معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۱:۵۴

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اظهارات نخست وزیر یونان در خصوص وضعیت اقتصادی

آقای میتسوتاکیس نخست وزیر در پاسخ به سئوالی مبنی بر رسیدگی به موضوع گرانی‌ها، پس از اشاره به اینکه با دخالت‌های دولت قیمت برق کاهش یافت، مجدداً پدیده گرانی را بسیار نگران‌کننده دانست و تاکید کرد: «جدا از اقدامات موقت از جمله مداخلات اخیر که در عملکرد بازار گرفته شده است، پاسخ همیشگی افزایش دستمزدها است. آقای میتسوتاکیس در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان افزایش قریب الوقوع جدید حداقل دستمزدها، تاکید داشت که «درک می‎کند که هنوز بین افزایش درآمد و صحت فاصله وجود دارد و بار دیگر تاکید کرد که حداقل دستمزدها چقدر است. دستمزدها به بالای 800 یورو خواهد رسید و هدف دولت همچنان رهایی کارگران از فشارهای تورمی است.»

سفر نخست وزیر یونان به کانادا

آقای میتسوتاکیس نخست وزیر روز 4 فروردین در یک سفر رسمی‌به کانادا عزیمت کرد. این اولین سفر رسمی نخست وزیر یونان از سال 1983 به این کشور است. وی در جریان این سفر با «جاستین ترودو» همتای کانادایی خود دیدار داشت.  موضوعاتی همچون «تقویت روابط دوجانبه، همکاری تجاری / مالی، چالش‎های بین المللی و برجسته کردن پیوندهای تاریخی با یونانیان این کشور (که حدود 350 هزار نفر هستند)، در مرکز دیدار نخست وزیر خواهد بود.

یکی از بخش‌های مهم سفر نخست‌وزیر به مونترال، امضای توافقنامه تامین هفت فروند هواپیمای کانادایی ویژه آتش نشانی به یونان بود. این قرارداد خرید پنج هواپیما برای نیازهای سرویس آتش نشانی و دو فروند دیگر را از طریق مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا پیش بینی می‎کند. کل هزینه این توافق به 360 میلیون یورو می‎رسد. از موضوعات اقتصادی مطرح شده در این سفر فرصت‎های سرمایه گذاری ارائه شده توسط یونان، پس از بازگشت به درجه سرمایه گذاری محیط سیاسی و اقتصادی باثبات فرصت‎های سرمایه گذاری گسترده به ویژه در زمینه گردشگری، انرژی‎های تجدیدپذیر، زیرساخت‎ها و محصولات کشاورزی و غذایی است.

نخست وزیر یونان در سفر به تورنتو نیز برای جمعی از بازرگانان در باشگاه اقتصادی کانادا سخنرانی کرد و سپس در باشگاه اقتصادی کانادا با تعدادی از تاجران گفتگو داشت. وی همزمان با سرمایه گذاران به نمایندگی از بانک‎ها، بنگاه‎های املاک و مراکز لجستیک نیز دیدارهایی داشت.

 

افزایش گردش مالی کرایه کوتاه مدت

گردش مالی کرایه کوتاه مدت ملک برای مقاصد گردشگری موسوم به AIRBNB در سال 2023 به 3.5 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال 2022 به میزان 30 درصد افزایش پیدا کرده است. به نقل از گزارش انجمن شرکت های مسافرتی یونان و انستیتو تحقیقات گردشگری انجمن هتل های یونان، ظرفیت بازار کرایه کوتاه مدت از نظر تعداد تخت از ظرفیت هتل ها فراتر رفته است. به این ترتیب تعداد ملک‌هایی که برای کرایه کوتاه مدت در سامانه‌های  AIRBNB  و BOOKING  عرضه می‌شود به 212.199 واحد با 939 هزار تخت رسید در حالیکه تعداد هتل‎های ثبت شده در انجمن هتل‎های یونان 10.047 واحد با 887 هزار تخت اعلام شده است. گردش مالی هتل‎های یونان در سال 2023 نیز 10.6 میلیارد یورو گزارش شده که نسبت به 2022 به میزان 22.5 درصد افزایش یافته است.

منبع:کاتی مرینی

 https://www.kathimerini.gr/economy/562945822/xeperase-ta-3-5-dis-o-tziros-apo-airbnb-sto-30-toy-kykloy-ergasion-ton-xenodocheion/

 

یونان در رتبه‌های آخر اروپا از نظر قدرت خرید

به نقل از گزارش سازمان آمار اتحادیه اروپا Eurostat، یونان در سال 2023 در رتبه‌های آخر اتحادیه اروپا از نظر قدرت خرید قرار داشت. بر اساس این گزارش یونان از آخر در رتبه دوم فهرست کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد و فقط بلغارستان در موقعیت بدتر است. از سوی دیگر کشورهای لوکزامبورگ و ایرلند به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار دارند.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1625034/eurostat-i-ellada-stis-teleytaies-theseis-se-agorastiki-dynami/

 

نهایی شدن خریداری نیروگاه بادی توسط شرکت برق در رومانی

شرکت برق یونان (شرکت DEI Renewables که شرکت تابع شرکت برق است) از نهایی شدن خریداری مزرعه بادی 84 مگاواتی در رومانی خبر داد. به نقل از بیانیه‎ ای که توسط شرکت برق منتشر شده است، این شرکت 100 درصد سهام Land Power s.r.l، متعلق به شرکتLukoil و صاحب مزرعه بادی 84 مگاواتی را خریداری کرده است. ظرفیت تولیدی این نیروگاه به 200 گیگاوات ساعت در سال می ‎رسد و در مناطقDorobantu و Topolog که دارای بهترین پتانسیل بادی در کشور می‌باشند قرار دارد. 

منبع: اسکای

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1621428/yp-oikonomikon-synantisi-chatzidaki-papathanasi-me-tin-el-fereira/

 

افزایش سهم ساخت و ساز در تولید ناخالص داخلی

سهم سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز در تولید ناخالص داخلی کشور از 4.8 درصد در سال 2022 به 6.3 درصد در سال 2023 افزایش یافت. انتظار می رود که سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی تا سال 2026 به 8 درصد برسد. ارزش تولیدی پروژه‌های زیرساختی و ساختمان سازی از 7.452 میلیارد یورو در سال 2020 به 12.791 میلیارد یورو در سال 2023 رسیده و پیش بینی می‎شود که در سال 2026 به 17.138 میلیارد یورو برسد.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1626081/ayxanetai-i-symmetochi-ton-kataskeyon-sto-aep/

 

پیش بینی موسسه اعتبار سنجی DBRS در مورد رشد اقتصادی 2024

موسسه اعتبار سنجی DBRS طی گزارشی پیرامون روند مهمترین اقتصادهای جهان، رشد اقتصادی یونان در سال 2024 را 1.5 درصد پیش بینی می‌کند. این موسسه در گزارش قبلی خود در نوامبر 2023، رشد اقتصادی یونان را 1.3 درصد پیش بینی کرده بود. DBRS رشد اقتصادی یونان در سال 2025 را 2.3 درصد ارزیابی کرده است.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1625679/dbrs-anaptyxi-15-gia-tin-ellada-to-2024/

 

افزایش حداقل حقوق کارمند

هیئت دولت یونان طی جلسه ای به ریاست آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان در روز جمعه 29 مارس، پیشنهاد وزیر کار مبنی بر افزایش حداقل حقوق کارمند را تایید کرد. میچوتاکیس طی سخنانی اظهار داشت که حداقل حقوق کارمند در یونان از یکم آوریل 2024 به 968 یورو افزایش می یابد. به گفته میچوتاکیس «تصمیم در مورد میزان افزایش حداقل حقوق کارمند حساب شده و معقول می‌باشد و هیچ تاثیر منفی بر اقتصاد و موقعیت رقابتی شرکت های یونانی نخواهد داشت.»

 این چهارمین بار از سال 2022 می‌باشد که حداقل حقوق کارمند افزایش یافته است. حداقل حقوق کارمند در یکم ژانویه 2022 از 758.33 به 773.5 و سپس در مه همان سال به 831.8 یورو افزایش یافت. در یکم مه 2023 نیز حداقل حقوق به 910  یورو افزایش یافت و اینک به 968 یورو افزایش می یابد. از سال 2022 تا کنون حداقل حقوق کارمند در یونان بیش از 27 درصد افزایش یافته است. دولت یونان اعلام کرده است که در پایان دوره چهار ساله ماموریت خود، حداقل حقوق کارمند به 1108 یورو و میانگین حقوق کارمندان به 1750 یورو خواهد رسید.

اقتصاد یونان در سال گذشته ۲ درصد رشد کرد که کمی‌پایین‌تر از پیش‌بینی دولت بود، اما همچنان به‌طور قابل توجهی بالاتر از میانگین ۰.۴ درصدی منطقه یورو قرار گرفت. یونان انتظار دارد که با تقویت گردشگری، افزایش سرمایه‌گذاری و تقاضای داخلی، امسال شاهد رشد ۲.۹ درصدی باشد

منبع: اسکای      

https://www.skai.gr/news/politics/live-i-topothetisi-tou-prothypourgou-sto-ypourgiko

 

ادامه کاهش سپرده‌های بانکی در ماه فوریه

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان، روند کاهش سپرده‌های بانکی در ماه فوریه نیز ادامه یافت. سپرده‌های بانکی خانوارها در ماه فوریه 156 میلیون یورو کاهش یافت و به 144.5 میلیارد یورو رسید. ارزش سپرده‌های خانوارها در ماه ژانویه 2 میلیارد یورو کاهش یافته بود. سپرده‌های شرکت ها نیز 912 میلیون یورو کاهش یافت. ارزش سپرده‌های بانکی شرکت ها در ماه ژانویه 3.167 میلیارد یورو کاهش یافته بود.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1626446/tte-meiothikan-oi-katatheseis-ayxithikan-ta-daneia-ton-fevroyario

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما