر قزاقستان در این دیدار گفته، کشورش خواهان تقویت روابط دو کشور برای توسعه دادوستد و همکاری اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله بخش معادن با افغانستان است. آقای ژومانگارین همچنین افزود، شرکت‌های قزاقستانی با تجربه و سابقه‌کاری که در بخش استخراج معادن در دنیا را دارند، آماده کارهای عملی در بخش معادن و همکاری همه‌جانبه با افغانستان هستند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/289464/معاون-نخست-وزیر-قزاقستان-همکاری-کشورش-بخش-معادن-افغانستان-خبر

 افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان

«بلال کریمی» سفیر حکومت افغانستان در پکن در دیدار با «شهاب‌الدین دلاور» وزیر معادن این کشور در مورد مسائل مختلف به‌ویژه قراردادهای معادن گفتگو کرد. دلاور با اشاره به قراردادهای مس عینک، حوزه نفتی آمو، «طلا سمتی» در تخار و مس عینک دوم گفت: شرایط سرمایه‌گذاری در بخش صنایع استخراجی افغانستان واضح است، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مساعد کرده‌ایم که یکی از شرایط مهم آن فرآوری صد درصد در داخل این کشور است. وی افزود: تمام سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی می‌توانند در عرصه منابع معدنی افغانستان سرمایه‌گذارای کنند. در این دیدار کریمی نیز با اشاره به دیدارهایش با سران شرکت‌های قراردادی حوزه نفتی آمو و مس عینک در چین گفت سرمایه‌گذاران چینی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش معادن افغانستان هستند. پیش از این وزارت معادن افغانستان از آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در معادن «لیتیوم» افغانستان خبر داده بود. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/09/3076241/افزایش-نقش-چین-برای-استخراج-معادن-افغانستان

 تلاش طالبان برای افزایش صادرات سنگ‌های معدنی

نورالدین عزیزی؛ سرپرست این وزارت با اعضای بخش سنگ‌های معدنی افغانستان دیدار کرد و با تأکید بر صادرات سنگ‌های معدنی افغانستان، گفته که ما در تلاش تسهیل شرایط افزایش صادرات در این بخش هستیم. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/171610/

 اعلام آمادگی ایران برای انتقال کالاهای افغانستان از طریق قطار به ترکیه

اداره راه‌آهن ایران آمادگی خود را برای حمل کالاهای ترانزیتی افغانستان به ترکیه اعلام کرده است.  به نقل از اداره راه‌آهن ایران پس از گذشت ۷ روز، هنوز مجوز انتقال بار افغانستان از اداره خط آهن افغانستان دریافت نشده است. در گزارش این اداره آمده است: «علی‌رغم طی نشدن روال قانونی و عدم اخذ مجوز از سوی کنسرسیوم ریلی افغانستان، با توجه به رویکرد توسعه‌ای راه‌آهن ایران در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، ایران آماده‌گی خود را جهت اعزام ۱۰ واگن موجود در مرز شمتیغ به ترکیه اعلام کرده است» نخستین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه در ۱ اردیبهشت سال جاری وارد ایران شد، اما موفق به خروج از این کشور نشده است. اختلاف کنسرسیوم توسعه ریلی با مسوولان راه‌آهن ایران سبب توقف قطار حامل کالاهای افغانستان در ایران شده است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/601743

 امضای قرارداد 44 میلیون دلاری ازبکستان با افغانستان

تایمز آسیای مرکزی گزارش داده است که ازبکستان با امضای قراردادهای صادراتی جدید، می‌خواهد قراردادهای تجاری و صادراتی بیش‌تری با افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان امضا کند. این کشور برای اجرای این قراردادهای صادراتی با طالبان موافقت کرده است. قراردادهای مذکور در سفر سه‌روزه هیئتی از بازرگانان افغانستان به تاشکند امضا شده است. دو طرف در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک شورای تجاری میان افغانستان _ ازبکستان هستند که ۱۸ شرکت افغانستان نیز عضو آن خواهد بود. ارزش بازار واردات افغانستان به ۷ میلیارد دلار می‌رسد. واردکنندگان افغانستان تقاضای واردات محصولات کشاروزی، موادغذایی، منسوجات، چرم، قطعات الکترونیکی و مصالح ساختمانی دارند. (تلویزیون آمو)

 صادرات جوجه شتر مرغ از ایران به افغانستان

حسن آذریان، «رییس شبکه دامپزشکی تایباد» در مرز با افغانستان گفته است: این محموله صادراتی در قالب ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ یک ماهه بوده که وزن هر یک از آنها ۷۰۰ گرم است. وی اظهار کرده: ارزش این محموله صادراتی که در شهرستان خواف پرورش یافته، افزون بر 7 میلیارد ریال برآورد شده است. رییس شبکه دامپزشکی تایباد اضافه کرده: هیچ گونه محدودیتی در صادرات جوجه شترمرغ از پایانه مرزی دوغارون به کشور افغانستان وجود ندارد. آذریان همچنین بیان کرده: با توجه به افزایش قیمت این گونه جانوری پیش بینی می‌شود، امسال صادرات آن به افغانستان نسبت به سال های گذشته افزایش داشته باشد. وی اضافه کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش جوجه شتر مرغ در افغانستان، در چند سال گذشته پرورش این گونه جانوری در کشور افزایش یافته است. گفته می‌شود که از هر شترمرغ با ۹۰ تا ۹۵ کیلوگرم وزن می‌توان ۳۰ کیلوگرم گوشت خالص بی استخوان و ۴۵ کیلوگرم گوشت با استخوان، ۳.۱ تا ۵.۱ متر پوست و ۲ کیلوگرم «پر» به دست آورد. همچنین از روغن شترمرغ برای مصارف دارویی و تولید لوازم آرایشی و استخوان‌ها و از امعا و احشا و پوسته تخم این پرنده در سایر مصارف استفاده می‌شود. گفتنی است که در سال های اخیر پرورش شتر مرغ در کشور رایج شده و بسیاری از مردمان به صنعت رو آورده اند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/289721/صادرات-جوجه-شتر-مرغ-ایران-افغانستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما