معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

افتتاح فاز دوم نیروگاه برق خورشیدی 15 مگاواتی کالیو در غنا(25 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای نانا آکوفو آدو رئیس جمهور غنا روز چهارشنبه هفته جاری، طی مراسمی فاز دوم توسعه نیروگاه خورشیدی در کالیو را به منظور افزایش ظرفیت تولید برق به میزان 15 مگاوات در این کشور راه اندازی نمود.

رئیس جمهور در سخنرانی خود در این مراسم اعلام کرد که احداث این نیروگاه، نشان دهنده تغییر اساسی کشور به سمت توسعه پایدار و افزایش تولید برق است و به ایجاد فرصت ‌های جدید به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه کمک می نماید. این پروژه قرار است برق حدود 50 هزار خانوار را در شمال غنا تأمین نماید و سالانه از انتشار 20 هزار تن دی اکسید کربن در هوا جلوگیری کند.

حدود دو سال پیش، فاز اول پروژه احداث نیروگاه با توان تولید حدود 13 مگاوات برق توسط رئیس جمهور افتتاح گردید که در صورت تکمیل فاز دوم و اضافه شدن 15 مگاوات به ظرفیت تولید برق، مجموع ظرفیت تولیدی این نیروگاه به 28 مگاوات خواهد رسید.

شرکت اسپانیایی Elecnor S.A با همکاری شرکت آلمانی Tractebel Engineering این پروژه را با هزینه تخمینی حدود 16 میلیون یورو اجرا نمود که از این مقدار، مبلغ 8.2 میلیون یورو از طریق سازمان رودخانه ولتا (VRA) در غنا و باقی مانده آن توسط دولت آلمان از طریق بانک توسعه آلمان (KfW) برای حمایت از غنا در اجرای پروژه تأمین گردید.

 

تکمیل پروژه توسعه فرودگاه بین المللی کوماسی در غنا(24 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای کواکو اوفوری آسیامه وزیر حمل و نقل در رأس هیئتی به همراه مقامات شرکت فرودگاه غنا (GACL)، روز سه شنبه هفته جاری از بخش های فرودگاه بین المللی در حال توسعه کوماسی بازدید و امکانات این پایانه مسافری را به منظور انطباق با استانداردهای بین المللی مورد ارزیابی قرار دادند.

آقای آسیامه پس از بازدید از مجموعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با توجه به فعالیت های قابل قبول شرکت های مجری در پروژه  توسعه این فرودگاه، انتظار میرود که قبل از پایان ماه مه 2024 به بهره برداری برسد.

در آوریل 2019، پارلمان غنا بودجه 58.9 میلیون یورویی را برای توسعه فرودگاه کوماسی تصویب نمود. این پروژه شامل گسترش ساختمان ترمینال، ایستگاه آتش نشانی، مسیرهای دسترسی آتش نشانی و برج کنترل هوا می‌باشد و قرار بود تا اکتبر 2022 تکمیل شود.

انتظار می رود که با تکمیل این پروژه، فرودگاه بین المللی کوماسی ظرفیت جابه جایی حدود یک میلیون مسافر در سال را داشته باشد.

 

پیش بینی افزایش 5 درصدی تولید نفت غنا در سال 2024 (19 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، موسسه Fitch Solutions، طی گزارشی اعلام کرده است که به دلیل حفاری‌های گسترده شرکت چینی Tullow Oil در میادین نفتی Jubilee و TEN، انتظار می رود تولید نفت غنا در سال 2024 با افزایش 5 درصدی به 177120 بشکه در روز برسد.

همچنین Fitch پیش‌بینی کرده است که در صورتی که تا پایان سال جاری، FID یا همان (تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری) به منظور تداوم استخراج نفت در میدان نفتی Spand تائید شود، تولید نفت این کشور تا سال 2029 به 238,980 بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

کاهش تولید نفت غنا در سال 2023، به دلیل مشکلاتی در استخراج نفت، موجب گردید تا تولید نفت خام و میعانات گازی در نیمه اول سال مذکور به طور قابل توجهی به میزان 9.5 درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال 2022 کاهش یابد.

 

همکاری غنا و ساحل عاج برای مقابله با نوسان قیمت های جهانی کاکائو (22 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای نانا آکوفو آدو رئیس‌جمهور غنا، در جریان سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه دفتر مرکزی کاکائو ساحل عاج و غنا (CIGCI) در اکرا، از فعالان بخش کاکائو در هر دو کشور خواست تا استراتژی ‌های جدیدی را برای مقابله با نوسان قیمت ‌های جهانی، طراحی نمایند.

وی افزود، ساختمان جدید، نماد وحدت و همکاری منطقه ای و نشان دهنده آغاز فصل جدیدی در تاریخ صنعت کاکائو آفریقا است و  ابراز اطمینان کرد که این نهاد مشترک با رسیدگی به بی‌ثباتی قیمت ‌ها، افزایش درآمد کشاورزان و کنترل زنجیره تأمین، پیشگام خواهد بود.

با این حال، وی همچنین هشدار داد که با توجه به معاملات آتی کاکائو در بالاترین سطح قیمتی، ممکن است تجدید نظرهایی برای حفظ یا جلوگیری از کاهش قیمت ها مورد نیاز باشد. قیمت‌های کاکائو هفته گذشته در بحبوحه کاهش عرضه جهانی، به گرانی ‌ها بر اساس پیش ‌فرض ‌های احتمالی شامل، تأخیر در تحویل توسط تأمین‌کنندگان منطقه غرب آفریقا که با بحران عرضه مواجه هستند، دامن زده است.

بلومبرگ طی گزارش اخیر خود اعلام کرده بود که هیئت کاکائو غنا در حال مذاکره برای به تعویق انداختن محموله‌های 150 هزار تا 250 هزار تنی خود به دلیل کمبود در تولید دانه‌های کاکائو است.

غنا و ساحل عاج که حدود 70 درصد از کاکائو جهان را تولید می‌کنند، CIGCI را در سال 2019 تأسیس کردند تا کنترل بیشتری بر قیمت ‌گذاری و زنجیره‌ های عرضه که مدت‌ ها تحت تسلط تاجران بین‌ المللی است، اعمال کنند.

 

سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری در صنعت فرآوری بادام هندی غنا توسط دولت(22 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای ویلیام آگیاپونگ کویتو مدیر اجرایی سازمان توسعه محصولات درختی (TCDA)، در سخنرانی خود در ششمین نشست شورای مشورتی بین المللی بادام هندی در اکرا خاطرنشان کرده است که دولت این کشور به سازمان توسعه محصولات درختی اجازه داده است که مبلغ 100 میلیون دلار تسهیلات از بانک جهانی دریافت نماید که قرار است 60 میلیون دلار از آن در بخش فرآوری بادام هندی سرمایه گذاری گردد که با تزریق این مبلغ، صنعت بادام هندی شاهد رونق خواهد بود.

وی همچنین با ابراز تأسف از عدم رسیدگی به این بخش در سال های اخیر افزود، زمان آن رسیده است که کشاورزان، فرآوری بادام هندی را از 10 درصد به 50 درصد افزایش دهند و برای دستیابی به این هدف، مطالعه امکان سنجی در حال انجام است و به زودی شاهد ایجاد کارخانه‌های مختلف بادام هندی در حوضه‌های آبریز مانند مناطق بونو، بونو شرق، ساوانا و اوتی و سایر نقاط خواهیم بود. حدود هشت منطقه را در بر می‌گیرد.

غنا یکی از تولیدکنندگان عمده بادام هندی در آفریقا است. این کشور در حال حاضر سالانه حدود 85000 تن بادام هندی خام تولید می‌کند که حدود یک درصد از کل تولید جهان را تشکیل می دهد.

 

پیش بینی تقویت واحد پول غنا در نیمه دوم سال 2024(23 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آژانس رتبه ‌بندی بین‌المللیFitch Solutions ، گفته است که واحد پولی غنا (Cedi) به زودی به مسیر افزایشی خود بازخواهد گشت.

این موسسه مستقر در بریتانیا اعلام کرده است که انتظار می رود، عواملی همچون پیشرفت مذاکرات دولت در خصوص بازسازی بدهی‌های تجاری خود، اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد و فرآیندهای سیاست‌گذاری غنا منجر به افزایش جریان‌های ارز خارجی و متعاقباً تقویت CEDI در نیمه دوم سال 2024، گردد.

همچنین این موسسه پیش بینی کرده است که Cedi غنا، بخشی از ضررهای اخیر خود را در ماه‌های آینده جبران کند و سال را با 12.25 سدی در برابر هر دلار به پایان برساند.

بر اساس گزارش اخیر آژانس رتبه ‌بندی Fitch، ارزش سدی غنا در برابر دلار آمریکا تا کنون در سال جاری حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است و آن را در میان بدترین ارزهای جهانی قرار داده است.

 

همکاری غنا با شرکت ملی انرژی هسته ای چینی CNNC به منظور ساخت نیروگاه هسته ای 1000 مگاواتی(24 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، در حاشیه بیست و ششمین کنگره جهانی انرژی که در شهر روتردام هلند برگزار گردید، شرکت انرژی هسته‌ای غنا و شرکت ملی انرژی هسته ‌ای چین (CNNC) توافقنامه همکاری ساخت پروژه نیروگاه هسته‌ای با فناوری HPR1000 را به امضا رساندند.

دکتر متیو اوپوکو پرمپه وزیر انرژی غنا، طی سخنانی در مراسم امضای این توافقنامه گفت که این اقدام، بیانگر تعهدی عمیق برای پیشبرد بخش انرژی کشور غنا، تضمین توسعه پایدار و تأمین تقاضای فزاینده برای برق در کشور است.

فنآوری HPR1000 که به ‌عنوان فناوری انرژی هسته‌ای راکتور آب تحت فشار (PWR) کلاس سوم در سطح مگا کیلووات نیز توصیف می‌شود، نشان‌ دهنده اوج بیش از سه دهه تخصص چین در تحقیق، طراحی و بهره ‌برداری از انرژی هسته‌ای است.

در حال حاضر مجموع ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های موجود در غنا 5134 مگاوات با ظرفیت قابل اعتماد 4710 مگاوات است که در این میان، نیروگاه‌های حرارتی 66 درصد و آبی 33 درصد از تولید برق غنا را به خود اختصاص داده اند.

تولید برق حرارتی غنا عمدتاً با گاز طبیعی تأمین می‌شود، اما گاهی اوقات از نفت خام سبک و گازوئیل نیز استفاده می‌شود. همچنین این کشور به همسایگان خود شامل: توگو، بنین و بورکینافاسو برق صادر می‌کند.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

اخذ مالیات از املاک ثانویه توسط دولت توگو(24 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، اداره امور مالیات توگو (OTR)، اخیراً طی بیانیه ای اعلام کرده است که با هدف تقویت درآمدهای مالیاتی و بهبود مدیریت منابع مالی برای توسعه توگو، مالکان توگویی دارای بیش از دو ملک مسکونی، از تاریخ اول ژانویه 2024، ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود.

پیش از این، املاک ثانویه (آنهایی که محل سکونت اصلی افراد در نظر گرفته نمی‌شدند)، از پرداخت مالیات بر دارایی (TFPB) معاف بودند. با این حال، طبق مقررات جدید، معافیت از پرداخت مالیات TFPB اکنون فقط برای ملک مسکونی اصلی در این کشور اعمال می‌شود.

این بدان معناست که تمام املاک ثانویه، صرف نظر از وضعیت اجاره یا ارتباط خانوادگی ساکنین با مالک، مشمول مالیات 15 درصدی از محل درآمد های محاسبه شده بر اساس ارزش اجاره سالانه منهای 50 درصد خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما