معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۵:۴۹

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رکود فرودگاه‎های یونان برای پذیرش مسافر

بزرگ‌ترین فرودگاه‌های یونان در دو ماهه نخست امسال پس از رکورد عملکرد سال 2023 هم از نظر تردد مسافر و هم از نظر تعداد پرواز در منطقه، رکورد مهمی ثبت کردند. طبق داده‌های منتشر شده توسط Fraport  در 14 فرودگاه مختلف یونان در دوره فوریه 2024، در مجموع 636,866 مسافر در شبکه داخلی و بین المللی جابه جا شده اند که در مقایسه با 558,903 مسافر در دوره مشابه سال 2023 میلادی 13.9 درصد افزایش داشته است.

 تعداد مسافران خارجی از 199805 نفر در سال گذشته، به 224038 نفر رسید که 12.1 درصد افزایش داشت. سال 2023 سالی بود که فرودگاه تسالونیکی پس از بحران جهانی کووید 19 و ادامه جنگ در اوکراین که به دنبال آن بر ترافیک مسافران آن تأثیر منفی گذاشت، سرعت خود را به دست آورد. به نظر می‎ رسد این حرکت در سال 2024 ادامه یابد، زیرا در دو ماه اول تعداد مسافران از 724616 نفر در سال گذشته به 793765 نفر رسید که از این تعداد 457856 نفر در شبکه خارجی (9.9 درصد) بودند.

یادآور می‌شود که با 14 فرودگاه مناطق مختلف یونان 110 شرکت هواپیمایی از سراسر جهان در 900 مسیر همکاری می‌کنند که بریتانیا همچنان رکن اصلی است و پس از آن آلمان، کشورهای اسکاندیناوی، ایتالیا، لهستان، هلند، فرانسه، اتریش و جمهوری چک قرار دارند. علاوه بر این، از جمله بازارهای مهم، بازار آمریکا است که البته عمدتاً توسط فرودگاه آتن انجام می‌شود و در سال گذشته 64 سفر جدید به آن اضافه شد.

 

اظهارات معاون بانک مرکزی اروپا در خصوص اقتصادی یونان

آقای لوئیس دی گویدوس، معاون بانک مرکزی اروپا در مصاحبه اختصاصی خود با نشریه Nautemporiki و Michalis Psylos تاکید کرد: «یونان در مسیر درستی قرار دارد و عملکرد بهتری نسبت به سایر کشورهای منطقه یورو دارد. یونان در حال بهره مندی از مزایای سیاست‎های اجرا شده در سال‎های بحران است، سیاست‎هایی که در واقع بسیار سخت بود، زیرا یونانی‎ها از سختی‎های زیادی عبور کردند و فداکاری‎های زیادی داشتند.

این بانکدار اسپانیایی در مورد سیستم بانکی یونان تاکید می‌کند که «بسیار مقاوم تر از شش یا هفت سال پیش است. اما جایی برای رضایت وجود ندارد. اگرچه بانک‌های یونان به‌طور قابل توجهی وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند، اما باید به تثبیت ترازنامه‌های خود ادامه دهند.»

معاون بانک مرکزی اروپا در پاسخ به سئوال روزنامه و سایت «نافتو امپوریکی» در مورد زمان آغاز روند کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، اشاره کرد که «تصمیمات در ژوئن آینده اتخاذ خواهد شد. واضح است که روند کاهش تورم آغاز شده است، اما تورم قیمت خدمات، مقاومت بیشتری دارد و به همین دلیل باید منتظر ماند.»

 

سفر وزیر خارجه یونان به زاگرب

آقای گراپتریتیس وزیر خارجه یونان در سفر به کرواسی با اشاره به روابط دوجانبه یونان و کرواسی تاکید کرد «آتن قویاً از کریدورهای حمل و نقل مانند کریدور آبی و همچنین پروژه‌های انرژی مانند کریدور گاز طبیعی و دریای سبز اژه حمایت می‌کند. زمینه قابل توجهی برای تشدید همکاری با کرواسی نیز در تجارت، سرمایه گذاری، فناوری‌های پیشرفته و آموزش وجود دارد.»

افزایش قیمت مواد غذایی در یونان

قیمت مواد غذایی از ابتدای سال جدید تاکنون با سرعت‎های متفاوتی در حال حرکت بوده است، چرا که در برخی رده‌ها افزایش قیمت‎ها ادامه داشته و در برخی دیگر کاهش قیمت به ثبت رسیده است. در دسته‌های مواد غذایی که قیمت‎ها در بحبوحه بحران انرژی دو سال پیش افزایش یافت، قیمت‎ها اکنون در حال کاهش است، البته با سرعت پایین (مثلاً لبنیات)، و برعکس، دسته‌هایی که تحت تأثیر بحران آب و هوا و اثرات آن در سطح بین المللی (به عنوان مثال روغن زیتون، میوه) قرار گرفته اند.

جدیدترین داده‌های سازمان آمار یونان ( ELSTAT ) برای فوریه 2024 و قبل از اجرایی شدن اقدامات علیه گرانی نشان دهنده کندی نرخ افزایش نسبت به ژانویه همان سال است، با این حال، تورم در گروه مواد غذایی ، به صورت سالانه  6.7٪ افزایش داشته است. روغن زیتون با افزایش 63.7 درصدی طی یک سال «قهرمان» افزایش قیمت‎ها باقی می‌ماند، بعضی کالاها نیز افزایش دو رقمی در همین بازه زمانی را نشان می‌دهند مثل نوشیدنی‎ها و آب میوه‌ها با 13.8 درصد و میوه‌های تازه با 12.3 درصد.

به صورت ماهانه، در مقایسه بین ژانویه و فوریه 2024، افزایش قیمت‎ها را در مواردی همچون  گوشت گاو، ماهی تازه، تخم مرغ، آب معدنی، نوشابه، آب میوه. در مقابل، کاهش در نان و غلات، گوشت خوک، مرغ، گوشت پخته شده، ماست، پنیر، سبزیجات  مشاهده می‌شود. بیشترین افزایش در بین گروه‌های غذایی فردی در آب و نوشابه با 10.48 درصد، میوه‌ها و سبزیجات تازه با 9.59+ و غذاهای آماده با 8.20+ درصد بوده است.

بر اساس همین داده‌ها، مهم‌ترین کاهش‌ها در رده مواد غذایی به ترتیب عبارتند از: شیر و آب میوه با 4.15-، ماست و سایر لبنیات با 4.11- درصد، گوشت‌های پخته شده با 2.11- درصد و محصولات پنیر -1.79٪.

در عین حال، اقدامات جدید علیه گرانی دولت از اول مارس اجرایی شده است. پیش از این نیز اقدام برای بعضی از اقلام در برخی موارد بازدارنده بوده است تا شرکت های موادغذایی به افزایش قیمتی که خود برنامه ریزی کرده اند، ادامه ندهند، همانطور که خود مدیران آن‌ها اشاره کرده اند. با این حال باید دید در دوره بعدی این روند ادامه پیدا می‎کند و بر اساس داده‌های جدید، سیاست تجاری آن‎ها در جبهه عرضه چگونه شکل می‎گیرد.

 

تغییراتی برای اخذ ویزای طلایی یونان

وزارت دارایی یونان در تلاش برای مهار کردن میزان رشد قیمت مسکن، در صدد اعمال تغییرات جدی در «ویزای طلایی» و سخت تر کردن شرایط آن است. به این ترتیب بر اساس طرح وزارت دارایی که البته هنوز به مرحله تصویب نهایی نرسیده است، حداقل مبلغ خریداری ملک برای دریافت ویزای طلایی در آتن، تسالونیکی و جزایر توریستی از 500 به 800 هزار یورو و در سایر مناطق از 250 به 400 هزار یورو افزایش خواهد یافت. آقای حاجیداکیس وزیر اقتصاد و دارایی ملی، تغییراتی را برای اخذ ویزای طلایی با خرید ملک در یونان اعلام کرد. به گفته وی تا همین اواخر، برای خرید ملک 250000 یورو بود. این مقدار در چند منطقه شهر آتن چند ماه پیش افزایش یافت و در شهر تسالونیکی نیز این میزان به 500000 در مرکز، شمال و جنوب و در غرب به قیمت پایین باقی ماند. قرار است این میزان در شهرهای آتن، تسالونیکی و چند جزیره توریستی یونان به 800000 یورو افزایش یابد.

به گفته وی «ما می‎گوییم که خریدار ویزای طلایی اجازه ندارد پس از آن ملک را به Airbnb (مرکز خرید و فروش مسکن) بدهد، ملک نمی‎تواند کمتر از 120 متر مربع باشد. و همه اینها را می‎گوییم تا سرمایه گذاران را به سمت املاک با ارزش بالا سوق دهد.

وی مدعی شد «ویزای طلایی 7 درصد از معاملات در بازار املاک و مستغلات است، اما بدون شک تأثیرگذار است، با این حال درآمد حاصل از ویزای طلایی در سال 2023 حدود 2.5 میلیارد یورو از سرمایه گذاری‎ها و سرمایه‌های خارج از کشور بوده است. این موضوعی است که ما نگران آن هستیم و آن را ساده نمی‌گیریم. اما چون آن‎ها قیمت‌های ملک را به سرعت بالا می‌برند، علی‌رغم اینکه سرمایه از خارج وارد می‌شود، ما به موضوع ورود می‌کنیم.»

این وزیر یونانی مدعی شد «در هیچ کجای دنیا غیرممکن است که اقتصاد رشد کند و قیمت‌ها پایین بماند. بنابراین املاک و مستغلات با اقتصاد افزایش یافت. آیا کسی از این کار سود می‎برد؟ بله، صاحبان املاک و شهروندان یونانی از آن سود خواهند برد. آیا برخی از مردم در این مورد ضرر می‌کنند؟ بله. به همین دلیل است که دولت از زمانی که من در وزارت بودم، حدود دو سال است که دولت یک سری اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است و ما قبلاً این طرح‎ها را پیش برده ایم.»

آقای حاجیداکیس وزیر دارایی اظهار داشت که «هدف از افزایش این مبلغ، کاهش قیمت آپارتمان‌های کوچک و متوسط است و این لایحه دولت قرار است طی روزهای آتی تسلیم پارلمان شود.» 

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1620637/golden-visa-apokalyptiria-ton-allagon-ta-nea-oria-kai-i-metavatiki-periodos-efarmogis/

 

پایان جمع آوری داده‎های سه بعدی در جزیره کرت و احتمال حفاری اکتشافی

فعالیت اکتشافی کشتی تحقیقاتی RAMFORM HYPERION متعلق به شرکت PGS توسط کنسرسیوم اکسون موبیل و هلینیک انرژی برای جمع آوری داده‌های سه بعدی از ساختار های زمین شناسی زیر دریای منطقه واقع در جنوب غربی جزیره کرت به پایان رسید. هدف از این پروژه بررسی ظرفیت وجود منابع هیدروکربن به کارآمدترین و واضح ترین شکل ممکن بود. در پی مطالعه داده‌های سه بعدی اخیر و داده‌های دو بعدی جمع آوری شده از سال گذشته، شرکت اکسون موبیل در مورد انجام حفاری اکتشافی تصمیم گیری خواهد کرد. پروژه دستیابی به داده‌های سه بعدی زیر سطحی از دو منطقه انتخاب شده در آب‎های جزیره کرت، عملا آخرین مرحله تحقیقات زمین لرزه نگاری شرکت اکسون موبیل می ‎باشد. چنانچه نتایج مثبت ارزیابی شود کنسرسیوم مصمم است اولین حفاری آزمایشی در سال 2025 انجام گردد. در این فاصله باید مجوزهای زیست محیطی صادر شده و زیرساخت های لازم تامین شود.

منبع: سایت in.gr

https://www.in.gr/2024/03/20/economy/oikonomikes-eidiseis/telos-oi-3d-seismikes-stin-kriti-apofasizei-exxonmobil-gia-ti-geotrisi-sta-koitasmata-aeriou/

 

دیدار وزیر دارایی با کمیسر انسجام و اصلاحات اروپا

آقای حاجیداکیس وزیر دارایی یونان روز پنجشنبه 21 مارس با کمیسر اروپا در امور انسجام و اصلاحات در آتن دیدار کرد. طی این دیدار ، پیشرفت خوب یونان در اجرای پروژه‌های تامین مالی شده توسط صندوق‎های ساختاری وسرمایه گذاری اروپا (ESIFs) مورد بحث قرار گرفت. طرفین در مورد آینده سیاست انسجام اتحادیه اروپا که به گفته طرفین از اهمیت بنیادین برای حمایت از توسعه و سرمایه گذاری برخوردار است، بحث و تبادل نظر کردند.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1621428/yp-oikonomikon-synantisi-chatzidaki-papathanasi-me-tin-el-fereira/

 

مازاد 1.7 میلیارد یورویی حساب جاری

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان، علی‎رغم کاهش صادرات، مازاد حساب جاری در ژانویه 2024 به 1.7 میلیارد یورو رسید که ناشی از افزایش قابل توجه درآمد توریستی در این ماه است. کسری تراز کالا افزایش یافت چرا که کاهش صادرات بیشتر از کاهش واردات بوده است. در ژانویه سال جاری ارزش صادرات به میزان 10.4 درصد و واردات به میزان 3.4 درصد به نسبت ژانویه 2023 کاهش یافت. تعداد گردشگران خارجی که از یونان در ماه ژانویه 2024 بازدید کردند به نسبت ژانویه سال گذشته به میزان 16 درصد افزایش یافته است. درآمد توریستی یونان در ژانویه 2024 به نسبت ژانویه سال گذشته به میزان 27 درصد رشد پیدا کرده است.

منبع: نافت امپوریکی                    

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1621757/alma-27-stis-toyristikes-eispraxeis-ton-ianoyario-pleonasma-17-dis-sto-isozygio-trechoyson-synallagon/

 

دو بندر یونان و تبدیل شدن به قطب کریدور اقتصادی

از سوی مقامات یونانی دو بندر یونانی در منطقه‌ مقدونیه شرقی و تراکیه، بندر کاوالا و بندر مهم ژئواستراتژیک الکساندروپلیس، برنامه‌ریزی شده‌اند تا به قطب کریدور اقتصادی IMEC (هند – خاورمیانه – اروپا) تبدیل شوند و یونان را به دروازه اقتصادی تبدیل کنند. در سپتامبر 2023 در اجلاس سران G20 در دهلی نو (با حضور هند، آمریکا، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا) به عنوان یک تعهد مورد توافق قرار گرفت. از آن زمان، ابتکاراتی از طرف یونانی در حال انجام است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه بین یونان و هند حرکت می‎کند که بارزترین آن‎ها سفر نخست وزیر یونان به دهلی نو در فوریه گذشته بود. گروهی از وزرا و تعداد زیادی از بازرگانان یونانی در این سفر وی را همراهی می‎کردند.

اکنون در بندر الکساندروپولی زمان برای پایان ماه آوریل و شروع رسمی عملیات FSRU، اولین واحد شناور در کشور برای ذخیره سازی و تبدیل مجدد گاز طبیعی مایع در حال شمارش معکوس است. مناطق «اوروس و تراکیه غربی در خاک یونان به طور کلی به‌هاب انرژی تبدیل شده اند، طبق اطلاعات، دومین ایستگاه شناور در این منطقه، در حال انجام است و انتظار می‌رود سطوح وسیع‌تری از حفاظت انرژی را به منطقه وسیع‌تر ارائه دهد.

برای حفظ توازن‎های لازم با چین و روابط تجاری موجود خود از طریق فعالیت چینی‎ها در بندر «پیره آس»، در آینده نزدیک برنامه ریزی شده است که تحرکات دیپلماتیک از آتن با سفر وزیران به پکن انجام شود تا کانال‌ همکاری‌ها باز بماند و یونان می‌تواند همچنان یک «بازیگر» کلیدی برای همه پروژه‌های در حال انجام تجارت بین منطقه‌ای، حمل‌ونقل و مسیرهای انرژی باشد.

ملاحظه:

1- کریدور هند در حال تبدیل شدن به اولویت اصلی یونان است که به دنبال فعال کردن یک شبکه اتحاد گسترده‌تر برای هدف جدید است. البته بنادر یونان بدون رقیب نیستند. زیرا سایر کشورهای مدیترانه مانند ایتالیا و اسپانیا علاقه زیادی به اتصال با IMEC نشان داده اند.

2- آقای گراپتریتیس، وزیر امور خارجه از دهلی نو تاکید کرد: «این ضروری است که ما به صورت چندجانبه با هند و با کشورهایی مانند امارات و عربستان برای توسعه سیاست‎های مشترک خود با محوریت IMEC کار کنیم. بنادر یونان می‎توانند و باید راهروی اروپا باشند.» او در مصاحبه ‏ای که دو هفته پیش با "NEA Savvatokyriako" انجام داد، تأکید کرد که برای این پروژه که باعث ارتقای اتصال، تجارت بین المللی و همکاری‎های منطقه ‎ای و انرژی می‎ شود، آتن با کشورهای ترانزیتی IMEC برای ایجاد هم افزایی و توسعه و زیرساخت‎های لازم در تماس است. لازم به ذکر است وزیر یونان با وزیر صنعت و فناوری امارات که اخیراً به آتن سفر کرده بود نیز گفتگو کرده بود.

3- محور بنادر «کاوالا و الکساندروپولی»، برخلاف دروازه اروپایی که سال‌ها از طریق بندر «پیره آس» به چین باز شده است، انتخاب ایده‌آلی را برای آتن نشان می‌دهد. دولت هند در فوریه گذشته اعلام کرد: «یونان تمام تلاش خود را برای پیشرفت بیشتر ساخت کریدور IMEC انجام خواهد داد و برای تحقق این پروژه «در شمال یونان نیز بنادر مهمی وجود دارد.»

4- کوستاس فراگوگیانیس، معاون وزیر امور خارجه و مسئول دیپلماسی اقتصادی، در مورد ساخت شبکه ریلی گفت: «یونان می‎تواند دروازه هند به اروپا باشد. بنادر یونانی به عنوان‌هاب کریدور IMEC عمل می‎کنند. تسالونیکی – کاوالا – الکساندروپولی – بورگاس – وارنا – روسه را به هم متصل خواهد کرد.»

https://www.in.gr/2024/03/22/politics/politiki-grammateia/indikos-diadromos-meso-thrakis/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما