معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۷:۱۹

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته سوم خرداد ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

چین اعلام کرد که مایل به ارتقاء کریدور اقتصادی با پاکستان و تعمیق روابط با برزیل است

در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۲۴، رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، اعلام کرد که پکن مایل به همکاری با اسلام‌آباد برای ارتقای کریدور اقتصادی چین-پاکستان است. این اعلامیه در جریان دیدار شی جین پینگ با نخست‌وزیر پاکستان، شهباز شریف، انجام شد. شریف تعهد داد که امنیت کارگران چینی در پاکستان را تضمین کند. این کریدور اقتصادی شامل ساخت و بهبود جاده‌ها و سیستم‌های ریلی برای اتصال منطقه سین‌کیانگ در غرب چین به بندر گوادر در پاکستان است و بخشی از ابتکار کمربند و جاده چین می‌باشد. همچنین، شی جین پینگ با معاون رئیس‌جمهور برزیل، جرالدو آلکمین، دیدار کرد و بر تعمیق روابط با برزیل و همکاری در پروژه‌های زیرساختی تاکید کرد. این روابط به عنوان مدلی برای ترویج همکاری بین اقتصادهای نوظهور معرفی شد.

https://apnews.com/article/china-pakistan-brazil-sharif-xi-alckmin-840a87521d23a6a00b053098f22c23cd

چین روابط خود با برزیل را تحسین می‌کند

در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۲۴، رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، در دیدار با معاون رئیس‌جمهور برزیل، جرالدو آلکمین، روابط دوستانه چین و برزیل را تحسین کرد و گفت که این روابط "فراتر از روابط دوجانبه است." چین بزرگترین شریک تجاری برزیل است و تجارت دوطرفه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است. در این دیدار، شی تاکید کرد که روابط چین و برزیل به عنوان مدل همکاری و همبستگی بین کشورهای در حال توسعه و همچنین برای صلح و ثبات جهانی عمل می‌کند. سفر آلکمن به پکن راه را برای پیوستن برزیل به پروژه بزرگ زیرساختی کمربند و جاده چین هموار کرده است. آلکمن در این دیدار موفقیت چین در خارج کردن صدها میلیون نفر از فقر را تحسین کرد و آن را الهام‌بخش دانست.

https://chinaglobalsouth.com/2024/06/08/chinas-xi-hails-brazil-ties-as-vp-alckmin-visits-beijing/

وزیر دارایی برزیل به برازیلیا باز می‌گردد تا مذاکره با  نمایندگان مجلس را آغاز کند

فرناندو حداد، وزیر دارایی برزیل، پس از یک سفر رسمی‌به رم، به برازیلیا باز می‌گردد تا با نمایندگان مجلس در مورد تدابیر جبران مالیاتی مذاکره کند. پیشنهاد ارائه شده شامل محدودیت‌هایی برای اعتبارات مالیاتی و ممنوعیت بازپرداخت نقدی به شرکت‌هاست که با واکنش منفی نمایندگان مجلس و بخش‌های مختلف اقتصادی مواجه شده است. حداد امیدوار است با نمایندگان مجلس به توافق برسد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/haddad-volta-a-brasilia-nesta-segunda-10-para-negociar-mp-da-compensacao/

رئیس بانک ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی از سطح نرخ بهره پایه بانکی در برزیل انتقاد نمود

آلویزیو مرکادانته، رئیس بانک ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی (BNDES) برزیل، از نرخ بالای بهره سیلک را در حضور روبرتو کامپوس نتو، رئیس بانک مرکزی، انتقاد کرد. مرکادانته اظهار داشت که با توجه به ذخایر ارزی و مازاد تجاری کشور، دلیلی برای داشتن دومین نرخ واقعی بهره بالا در جهان وجود ندارد. او همچنین به نیاز به توازن مالی اما مخالفت با سقف هزینه‌های مالی اشاره کرد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/ao-lado-de-campos-neto-mercadante-critica-patamar-da-taxa-selic/

پس‌اندازها در بانکهای برزیل بالاترین جریان خالص را با ۸.۲ میلیارد رئال در ماه مه ثبت کردند

حساب‌های پس‌انداز در برزیل در ماه مه جریان خالصی معادل ۸.۲۲۷ میلیارد رئال داشتند که بالاترین حجم از دسامبر 2023 است، اگرچه تنها دومین ماه از سال با نتیجه مثبت بود. در ماه مه، سامانه پس‌انداز و وام برزیل (SBPE) تعادل مثبتی معادل ۵.۳۴۲ میلیارد رئال داشت، در حالی که پس‌اندازهای روستایی جریان خالصی معادل ۲.۸۸۶ میلیارد رئال ثبت کردند.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/financas/poupanca-tem-maior-entrada-liquida-desde-dezembro-de-r-82-bi-em-maio/

تراز تجاری برزیل در ماه مه دارای مازاد ۸.۵ میلیارد دلاری است

تراز تجاری برزیل در ماه مه مازاد ۸.۵ میلیارد دلاری را ثبت کرد که این عدد ۲۲.۳ درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته میلادی است. این عملکرد ناشی از کاهش صادرات، به ویژه در بخش کشاورزی، بود. در این ماه، صادرات ۳۰.۳ میلیارد دلار و واردات ۲۱.۸ میلیارد دلار بود.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/saldo-da-balanca-comercial-tem-superavit-de-us-85-bilhoes-em-maio-informa-governo/

قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه مه برای سومین ماه متوالی افزایش یافت

نقش برزیل در تامین امنیت غذایی جهانی حیاتی است. شاخص قیمت سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) که پرمعامله‌ترین کالاهای غذایی جهان را دنبال می‌کند، در ماه مه به طور متوسط به ۱۲۰.۴ واحد رسید که ۰.۹ درصد بیشتر از سطح بازنگری شده آوریل است. این افزایش ناشی از افزایش قیمت غلات و لبنیات بود که کاهش قیمت شکر و روغن‌های گیاهی را جبران کرد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/precos-mundiais-de-alimentos-sobem-pelo-terceiro-mes-consecutivo-em-maio-diz-onu/

دفع نادرست زباله‌ها برزیل را به واردکننده بزرگ "زباله" تبدیل می‌کند

کمتر از یک سال پس از افزایش نرخ تعرفه واردات برای زباله‌های کاغذ، پلاستیک و شیشه، کارشناسان تخمین می‌زنند که این اقدام برای متوقف کردن خرید زباله‌های خارجی جهت بازیافت و استفاده در برزیل ناکافی بوده است. این کشور چهارمین تولیدکننده بزرگ زباله‌های پلاستیکی در جهان است اما تنها ۲۳.۴ درصد از این نوع زباله‌ها بازیافت می‌شود.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/descarte-incorreto-de-residuos-faz-do-brasil-grande-importador-de-lixo/

نیروی دریایی برزیل کشتی‌های نامنظم حمل چوب را در بلم توقیف کرد

پرسنل نظامی نیروی دریایی برزیل اخیراً در حین بازرسی سه کاروان شامل هشت کشتی حمل چوب را در نزدیکی بلم توقیف کردند. این کشتی‌ها دچار نقایصی بودند که امنیت ناوبری را به خطر می‌انداخت. نیروی دریایی از دبیرخانه محیط زیست و پایداری ایالتی خواست تا بار را بازرسی و منبع چوب را تعیین کند.

https://www.cnnbrasil.com.br/politica/marinha-apreende-embarcacoes-irregulares-que-transportavam-madeira-em-belem/

سمینار تجاری برزیل-چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دوجانبه

در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۴، سمینار تجاری برزیل-چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دوجانبه در پکن برگزار شد. این رویداد توسط جرالدو آلکمن، معاون رئیس‌جمهور برزیل، افتتاح شد و بر تقویت شراکت استراتژیک بین دو کشور تأکید شد. مقامات و کارآفرینان برزیلی و چینی به بررسی فرصت‌های تجاری آینده پرداختند و حوزه‌های کلیدی مانند اقتصاد دیجیتال، کم‌کربن، بیوتکنولوژی و توسعه سبز را برای همکاری شناسایی کردند. با تأکید بر پایداری و رشد اقتصادی، این نشست نشان‌دهنده تعهد مشترک به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال بود. حجم تجارت بین دو کشور طی دو دهه اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و شراکت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

https://www.gov.br/planalto/en/latest-news/2024/06/at-beijing-business-forum-alckmin-looks-at-the-future-while-celebrating-50th-anniversary-of-brazil-china-relations

برنامه ملی راه‌آهن برزیل 200 میلیارد رئال سرمایه‌گذاری اضافه خواهد کرد

برنامه ملی راه‌آهن که اخیراً توسط جورج سانتورو، دبیر اجرایی وزارت حمل و نقل برزیل، مورد بحث قرار گرفته، قرار است 200 میلیارد رئال به سرمایه‌گذاری‌های بخش راه‌آهن اضافه کند. این طرح شامل هم پروژه‌های قطارهای باری و هم مسافری خواهد بود و جزئیات آن هنوز توسط وزیر حمل و نقل، رنان فیلهو، بررسی و نهایی می‌شود. دولت برزیل امیدوار است با تزریق 20 میلیارد رئال از بودجه دولتی به این طرح، پروژه‌ها را برای سرمایه‌گذاران خصوصی جذاب‌تر کند. این اقدامات در راستای تکرار استراتژی‌های موفق قبلی در بخش امتیازات بزرگراهی انجام می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که در ابتدای ژوئیه، طی مراسمی در مقر سازمان بورس B3 در سان پائولو، ارائه شود.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/lula-cobra-bc-por-juros-mais-baixos-em-anuncio-de-linhas-de-financiamento-para-rs/

لولا: اقتصاد برزیل رشد خواهد کرد و کسانی که شک دارند با شکست مواجه خواهند شد

رئیس‌جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، در مراسمی‌که برای اعلام تدابیر جدید به منظور حمایت از مردم و بازسازی ریو گرانجی دو سول برگزار شد، اظهار داشت که اقتصاد برزیل رشد خواهد کرد و افرادی که بر این باورند که این اتفاق نخواهد افتاد، در انتهای سال با شکست مواجه خواهند شد. لولا همچنین از داده‌های ماه آوریل سازمان ثبت نام‌ها و بیکاران عمومی (Caged) نام برد که نشان می‌دهد ایجاد 240 هزار شغل جدید در این ماه، که 32 درصد بیشتر از ماه آوریل سال قبل است. این اظهارات در حالی بیان شد که وزیر دارایی برزیل، فرناندو حداد، در نظر دارد تا با پاپ فرانسیس در مورد مالیات‌گیری از ثروتمندان گفتگو کند.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/lula-economia-brasileira-vai-crescer-e-quem-duvidar-vai-quebrar-a-cara/

طرح سافرا جدید بیش از 500 میلیارد رئال اعتبارات و تسهیلات برای تولیدکنندگان روستایی تخصیص خواهد داد

کارلوس فاوارو، وزیر کشاورزی برزیل، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طرح سافرا برای اولین بار قرار است از مرز 500 میلیارد رئال در خطوط اعتباری و تسهیلات برای تولیدکنندگان روستایی فراتر برود. در دوره برداشت 2023/24، این طرح به مبلغ رکورد 435 میلیارد رئال رسیده بود. برای دوره 2024/25، فاوارو اظهار داشت که با تیم اقتصادی در حال مذاکره برای تخصیص مبلغی "بیشتر و بالای 500 میلیارد رئال" است. همچنین، وی از تقویت برنامه بیمه روستایی خبر داد که قرار است دو یا سه برابر شود و به 2 تا 3 میلیارد رئال برسد، این برنامه به تولیدکنندگان در برابر ناملایمات آب و هوایی مانند خشکسالی‌ها و سیل‌ها کمک می‌کند. فاوارو تاکید کرد که تغییرات آب و هوایی تهدید جدی برای کشاورزی است و لازم است که تمام تولیدکنندگان در ریو گرانجی دو سول تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

https://www.cnnbrasil.com.br/politica/favaro-negocia-plano-safra-acima-de-r-500-bi-e-seguro-rural-ate-tres-vezes-maior/

ایتالیا، مقصد تاریخی محبوب و سفر رویایی ساکنان سان‌پائولو.

ایتالیا به دلیل پیوندهای قوی با ساکنان سائوپائولو که امسال ۱۵۰ امین سالگرد مهاجرت ایتالیایی‌ها به برزیل را جشن می‌گیرند، همچنان مقصد رویایی آنها باقی مانده است. در نظرسنجی داتافولها، ایتالیا برای پنجمین بار به عنوان سفر رویایی ساکنان سائوپائولو انتخاب شده است و با کسب ۸ درصد آرا، محبوبیت خود را حفظ کرده‌ است. همچنین، این کشور سه بار به عنوان برترین مقصد تاریخی با ۱۵ درصد آرا برگزیده شده و ۱۰ درصد دیگر نیز شهر رم را مورد توجه قرار داده‌اند، که در مجموع ۲۵ درصد ترجیح برای گروه بوتا (شکل ایتالیا) را نشان می‌دهد. جاذبه‌های توریستی متعددی در پایتخت ایتالیا، رم، وجود دارد که از امپراطوری روم باستان یا کاتولیسیسم اشاره دارند— واتیکان، به عنوان یک کلان شهر در داخل رم، برای بازدید کامل نیازمند دست‌کم یک روز سفر است. علاوه بر این، از میان بیش از ۵۰ میراث جهانی، تاریخ ایتالیا فراتر از پایتخت گسترده‌تر است. به عنوان مثال، شهر ونیز در شمال کشور، میزبان یکی از تاثیرگذارترین نمایشگاه‌ها و یکی از اصلی‌ترین جشنواره‌های فیلم در جهان است و اخیرا شروع به دریافت هزینه ۵ یورو از گردشگران کرده است که حتی در میان ونیزی‌ها نیز باعث خشم شده است.

https://www1.folha.uol.com.br/turismo/2024/05/italia-e-o-destino-historico-favorito-e-tambem-a-viagem-dos-sonhos-dos-paulistanos.shtml

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما