معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.
  • کلمبیا به دنبال سرمایه گذاری اجباری در بخش صنعت و گردشگری

"گوستاوو پترو"، رئیس جمهور کلمبیا، نمایندگان مجلس را به تسریع اصلاحات دعوت کرد و خواستار پیشرفت در موضوع سرمایه گذاری اجباری شد. رئیس جمهور پترو که برای آغاز سومین سال قانونگذاری کنگره کلمبیا، در جمع نمایندگان حاضر شده بود، در سخنرانی خود، به دلیل رسوایی مالی پیش آمده در "واحد ملی مدیریت ریسک بلایا"[1] کلمبیا، عذرخواهی کرد و اعلام کرد دولت بسته ای شامل تغییرات قانونی برای تسریع اجرای قرارداد صلح با گروه مسلح فارک، ماده‌های اصلاحات ارضی و تحول در سازمان ملی اراضی، را به مجلس ارائه خواهد کرد. دولت همچنین امکان سرمایه گذاری اجباری در بخش کشاورزی، مسکن، صنعت صادرات و صنعت اقتصاد مردمی‌کلمبیا را فراهم خواهد کرد. وی اضافه کرد، با وجود اینکه عده ای از سرمایه گذاری اجباری خشنود نیستند، ولی این طرح قبلا نیز در کشور وجود داشته و نام آن "سند توسعه کشاورزی" (ت د آ)[2] است. بانک های کشاورزی و "فیناگرو" نیز طبق همین سند تامین مالی شده اند و برای همین است که نرخ های مثبتی در کشاورزی داریم؛ چرا چنین کاری را در صنعت نکنیم؟

البته برخی از مراکز مطالعات اقتصادی، مانند شرکت مالی (کورفیکلمبیانا)[3]، از قبل نسبت به این موضوع هشدار داده اند، این مراکز باور دارند که افزایش سرمایه گذاری اجباری می‌تواند حاشیه واسطه گری، سود و پتانسیل رشد موسسات اعتباری، نقدینگی را کاهش دهد و همین خود می‌تواند بر میزان سرمایه گذاری تاثیر منفی بگذارد. کورفیکلمبیانا معتقد است سرمایه گذاری اجباری، مستقیما بر سبد اعتباری و غیر مستقیم بر اعتبار رسانی به شرکت های خرد، تاثیر می‌گذارد.

شایان ذکر است که اخیرا بانک کلمبیایی "پریوادو" (خصوصی) بسته سرمایه گذاری 35 تریلیونی را به "برنامه کلیدی" برای فعال سازی مجدد اقتصاد، اختصاص داده است، تا با این کار دولت از سرمایه گذاری اجباری خود منصرف شود. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/la-inversion-forzosa-en-industria-y-agricultura-3912628

 

  • سرمایه گذاری 19.6 تریلیون پزویی در بخش مترو پایتخت کلمبیا طی چهار سال پیش رو

خط یک مترو بوگوتا، پایتخت کلمبیا، حدود 35 درصد پیشرفت داشته و خطوط 2 و 3 نیز در حال توسعه است. مترو بوگوتا، یکی از مهم ترین پروژه زیر بنایی پایتخت این کشور به حساب می آید و دولت با آگاهی از این اهمیت، قرار است منبع مالی حدود 19.6 تریلیون پزویی را برای چهار سال آینده به این بخش اختصاص بدهد. این مبلغ برای هر سه خط مترو در نظر گرفته شده، که تاکنون حدود 35 درصد از کار اجرایی و 98 درصد از بخش مناسب سازی کف محیط کارگاهی پیش رفته است. پیش بینی می‌شود که تا سال 2026، پایتخت حدود 5.760 متر خطوط مترویی داشته باشد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/bogota-invertira-19-6-billones-en-las-obras-del-metro-para-los-proximos-cuatro-anos-3911952

 

  • رئیس جمهور کلمبیا خواستار کاهش ساعات کاری در این کشور شد

"گوستاوو پترو"، رئیس جمهور کلمبیا، در سخنرانی خود از ساعات کاری این کشور انتقاد کرد و آن را مسبب کاهش بهره وری خواند. رئیس جمهور پترو گفت، با وجود اینکه کلمبیا از نظر ساعات کاری در رده دوم لیست "سازمان توسعه و همکاری اقتصادی" (اُ سه د اِ)[4] قرار دارد، کمترین بهره وری را در بین کشور ها دارا می‌باشد. این وضعیت ناشی از یک سری اشتباهات در مدیریت کار و کشور است. پترو گفت ما به دنبال رفاه بیشتر هم کارگران و هم شرکت ها هستیم و به کنگره پیشنهاد میکنم در راستای همسوسازی سیاست های کاری با رویه‌های موجود در کشور، لایحه 40 ساعت کار در هفته را تصویب کند. وی افزود، تصور کار بیشتر و استثمار کارگران برای بدست آوردن سود بیشتر، اشتباه است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/gustavo-petro-se-pronuncio-sobre-la-baja-productividad-laboral-y-pidio-bajar-la-jornada-3912559

 چراغ سبز به دولت کلمبیا برای افزایش وام های خارجی

"کنپس" (نهاد مشورتی دولت کلمبیا در امور مربوطه به توسعه اقتصادی و اجتماعی)[5] به درخواست دولت برای وام های خارجی جهت تامین بودجه چراغ سبز نشان داد. با این تصمیم، دولت کلمبیا می‌تواند ردیف های بودجه کشور در سال 2024 را از طریق انعقاد وام های خارجی و تا سقف 5.000 میلیون دلار، تامین کند. کنپس به وزارات دارایی و اداره برنامه ریزی ملی کلمبیا توصیه کرده تا ساختار فنی این وام ها از اهداف و راهبرد برنامه توسعه ملی فعلی پیروی کند. کلمبیا اخیرا به دلیل کاهشی که در میزان جمع آوری مالیات ها داشته، به دنبال کاهش هزینه‌های دولت بوده و به دلیل نگرانی‌های دولت از کسری بودجه به دنبال گزینه‌هایی از جمله وام خارجی رفته است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/nacion-podra-contratar-emprestitos-externos-por-us-5-000-millones-para-presupuesto-3911853

 

  • افزایش میزان واردات کلمبیا در ماه می سال 2024

میزان واردات کلمبیا در ماه می سال جاری، به دلیل افزایش خرید از صنایع استخراجی افزایش یافت. به گزارش مرکز ملی آمار اداری کلمبیا (دانه)[6] از میزان واردات این کشور در پایان ماه می، مجموع کالاهایی به ارزش 5.535.5 میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه محصول، بیمه و حمل و نقل) به کشور وارد شده است. در مقایسه با ماه مشابه در سال 2023، این رقم حدود 2.2 درصد افزایش یافته است. این دومین افزایش در سال جاری است؛ اولین بار در ماه آوریل اتفاق افتاده که در آن زمان میزان واردات برابر 5.839.4 میلیون دلار بوده است.

ترازنامه ارائه شده بعلاوه اظهارنامه واردات دیان نشان می دهد که افزایش در ماه مه سال 2024، عمدتا ناشی از افزایش 10.4 درصدی گروه سوخت و فرآورده‌های صنایع استخراجی بوده است. در ترازنامه کلی، بیشترین سهم به واردات کالاهای تولیدی، با سهم 72 درصد و ارزش 3.988.2 میلیون دلار، مربوط می‌شود. پس از آن بخش کشاورزی، غذا و نوشیدنی است، با سهم 14.8 درصدی و ارزش 821.4 میلیون دلاری. واردات سوخت حدود 13 درصد و سایر بخش ها حدود 0.1 درصد  از واردات را تشکیل می دهند، که ارزش آنها به ترتیب برابر 718.5 میلیون دلار و 7.4 میلیون دلار است.

در پنج ماهه ابتدای سال 2024، میزان واردات کلمبیا به عدد 25.911 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال 2023 رشد منفی 3.3 را نشان می دهد. به گفته "ویلیان بارتو"، کارشناس تجارت بین‌الملل و استاد دانشگاه "آنتونیو نارینیو" کلمبیا، اگرچه واردات در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اما این کشور همچنان چالش بزرگی برای جبران تراز تجاری خود دارد. وی افزود، افزایش واردات وابستگی کشور به بازارهای بین المللی را افزایش می دهد و اقتصاد آن را نیز در برابر نوسانات جهانی و تغییر در سیاست های تجارت خارجی آسیب پذیر می‌کند. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/importaciones-en-mayo-se-incrementaron-2-2-y-alcanzaron-us-5-535-5-millones-cif-3911444

 

  • رشد 2.4 درصدی اقتصاد کلمبیا

بخش کشاورزی کلمبیا رشد 2.4 درصد در اقتصاد کلمبیا را به ارمغان آورد، اما بخش ساخت و ساز مجددا روند کاهشی داشت. بر اساس شاخص پویش اقتصادی کلمبیا که  مرکز ملی آمار اداری (دانه) منتشر کرده، اقتصاد این کشور برای دومین ماه متوالی روند صعودی به خود گرفت. این شاخص در ماه آوریل سال جاری حدود 5.6 درصد رشد کرده بود و اکنون با اندکی کاهش در روند رشد، حدود 2.5 درصد رشد کرده است. این عدد به آمار ماه فوریه سال جاری، یعنی 2.2 درصد، نزدیک بوده و این نشان می دهد که اقتصاد کلمبیا با سرعتی در همین حدود در حال رشد است.

"آندرس لانگبیک"، مدیر مطالعات اقتصادی گروه بولیوار، معتقد است این رشد اخیر مثبت است، چون توانسته به دو برابر انتظارات تحلیلگران اقتصادی برسد.

از سوی دیگر، "خولیو رومرو"، اقتصاددان ارشد تحقیقات اقتصادی در شرکت مالی (کورفیکلمبیانا)، خاطرنشان کرد که با در نظر گرفتن هر دو نتایج مثبت از ماه‌های آوریل و می، مطمئنا سه ماهه دوم نیز رشد مطلوب حدود 2 درصدی در تولید ناخالص داخلی خواهیم داشت که البته می‌تواند به بالاتر از این هم برسد. " خوزه ایگناسیو لوپز" انجمن ملی موسسات مالی (آنیف)[7] نیز معتقد است رقم به ثبت رسیده در ماه می‌بیشتر با واقعیت فعالیت اقتصادی کلمبیا مطابقت دارد.

دو  بخش کشاورزی و خدمات گروه بندی شده ذیل فعالیت های ثالث، بیشترین تاثیر را در رونق اقتصادی داشتند. اقای لانگبیک اظهار داشت که بخش صنعت کلمبیا در وضعیت بسیار ناپایداری قرار دارد و امیدواریم رشد متعادل تری در فعالیت های اقتصادی داشته باشیم. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/agricultura-impulso-el-crecimiento-de-2-4-de-la-economia-en-mayo-3910828

 

  • رشد صادرات کلمبیا به کره جنوبی

از زمان تنظیم قرارداد تجارت آزاد بین کلمبیا و کره جنوبی در سال 2016، میزان صادرات کلمبیا به این کشور حدود 271 درصد رشد یافته است. به گزارش "انجمن ملی تجارت خارجی" (آنالدکس[8])، کره جنوبی اولین کشور آسیایی است که کلمبیا با آن قرارداد تجارت آزاد امضا کرده و اکنون پس از 8 سال که از قرارداد تجارت آزاد بین این دو کشور می‌گذرد، صادرات رشد قابل توجه ای داشته است، در شش سال ابتدایی آن توافق کسری تجاری وجود داشته، ولی از سال 2023 رشد قابل توجه ای کرده است.

زغال سنگ یکی از محصولاتی بوده که طی این هشت سال، بیشتر از بقیه موارد به این کشور آسیایی صادر شده است. به بیانی مقدار زغال سنگی که کلمبیا به این کشور صادر کرده، حدود 67 درصد از سبد صادراتی کلمبیا را تشکیل می داده و حجم آن از 70 میلیون دلار در سال 2015 به 552 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است. مورد بعدی قهوه بوده که حجم آن 73 میلیون دلار در سال 2015 به 144 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است. صادرات گل نیز افزایش 429 درصدی داشته و از 3 میلیون دلار در سال 2015 به 15 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است.

صادرات آفت کش ها و سایر محصولات شیمیایی برای مصارف کشاورزی نیز طی این مدت دو برابر شده و از 4.3 میلیون دلار در سال 2015 به 8.4 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است. در مورد میوه موز، صادرات کلمبیا به کره جنوبی از صفر در سال 2015 به 5.8 میلیون دلار رسیده است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/las-exportaciones-a-corea-del-sur-crecieron-271-desde-que-se-firmo-el-tlc-en-2016-3909989

 

  • کاهش تولید نفت در کلمبیا طی سال اخیر

پس از دوران کرونا، کلمبیا نتوانسته بیشتر از 800.000 بشکه در روز تولید داشته باشد. میزان تولید نفت کلمبیا از 1.000.000 بشکه در روز به 800.000 بشکه در روز کاهش یافته است. از سال 2014 این روند کاهشی آغاز شده که دلایل مختلفی دارد، مثل سقوط قیمت های بین المللی، همه گیری کرونا و اعتصاب ملی در سال 2021. سال 2015 آخرین سالی بوده که کلمبیا تولید روزانه بیش از یک میلیون را تجربه کرده است. با وجود اینکه از سال 2016 قیمت های بین المللی شروع به بهبود کردند، ولی تولید نفت به بالاتر از 900.000 بشکه در روز نرسیدند.

در سال 2019 تولید نفت روزانه این کشور به عدد 898.968 بشکه رسید، ولی با پیدایش بیماری کرونا، و اقدامات سال 2020 برای مقابله با این بیماری، عملیات شرکت ها محدود شد و شیب تولید نفت دوباره روند نزولی را در پیش گرفت. به این روند، اعتصاب سراسری کلمبیا در سال 2021 نیز اضافه می‌شود. اعتصابات باعث شد تولید روزانه نفت این کشور به عدد 694.154 بشکه در روز, کمترین مقدار آن در 11 سال اخیر، برسد. بعد از این وقایع، شیب افزایش تولید روزانه نفت به آهستگی رو به بهبودی رفت و به حدود 800 هزار بشکه رسید. در ماه آوریل بهترین عدد چهار سال اخیر به ثبت رسید، 789.882 بشکه در روز. (منبع" ال تیمپو)

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/ranking-petrolero-en-colombia-estos-son-los-10-departamentos-que-mas-petroleo-producen-3358245

 

  • نیاز اقتصاد کلمبیا به سرمایه گذاری

"خوآن کامیلو رسترپو " وزیر سابق دارایی کلمبیا از ضرورت افزایش اعتبارات و سرمایه گذرای در این کشور سخن گفت. وی گفت دولت با چالش های جدی روبرو است که برای مقابله با آن باید بر سرمایه گذاری و بخش خصوصی تمرکز کند. حدود 20 درصد اقتصاد کلمبیا به بخش دولتی وابسته است و مابقی 80 درصد را بخش خصوص نمایندگی می‌کند، لذا اهمیت این بخش بسیار بالاست. به عقیده وی، بدرفتاری و بی تفاوتی و تحقیر نبست به بخش خصوصی، زنگ خطر در اقتصاد را روشن کرده است، از این رو باید در ادبیات دولت تامل بیشتر شود. رسترپو بر تعهدات بیشتر بین سرمایه گذاران خصوصی و دولت تاکید کرد، چون دولت به تنهایی توانایی احیای اقتصاد کشور را  ندارد. علاوه بر این کانال های گفتگو برای توافق با بخش خصوصی ضروری است و دولت کلمبیا باید قواعد بازی دموکراسی پارلمانی را بپذیرد. در این برهه دولت به استخوان اقتصاد رسیده است و توجه بر سرمایه گذاری را در اولویت قرار دهد. (منبع: ال تیمپو)

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/el-gobierno-no-tiene-recursos-para-poner-en-marcha-la-reactivacion-economica-juan-camilo-restrepo-3364934

[1] UNGRD

[2] Títulos de desarrollo agropecuario (TDA)

[3] Corficolombiana

[4] Ocde

[5] Conpes

[6] DANE

[7] ANIF

[8] Analdex

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما