معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۱۵:۰۷

نمایشگاه طلا و جواهرات بانکوک

شصت و نهمین نمایشگاه طلا و جواهرات بانکوک Bangkok gems jewelry fair در تاریخ 21 الی 25 فوریه 2024 مصادف با 2 الی 6 اسفند 1402 برگزار‌ گردید.

نمایشگاه طلا و جواهرات بانکوک (BGJF) یکی از پنج نمایشگاه برتر طلا و جواهرات جهان است که توسط وزارت توسعه تجارت بین المللی (DITP) و وزارت بازرگانی این کشور برای حفظ و ترویج هنر و صنایع دستی تایلند برگزار می‌شود. این صنعت یکی از صنایع بسیار قابل توجه برای توسعه اقتصادی کشور تایلند است که جزء محصولات صادراتی و کلیدی این کشور محسوب می‌شود. پیش بینی می‌شود که در طول 5 روز برگزاری این نمایشگاه بیش از 40000 بازدید کننده از سراسر جهان از این نمایشگاه بازدید نمایند که این موضوع به نوبه خود می‌تواند به طور موثری ظرفیت تایلند را به عنوان مرکز سنگ و جواهرات دنیا برجسته نماید. این نمایشگاه به یکی از مولفه‌های مهم دیپلماسی عمومی تایلند تبدیل شده که بر آیند نهایی آن گشودن دریچه و فرصتی ممتاز برای نمایش گذشته، حال و آینده صنعت طلا و جواهرات تایلند است و زنجیره ای به هم پیوسته از اهداف کلان اقتصادی همچون توسعه گردشگری، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، بالا بردن ارزش سهام تایلند در بازار های جهانی، تنوع بخشی به منابع درآمدی، نمایش قدرت نرم و ارتقاء تصویر مثبت این کشور در سطح بین الملل خواهد بود.

شصت و نهمین نمایشگاه جواهرات بانکوک با هدف ترویج جهانی صنعت جواهرات تایلندی در مرکز همایش ملی کوئین سیریکیت بانکوک با حضورکار آفرینان تایلندی و خارجی برگزار شد و بیش از 1100 شرکت محصولات خود را در 2500 غرفه به نمایش گذاشتند. در این نمایشگاه مجموعه ای از جواهرات میراثی و گران قیمت و با ارزش شاهزاده ماها چاکری سیریندورن که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و توسط برند پیشرو جواهرات تایلند (Beauty Gems) ساخته شده است به نمایش گذاشته شد. انتظار می رود که بیش از 40000 بازدید کننده از سراسر جهان  از این نمایشگاه بازدید نماید که ارزش تجاری حدود 3.3 میلیارد بات برای آن تخمین زده شده است. شایان ذکر است که نمایشگاه جواهرات بانکوک بیش از 40 سال است که به طور مداوم برگزار می‌شود و بزرگترین رویداد نمایشگاهی در تایلند محسوب می‌شود و از قدیمی ترین نمایشگاه‌ها در آسیا و یکی از پنج  نمایشگاه مهم در جهان است که مکانیزم مهمی در پیشبرد قدرت نرم تایلند به حساب می آید.

در همین چارچوب در گزارشات خبری منتشر شده پیرامون این نمایشگاه آمده است که جواهرات تایلندی یکی از محصولات مهمی است که برای مدت طولانی باعث شهرت جهانی تایلند شده که با جزئیات و پیچیدگی‌های هنری منحصر به فرد نشان دهنده مهارت و خرد صنعتگری تایلندی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. این صنعت در زمره صنایع مهم صادراتی تایلند است که در سال 2023 سومین محصول صادراتی این کشور بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.61 درصد رشد داشته و کارآفرینی قابل توجهی را در تایلند ایجاد کرده است.

در این رویداد مهم نمایشگاهی طیف گسترده ای از محصولات و جواهرات، از سنگ های قیمتی گرفته تا ابزار، ماشین آلات، بسته بندی و فناوری‌های مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. همچنین شرکت های پیشرو بین المللی در این نمایشگاه ضمن ارتباط با صنعت جواهرات تایلندی، با خریداران از سراسر جهان نیز ارتباط برقرار کرده و به علاقه مندان به خرید جواهرات و لوازم جانبی از برندهای تایلندی کمک می‌کنند تا مستقیماً با تولید کنندگان این صنعت ملاقات و گفتگو نمایند. معرفی طراحان جدید جواهرات و نمایش جواهرات خرافی تایلندی "Rit RICH" نیز که یکی از جنبه‌های قدرت  نرم تایلند معرفی شده مورد توجه بازدید کنندگان قابل توجهی در این نمایشگاه قرار گرفت.

یادآور می‌شود که تایلند در حال حاضر سومین صادرکننده سنگ های قیمتی رنگی در جهان است که بین ژانویه و فوریه 2023، صادرات سنگ های قیمتی رنگی از تایلند 448.52 میلیون دلار بوده که این رقم بیش از 2 برابر نسبت به سال 2022 رشد داشته و تقریباً 72 درصد از این رقم به صادرات سنگهای قیمتی تراشیده و صیقلی اختصاص دارد. تایلند همچنین پنجمین صادر کننده الماس تراش خورده و صیقلی در جهان است و از نقطه نظر اقتصادی، صنعت سنگ های قیمتی و جواهرات در تایلند برای بیش از 1.2 میلیون نفر از نیروهای کار این کشور درآمد ایجاد کرده و از ارکان مهم اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. صنعتگران تایلندی قرن‌ها به عنوان خالق برجسته قطعات خاص و زیبا شناخته شده و امروزه این خلاقیت های زیبا با نام Ploi Thai شناخته می‌شوند که مجموعه ای از جواهرات خوب با کیفیت بالا و متنوع با سنگهای قیمتی برش خورده، صیقلی و تولید شده در تایلند است که با ارائه طیف گسترده و متنوعی از جواهرات به رنگ های طلایی و به رنگ نقره ای تولید و ساخته می‌شود. همچنین این نمایشگاه از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در زمینه طلا و جواهرات در آسیا  است که بستری فوق‌العاده برای طراحان جواهر تایلندی و بین‌المللی و همچنین تولیدکنندگان ایجاد می‌کند تا آخرین نوآوری‌های خود را به نمایش بگذارند. بنا به شرحی که رفت اساسا تایلند منبع بسیاری از بهترین سنگهای قیمتی رنگی جهان است و بانکوک را می‌توان به عنوان پایتخت تجارت بین المللی جواهرات جهان نامید.

مؤسسه جواهرات تایلند (GIT) در طول برگزاری این نمایشگاه، آزمایشگاهی را در محل دایر کرده تا خریدارانی که می خواهند سنگهای قیمتی خود را مورد تجزیه و تحلیل و تأیید اعتبار قرار دهند، با اطمینان بیشتری اقدام به خرید نمایند. شایان ذکر است که مؤسسه جواهرات تایلند، از جمله آزمایشگاه‌های برجسته گوهرشناسی در جهان است که از متخصصان گوهرشناسی بسیار مجرب برخوردار است و به پیشرفته ترین ابزارهای جهانی مجهز است. موسسه مذکور جدا از خدمات تست آزمایشگاهی، سنجش های ارزش سنگ ها و جواهرات، دوره‌های آموزشی، طراحی جواهرات، کنفرانس های بازاریابی و سنگ های قیمتی و همچنین سایر خدمات مرتبط با جواهرات را نیز ارائه می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما