معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

سیاستهای اقتصادی باسیرو جومای فای رئیس جمهور جدید سنگال

باسیرو جومای فای رئیس جمهور جدید سنگال در تاریخ 3 آوریل 2024 با ادای سوگند، رسما زمام امور این کشور را بدست گرفت. وی در جریان برگزاری مبارزات انتخاباتی برخی سیاست های اقتصادی دولت خود را به شرح زیر اعلام نمود.

رئیس جمهور جدید سنگال حاکمیت اقتصادی و ایجاد توازن مجدد با شرکت های خارجی، به ویژه شرکت های فرانسوی را در مرکز برنامه خود قرار داده است. البته رئیس جمهور منتخب به شرکای بین المللی این کشور اطمینان داد سنگال با هر کشور و شریکی که دوست و یک متحد امن و قابل اعتماد باقی بماند، همکاری خواهد کرد. برای دستیابی به این هدف، « فای » اظهار نمود که مایل به مذاکره مجدد و ایجاد یک مشارکت اقتصادی برد - برد با شرکت های خارجی به ویژه شرکت‌های فرانسوی است.

یکی دیگر از سیاستهای اقتصادی رئیس جمهور جدید مذاکره مجدد درباره قراردادهای گاز و نفت با شرکت های خارجی در جهت کسب حداکثر منافع برای سنگال است. البته این امر می‌تواند برای شرکتهای چند ملیتی مجری پروژه‌های نفتی و گازی تا حدودی نگران کننده باشد. در حال حاضر شرکتهای BP بریتانیا 61 درصد از سهام میدان گازی Grande Tortue Ahmeyim و وودساید استرالیا 82 درصد از سهام میدان نفتی Sangomar را در اختیار دارند. تقسیم درآمدهای حاصل از بهره برداری نفت و گاز در قراردادهای بین دولت سنگال و شرکت های خارجی پیش بینی شده است. البته امکان مذاکره مجدد در مورد این بخش از قرارداد برای افزایش درآمد دولت وجود دارد. سئوال اساسی این است که آیا پس از این شرکت های نفتی که چندین میلیارد سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز سنگال کرده اند شرایط احتمالی جدید را می‌پذیرند یا نه ؟

سایر سیاستهای اقتصادی « باسیرو موجای فای » بشرح ذیل است:  

کشاورزی

ایجاد مدل کشاورزی خانوادگی کوچک و متوسط بصورت مدرن، اصلاحات ارضی مبتنی بر حق اعطای زمین برای مزارع خانوادگی، ایجاد تعاونی‌های تولیدی با بسترهای فنی بصورت مشترک و کنترل منابع آب برای توانمند سازی تولیدات کشاورزی.

شیلات و ماهیگیری

اختصاص دوازده مایل دریائی برای فعالیت ماهیگران، تقویت سیستم نظارت دریایی در آبهای سرزمین سنگال و مبارزه با فعالیتهای ماهیگیری غیر قانونی و همچنین تعلیق و ارزیابی کلیه قراردادهای ماهیگیری در منطقه ویژه اقتصادی انحصاری سنگال.  

بهداشت

پوشش همگانی بخش سلامت، اعطای بیمه سلامت برای معلولان، ایجاد فرصتهای کاری برابر برای آنها و رفع کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی و بهداشتی.

گردشگری

توسعه گردشگری یکپارچه در کلیه مناطق کشور با توجه به واقعیت های جامعه شناختی، اجرای طرح های جدید گردشگری حول محورهای حیاتی اقتصاد ملی از جمله منابع و ذخایر نفت و گاز و احیای گردشگری ساحلی و مذهبی.

میسا بابو، پژوهشگر دانشگاه شیخ آنتا دیوپ داکار می‌گوید : ما باید مدل کنونی اقتصاد خود را که وارداتی با تحمیل هزینه‌های ارزی است بشکنیم، زیرا ما تقریباً هر چیزی را که مصرف می‌کنیم وارد می نماییم. وی  می افزاید: ما باید فوراً به فکر تغییر قراردادهای تحمیلی در مورد ماهیگیری نیز باشیم. این اقتصاددان از پروژه رئیس جمهور جدید برای تغییر منطقه ماهیگیری 12 مایل به نفع ماهیگیران سنگالی استقبال می‌کند. شریف سای، استاد سابق دانشکده ملی اقتصاد کاربردی داکار نیز می‌گوید: هنوز 80 درصد از سرمایه گذاری‌های عمومی‌توسط دولت متمرکز شده است. البته وی به پروژه تمرکززدایی اقتصادی تیم جدید نگاه مثبتی دارد. شیخ فاطما دیوپ، تحلیل گر اقتصادی نیز تصریح می‌کند که باید هشت خوشه منطقه ای کشاورزی و صنعتی ایجاد شود تا شرکت های کوچک و متوسط بتوانند محصولات غذایی مورد نیاز را تولید کنند.

در خصوص ایجاد ارز ملی جدید و کنار گذاشتن فرانک سیفا، نظرات اقتصاددانان متفاوت است. در حالی که برخی استفاده از فرانک سیفا به دلیل نرخ بالای مبادله با یورو و وابستگی به آن را تقبیح می‌کنند، برخی دیگر از بی‌ثباتی اقتصادی کشور هراس دارند. یک دیپلمات سابق در منطقه می‌گوید: سنگال علاقه ای به خروج از منطقه فرانک ندارد. اقتصاد آن شکننده بوده و هنوز تا حد زیادی به کمک های بین المللی وابسته است. آنها علاقه مند به حفظ یک واحد پولی مشترک با همسایگان خود هستند.

بخش شیلات و آبزیان در سنگال نیز با مشکل ماهی و محصولات شیلاتی بعلت فعالیت غیر قانونی کشتی‌های ماهیگیری خارجی و بوّیژه اروپایی مواجه است و اشتغال و درآمدزایی در این بخش که دومین عرصه مهم فعالیت اقتصادی مردم این کشور می‌باشد را برای فعالان این حوزه با چالش جدی مواجه کرده است. در این راستا تجدید نظر در قراردادهای ماهیگیری با اتحادیه اروپا در جهت کاهش حضور کشتی‌های ماهیگیری خارجی در آبهای ساحلی و سرزمینی سنگال، یکی از مطالبات جدی شاغلین در این عرصه است که رئیس جمهور جدید وعده داده تا در این خصوص اقدامات عاجلی بعمل آورد.

منابع:

www.lesecos.fr

www.jeuneafrique.com

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما