معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۰:۱۳

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم فروردین ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

 ایالات متحده و کانادا منابع اصلی ارسال توریست به جمهوری دومینیکن هستند

از ماه ژانویه تا فوریه سال جاری یک میلیون و 498 هزار و 61 جهانگرد از کشور های مختلف وارد جمهوری دومینیکن شدند. 67 درصد از کل بازدیدکنندگان در این دو ماه اول سال از ایالات متحده و کانادا آمدند یعنی 540 هزار و 911 جهانگرد از ایالات متحده (41.5٪ از تعداد کل توریست ها) و 331 هزار و 974 از کانادا (25.5٪). از سوی دیگر، 45 هزار و 304 نفر از آرژانتین (3.5 درصد)، 44 هزار و 688 از کلمبیا (3.4 درصد) و 39 هزار و 856 از فرانسه (3.1 درصد) نیز در این مدت وارد کشور شدند و بق جهانگردان از کشورهای دیگر مانند مکزیک، شیلی و پورتوریکو بوده اند .

https://listindiario.com/economia/sector-turistico/20240407/donde-vinieron-majoria-turistas-visitaron-pais-enero-febrero_803117.html

 گردشگری و انرژی: منابع اصلی جذب سرمایه گذاری خارجی در جمهوری دومینیکن

بخش جهانگردی و فعالیت های مربوط به بخش انرژی منبع اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در جمهوری دومینیکن هستند و در سال 2023 به 4 میلیارد و 390 میلیون دلار آمریکا رسیدند. آمار مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) نشان می دهد که سرمایه گذاری خارجی در بخش جهانگردی بین سال های 2022 تا 2023 رشد کرد و از 1میلیارد و 50 میلیون دلار تا  1 میلیارد و 182 میلیون و 100 هزار دلار رسید. همچنین در همان مدت سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی به طور قابل توجهی افزایش یافت (از 749 میلیون دلار تا  1میلیارد و 71 میلیون و 100 هزار دلار).کشور هایی که بزرگترین سرمایه گذاری‌ها در دومینیکن طی سال 2023 میلادی را انجام دادند ایالات متحده و پس از آن اسپانیا، مکزیک و کانادا بوده اند.

 https://listindiario.com/economia/finanzas/20240411/turismo-energia-principales-fuentes-inversion-pais_803629.html

 طرح ارائه شده برای حفاظت از منابع طبیعی در جمهوری دومینیکن

دولت مرکزی از برنامه « جمهوری دومینیکن 30×30 » با هدف اساسی حفاظت از 30 درصد از سطح زمین و دریا تا سال 2030 رونمایی کرد. وزیر محیط زیست و منابع طبیعی میگل سئارا توضیح داد که این استراتژی با هدف حفظ و مدیریت 30 درصد از سطوح زمین و دریا تحت دسته مناطق حفاظت شده و سایر مکانیسم های حفاظتی، مطابق با چارچوب جهانی برای تنوع زیستی است. در این دیدار، وزیر از مقامات و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی دعوت کرد تا این تعهد را با ابتکار انجام دهند و از آژانس های همکاری خواست تا از این استراتژی حمایت کنند. وی گفت در حال حاضر چالش اصلی ایجاد شرایط مناسب برای اجرای این طرح است و از جمله اهداف اصلی وی از تقویت مدیریت مناطق حفاظت شده و گسترش سطح آنها و همچنین تضمین شیوه‌های پایدار در ماهیگیری و کشاورزی نام برد. چالش‌های دیگر تقویت و تنوع بخشیدن به دسترسی به ابزارهای مالی، ترویج گردشگری پایدار و ایجاد حکمرانی و مکانیسم‌های نظارتی سالم می‌باشد .

 https://www.plenglish.com/news/2024/04/04/plan-presented-to-protect-natural-resources-in-the-dominican-republic/

  جامائیکا :

شرکت توسعه تجارت جامائیکا به تقویت شرکت های خرد، کوچک و متوسط کمک می‌کند

نهادهای دولتی در حال ارائه ابتکارات برای تقویت شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) از طریق گروهی از برنامه‌ها برای ایجاد یک محیط تجاری مطلوب هستند. طی میزگردی که توسط شرکت توسعه تجارت جامائیکا (JBDC) با مشارکت دفتر استاندارد جامائیکا (BSJ)، و انجمن بانکداران جامائیکا (JBA) برگزار شد، طرفین در مورد استفاده از قراردادهای تجاری که امتیازات را به بخش شرکت های خرد، کوچک و متوسط برای صادرات می دهند گت و گو نمودند . در این راستا اعلام شد که شرکت توسعه تجارت بر روی برنامه ای برای توسعه یک سیستم آموزشی به نام «آکادمی صادرات» است زیرا این تصور اشتباه وجود دارد که صادرات فقط برای شرکت های بزرگتر قابل اجرا است و این که این یک فرآیند بسیار فنی است.

 https://www.jamaicaobserver.com/2024/04/07/jbdc-builds-bridges-business-success/

 جامائیکا از دستگاه پرتودهی جدید برای تقویت تولیدات کشاورزی استفاده خواهد کرد

مقامات جامائیکا امید دارند که دستگاه جدید پرتودهی گاما که در مرکز بین المللی علوم محیطی و هسته ای (ICENS) نصب خواهد شد تولیدات کشاورزی، به ویژه تولید نارگیل را تقویت خواهد نمود. آقای دکتر کلیف رایلی، مدیر کل سازمان تنظیم مقررات مواد خطرناک (HSRA) گفت: «دستگاه پرتودهی مزبور باید ظرف دو ماه در ICENS باشد. نارگیل یکی از محصولاتی است که در اولویت قرار دارد اما بطور کلی جهش قبل توجهی در زمینه امنیت غذایی از نظر افزایش ماندگاری محصولات مختلف را پدید می آورد. ما پروژه را نظارت می‌کنیم و اطمینان حاصل خواهیم کرد که رویه‌ها و پروتکل‌های ایمنی لازم رعایت شود» فرآیند پرتودهی گاما از تشعشعات کبالت 60 بر روی مواد گیاهی استفاده می‌کند که ابزاری ایمن، قابل اعتماد و بسیار موثر برای ستَروَنش شدن ( مصون بخشی ) بر محصولات غذایی است.

 https://www.jamaicaobserver.com/2024/04/09/new-irradiator-strengthen-agricultural-output/

 سرمایه گذاری در مخابرات یکی از مهم ترین پروژه‌ها در منطقه و جامائیکا است

آقای پرسیوال جیمز پاترسون، نخست وزیر سابق جامائیکا (1992 تا 2006) گفت که تقویت بخش مخابرات در کارائیب یکی از مهم ترین سرمایه گذاری‌هایی است که تاکنون در این منطقه انجام شده است. آقای پاترسون طی مراسم فارغ‌التحصیلی از برنامه فارغ‌التحصیلان «Digicel» در مورد متاورس کارائیب گفت که «تأثیر واقعی بخش مخابرات در منطقه کارائیب به سادگی قابل اندازه‌گیری نیست». نخست وزیر سابق که وزیر توسعه، برنامه‌ریزی و تولید جامائیکا نیز بود و پایه‌هایی را برای حذف انحصار مخابرات در جامائیکا ایجاد کرد گفت که در جامائیکا به عنوان بخشی از یک استراتژی توسعه با برنامه ریزی دقیق، 700 میلیون دلار در زیرساخت سرمایه‌گذاری شد. وی افزود که آینده کارائیب به تقویت این پلت فرم رشد وابسته است.

 https://www.jamaicaobserver.com/2024/04/09/investment-telecoms-one-important-region-says-pj/

 رئیس انجمن کشاورزی جامائیکا: "هیچ کس به کشاورزی علاقه ندارد"

آقای لنورث فولتون، رئیس انجمن کشاورزی جامائیکا (JAS) در طول «نشست تجاری جامائیکا » گفت که مطمئن نیست که دولت به بخش کشاورزی علاقه مند باشد و خواستار توجه بیشتر به این بخش در صورتی که تامین امنیت غذایی جامائیکا برای دولت ارزشی داشته باشد گردید . آقای فولتون در مورد این موضوع افزود: "دولت اقتصاد مبتنی بر خدمات مالی و گردشگری را ساخته است. هیچ کس به کشاورزی علاقه ندارد. بانک‌ها به ما وام نمی‌دهند زیرا کسی با کشاورزی تعامل ندارد » وی همچنین تاکید نمود که علیرغم رفتار ضعیفی که طی دهه‌ها نسبت به این بخش صورت گرفته است، کشاورزی هنوز حدود هشت درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را تشکیل می دهد. به نظر وی دولت باید بسته ای از سیاست ها را برای تقویت کشاورزی و کمک به بیش از 250 هزار کشاورز و خانواده‌های آنها اجرا کند.

 https://www.jamaicaobserver.com/2024/04/03/nobody-interested-in-agriculture

 هائیتی :

سرمایه گذاری مستقیم دیاسپورا به عنوان منبع مالی برای اقتصاد هائیتی

شهروندان‌هائیتی مقیم خارج از کشور دارند برای تامین مالی اقتصاد هائیتی آماده می‌شوند. در این راستا اولین اجلاس بین‌المللی در مورد امور مالی در دیاسپورا (جوامع دور از وطن) در تاریخ 6 الی 7 آوریل در مرکز همایش‌های فرودگاه میامی در فلوریدا با شعار «تامین مالی اقتصاد هائیتی از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم دیاسپورا» برگزار شد. در این اجلاس پنل های مختلفی در زمینه آموزش های پایه، آموزش فنی، بهداشت، کشاورزی، تجارت محصولات کشاورزی، صنایع تولیدی، رباتیک و ریزپردازنده‌ها، جهانگردی و اوقات فراغت، زیرساخت ها (جاده‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، برق، انرژی‌های تجدیدپذیر) برگزار شد. همچنین مفهوم "سرمایه گذاری مستقیم از سوی دیاسپورا" (DDI) به شرکت کنندگان ارائه شد تا سرمایه گذاران بالقوه به طور کامل مکانیسم و نحوه استفاده از آن را بدانند. در سال 2023 پول انتقال  شده توسط دیاسپورا به‌هائیتی بالغ بر 3.8 میلیارد دلار بود که بیش از بودجه ملی(کمتر از 2.4 میلیارد دلار) می‌باشد.

https://lenouvelliste.com/article/247546/les-investissements-directs-de-la-diaspora-comme-source-de-financement-de-leconomie-haitienne

 بانک های «CAF» و «Bandex» خط اعتباری 40 میلیون دلاری را برای‌هائیتی اختصاص داد

بانک توسعه و صادرات (Bandex) و بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (CAF)، از امضای قراردادی برای ایجاد خط اعتباری به مبلغ 40 میلیون دلار با هدف پیشبرد پروژه‌های توسعه در کشور هائیتی خبر دادند. مبلغ مزبور برای تامین مالی پروژه‌های زیرساخت تجاری، پروژه‌های بخش جهانگردی، عملیات خرید ماشین‌آلات و تجهیزات، و همچنین بخش صادرات، به‌ویژه شرکت‌هایی که توسط زنان رهبری می‌شوند، در دسترس خواهد بود. به همین ترتیب منابع مالی فوق در تأمین برنامه‌هایی با هدف ارتقای تجربه مالی شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط استفاده خواهد شد.»

 https://listindiario.com/economia/20240411/caf-bandex-crean-linea-credito-us-40-millones-finar-desarrollo-pais_803702.html

 داروسازان‌هائیتی نسبت به رونق داروهای تقلبی هشدار دادند

انجمن داروسازان‌هائیتی نسبت به افزایش داروهای تقلبی در این کشور هشدار داد. پیر هیوگ، رئیس این گروه گفت خطر جعل در حال افزایش است زیرا تقاضا زیاد است و افرادی که در این حوزه مشغول هستند بیکار نمی نشینند. وی توجه مردم را به عدم کنترل در مرزها جلب کرد که در نتیجه قاچاق دارو افزایش می یابد. هیگ توضیح داد که‌هائیتی به حدود 70 درصد از واردات این نوع محصول وابسته است. اکنون بنادر و فرودگاه‌ها به دلیل هجوم مستمر باندهای تبهکار بسته یا ناکارآمد هستند و این واقعیت باعث می‌شود هزاران بیمار از ادامه درمان خود جلوگیری کنند و کل بخش بهداشت و درمان به دلیل کمبود آذوقه و دارو تحت تأثیر عواقب آن قرار گیرد. طبق گزارش Le Nouvelliste، آزمایشگاه‌های محلی که یکی از آنها به دلیل ناامنی غیرفعال است و دو آزمایشگاه دیگر کمتر از حداکثر ظرفیت خود کار می‌کنند تنها، بین 25 تا 30 درصد نیازهای داخلی را پوشش می دهند. هیگ از سوزاندن و تخریب بیش از دوازده داروخانه در پورتو پرنس پایتخت هائیتی توسط باندها در روزهای اخیر ابراز تأسف کرد.

 https://www.plenglish.com/news/2024/04/05/haitian-pharmacists-warn-against-boom-in-counterfeit-drugs/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما