معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فروش اوراق قرضه سی سالۀ یونان به بازار

دولت یونان روز 24 آوریل با عرضه اوراق قرضه سی ساله به بازارهای جهانی، موفق به دریافت مجموعا 3 میلیارد یورو وام جدید شد. به نقل از وزارت دارایی، ابتکار دولت مورد استقبال بازار قرار گرفت و میزان تقاضا برای خرید اوراق قرضۀ یونانی به 33 میلیارد یورو یعنی یازده برابر مبلغ مورد نیاز رسید و نرخ بهره اوراق سی ساله نیز به 4.24 درصد رسید. به این ترتیب یونان 82 درصد نیازهای وامی خود برای سال جاری را تامین کرده است. حاجیداکیس، وزیر دارایی یونان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد موفقیت فوق، منعکس کنندۀ ارزیابی‌های مثبت موسسات اعتبارسنجی بین‌المللی است. 

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1646716/30etes-omologo-anoixe-to-vivlio-prosforon/

نظارت بر بیش از 120 هزار مالیات دهنده در 2024

آژانس درآمدهای دولتی یونان (AADE) اعلام کرد که در طول سال جاری 120 هزار مالیات دهنده تحت کنترل واحدهای نظارتی این آژانس قرار خواهند گرفت. این آژانس گروه‌های جمعیتی که تحت کنترل سخت‌گیرانه قرار خواهند گرفت را به شرح زیر اعلام کرد: افرادی که با پول نقد ملک خریداری کردند، افرادی که درآمدهای خود در یونان و خارج از کشور را اعلام نکرده‌اند، افرادی که درآمد زیر 10 هزار یورو در سال اعلام کرده‌اند، افرادی که هزینه‌هایشان بیش از درآمد اعلام شده آنها بوده است و افرادی که از طریق اجاره کوتاه‌مدت املاک، کسب درآمد کردند. آژانس درآمدهای دولتی یونان مدعی است از طریق کنترل‌های یادشده موارد زیادی از پدیده فرار مالیاتی شناسایی شده که می‌تواند درآمد اضافی 1.7 میلیارد یورویی برای دولت در بر داشته باشد. این نهاد اعلام می‌کند که با استفاده از فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی، شناسایی موارد فرار مالیاتی تسهیل شده شده است.

https://www.kathimerini.gr/economy/563005495/aade-elegchoi-se-120-000-forologoymenoys-mesa-sto-2024/

نهادینه شدن پاداش بهره‌وری کارکنان بخش دولتی

هیئت دولت یونان طی جلسه‌ای در روز دوشنبه 29 آوریل لایحه وزارت کشور برای نهادینه کردن پرداخت پاداش بهره‌وری تا سقف 15 درصد حقوق به کارکنان بخش دولتی را تایید کرد. میچوتاکیس، نخست‌وزیر یونان لایحه مورد نظر را گامی جدید جهت بهبود کارآمدی دستگاه‌های دولتی و ارائه انگیزه‌های مالی به کارمندان برای بهبود کار خود توصیف کرد و گفت: ارزشیابی پرسنل بخش دولتی ویژگی تشویقی و خلاقانه خواهد داشت و هدف آن، پاداش دادن به کارمندانی است که اهداف تعیین شده را محقق می‌کنند. بر اساس لایحه مورد نظر، در داخل تمامی وزارتخانه‌ها اهداف سالانه تعیین شده و به ادارات مختلف تسلیم می‌شود و کارکنان اداراتی که موفق به تحقق اهداف تعیین شده گردند، پاداش بهره‌وری دریافت خواهند کرد که تا سقف 15 درصد درآمد سالانه آنها می‌رسد. اهداف دولت از لایحه مذکور علاوه بر پاداش دادن به کارکنان کارآمد و شایسته بخش دولتی، تقویت کارایی دستگاه دولتی، تقویت همکاری بین ادارات مختلف جهت تحقق اهداف تعیین شده، ارائه خدمات بهتر و سریعتر به شهروندان و اجرای سریعتر اصلاحات و اولویت‌های وزارتخانه‌ها اعلام شده است.

https://www.kathimerini.gr/politics/563004610/mponoys-paragogikotitas-sto-dimosio-pos-kai-se-poioys-tha-dinetai/

افزایش سود خالص فرودگاه آتن

بر اساس آمار منتشر شده فرودگاه بین‌المللی آتن، درآمد این فرودگاه در سه ماهه اول سال جاری به 115 میلیون یورو رسید که در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان 15.3 درصد افزایش پیدا کرده است. با توجه به افزایش تردد مسافر به میزان 16.5 درصد و تقویت فعالیت‌های تجاری، درآمد فرودگاه از طریق فعالیت‌های هواپیمایی و غیر هواپیمایی بهبود قابل توجهی داشته است. درآمد از فعالیت‌های هواپیمایی با افزایش 14.8 درصد به 86.3 میلیون یورو و درآمد از فعالیت‌های غیرهواپیمایی چون فعالیت‌های تجاری و پارکینگ خودرو به 28.4 میلیون یورو رسید که نسبت به سال گذشته 17 درصد رشد پیدا کرده است. بدین ترتیب، سود قبل از مالیات، بهره و استهلاک (EBITDA) این فرودگاه، 16.5 درصد افزایش یافته و به 66.5 میلیون یورو رسیده است. سود خالص نیز به میزان 30 درصد افزایش یافته و 28.5 میلیون یورو اعلام شده است. فرودگاه بین‌المللی آتن ارزیابی می‌کند که با توجه به آمار خوب سه ماهه اول تردد مسافر در سال 2024 فراتر از هدف تعیین شده (29.9 میلیون مسافر) خواهد بود. 

https://www.kathimerini.gr/economy/563005552/diethnis-aerolimenas-athinon-ayxisi-katharon-kerdon-30-to-proto-trimino/

آمار نهایی گردشگری یونان در سال 2023

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان در مورد آمار نهایی گردشگری یونان در سال 2023، درآمد توریستی یونان به 20.6 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با سال 2022 به میزان 16.5 درصد افزایش پیدا کرده است. درآمد توریستی از گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به 11.169 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال 2022 به میزان 18.3 درصد افزایش یافته است و درآمد از گردشگران سایر کشورها 8.6 میلیارد یورو اعلام شده است. همچنین تعداد گردشگرانی که از یونان بازدید کردند به 30.08 میلیون نفر در برابر 29.875 میلیون نفر 2022 رسید. تردد مسافر از کشورهای عضو حوزه یورو 12.9 میلیون نفر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خارج از حوزه یورو 6.7 میلیون نفر اعلام شده است. در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا آلمان با 4.7 میلیون نفر، ایتالیا با 1.84 میلیون نفر و فرانسه با 1.8 میلیون نفر به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. 13 میلیون نفر نیز از کشورهای ثالث (غیر اتحادیه اروپا) به یونان سفر کردند که بریتانیا با 4.5 میلیون نفر و امریکا با 1.4 میلیون نفر در رتبه‌های اول قرار دارند.

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1652097/tte-pano-apo-30-ekat-oi-toyristes-to-2023-ayxisi-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما