معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۰:۴۵ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

توافقات مهم روسای جمهور  تاجیکستان و ازبکستان در سفر رسمی میرضیایف به دوشنبه

رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم استقبال رسمی و کم نظیر از شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در 18 آوریل 2024( 30 فروردین 1403) تاکید کرد: ازبکستان همسایه شریک راهبردی و متحد قابل اعتماد تاجیکستان است و روابط با این کشور مبتنی بر اصول مستحکم دوستی ، همسایگی خوب و احترام به منافع متقابل است . 

همکاری در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، حمل و نقل، انرژی و کشاورزی از جمله مهمترین  بخشهای روابط بین تاجیکستان و ازبکستان است. در نشست عالی دو رئیس جمهور، معاونین نخست وزیران دو کشور گزارشی از تحولات روابط در این حوزه‌ها را ارائه نمودند.

امام علی رحمان از روابط عالی سیاسی، توسعه و گسترش روابط در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی اظهار رضایت نمود.

توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های جدید و رو به رشد مانند اقتصاد دیجیتالی، ‌تحقیقات فناورانه، خدمات صنعتی مدرن و تجارت الکترونیک مورد تاکید قرار گرفت.

در این دیدار بر امضای سند تاریخی معاهده "روابط متحد" تاکید شد و از آن به عنوان مبنای حقوقی محکمی‌برای توسعه و تحکیم روابط یاد شد.

موضوعات دیگری که دراین نشست مهم مورد بررسی و تاکید قرار گرفت عبارت بودند از: جذب سرمایه‌گذاری، توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، صنعتی، ماشین‌آلات، فراوری مشترک در محصولات کشاورزی، تولید دارو  و ساخت نیروگاه‌های تولید برق. همچنین بر توسعه همکاری‌ها برای ساخت مشترک  نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به عنوان یکی از زمینه‌های موثر در تحکیم روابط دو کشور در آینده تاکید شد.

همچنین در باره تقویت روابط دو کشور در حوزه  حمل و نقل و بار، ساخت مسیرهای تازه بین مناطق مختلف و تداوم و تسریع ساخت راه آهن بین دو کشور نیز مورد بحث و بررسی صورت گرفت.

برای رسیدن حجم روابط تجاری دو کشور به 2 میلیارد دلار هدف گذاری شد. دو طرف بر توسعه همکاری بین مناطق دو کشور، گسترش همکاری‌های مشترک فرهنگی و بشر دوستانه و نیز چاپ مشترک کتاب تاکید نمودند.

همچنین بر تقویت همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، جدایی طلبی، جرایم سازمان یافته چند ملیتی و قاچاق مواد مخدر وجرایم سایبری تاکید داشتند. موضوعات مربوط به توسعه و تقویت همکاری‌ها در چارچوب سازمانهای منطقه ای و بین المللی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

منبع:  http://www.president.tj/node/33159  

 

امضای 28 سند همکاری در پایان سفر رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان در 31 فروردین 1403

رئیس جمهور ازبکستان و تاجیکستان معاهده تاریخی اتحاد بین دو کشور را امضا کردند.  سپس در حضور دو رئیس جمهور اسناد زیادی بین مقامات مربوطه اجرایی دو کشور به امضا رسید.  ازجمله 6 سند همکاری بین مقامات منطقه ای ولایات ختلان  و سغد  تاجیکستان با مقامات محلی  خوارزم، فرغانه، سیردریا، نمنگان و منطقه اندیجان ازبکستان امضا شد.

همچنین توافقنامه، پروتکل، تفاهم نامه، نقشه راه و برنامه‌های همکاری دیگری که در سفر میرضیایف و هیات همراه به تاجیکستان در جهت تنظیم مسیر توسعه روابط و گسترش همکاری‌ها به امضا مقامات مربوطه دو کشور رسید، در حوزه‌های مرزی، حفاظت از حقوق مصرف کننده، صنایع، خطوط هوایی، ارتباط جاده‌های بین المللی، ساخت پل، مجتمع های صنعتی کشاورزی، داروهای دامی و سلامت غذایی، همکاری‌های فرهنگی، همکاری‌های کتابخانه ای، آموزش نیرو های انسانی در زمینه‌های پزشکی و داروسازی، ارائه مدارک آموزش حرفه ای و تخصصی، گردشگری وکنترل فعالیت های سازمان‌های اعتباری بود.

http://president.tj/ru/node/33166

 

نشست کمیته مشترک راهبری با حضور وزیر توسعه اقتصاد و تجارت و نمایندگان  سازمان ملل متحد برای بررسی نتایج سالیانه در چارچوب همکاری توسعه پایدار سازمان ملل

نشست سالیانه کمیته مشترک راهبری اقتصادی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمانهای مختلف تاجیکستان و نمایندگان آژانس‌های تخصصی سازمان ملل در تاجیکستان و به ریاست وزیر توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان در هفته گذشته در این وزارتخانه برگزار شد و نتایج حاصله در سال 2023 در چارچوب همکاری توسعه پایدار برای سالهای 2026-2023 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دوقی امین دوقی زاده با اشاره به تاکید ریاست جمهوری تاجیکستان بر تحلیل جامع و تعیین جهت گیری‌های اولویت دار توسعه اقتصادی کشور برای سال 2024 و سالهای پس از آن اظهار داشت:

در نتیجه اقدامات انجام گرفته با همکاری دولت و آژانس های سازمان بین الملل و دیگر کشورهای شریک توسعه ای، در سال 2023 متوسط رشد سالیانه تولید ناخالص داخلی به 8.3 در صد رسید که 1.5 برابر سال 2017 می‌باشد.

در سال 2023، تولیدات صنعتی12 در صد، کشاورزی 9 در صد، دارایی‌های سرمایه گذاری‌های ثابت 22.5 در صد، حمل و نقل 16.6 در صد، تجارت 13.4، خدمات 14.1 در صد  و جابجایی مسافر 9.8 در صد رشد داشته است.

در سال 2023، عرضه محصولات غذایی تولیدی کشور نسبت به سال 1991 بیش از 85 در صد رشد داشته است. البته جمعیت کشور نیز در این بازه زمانی از 5 میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش یافته است و تقاضا برای مواد غذایی  2.5 برابر شده است.

در سال 2023، بیش از 7 میلیارد سامانی ( حدود 637 میلیون دلار) برای سامان دهی صنایع جدید اختصاص یافته است. این میزان سرمایه از طریق  اعتبارات شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی برای تولید محصولات جدید و رقابتی اختصاص یافته است که بیش از 1.5برابر میزان اختصاص یافته در سال 2022 می‌باشد. سهم صادرات از کل حجم تجارت خارجی از20 در صد به 30 در صد افزایش یافته و سهم واردات از 80 در صد به 71 در صد کاهش یافته است.

در نتیجه اقدامات صورت گرفته، سطح فقر در سال 2023 به 21.2 در صد کاهش یافته و در آمد پولی مردم نسبت به سال 2017 بیش از 3/3 برابر افزایش یافته است. همچنین تعداد کارآفرینان در این مدت تقزیبا 6 برابر شده است.

در این نشست نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل  ، رئیس آژانس برنامه غذا و کشاورزی و دیگر نمایندگان آژانس های ملل متحد در تاجیکستان نتایج فعالیت های مشترک شان در سال 2023 را ارائه نمودند و پیشنهادات خود را  در خصوص پیشرفت بهتر برنامه‌های مشترک مطرح کردند.

www.medt.tj

 

نشست وزیر توسعه اقتصادی و تجارت با رئیس بخش اوراسیای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)

آقای ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان در ملاقات با ویلیام تامسون مدیر بخش اوراسیا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  اظهار داشت: اقتصاد کشور در جهت توصیه‌های رئیس جمهور و سیاست ایشان مبنی بر انجام اصلاحات اقتصادی و هم ساز نمودن فضای سرمایه گذاری کشور با استانداردهای بین المللی  حرکت می‌کند و دستاوردهای مهمی از نظر توسعه اقتصادی بدست آورده است. نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 2023 به 8.3 در صد افزایش یافته و در 7 سال گدشته به طور متوسط سالیانه 7.5 در صد رشد کرده است. همچنین نرخ تورم در سطح 3.8 در صد باقی مانده است و دو واحد از نیروگاه برق آبی راغون نیز ساخته شده است.

همچنین سهم بخش خصوصی کشور در تولید ناخالص داخلی به بیش از 70 در صد بالغ شده و تقریبا 90 در صد اشتغال کشور توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.  این شاخص ها نشان از فضای مطلوب تر برای ایجاد کسب و کار و اصلاحات موثر اقتصادی دارد.

آقای وزیر از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه درخواست نمود این سازمان برای ارزیابی فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در تاجیکستان کمک های فنی بیشتری برای مشخص نمودن جایگاه کشورش در رتبه بندی‌های فضای کسب و کار و ارزیابی سهم طبقه متوسط جامعه ارائه نماید.

www.medt.tj

امیدواری چین به کشف منابع بزرگ نفت و گاز در تاجیکستان

نمایندگان شرکت ملی نفت چین (CNPC) امیدوارند که در آینده بسیار نزدیک مقادیر زیادی ذخایر نفت و گاز در جنوب غربی تاجیکستان کشف کنند.

 این موضوع را بین‌دجی مدیرکل حوزه آسیای مرکزی (CNPC CA) شرکت ملی نفت چین در مراسم راه‌اندازی پروژه توسعه میادین جدید در جنوب غربی تاجیکستان در شهرستان سربند اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت به همراه سایر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی مربوطه تاجیکستان سال‌هاست که فعالیت‌هایی را در زمینه اکتشاف نفت و گاز انجام داده‌اند و با وجود مشکلات فراوان، توانسته‌اند پروژه باختر را به مرحله جدیدی از توسعه برسانند  .بین دجی تاکید کرد که نفت و گاز برای توسعه بیشتر اقتصاد تاجیکستان مورد نیاز است.وی افزود: شرکت ملی نفت چین آماده است تا به تاجیکستان در دستیابی به خودکفایی در هیدروکربن‌ها کمک کند وکمک قابل توجهی به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد.

شریفه خدابخش، معاون وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان نیز گفت: ما مدت ها منتظر این خبر بودیم و در آینده نزدیک، کارهای بزرگ در صنعت نفت و گاز در کشور ما آغاز خواهد شد. در پایان ماه مارس سال جاری میلادی، مجلس تاجیکستان توافقنامه الحاقی بین دولت این کشور و شرکت فرانسوی توتال را در زمینه اکتشاف نفت و گاز تصویب کرد.این سند شامل امتیاز شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال از سهم خود در پروژه باختر به نفع شرکت چینی CNPC است.

تاریخچه مختصر پروژه

توافق اولیه توسط دولت تاجیکستان با شرکت کانادایی تتیس پترولیوم در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۸ منعقد شد.

در پایان سال ۲۰۱۱، تتیس از کشف ذخایر نفت و گاز «ابر غول پیکر» در میدان «بیشتینچاک» خبر داد. متخصصان این شرکت، این منابع را  ۲۷.۵ میلیارد بشکه معادل نفت برآورد کردند که ۶۹ درصد آن را گاز و ۳۱ درصد را نفت و میعانات گازی تشکیل می دهد.

رئیس جمهوری تاجیکستان متعاقباً اعلام کرد که تاجیکستان می‌تواند در سال‌های آینده گاز طبیعی خود را تأمین کند.شرکت های بزرگ جهانی مانند توتال (فرانسه) و CNPC (چین) علاقه خود را به ذخایر هیدروکربنی تاجیکستان نشان دادند.

در جولای ۲۰۱۳، تتیس، توتال و CNPC قراردادی را برای ارائه سهام مشارکت امضا کردند. در نتیجه، هر یک از طرفین یک سوم سهم را در قرارداد مشارکت در تولید باختر به دست آوردند.

بر اساس توافقنامه، دولت تاجیکستان در توسعه و تولید شریک نیست و در این کار سرمایه گذاری نمی‌کند، اما در صورت کشف ذخایر نفت و گاز و تولید، می‌تواند ۳۰ درصد فرآورده‌ها را به صورت تجاری مصرف کند.

در سپتامبر ۲۰۱۵،CNPC و توتال خواستار خروج تتیس پترولیوم از این پروژه شدند. این اولتیماتوم در رابطه با تتیس به دلیل عدم انجام تعهدات و بدهی این شرکت در پروژه ارائه شد.این پرونده به دادگاه رفت و در سال ۲۰۱۷ دادگاه بین المللی داوری ادعاهای توتال و CNPC را موجه تشخیص داد. تتیس در آخرین اطلاعیه خود در اوایل سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل ریسک بالا و هزینه‌های قابل توجهی که برای ادامه کار نیاز است، تصمیم گرفته است از این پروژه خارج شود.

در شرایط فعلی پس از خروج توتال از توافق، شرکت ملی نفت چین (CNPC) تنها شرکت کننده آن باقی می ماند.

 

رشد جابجایی بار و  مسافر در جاده‌های تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وزارت حمل و نقل تاجیکستان  در باره همه انواع حمل و نقل در سه ماهه اول سال جاری، خبر داده که در مقایسه با سال گذشته، حجم حمل‌ و نقل بار 12.1 درصد، گردش کالا 12.4 درصد، مسافر 6.7 درصد و تردد مسافران 15.7 درصد افزایش یافته است.

فرخ نعمت‌زاده، معاون وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان، در جلسه مشورتی در این وزارتخانه ضمن جمع‌بندی و نتیجه گیری از فعالیت‌های نهاد مذکور در سه ماهه اول سال 2024 گفت: حمل و نقل جاده‌ای با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی تاجیکستان در بازار خدمات حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است.

علیرغم اینکه شاخص‌های دریافت باربرگ و پردازش آن نسبت به مدت مشابه سال 2023، 10.6 درصد و 8.8 درصد افزایش یافته است، همچنان 12 هزار و 973 (یا 23.8 درصد) از وسایل نقلیه فعال در بخش اقتصاد بدون دریافت باربرگ فعالیت می‌کنند.در این راستا به ادارات ذیربط دستور داده شد تا با استفاده از باربرگ­ها و استفاده گسترده از اشکال الکترونیکی آن، اقدامات لازم را برای پوشش حداکثری فعالیت­ها در بازار خدمات حمل و نقل تدوین و اجرا کنند.

در تاجیکستان بیش از 93.4 درصد کالاها و 99.8 درصد مسافران از طریق حمل و نقل جاده ­ای جابجا می‌شوند. لازم به ذکر است که بیش از 30.9 درصد از حجم کل حمل و نقل و حدود 95.8 درصد تردد مسافر با وسایل نقلیه وابسته به وزارت حمل و نقل تاجیکستان مرتبط است.

https://khovar.tj/2024/04/tavassuti-na-liyoti-avtomobil-arib-24-5-million-tonna-bor-va-232-6-million-nafar-musofir-inti-ol-doda/

 

اجرای 12 پروژه سرمایه‌گذاری به مبلغ بیش از یک میلیارد دلار در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: در حال حاضر، وزارت حمل ‌ونقل تاجیکستان 12پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش یک میلیارد و 51 میلیون دلار، در چارچوب قراردادهای قرضه، موافقتنامه‌های کمک مالی و قراردادهای امضا شده در دست اجرا دارد.

وزارت حمل ‌ونقل تاجیکستان با اعلام این خبر گفت که از این میان 7 پروژه به ارزش 705.4 میلیون دلار در حال اجرا و 5 پروژه دیگر به ارزش 345.4 میلیون دلار تکمیل شده اند.

طبق برنامه، در سال جاری میلادی، 5 پروژه به ارزش 585 میلیون دلار باید به بهره‌برداری برسد که شامل 65 پل به طول 1.9 کیلومتر، 5 تونل به طول 11.1 کیلومتر، 5 کریدور به طول 6 کیلومتر و 278 کیلومتر جاده بین‌المللی و ملی می‌باشد.

https://khovar.tj/rus/2024/04/v-tadzhikistane-realizuetsya-12-investitsionnyh-proektov-v-sfere-transporta/

افزایش تولید محصولات صنعتی در کارخانه‌های استان بدخشان

در سه ماهه اول سال 2024 میلادی، در کارخانه­ ها وکارگاه ­­های صنعتی استان بدخشان، نزدیک به 40 میلیون سامانی( حدود3.640 میلیون دلار)محصولات صنعتی تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 6.4 میلیون سامانی بیشتر است.

بر اساس گزارش رئیس اداره آمار بدخشان، عامل اصلی توسعه بخش صنعت عمدتاً ناشی از افزایش حجم صنایع فرآوری ( 140.8 درصد) است. حجم مبادلات تجاری منطقه در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال 2023 معادل 1.7درصد افزایش داشته است.  حجم خدمات پرداختی در تمامی حوزه ­های خدماتی نیز 5.9 درصد افزایش داشته است.

با عنایت به اعلام سال­های توسعه صنعتی 2026-2022، در این منطقه توجه ویژه ­ای به موضوع صنعت  شده است. به همین دلیل صنعت در منطقه سال به سال در حال توسعه است و شرایط مساعدی را برای حل مسائل اجتماعی، یعنی افزایش اشتغال و رفاه، تضمین ایمنی و رقابت­ پذیری اقتصاد ملی فراهم می‌کند.

https://khovar.tj/2024/04/dar-korhona-oi-sanoatii-badahshon-imsol-ba-mabla-i-arib-40-million-somon-ma-sulot-iste-sol-karda-shudaast/

 

احداث کارخانه رنگ «تیگلات» در شهر گلستان استان سغد

خبرگزاری خاور: طی سالهای توسعه صنعتی (2026-2022) در منطقه صنعتی شهر گلستان ساخت کارخانه تولید مصالح ساختمانی و رنگ  توسط شرکت خصوصی «تیگلات» به سرعت در حال انجام است.

این کارخانه بیش از 20 نوع رنگ و محصولات ساختمانی تولید می‌کند. تجهیزات آن از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شود و محصولات بر اساس استانداردهای بین المللی تولید می‌شوند. پس از بهره برداری از کارخانه «تیگلات» بیش از 30 نفر شغل و دستمزد مناسب خواهند داشت.

در سه ماهه سال جاری میلادی بنگاه­های صنعتی این شهر بیش از 767 میلیون سامانی ( حدود 70 میلیون دلار) محصول تولید کرده اند.

https://khovar.tj/2024/04/sol-oi-rushdi-sanoat-dar-sha-ri-guliston-korhonai-rangbarorii-tiglat-bunyod-megardad/

 

تصویب ده­ها میلیون دلار وام و کمک بلاعوض برای ساخت مدارس جدید در تاجیکستان

اسپوتنیک: مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان قرارداد وام و کمک بلاعوض را با بانک توسعه اسلامی تصویب رساند که بر اساس آن 53 مدرسه ساخته و تجهیز خواهد شد.این نکته را یوسف مجیدی معاون وزیر دارایی تاجیکستان در جریان ارائه این پروژه در پارلمان اعلام کرد.

به گفته وی، این پروژه شامل بهسازی فضاهای آموزشی از طریق ساخت 53 مدرسه و تجهیز آنها به مبلمان مناسب، زیرساخت دیجیتال، تجهیزات آزمایشگاهی و مواد آموزشی است که هزینه این بخش حدود 59 میلیون دلار برآورد می‌شود.

ارتقای کیفیت و کارایی خدمات آموزشی از دیگر بخش‌های این پروژه است که حدود 16.5 میلیون دلار برای آن هزینه خواهد شد. عملیات اجرایی این پروژه در سال 2024 آغاز و تکمیل آن برای سال 2029 برنامه ریزی شده است.

هزینه کل این پروژه 86 میلیون دلار و سهم جمهوری تاجیکستان 8 میلیون دلار برآورد شده است. وام بانک توسعه اسلامی‌به مبلغ 45 میلیون دلار، کمک بلاعوض صندوق مشارکت جهانی در حوزه آموزش به مبلغ 25 میلیون دلار و وام صندوق اوپک به مبلغ 8 میلیون دلار بخش های این پروژه را در برمی‌گیرد.

در سالهای اخیر با توجه به رشد جمعیت و گسترش مناطق مسکونی جدید، تقاضا برای موسسات آموزشی افزایش یافته است.

https://sputnik.tj/20240421/dollar-qarz-grant-sokhtmon-maktab-tojikiston-1062583774.html

معرفی مزایای بازار تاجیکستان به کارآفرینان ازبک توسط وزیر صنعت و فناوری­های نوین

اسپوتنیک: شیرعلی کبیر وزیر صنعت و فناوری­های نوین تاجیکستان در همایش تجاری تاجیکستان و ازبکستان گفت: بیش از 307 شرکت با مشارکت سرمایه تاجیکستان در ازبکستان فعالیت می‌کنند. ولی متأسفانه تعداد شرکت­های با سرمایه تجار ازبکستان در تاجیکستان بسیار کمتر  و حدود 90 شرکت است.

وی گفت: در حال حاضر 98 درصد برق در تاجیکستان در نیروگاه­های آبی تولید می‌شود .گسترش تولید انرژی سبز شرایط مناسبی را برای فروش کالاها در بازارهای غربی (به دلیل حذف مالیات تولیدات بدون کربن) ایجاد می‌کند. مالیات کربن در حال حاضر 14 درصد هزینه ­ها است.

همچنین تاکید شد که ازبکستان به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای منطقه، بازار بسیار مهمی‌برای فروش محصولات تاجیکستان به شمار می رود.

https://sputnik.tj/20240418/sherali-kabir-foida-bozor-tojikiston-sohibkoron-uzbek-1062532406.html

 

 توافقنامه جدید همکاری بین تاجیکستان و اتحادیه اروپا

آسیا پلوس: تاجیکستان و اتحادیه اروپا در حال آماده سازی یک توافقنامه همکاری جدید هستند که شامل حوزه ­های جدیدی مانند حقوق بشر، تجارت، آموزش، انرژی، مسائل زیست محیطی، مراقبت های بهداشتی و غیره می‌باشد. این که توافقنامه جدید تاجکستان و اتحادیه اروپا چه قراردادها و پروژه­هایی اجرایی را در بر خواهد گرفت، پرسشی است که با گذر زمان مشخص می‌شود.

لوک دوین، معاون بخش آسیای مرکزی، سرویس اقدام خارجی اروپا در این زمینه گفت: این توافقنامه چارچوب مشترکی را فراهم می‌کند که به موازات آن پروژه­های خاصی نیز اجرایی می‌شود. برخی از آنها قبل از مذاکرات منعقد شده بود و اجرای آنها پس از مذاکرات ادامه خواهد داشت.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به طور متوسط سالیانه بین 60 تا 100 میلیون یورو  در تاجیکستان سرمایه‌گذاری کرده ­اند. این پروژه ­ها حوزه­ های زیر را پوشش می دهند:

1- توسعه روستایی، از تأمین آب آشامیدنی گرفته تا کمک به احیای سیستم­های آبیاری و غیره.

2- بخش بهداشت عمومی‌با هدف توسعه، ایجاد یا بازسازی مراکز بهداشتی

3- آموزش: حمایت های بودجه ای برای برنامه ­هایی که برای نوسازی آموزش و تسهیل ارتباط دانش آموزان با محیط کار اجرا می‌شود.

4- انرژی پایدار: در مورد توسعه بهره وری انرژی، نوسازی شبکه­های برق و ترویج انرژی آبی مثلا قرار است 500 میلیون یورو برای نیروگاه برق آبی راغون  بودجه تامین شود.

5- حقوق بشر و دموکراسی:. توسعه جامعه مدنی و ارتقای حقوق زنان، حمایت از قربانیان خشونت خانگی، بهبود زندان­ها و حمایت از زندانیان سابق با آموزش شغلی و غیره

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20240420/tadzhikistan-i-evrosoyuz-gotovyat-novoe-soglashenie-o-sotrudnichestve

 

نشست منطقه ای نهادهای صادراتی پیشرو کشورهای آسیای مرکزی در دوشنبه

 خبرگزاری خاور: آژانس صادرات وابسته به دولت تاجیکستان به "خبرگزاری خاور" اطلاع داد، در 18 تا 19 آوریل، نشست منطقه ای موسسات توسعه صادرات کشورهای آسیای مرکزی در دوشنبه برگزار شد.

این نشست با حمایت دولت جمهوری تاجیکستان با مشارکت کارشناسان داخلی، آژانس صادرات و نمایندگان آژانس های صادراتی تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و همچنین نمایندگان بخش خصوصی، شرکای توسعه و نهاد های بین المللی برگزار شد.

هدف از برگزاری این کنفرانس تقویت همکاری و تبادل تجربیات بین مؤسسات پیشرو صادرات کشورهای آسیای مرکزی، ارائه تجربیات تاجیکستان در راستای ارتقای صادرات و بحث در مورد موضوعات مرتبط با راه‌های بهبود زیرساخت‌های مطلوب تجاری و تضمین پایداری ابتکارات توسعه صادرات در منطقه بود.

در این نشست مشکلات موجود بین کشورهای آسیای میانه در زمینه صادرات کالا، محصولات و خدمات، راه‌حل‌های آن، استفاده از ظرفیت و فرصت های کشورها برای تامین بازارهای داخلی در مرحله اول و سپس صادرات کالا و محصولات به کشورهای منطقه و جهان، تحویل بدون مانع محصولات فاسد شدنی، شناسایی متقابل اسناد مجوز صادرات در هنگام ترخیص کالا از گمرک از طریق پنجره واحد، انعقاد قراردادهای تضمینی بین نهادهای کشورهای صادرکننده مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

در این نشست بر لزوم اقدام مشترک برای توسعه ظرفیت های صادراتی گسترده منطقه و ایجاد فضای اقتصادی و سرمایه گذاری مطلوب برای کشورهای منطقه تاکید شد..

در حاشیه این نشست، شرکت کنندگان در خصوص موضوعات «دسترسی به تامین مالی تجارت برای رشد صادرات»، «تجربه تاجیکستان در ارتقای صادرات»، «توسعه خدمات مالی به صادرکنندگان»، «قوانین سازمان تجارت جهانی در زمینه حمایت از صادرات»، "برنامه تسریع تجارت الکترونیک آسیای مرکزی"، "کمک مالی به شرکتهای کوچک و متوسط" ، "بازارهای جدید، واقعیت جدید: خاورمیانه و اتحادیه اروپا" و "الگوی همکاری موسسات توسعه صادرات ملی و بین المللی" بحث و تبادل کردند.

همچنین در حاشیه این نشست ، گفتگو های دوجانبه و چند جانبه ساختارهای مسئول صادرات تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان صورت گرفت. طرفین بر تقویت همکاری‌ها در راستای ایجاد مراکز لجستیکی و توزیع عمده محصولات، سرمایه گذاری مشترک برای خرید، ذخیره سازی، بسته بندی و صادرات بیشتر محصولات کشاورزی، افزایش مهارت های دانش صادرکنندگان منطقه آسیای میانه تاکید کردند.

در پایان، شرکت کنندگان با توسعه و تصویب پروژه استراتژی توسعه صادرات بین کشورهای آسیای میانه موافقت کردند.

همچنین میهمانان با شرایط کاری و ظرفیت تولید بنگاه‌های نساجی شرکت های خصوصی «آرویس» و شرکت «سیوما» آشنا شدند.

https://khovar.tj/2024/04/dar-dushanbe-voh-rii-minta-avii-ni-od-oi-peshbarandai-sodiroti-mamlakat-oi-osiyoi-markaz-barguzor-shud/

فعالیت 536 گلخانه در شهرها و نواحی استان سغد

اوستا: در حال حاضر در شهرها و مناطق مختلف استان سُغد 536 گلخانه وجود دارد که از این تعداد گلخانه ­هایی که در آنها گوجه فرنگی و خیار، فلفل دلمه ­ای و سایر سبزیجات کشت می‌شود، 5 گلخانه نوآورانه محسوب می‌شود.  275 گلخانه به روش چینی فعالیت می‌کنند.

 مساحت کل گلخانه­ ها 55 هکتار است. 135 گلخانه در ناحیه مستچا، 31 گلخانه در ناحیه اشت، 34 گلخانه در کانی بادام، 15 گلخانه در اسفره، 12 گلخانه در ایسپیتامن، 40 گلخانه در ناحیه رسولوف، 26 گلخانه در پنجکنت، 12 گلخانه در ایستروشان، 205 گلخانه در ناخیه باباجان غفوراف، 7 گلخانه در خجند، در  ناحیه دوشتیچ  13 گلخانه، و در ناحیه ظفرآباد 6 گلخانه در حال فعالیت هستند.

 با این حال، در برخی مناطق استان سغد گلخانه­ های غیر فعال نیز وجود دارد. به طور مثال 8 گلخانه در ناحیه باباجان غفور، 4 گلخانه در ناحیه رسولوف و 1 گلخانه در ناخیه دوشتیچ  غیر فعال هستند.

 شایان ذکر است که در سال 2023، کشاورزان استان سغد 908 تن محصولات گلخانه ­ای از جمله 562.2 تن گوجه فرنگی، 156.2 تن خیار و 189 تن فلفل دلمه ای، پیاز سبز، گشنیز و شوید برداشت کردند.

https://avesta.tj/2024/04/02/v-gorodah-i-rajonah-sogdijskoj-oblasti-dejstvuyut-536-teplits/

 

گزارش فعالیت های شرکت تولید آلومینیم تاجیکستان «تالکو»

اسپوتنیک: شرکت آلومینیوم تاجیکستان «تالکو» در سه ماهه نخست سال 2024 تولید مواد اولیه آلومینیوم را  27 درصد افزایش داده است .

نجیب­ الله رجب­ زاده، رئیس هیئت مدیره شرکت آلومینیوم تاجیکستان به اسپوتنیک گفت که افزایش تولید به دلیل اجرای تعدادی از دستورالعمل­های دولت تاجیکستان در سال 2023 و سه ماهه اول سال 2024 میسر شد. شرکت آلومینیوم تاجیکستان ظرفیت­ها و دارایی‌های ثابت، تجهیزات فنی، تعمیر و به روز رسانی تجهیزات موجود، مانند الکترولیزها  را در دستور کار خود قرار داده است و همچنین  در بهبود  فرآیندهای تکنولوژیکی به یک سری پیشرفتها دست یافته است.

 این شرکت اقدامات ویژه ای را برای بازگرداندن کیفیت آلومینیوم اولیه و افزایش کارایی الکترولیزهای موجود انجام داده است. به گفته وی، طی سال 2023، 77 دستگاه الکترولیزر با هزینه بیش از 105 میلیون سامانی( حدود 9.5 میلیون دلار)  راه اندازی و مواد لازم برای راه اندازی 25 دستگاه الکترولایزر دیگر را خریداری کرده است. و در 3 ماهه سالجاری 19 دستگاه الکترولیز را به بهره برداری رساند و تعداد کل واحدهای الکترولیز فعال در پایان ماه مارس سال جاری به 211 دستگاه رسید. نجیب الله رجب زاده افزود: در سال 2024 بیش از 96 دستگاه الکترولیز به ارزش 146.2 میلیون سامانی بازسازی و به بهره برداری خواهد رسید.

در عین حال، راندمان هر الکترولیز از 975 به 1034 کیلوگرم افزایش یافت و کیفیت آلومینیوم تولیدی نیز بهبود یافته است، به عنوان مثال اگر در سال 2022 آلومینیوم با نام تجاری AB97 (97%)   تولید می‌شد، در سه ماهه چهارم 2023 با کیفیت 100% آلومینیوم برندهای A7، A5 و A0 تولید شد.

در نتیجه تولید آلومینیوم اولیه در سال 2023 به 66.649 تن رسید که 4606 تن بیشتر از سال 2022 و در سه ماهه اول سال 2024، تولید آلومینیوم اولیه به 19732 تن رسید که 4236 تن بیشتر از سه ماهه اول سال 2023 می‌باشد.

میزان محصولات قابل فروش «تالکو» در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر 149.4 میلیون سامانی (حدود 13.6 میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 32.4 میلیون سامانی افزایش داشته است.

این در حالی است که  در سه ماهه نخست سال جاری میلادی میانگین قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن 2199 دلار در هر تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 196 دلار در هر تن کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعات رسمی، گردش مالی تجارت خارجی «تالکو» در سال 2023، 244.4 میلیون دلار بوده است که حدود 114  میلیون دلار آن واردات و 131 میلیون دلار  آن صادرات بوده است .

شرکت آلومینیوم تاجیکستان بر اساس برنامه راهبردی «تالکو» در نظر دارد تا پایان سال 2024 حجم تولید خود را به حداقل 84 هزار تن یا 25 درصد بیشتر از سال 2023 افزایش دهد.

این شرکت سهامی عام همکاری­های گسترده­ای را با کارخانه‌های صنعتی داخلی دارد و در سال 2024 به دستور دولت،  این شرکت محصولات خود را در اختیار شرکت های خصوصی «نقیلی تالکو»، «نقیلی تورسون زاده»، «ک م‌ ت‌ ت تاج‌­پراف»، «الیوم‌پراف» و سایر مصرف‌کنندگان داخلی (  2.883.5 تن آلومینیوم به مبلغ 70.4 میلیون سامانی)  قرار داد. همچنین محصولات این شرکت­ها به کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه و ایران نیز صادر می‌شود.

وی افزود: تالکو بر نگاه صادرات محوری و قابلیت رقابت در بازارهای داخلی، منطقه ای و جهانی فعالیت می‌کند و به تدریج در حال افزایش حجم محصولات خود می‌باشد . از این رو نیازمند جذب متخصصان فنی است. به منظور جذب نیروهای حرفه ای این شرکت در سه ماه اول سال جاری حقوق های کارشناسان چندین بحش خود را افزایش داده است . در نتیجه متوسط حقوق کارگران نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.4 درصد افزایش یافته است. حقوق یک کارگر متخصص کمتر از 4000 سامانی نیست و مستقیما با شاخص­ های تولید مرتبط است.

در حال حاضر در این شرکت 4800 نفر متخصص و کارگر مشغول به کار هستند و همچنین 2000 نفر دیگر در کارخانه‌های «تلکو گروپ» فعالیت می‌کنند.

https://sputnik.tj/20240416/naqsha-talko-sol-2024-1062493949.html

 

تحقق اخذ مالیات و سایر عوارض دریافتی در تاجیکستان  بیش از برنامه

 خبرگزاری خاور: در سه ماهه اول سال جاری میلادی، اخذ مالیات و سایر عوارض مالیاتی در تاجیکستان  به میزان 106 درصد تحقق یافته است . به عبارت دیگر ، طبق برنامه باید 4 میلیارد و 532 میلیون و 900 هزار سامانی( حدود 412 میلیون دلار) ،  از طریق مالیات به بودجه دولت واریز می‌شد  ولی میزان تحقق یافته 269 میلیون و 500 هزار سامانی بیش از مقدارپیش بینی شده می‌باشد.

به گزارش آژانس آمار تاجیکستان،  میزان تحقق اخذ مالیات در استان بدخشان به میزان 105 درصد، استان­های ختلان  103 درصد، سغد 102 درصد و در شهر دوشنبه 109 در صد میزان پیش بینی شده بوده است ولی اخذ مالیات از بزرگترین مالیات دهندگان 92.2در صد تحقق یافته است.

https://khovar.tj/2024/04/dar-to-ikiston-i-roi-na-shai-andoz-o-va-digar-pardoht-oi-atm-ba-andozai-105-9-tamin-gardid/

 

بیش از 1.6 میلیون تن بار و 95.8 هزار مسافر در تاجیکستان از طریق راه ­آهن جابجا شدند

خبرگزاری خاور: به نقل از وزارت حمل و نقل تاجیکستان، در سه ماهه نخست سال 2024، یک میلیون و 687 هزار تن بار و 95.8 هزار مسافر از طریق خطوط ریلی کشور جابجا شدندکه نسبت به مدت مشابه سال 2023، حجم بار 5.7 درصد و جابجایی مسافران بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

 بر اساس آمار حمل و نقل بین المللی 92.1 درصد از این آمار مربوط به حمل و نقل کالاهای وارداتی، 4.6 درصد حمل و نقل کالا های صادراتی و 3.3 درصد مربوط به حمل و نقل داخلی است.  حمل و نقل ریلی نقش مهمی در حمل و نقل بین المللی کالا دارد. 75.7 درصد از محموله­ های لجستیک بین المللی در این دوره به حمل و نقل ریلی اختصاص دارد.

https://khovar.tj/2024/04/dar-to-ikiston-besh-az-1-6-million-tonna-bor-va-95-8-azor-musofir-inti-ol-doda-shud/

 

بهره برداری از 5 بزرگراه تا پایان سال 2024 در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وزارت حمل و نقل تاجیکستان انتظار دارد که تا پایان سال جاری، پنج جاده پس از ساخت و ساز و بازسازی به بهره برداری برسد.

در سال 2024 طبق برنامه ، پنج پروژه به ارزش 585 میلیون دلار که شامل 65 پل به طول 1.9 کیلومتر، 5 تونل به طول 11 کیلومتر، 5  کریدور به طول 6 کیلومتر و  278 کیلومتر جاده­های بین المللی و ملی  باید به بهره برداری برسد.

این جاده‌ها شامل 5  مسیر راغون – اوبی گرم – نورآباد، 76 کیلومتر؛ «باختر – لواکانت – لالزار – دنغره» 69 کیلومتر؛ «قلعه خمب – ونج – مرز ناحیه روشان» 93 کیلومتر و بخش از جاده اصلی دوشنبه - خاروغ  تا مرکز ناحیه ونج 18 کیلومتر، و بخش ازجاده اصلی تا مرکز شهر راغون 11 کیلومتر می‌شود.

در حال حاضر در مجموع 12 پروژه سرمایه گذاری به ارزش بیش از یک میلیارد و 51 میلیون دلار که در قالب قراردادهای وام و کمک مالی در حال اجرا است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240422/v-tadzhikistane-do-kontsa-goda-budut-sdani-v-ekspluatatsiyu-5-avtodorog-posle-reabilitatsii

 

تعداد کشاورزان در تاجیکستان در حال افزایش است

آسیا پلوس: بر اساس گزارش کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی جمهوری تاجیکستان تعداد مزارع در تاجیکستان نسبت به سال گذشته 1500 واحد افزایش یافته  و به 196 هزار و 564 واحد رسیده است.

تعداد کل سهامداران مزارع کشاورزی بیش از 796 هزار نفر است. آنها در زمینی به وسعت 5.1 میلیون هکتار که بیش از 72 درصد از کل مساحت کل زمین‌های کشاورزی در تاجیکستان را تشکیل می دهد،فعالیت دارند هرسهامدار حدود 6.4 هکتار زمین دارد.

بر اساس این گزارش 70 هزار و 793 مزرعه در استان سغد با  بیش از 990 هزار هکتار زمین ثبت شده است. در منطقه ختلان تعداد کشاورزان 73 هزار و 693 نفر و مساحت کل زمین­های کشاورزی که در آن فعالیت می‌کنند بیش از 1.1 میلیون هکتار است.  حدود 915 هزار هکتار زمین نیز در بین 35 هزار و 487 مزرعه دار در مناطق تابعه جمهوری توزیع شده است. و بیش از 2 میلیون هکتار از اراضی عمدتا چراگاه می‌باشند که توسط کشاورزان استان بدخشان اداره می‌شود که تعداد آنها 16 هزار و 591 است.

در تاجیکستان زمین‌های مناسب برای آبیاری  1570 هکتار تخمین زده می‌شود که 763 هزار هکتار آن توسعه یافته است.

حدود 40 درصد از این زمین‌ها از طریق ایستگاه­های پمپاژ آبیاری می‌شوند، در حالی که زمین­های شور 15 درصد، زمین­های سنگی 18 درصد را تشکیل می دهند. آنها بیش از 90 درصد کل محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند که حدود 25 درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند.

بیش از 70 درصد از جمعیت فعال اقتصادی تاجیکستان در بخش کشاورزی هستند و  میانگین حقوق آنها تقریبا700 سامانی در ماه است.

Подробнее: https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240416/v-tadzhikistane-rastet-chislo-fermerov-gde-ih-bolshe-vsego

 

دریافت 18 میلیون دلار از آژانس توسعه جهانی ایالات متحده برای توسعه تجارت

آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) پروژه ای را برای توسعه کارآفرینی و محیط کسب و کار در تاجیکستان راه اندازی کرد.

این پروژه 18 میلیون دلاری USAID در جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی پنج ساله توسعه پایدار و فراهم نمودن فرصت­های اقتصادی فراگیر در تاجیکستان اجرا خواهد شد.

هدف از این ابتکار کمک به شرکت‌ها در صنایع نساجی و فرآوری  و همچنین بخش فناوری اطلاعات برای افزایش بهره‌وری، معرفی فناوری‌های جدید، افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد ارتباط با بازار است.

اجرای این پروژه باعث ایجاد 5000 شغل دائمی، کمک به 200 شرکت استارت آپ برای دسترسی به منابع مالی و جذب 10 میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش خصوصی خواهد شد.

همانطور که در خبرنامه ای در وب سایت USAID گزارش شده است، پروژه مشابهی نیز طی سالهای 2024- 2019 در تاجیکستان طراحی شده بود.

در مارس سال جاری، این آژانس بیش از این 7.5 میلیون دلار نیز به برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) برای کمک به خانواده ­های تاجیکی که با ناامنی غذایی مواجه هستند، اختصاص داد.

 https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240418/tadzhikistan-poluchit-ot-usaid-18-mln-dlya-razvitiya-biznesa

 

معرفی ظرفیت­های اقتصادی تاجیکستان در بوشهر ایران

نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 20 آوریل سال جاری  در جریان سفر کاری خود به استان بوشهر با احمد محمدی زاده استاندار بوشهر دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص ایجاد همکاری­های تجاری، اقتصادی، صنعتی و کشاورزی بین استان بوشهر و تاجیکستان تبادل نظر کردند. طرفین همچنین در مورد ایجاد روابط بین بوشهر و یکی از مناطق تاجیکستان گفتگو کردند.

در ادامه این بازدید، سفیر جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران همچنین با رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، کشاورزی و بازرگانی بوشهر دیدار و با فعالان اقتصادی استان بوشهر گفتگو نمود. در این نشست ظرفیت­های اقتصادی و تجاری و فضای سرمایه گذاری تاجیکستان به فعالان اقتصادی بوشهر معرفی شد. صاحب کاران بوشهری علاقه مندی خود را برای همکاری و سرمایه گذاری اقتصادی با کشور تاجیکستان اعلام کردند.

https://mfa.tj/tg/main/view/14903/muarrifii-zarfiyathoi-iqtisodii-tojikiston-dar-bushahri-eron

 

امضای قراردادهای حمل و نقل بین المللی جاده ­ای و  توسعه صنایع و فناوری­های نوین بین تاجیکستان و ایتالیا

خبرگزاری خاور: در چارچوب سفر رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به ایتالیا، توافقنامه­ هایی بین تاجیکستان و ایتالیا در زمینه حمل و نقل بین المللی امضا شد.ازجمله قرارداد بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری ایتالیا در مورد حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و بار و همچنین قرارداد همکاری در زمینه صنعت و فناوری­های جدید بین وزارت صنعت و فناوریهای نوین جمهوری تاجیکستان و وزارت شرکت­ها و تولیدات( (made in italy) جمهوری ایتالیا به امضا رسید.

در تاریخ 23 آوریل پس از دیدار و مذاکره رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و خانم جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا، 7 سند جدید همکاری نیز امضا شد.

https://khovar.tj/2024/04/bajni-to-ikiston-va-italiya-dar-so-a-oi-amlu-na-li-bajnalmilalii-avtomobil-va-sanoatu-tehnologiya-oi-nav-sozishnoma-o-ba-imzo-rasidand/

برگزاری کنفرانس بین المللی توسعه همکاری کشورهای آسیای میانه در بخش آب و انرژی

خبرگزاری خاور:  کنفرانس بین المللی توسعه همکاری کشورهای آسیای میانه در بخش آب و انرژی در روزهای 25 تا 26 آوریل سال جاری در شهر دوشنبه برگزار شد.  در این کنفرانس شرکت کنندگان در مورد موضوعات «رویکردهای نوین مدیریت امنیت آب و انرژی در شرایط تغییر اقلیم»، «تضمین ثبات تغییرات اقلیم در آسیای مرکزی با ایجاد برنامه آموزشی مدیریت منابع آب»، «بلایای طبیعی مرتبط با یخچال­ها و منابع آبی»،   «هنر دیپلماتیک برای حل مشکلات آب و انرژی در آسیای مرکزی »، «مشکلات توزیع منابع آب و استفاده صحیح از آنها »، «وضعیت فعلی و راه­های ممکن تنظیم منابع آب فرامرزی آمودریا» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این کنفرانس کارشناسان، مسئولان و دانشمندان حوزه انرژی از کشورهای آسیای مرکزی، اروپا و آمریکا نظرات خود را برای حل این مسائل به صورت حضوری و مجازی بیان کردند.

https://khovar.tj/2024/04/dar-dushanbe-konferensiyai-bajnalmilalii-gustarishi-amkorii-mamlakat-oi-osiyoi-markaz-dar-bahshi-obu-energetika-idoma-meyobad/

 

حضور رئیس بانک مرکزی تاجیکستان در  مجمع چشم انداز اقتصاد کلان در واشنگتن

خبرگزاری خاور:  موضوعات بحرانی مرتبط با چشم انداز اقتصاد کلان با در نظر گرفتن عدم قطعیت در بازار مالی، در مجمع مدیریت دارایی و منابع در واشنگتن و در حاشیه نشست­های بهاری صندوق بین المللی پول و گروه بانک جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فردوس طالب ­زاده رئیس بانک ملی تاجیکستان در مجمع مدیریت دارایی و منابع شرکت کرد. این مجمع در چارچوب برنامه مشارکت مشورتی مدیریت منابع بین‌المللی بانک جهانی (RAMP) سازماندهی شده و هر ساله نمایندگان بلندپایه بانک‌های مرکزی، صندوق‌ها، سازمان‌های مالی بین‌المللی با نفوذ و آژانس‌های بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند.

در این مجمع همچنین مدیریت دارایی­های دولتی در شرایط فعلی، سرمایه گذاری­های پایدار، ادغام اقلیم و طبیعت، نقش بانک­های مرکزی در مدیریت دارایی و چالش­های عملیاتی برای ایجاد چارچوب سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از سال 2016، بانک ملی تاجیکستان عضو برنامه مشارکت مشورتی برای مدیریت ذخایر بین المللی بانک جهانی است. و در این راستا فعالیت های قابل توجهی در مدیریت موثر منابع بین المللی با همکاری تیم بانک جهانی انجام داده است.

https://khovar.tj/2024/04/durnamoi-makroi-tisod-bo-nazardoshti-nomuajyani-o-dar-bozori-moliyav-dar-forumi-vashington-barras-gardid/

 

خریداران  سنگ­های قیمتی تاجیکستان

اسپوتنیک: آمار نشان می دهد که در سه ماهه اول سال 2024، فروش فلزات گرانبها برای صادرات در تاجیکستان نسبت به مدت مشابه سال 2023 بیش از 1250 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار، مبلغ دریافتی از فروش فلزات گرانبها حدود 298 میلیون دلار بوده است.

به طور کلی، در این دوره، جمهوری تاجیکستان 614 میلیون دلار به دست آورد که تقریبا 50 درصد آن از سوئیس بود. سوئیس مانند سال­های گذشته خریدار اصلی سنگ­های قیمتی تاجیکستان است.

جمهوری تاجیکستان در سال گذشته، کالاها و محصولاتی به ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار به خارج از کشور صادر کرد. به گفته ذوقی ذوقی­ زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، سهم فلزات گرانبها به 46.6 درصد رسیده است.

شایان ذکر است که تاجیکستان حدود 380 نوع کالا صادر می‌کند. با این حال، طی سالهای اخیر صادرات فلزات گرانبها افزایش چشمگیری داشته است.

شرکت اصلی استخراج طلا در تاجیکستان، شرکت زرافشان  با سرمایه گذاری مشترک تاجیکستان و چین که حدود 70 درصد از حجم کل مواد خام استخراج شده را تشکیل می دهد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور تاجیکستان میزان ذخایر طلای تایید شده در معادن کشورش را حدود ۵۰۰ تن برآورد کرده است.

https://tj.sputniknews.ru/20240425/dragotsennye-kamni-tajikistan-export-1062627899.html

 

دیدار رئیس جمهوری تاجیکستان با مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در شهر رم

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در چارچوب سفر رسمی خود به ایتالیا در شهر رم با چو دانیو مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار همکاری با فائو در جهت توسعه بخش کشاورزی به ویژه افزایش کارایی در این بخش و تقویت توسعه پایدار کشاورزی مهم و ثمره این همکاری  در ارتقاء رفاه روستاییان مثبت ارزیابی شد. در این دیدار تاکید شد با تلاش روزافزون طرفین در آینده، اصلاحات کشاورزی در جمهوری تاجیکستان موفق تر و در اجرای یکی از اهداف استراتژیک این کشوریعنی تضمین امنیت غذایی و اهداف توسعه پایدار موثر تر خواهد بود. در این ملاقات بر ضرورت واردات فن آوری­های کاشت برای احیای جنگل­ها، حفاظت از جنگل ­ در جهت ترویج سیاست توسعه اقتصاد «سبز» تاجیکستان تاکید شد.

امامعلی رحمان پس از این دیدار در مراسم معرفی محصولات تاجیکستان بویژه انواع زردآلو، انگور و خشکبار شرکت کرد.

بر اساس داده­ های آماری، سطح باغ های زردآلو و تولید آن در سراسر جهان در دهه اخیر رو به افزایش بوده است. شرایط و آب و هوای مناطق تاجیکستان برای کشت زردآلو مناسب است. 64 هزار هکتار باغ زردآلو در تاجیکستان احداث شده که 50 هزار هکتار آن به بار نشسته است. سالانه بالغ بر 90 هزار تن خشکبار از جمهوری تاجیکستان صادر می‌شود که بیشتر آن را زردآلوی خشک تشکیل می دهد .

گفتنی است تنها در سه ماهه نخست سال 2024، برای اولین بار 66 تن زردآلو خشک از تاجیکستان به جمهوری ایتالیا صادر شد.

در این مراسم اعلام شدکه کارگروه مشترک تاجیکستان و سازمان فائو  برای مشخص کردن چندین منطقه و محصولات کشاورزی کشور تاجیکستان در «نظام میراث کشاورزی دارای اهمیت جهانی» ایجاد شده است و اولین نتایج این کارگروه مشترک باید در آینده نزدیک اعلام گردد.

https://khovar.tj/2024/04/prezidenti-um-urii-to-ikiston-emomal-ra-mon-mudiri-kulli-sozmoni-ozu-avor-va-kishovarzii-sozmoni-milali-mutta-id-chu-donyujro-ba-uzur-paziruftand/

https://khovar.tj/2024/04/sarvari-davlat-emomal-ra-mon-dar-arorgo-i-sozmoni-ozu-a-va-kishovarzii-smm-dar-muarrifii-nav-oi-to-ikii-zardolu-angur-va-hushkmevai-to-ikiston-ishtirok-namudand/

 

دسترسی تاجیکستان به آقیانوس هند از طریق بندر چابهار

اوستا: 22 آوریل به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان، هیئت تاجیکستانی به ریاست خانم شایسته سعیدمرادزاده معاون وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان به ایران سفر کرده است.

در این سفر نشست کمیته مشترک کریدورهای حمل و نقل بین المللی تاجیکستان و ایران به ریاست داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در تهران برگزار شد.

طرفین در مورد دسترسی تاجیکستان به بندر چابهار و همکاری ترانزیتی بین دو کشور گفتگو کردند. پیش از این، در تاریخ 8 نوامبر 2023 در دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران موضوع همکاری­های حمل و نقل و لجستیک در شهر دوشنبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

در نتیجه مذاکرات دو رئیس جمهور، تفاهم نامه حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار به امضا رسیده بود.برای دستیابی به اهداف این تفاهم نامه، طرفین با ایجاد کمیته مشترک  راهبری تصمیم دارند نظارت و تحقیق مستمر در زمینه­ های مربوط به اجرای تفاهم نامه را دنبال نمایند.

رئیس جمهوری تاجیکستان در سخنرانی خود در مجمع کارآفرینان دو کشور در نوامبر سال گذشته تاکید کرد که راه اندازی حمل و نقل جاد­­ه ای در مسیر تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران، استفاده موثر از ظرفیت­های بندر چابهار، تسهیل شرایط ورود و ترانزیت کالا  منجر به گسترش فرصت های همکاری اقتصادی بین تاجیکستان و ایران خواهد شد.

https://avesta.tj/2024/04/25/tadzhikistan-nameren-poluchit-dostup-k-indijskomu-okeanu/ Avesta.tj -

 

تقویت همکاری­های صنعتی بین تاجیکستان و فرانسه

خبرگزاری خاور: عزیز نظر معاون وزیر صنعت و فناوری­های نوین جمهوری تاجیکستان با  السا پینیال سفیر فرانسه در جمهوری تاجیکستان و یان کاشینسک، نماینده تجاری سفارت در دوشنبه ، در مورد  تقویت همکاری­ درحوزه صنعت دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار موضوعات همکاریهای دوجانبه در زمینه­ های مختلف صنعتی، تقویت همکاری­های بین بخشی و اجرای پروژه ­های تولیدی و علمی مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین آمادگی خود را برای گسترش همکاری­ها بین دو کشور در حوزه صنعت اعلام کردند.

https://khovar.tj/2024/04/to-ikiston-va-faronsa-amkorii-sanoatiro-ta-viyat-medi-and/

 

حضور نماینده تاجیکستان در مجمع تامین مالی توسعه در مقر سازمان ملل متحد

خبرگزاری خاور:  حاتم قربان زاده، نماینده دائمی جمهوری تاجیکستان در سازمان ملل متحد در مجمع تامین مالی توسعه (FFD) که در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

قربان زاده از اقدامات تاجیکستان در روند اجرای برنامه 2030 توسعه پایدار خبر داد و تقویت همکاری‌های سازمان ملل متحد برای حمایت از کشورهای عضو در اجرای دستور کار 2030 و تامین مالی اهداف توسعه پایدار را مهم دانست.

همچنین بر لزوم ساماندهی ساختار مالی بین‌المللی به منظور حصول اطمینان از تجهیز منابع مالی پایدار و بلندمدت برای سرمایه‌گذاری ضروری تاکید شد و خواستار مشارکت فعال در فرآیندهای مذکور و انجام تعهدات مربوطه شد.

https://khovar.tj/2024/04/namoyandai-to-ikiston-dar-forumi-mabla-guzorii-so-ai-rushd-dar-arorgo-i-sozmoni-milali-mutta-id-ishtirok-namud/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما