معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ سوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هشدار آژانس رتبه‌بندی مودیز در مورد بدهی کشورهای اروپایی برای پوشش هزینه‌های دفاعی

به گزارش آژانس رتبه‌بندی مودیز، مسابقه تسلیحاتی در کشورهای ناتو، از یک سو تلاش کشورهای اروپایی برای کاهش بدهی ملی شان را با پیچیدگی مواجه خواهد کرد و از سوی دیگر ممکن است موجب تضعیف رتبه اعتباری آنها گردد. از طرف دیگر این وضعیت ممکن است درگیری‌های اجتماعی را نیز در داخل کشورها تشدید نماید. در چنین وضعیتی دو کشور اسپانیا و ایتالیا بیشتر از سایر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آسیب‌پذیر خواهند بود، زیرا در میزان مشارکت فعلی این دو کشور در بودجه دفاعی ناتو با هدف تعیین شده از طرف این سازمان (مشارکت 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو)، تفاوت و اختلاف بیشتری وجود دارد و به علاوه حمایت مردمی‌کمتری در این دو کشور برای افزایش بیشتر هزینه‌های نظامی مشاهده می‌شود.

بر اساس محاسبات این آژانس، نسبت بدهی ملی ایتالیا به تولید ناخالص داخلی آن تا سال 2030 به تدریج به 144 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، اما در صورت رسیدن بودجۀ دفاعی به آستانه 2 درصد از تولید ناخالص داخلی که از سوی ناتو به عنوان هدف تعیین شده است، خطر رسیدن نسبت بدهی ملی ایتالیا به 147 درصد تولید ناخالص داخلی نیز وجود دارد. این آژانس در گزارش خود آورده است: اگرچه بهره‌برداری از هزینه‌های نظامی می‌تواند برای شرکت‌ها مثبت و سودآور باشد، اما در غیاب اقدامات جبرانی، خطر تبدیل شدن به یک مشکل برای اقتصاد کشور ایتالیا را به همراه خواهد داشت. مودیز می‌نویسد: بدون ابتکارات سیاستی همچون اقداماتی برای افزایش درآمد، کاهش در هزینه‌ها یا ترکیبی از هر دو، دستیابی به هدف ناتو به روشی پایدار تا سال 2030 ، بدون استحکام بودجه در کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و لهستان مشکل خواهد بود. شایان ذکر است، بر اساس گزارش مجلس نمایندگان ایتالیا، میزان مشارکت کشور ایتالیا در هزینه دفاعی ناتو در سال 2022 برابر با 24.4 میلیارد دلار (1.22 درصد تولید ناخالص داخلی) می‌باشد.

https://documenti.camera.it/leg18/dossier/Testi/DI0285.htm#:~:text=In%20ogni%20caso%20l'Italia,con%20385%20dollari%20per%20abitante

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240330&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

امضای قرارداد همکاری شرکت صنایع چشم پزشکی ایتالیا با شرکت مصری

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، شرکت صنایع چشم پزشکی Sifi ایتالیا با هدف وارد شدن به بازار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با شرکت مصری Globe MedEx قرارداد همکاری با فرمول مشارکت در سرمایه (Joint venture) امضاء کرده است. شرکت Globe MedEx که قبلا یک شریک تجاری و توزیع کننده انحصاری لنزهای داخل چشمی‌تولید شرکت Sifi در مصر بوده است، با امضای این قرارداد در بازاریابی لنزهای داخل چشمی نوآورانه و با کیفیت برتر در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با این شرکت ایتالیایی همکاری خواهد کرد.

این شرکت (Joint venture) دفتر مرکزی خود را در دبی مستقر خواهد کرد و فعالیت‌های بازاریابی خود را در ابتدا بر روی امارات متحده عربی متمرکز خواهد نمود و سپس دامنه تجاری خود را به بحرین، عمان، قطر، کویت و پادشاهی عربستان سعودی گسترش خواهد داد. بر اساس آمار، در این کشورها تقریبا 100 هزار عمل آب مروارید در سال با نرخ رشد سالانه 3 درصد انجام می‌گیرد و تقریبا در 50 درصد از عمل‌ها از لنز نوع Iol Premium استفاده می‌شود. شایان ذکر است بر اساس اطلاعات مندرج در سایت شرکت Sifi این شرکت ایتالیایی در کشورهای همسایه ایران (ترکیه، عراق، پاکستان آذربایجان... و اکنون نیز در امارات) نماینده فروش و یا دفتر نمایندگی دارد. این شرکت طی سه سال فعالیت در کشور ترکیه با فروش 5 میلیون قطعه لنز چشمی در رتبۀ پنجم بازار خرده‌فروشی داروی چشمی این کشور قرار گرفته است.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240207&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

زیان 7.1 میلیارد یورویی بانک مرکزی ایتالیا

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، مجمع سهامدارن بانک مرکزی ایتالیا تراز مالی خود را برای سال 2023 میلادی با زیان ناخالص 7.1 میلیارد یورو تصویب نمود. فابیو پانتتا، رئیس بانک مرکزی ایتالیا درباره این نتیجه ضمن اشاره به اینکه سایر بانک‌های مرکزی کشورهای منطقه یورو نیز با این وضعیت روبرو می‌باشند و اینکه تراز برخی از آنها در سال 2022 نیز تنیجه‌ای منفی گزارش کرده‌اند، افزود: بانک ایتالیا متحمل این ضرر شد زیرا سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی اروپا، هزینه بهره‌ای را که بانک مرکزی ایتالیا باید به بانک‌های خصوصی بابت سپرده‌های آنها نزد بانک مرکزی ایتالیا بپردازد، افزایش داده است.

در طول سال 2023، بانک مرکزی اروپا سود پرداختی به بانک‌های منطقه یورو را از 2 درصد به 4 درصد افزایش داد. افزایشی که با رشد بهره دریافتی در سمت دارایی‌های بانک متعادل نشده است. شایان ذکر است که بانک ایتالیا 657 میلیارد یورو اوراق قرضه در ترازنامه خود دارد که از این تعداد 600 میلیارد یوروی آن اوراق قرضه دولتی ایتالیا است که در دست بانک مرکزی اروپا می‌باشد. این زیان با 5.6 میلیارد یورو از صندوق ریسک و 2.3 میلیارد یورو از محل بازیابی مالیات جبران شده است و سال مالی 2023 با نتیجه خالص مثبت 815 میلیون یورو بسته شده که از این میزان 200 میلیون یورو بین سهامدارن و 615 میلیون یورو به دولت پرداخت گردید.

https://edicola-pdf.corriere.it/sfogliatore/index.html?group=CORRIEREFC#/sfoglio

کاهش جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در ایتالیا

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، آمار روند جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در ایتالیا پس از دو سال رونق، طی دوره دو ساله 23-2022 با کاهش چشمگیری روبرو شده است. بنا به همین گزارش اگرچه این روند در دیگر کشورهای جهان نیز مشاهده می‌شود ولی آنچه که در ایتالیا نگران کننده است، نصف شدن حجم کل سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در این کشور می‌باشد. بنا به گفته رئیس انجمن ملی سرمایه‌گذاران خصوصی ایتالیا (Aife)، اگرچه آمار مجموع فعالیت بخش سرمایه‌گذاری‌های خصوصی از رکود این بخش خبر می‌دهد ولی در همین آمار، بخش شرکت‌های متوسط عملکرد خوبی داشته و این نشان می‌دهد که ایتالیا همواره جذابیت خود را در بخش متوسط بازار حفظ کرده است و شرکت‌های خصوصی متوسط همواره می‌توانند به سرمایه‌گذاری‌های لازم برای رشد و جهانی شدن امیدوار باشند. بنا به گفته مدیرعامل این انجمن (Aife)، در سال 2023 رقم کل جمع آوری سرمایه توسط اپراتورهای ایتالیایی (به طور مستقیم و یا از طریق بازار بورس) در بخش سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در ایتالیا به 3.77 میلیارد یورو رسیده است. این رقم 37 درصد کمتر از همین آمار در سال 2022 (5.92 میلیارد یورو) می‌باشد. در حالی که رقم کل سرمایه‌گذاری شده در کشور ایتالیا طی سال 2023 برابر با 8.162 میلیارد یورو بوده که به نسبت دوره قبل 61 درصد کاهش داشته است.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240329&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

مهمترین مسائل برای شهروندان ایتالیایی

بنا به گزارش تحقیقاتی دانشگاه کاتولیکا (میلان) به همکاری بانک امیلیا رومانیا، در ماه مارس 2024 برای تقریبا نیمی از مردم ایتالیا (55 درصد)، هزینه زندگی و تورم اقتصادی، مهمترین مسئله می‌باشد و موضوعاتی همچون حفاظت از محیط زیست، تغییرات آب و هوا و سیاست (جنگ اوکراین و بحران‌های بین‌المللی) در رتبه بعدی قرار می‌گیرند. از نقطه نظر جنسیت، مسئله افزایش قیمت‌ها و موضوع سیاست عمدتا مسائل مردانه محسوب می‌گردند، در حالی که تبعیض جنسیتی و خشونت علیه زنان مسائل زنانه می‌باشند و مردان به این موضوعات، توجه بسیار کمتری دارند. در بین شهروندان ایتالیایی علاقه به موضوعات سیاسی و تحولات بین‌المللی (نظیر جنگ اوکراین) کمتر به چشم می‌خورد و در همان سطوح بررسی‌های قبلی (12 درصد) باقی مانده است. این نظرسنجی از طریق مصاحبه با یک نمونه آماری از شهروندان ایتالیایی متشکل از 5 هزار نفر تهیه شده است.

https://www.corriere.it/economia/consumi/24_marzo_25/carovita-per-un-italiano-su-due-e-il-tema-piu-importante-al-secondo-posto-la-sostenibilita-d0e5ff8e-5195-4c6a-b25a-ad09e2bfbxlk.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما