معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۱۳:۰۳ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در نیمه نخست اسفندماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رئیس شرکت پتروبراس خواهان "مدیریت مشترک" با شریک جدید در پتروشیمی‌براسکم است.

پتروبراس منتظر تصمیم شرکت "نوونور" است تا دریابد چه کسی شریک جدید این شرکت دولتی در مدیریت پتروشیمی‌براسکم خواهد بود. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) یک پیشنهاد غیر الزام آور ارائه کرد، اما سایر شرکت های خارجی نیز برای ابراز علاقه به این تجارت به نوونور مراجعه کرده اند. ژان پل پراتس، رئیس پتروبراس، اخیراً اظهار داشت که شرکت های صنایع پتروشیمی (PIC) از کویت نیز ممکن است پیشنهادی ارائه دهند. Odebrecht S.A که به طور رسمی‌با نام Novonor شناخته می‌شود، یک شرکت برزیلی است که دفتر مرکزی آن در سالوادور، باهیا، برزیل قرار دارد و متشکل از فعالیت های متنوع در زمینه‌های مهندسی، ساخت و ساز، مواد شیمیایی و پتروشیمی است. همچنین براسکم شرکت پتروشیمی‌برزیلی است که دفتر مرکزی آن در سان‌پائولو قرار دارد. این شرکت بزرگترین شرکت پتروشیمی در آمریکای لاتین است و به یک بازیگر اصلی در بازار بین المللی پتروشیمی تبدیل شده است.

https://valor.globo.com/empresas/noticia/2024/02/21/prates-quer-cogestao-com-novo-socio-na-petroquimica.ghtml

در گروه 20، برزیل الزامات کمتری را برای وام های صندوق بین المللی پول اعمال خواهد کرد.

مائورو ویرا، وزیر امور خارجه برزیل اظهار داشت که برزیل قصد دارد از نشست وزرای خارجه گروه 20 که قرار است در 21 و 22 فوریه در ریودوژانیرو برگزار شود، برای ارائه پیشنهادهایی برای اصلاح موسسات مالی استفاده کند (اصلاح حاکمیت جهانی موضوع اصلی خواهد بود). به گفته وزیر، سازمان‌هایی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باید «شرط‌ها و الزامات» را برای وام دادن به کشورهای در حال توسعه کاهش دهند. ویرا همچنین از "دموکراتیزه کردن" موسسات مالی ایجاد شده با توافق برتون وودز در سال 1944 دفاع می‌کند. به گفته وزیر، باید اصلاحاتی در سازمان‌ها انجام شود "به طوری که آنها ابزار حمایت، انگیزه و راه حل دهی باشند". در عین حال، این مقام برزیلی اظهار داشت که بین کشورها در این مورد اختلاف نظر وجود دارد. در سازمان ملل، کشورهایی هستند که خواستار این تغییرات هستند و کشورهایی هم هستند که آن را نمی خواهند؛ درست مانند سازمان تجارت جهانی. وی افزود که سلاح برزیل چندجانبه گرایی است. به گفته ویرا، اصلاح حکمرانی جهانی نیز در سپتامبر سال جاری و پس از افتتاح مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت. او گفت: «اهمیت نشست نیویورک این است که مشارکت برای کشورهای غیر G20 نیز باز خواهد بود».

https://www.poder360.com.br/governo/no-g20-brasil-vai-cobrar-menos-exigencias-para-emprestimos-do-fmi/

کاهش ریسک اعتباری در برزیل

از آنجایی که بدهی عمومی در سال گذشته افزایش یافته است، دولت برزیل باید تلاشی برای تعادل حساب‌های عمومی نشان دهد. بدهی عمومی ناخالص از 71.6 درصد در دسامبر 2022 به 74.3 درصد تولید ناخالص داخلی برزیل در دسامبر 2023 افزایش یافت. این افزایش همراه با جریان ورودی کمتر از حد انتظار منابع خارجی، به ویژه در ژانویه امسال، پیچیدگی بیشتری را به اقتصاد این کشور اضافه می‌کند. با در نظر گرفتن کل شرایط اقتصادی، اعتبارات خارجی کشور برزیل به دلیل شرایط مساعد اقتصادی به میزان قابل توجهی بهبود یافت. ریسک اعتباری برزیل کاهش یافته است و چشم انداز تولید ناخالص داخلی نشان دهنده رشد احتمالی نزدیک به دو درصدی است. انعطاف‌پذیری اقتصاد داخلی در برابر آشفتگی بین‌المللی یک نکته مثبت است، اما مسائل مالی نیازمند توجه است تا اطمینان حاصل شود که برزیل نه تنها بر چالش‌های فعلی غلبه می‌کند، بلکه در سطح بین‌المللی جذاب‌تر می‌شود.

https://www.poder360.com.br/opiniao/risco-de-credito-em-queda-no-brasil/

دولت برزیل با هدف جذب سرمایه 1.7 تریلیون رئالی برای "برنامه جدید تسریع رشد"، هیات هایی را به خارج از این کشور می فرستد

دولت لولا با نبود سرمایه در دسترس و وعده صفر شدن کسری حساب‌های عمومی در سال 2024، در تلاش است تا صندوق‌های ثروت ملی را که توسط دولت‌های کشورهای مختلف اداره می‌شود، متقاعد کند تا پروژه‌های تحت برنامه جدید تسریع رشد (PAC) و انتقال انرژی را تامین مالی کنند. جستجو برای منابع در ماه مارس در اسپانیا آغاز خواهد شد. در ماه مه، یک هیات به ایالات متحده و در ژوئن به فرانسه خواهد رفت. در نیمه دوم سال، سفرهایی به عربستان سعودی، سنگاپور و چین برنامه ریزی شده است. همچنین انتظار می رود در این رویدادها با سرمایه گذاران خصوصی نیز دیدارهایی صورت گیرد. سفر رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا به عربستان سعودی در پایان سال گذشته، قبل از شرکت در کنفرانس جهانی آب و هوا (COP28)، با این هدف بوده است.

چگونه پتروبراس قصد دارد پالایشگاه ماتریپه در باهیا که در زمان دولت بولسونارو فروخته شد را پس بگیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که پالایشگاه Mataripe می‌تواند به یک شرکت با هدف خاص (SPE) تبدیل شود، که تحت عملیات فروش به شرکت دولتی پتروبراس قرار می‌گیرد. اما ورود شریک جدید نیز منتفی نیست. ایده این است که پتروبراس بیش از 51 درصد از سهام صندوق دارایی دولتی امارات متحده عربی Mubadala را که این واحد را در حراجی در سال 2021 خریداری کرد، بازخرید کند (پیشنهاد اولیه سهام "خصوصی" برای بازخرید سهام در پالایشگاه ماتریپه در باهیا). این پالایشگاه در سال 2021 در دوره ریاست جمهوری ژایر بولسونارو خصوصی شد.

https://oglobo.globo.com/economia/noticia/2024/02/21/como-a-petrobras-pretende-retomar-a-refinaria-de-mataripe-na-bahia-que-foi-vendida-no-governo-bolsonaro.ghtml

فرناندو مدینا، وزیر دارایی پرتغال می‌گوید: توافق مرکوسور و اتحادیه اروپا در نیمه اول سال 2024 به امضا نمی رسد.

فرناندو مدینا، وزیر دارایی پرتغال گفت که توافق بین اتحادیه اروپا و مرکوسور در نیمه اول سال جاری پیشرفتی نخواهد داشت و برای تحولات جدید باید تا پس از انتخابات اروپا در ژوئن 2024 منتظر ماند. وی در مصاحبه با رسانه‌های برزیلی افزود: زمینه ای وجود دارد که باید درک شود. اروپا پس از یک بحران تورمی‌با وضعیتی مواجه است که در آن انتخابات برگزار خواهد شد. من معتقدم که تا انتخابات اروپا در ماه ژوئن، ما پیشرفتی در این موضوع نخواهیم داشت و هر ابتکار جدیدی در دست کمیسیون جدید اروپا خواهد بود. ما از زمان آغاز به کار بر روی این توافقنامه، کاملاً از آن حمایت کرده ایم و این موضع را حفظ می‌کنیم. نظر ما این است که توافق در مجموع برای اتحادیه اروپا سودمند است و نباید از آن چشم پوشی شود. در مقابل کشاورزان چندین کشور اروپایی علیه اقدامات اتحادیه اروپا برای این بخش تظاهرات کرده اند. آنها خواستار اقداماتی برای کاهش قیمت محصولات خود و جلوگیری از توافقات تجارت آزاد هستند، مانند آنچه با مرکوسور مورد بحث قرار گرفت.

https://www.poder360.com.br/internacional/acordo-mercosul-ue-nao-sai-no-1o-semestre-diz-ministro-portugu

دولت برزیل تا سال 2026 ده هزار فرصت اشتغال دولتی دیگر را باز خواهد کرد.

استر دوک، وزیر مدیریت و نوآوری در خدمات عمومی‌برزیل، به عنوان مسئول مدیریت کارمندان دولتی و شرکت‌های دولتی این کشور، اظهار داشت که در حال حاضر، در بودجه دولت جایی برای افزایش حقوق کارمندان دولتی در سال جاری وجود ندارد. اما او پیش بینی می‌کند که دولت همچنان 9 تا 10هزار شغل خالی دیگر را علاوه بر نه هزار موردی که قبلاً مجوز داده شده است. تا سال 2026 برای استخدام رقابتی باز کند،  وی افزود، تأثیر کامل تعدیل حقوق 9 درصدی سال گذشته، با شروع پرداخت از ژوئن 2023، در سال جاری ادامه خواهد داشت که بیش از 4 میلیارد دلار از بودجه را مصرف می‌کند. وی افزود: «ما بودجه افزایش حقوق و دستمزد تقریباً 7 میلیارد دلاری داریم. اگر بخواهیم افزایش خطی بدهیم، این درصد کم است و به نفع کسانی است که درآمد بیشتری دارند. بنابراین ما ترجیح دادیم روی مزایا، به ویژه کمک های غذایی تمرکز کنیم که در نهایت به نفع کسانی است که درآمد کمتری دارند. با این حال از ماه مه به بعد اگر درآمد اضافی دولت تایید شود، بخشی از آن به حساب کارکنان واریز خواهد شد.»

https://oglobo.globo.com/economia/noticia/2024/03/04/governo-vai-dobrar-para-mil-os-imoveis-da-uniao-repassados-para-moradias-e-servicos-diz-esther-dweck.ghtml

رتبه پنجم برزیل از لحاظ افزایش تولید ناخالص داخلی را در میان اعضای G20

    براساس داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، تولید ناخالص داخلی برزیل (GDP) دارای پنجمین رشد سریع در سال 2023 در میان اعضای G20 بود. بر اساس آمار مؤسسه جغرافیا و آمار برزیل (IBGE)، اقتصاد برزیل، قوی‌ترین اقتصاد آمریکای جنوبی، در سال 2023 به میزان 2.9 درصد رشد کرد. از جمله نقاط برجسته سال 2023، چین با رشد 5.2 درصدی است و اندونزی که 5 درصد افزایش نشان دادند. بدون در نظر گرفتن سال‌های همه‌گیری، رشد تولید ناخالص داخلی چین کمترین سرعت افزایش سالانه را از سال 1990 داشته است که تأثیر بحران طولانی مسکن و ادامه کاهش مصرف را برجسته می‌کند. اقتصاد ترکیه و مکزیک نیز به ترتیب با 4.8 درصد و 2.5 درصد رشد کردند. از جمله اقتصادهایی که کاهش یافتند، عربستان سعودی با 4.4 درصد انقباض و آلمان با 0.2 درصد افت هستند.

    https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/brasil-tem-quinta-maior-alta-do-pib-entre-os-integrantes-do-g20/

    مرکز نوآوری برزیل 6 میلیون رئال از دولت فدرال دریافت خواهد کرد

    این قرارداد در جریان Startup20 در شهر "ماکاپا" امضا شد. این ابتکار باعث تقویت نوآوری، تولید خدمات، محصولات و شرکت های جدید می‌شود. والدز گوئس، وزیر ادغام و توسعه منطقه ای برزیل، یادداشت تفاهمی را برای ایجاد مرکز نوآوری در ایالت "آمپا" امضا کرد. این امضا در روز شنبه (24 فوریه 2024) در جریان رویداد Startup20 در ماکاپا با حضور فرماندار کلسیو لوئیس انجام شد. این سند تعهد دولت فدرال برای سرمایه گذاری 6 میلیون رئالی در این پروژه را نشان می دهد. Startup20 یک گروه تعامل G20 است که تحت ریاست جمهوری هند در سال 2023 ایجاد شد و هدف آن بحث در مورد استراتژی‌ها و اتصال اکوسیستم های نوآوری جهانی بر اساس 3 ستون اصلی است: محیط زیست، اجتماع و حکومت (ESG).

    https://www.poder360.com.br/conteudo-patrocinado/hub-de-inovacao-tera-aporte-de-r-6-mi-do-governo-federal/

    در نشست های گروه 20 در مورد مالیات مترقی جهانی بحث شد.

    این رویداد با شرکت 400 نفر، علاوه بر 20 کشور حاضر در گروه، 9 مهمان و 17 سازمان بین المللی برگزار گردید. تاتیانا روزیتو، معاون امور بین‌الملل در وزارت دارایی برزیل، گفت که نشست گروه ۲۰ به دستور کار مالیات‌های تصاعدی جهانی و بدهی‌های ملی پرداخته است. وی اظهار داشت که موضوع نابرابری در مرکز دستور کار جهانی قرار خواهد گرفت. اعضا با تمرکز بر چشم انداز رشد، تورم، ایجاد شغل و امکان همکاری و سیاست های بین المللی برای ارتقای رشد بین المللی، اقتصاد جهانی را تشخیص دادند. موضوع مهم دیگر تامین مالی و توسعه پایدار بود.

    https://www.poder360.com.br/economia/reunioes-do-g20-vao-discutir-a-tributacao-progressiva-global/

    غافلگیری اقتصاد برزیل در سال جاری میلادی

    کارلوس تادئو (مشاور خارجی در حوزه اقتصاد کنفدراسیون ملی تجارت در کالاها، خدمات و گردشگری برزیل) در مقاله ای می‌نویسد: "اگر دولت برزیل از پیگیری و پیروی از چارچوب مالی برای تحریک اقتصاد صرف نظر کند، بانک مرکزی ممکن است چرخه کاهش سلیک (نرخ بهره پایه) را بررسی کند. انتظار می رود تولید ناخالص داخلی برزیل در سال جاری میلادی 3 درصد افزایش یابد که بسیار بالاتر از پیش بینی‌های تحلیلگران است. پس از همه گیری، تغییرات زیادی در روابط کلان اقتصادی برزیل رخ داد. بنابراین، پیش‌بینی‌های کنونی نهادهای مسئول با اشتباهات زیادی همراه بوده و دستخوش تعدیل‌های متعددی می‌شوند و نیاز به تطبیق با تغییرات ساختاری پس از این دوره دارند. نیروی موثر در ایجاد نتیجه مثبت تولید ناخالص داخلی برزیل در سال 2023 انگیزه مالی، به ویژه انتقال درآمد از طریق برنامه‌های اجتماعی بود. برنامه‌های اجتماعی علاوه بر کمک به افزایش مصرف، بر بازار کار نیز تأثیر دارد، یعنی بر شرایط عرضه در اقتصاد تأثیر می‌گذارد."

    https://www.poder360.com.br/opiniao/surpresas-na-economia-neste-ano/

    برزیل و 121 کشور قرارداد سرمایه گذاری امضا کردند

    یک روز قبل از کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در ابوظبی برزیل در کنار 121 کشور دیگر،  قرارداد تسهیل سرمایه گذاری را با هدف ساده سازی عملیات بین امضاکنندگان، ارائه قابلیت پیش بینی بیشتر برای سرمایه گذاران و ترویج رفتار تجاری مسئولانه در عملیات بین المللی نهایی کرد. ده کشور عربی هم از امضا کنندگان این توافق بودند. این امضا یک روز قبل از سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی که در این کشور عربی برگزار شد، انجام گردید. تاتیانا پرازرس، معاون تجارت خارجی وزارت توسعه و صنعت برزیل، که در این کنفرانس نماینده این کشور بود، گفت: «تعیین حداقل استانداردهای جهانی برای شفافیت، ساده‌سازی و تسهیل سرمایه‌گذاری، بدون در نظر گرفتن پیشگیری از اختلاف، اهمیت زیادی دارد. در بیانیه مطبوعاتی نقل شده است: "این توافق دارای بندهایی است که سرمایه گذاران را ملزم به انجام تعهدات اجتماعی و زیست محیطی می‌کند." توافقنامه تسهیل سرمایه گذاری برای توسعه (AFID) از سال 2017 با نقش قوی برزیل که دارای تخصص تثبیت شده در این زمینه است، تهیه شده بود. بر اساس اعداد و ارقام گروه صنعتی CNI، AFID این پتانسیل را دارد که تولید ناخالص داخلی برزیل را تا 2.1 درصد طی پنج سال افزایش دهد و سرمایه گذاری‌ها 5.9 درصد افزایش یابد. کشورهایی که این توافقنامه را امضا کردند شامل بحرین، جیبوتی، کویت، موریتانی، مراکش، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات و یمن هستند.

    https://anba.com.br/en/brazil-and-121-countries-sign-investment-deal/

     

     

    متن دیدگاه
    نظرات کاربران
    تاکنون نظری ثبت نشده است

    امتیاز شما