معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تاثیر حواله های خارجی بر اقتصاد مجارستان

مجارهایی که در خارج از کشور کار می‌کنند یکی از عوامل تاثیرگذار در اقتصاد این کشور به بشمار می روند. آنها بطور سالیانه میلیاردها دلار به اقتصاد مجارستان تزریق می‌کنند. اغلب آنها کارگرانی هستتند که نه تنها بر وضعیت نیروی کار در داخل بلکه بر پایداری سیستم‌های رفاه اجتماعی نیز تأثیر می‌گذارند. بنابراین، بازگشت آنها به کشور برای مراقبت های اجتماعی، رشد اقتصادی و رقابت بسیار مهم ارزیابی می‌گردد.

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم فروردین ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ابتکارات سنگال برای بهره گیری از توان و ظرفیت مهاجران سنگالی

حسب برآوردهای موجود، حدودا 600 هزار سنگالی (تقریباً 4% مجموع جمعیت) در خارج از کشور زندگی می‌کنند. اروپا مهم ترین مقصد مهاجران سنگالی است. در این بین، کشورهای اروپایی فرانسه، اسپانیا و ایتالیا به ترتیب پذیرای بیشترین شمار مهاجران سنگالی به حساب می آیند.

مشوقهای اقتصادی دولت کرواسی برای بازگشت مهاجرین

وزارت کار، تامین اجتماعی و جمعیت کرواسی به منظور تشویق مهاجرین کروات به بازگشت، از طرحی با عنوان «کرواسی را انتخاب می کنم» رونمایی نمود.

هند با 18 میلیون نفر، بزرگ ترین دیاسپورا در جهان

بر اساس گزارشی که از سوی بخش جمعیت دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UN DESA) منتشر شده است، هند با 18 میلیون نفر بیشترین جمعیت فراملی در جهان را دارد.

درآمد ارزی ارسالی از سوی اتباع هندی در خارج

شیوع جهانی کروناویروس طی ماه‌های اخیر آثار اقتصادی گسترده ای برجای گذارده و پیش بینی می‌شود که رکود اقتصادی ناشی از آن طی سال جاری ادامه داشته باشد. طبق برآورد صندوق بین المللی پول(IMF) اقتصاد جهانی به رغم رشد 2.9%+ در سال 2018، طی سال جاری روند نزولی خواهد داشت و احتمالا رشد اقتصادی 3%- را تجربه خواهد کرد. بجز هند و چین، اغلب دیگر اقتصادهای پیشرفته و نوظهور در سال 2020 رشد اقتصادی منفی خواهند داشت. از جمله آثار این رکود گسترده جهانی، کاهش درآمدهای ارسالی اتباع و نیروی کار مهاجر برای خانواده‌ها و کشورها خود (Remittances) می‌باشد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.