معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

راه اندازی خدمات اینترنت 5G در غنا از ماه سپتامبر (21 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، خانم اورسولا اووسو اکوفول وزیر ارتباطات و دیجیتال سازی غنا، با حضور در یک برنامه رادیویی در روز چهارشنبه هفته جاری در اکرا، اعلام کرد که سرویس شبکه 5G از سپتامبر 2024 در غنا فعال خواهد شد.

گفته می‌شود که نسل پنجم اینترنت پر سرعت 5G، قرار است جانشین نسل های قبلی 1G، 2G، 3G و 4G در غنا شود. این آخرین فناوری ارتباطات بی ‌سیم است که سرعت انتقال داده‌ها بسیار سریع ‌تر، با تأخیر کمتر و افزایش ظرفیت بیشتر را در مقایسه با نسل ‌های قبلی خود به کاربران ارائه می‌دهد.

 لازم به ذکر است که غنا در حال حاضر از نسل چهارم اینترنت پر سرعت 4G استفاده می‌کند.

 

حفظ جایگاه غنا به عنوان بدهکار ترین کشور آفریقایی به صندوق بین المللی پول در سال 2024(20 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس گزارش مالی سه ماهه صندوق بین المللی پول (IMF) تا پایان ژانویه 2024، میزان وام های معوقه این کشور به این صندوق، بیشتر از آنچه که در ژوئیه 2023 ثبت شده است، می‌باشد و غنا همچنان بدهکار ترین کشور به صندوق بین‌ المللی پول در آفریقا از نظر وام ‌های اعطایی و تسهیلات می‌باشد.

بر اساس این گزارش، تا 31 ژانویه 2024، میزان بدهی این کشور بابت تسهیلات دریافتی از صندوق مبلغی حدود 2.77 میلیارد دلار، معادل 2.088 میلیارد حق برداشت ویژه یا (SDR) می‌باشد که این مقدار معادل 11 درصد (18.804 میلیارد SDR)  از کل بدهی آفریقا به صندوق بین المللی پول است.

در همین حال، جمهوری دموکراتیک کنگو و کنیا به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم خود را در آفریقا با بیشترین وام های معوق به صندوق حفظ کردند.

غنا در ژوئن 2023 و ژانویه 2024 برای احیای اقتصاد خود پس از پشت سر گذاشتن چالش های اقتصادی، حدود 1.200 میلیارد دلار به عنوان بسته کمک مالی از صندوق بین المللی پول دریافت کرد.

 

سفر دور روزه مدیر عامل صندوق بین المللی پول به غنا(20 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، خانم کریستالینا جورجیوا مدیر عامل صندوق بین المللی پول، در 16 مارس 2024 به منظور گفتگوهای دوجانبه با مقامات بلند پایه دولت غنا از جمله آقای نانا آکوفو آدو رئیس جمهور، دکتر محمودو باومیا معاون رئیس جمهور، دکتر امین آدام وزیر دارایی و دکتر ارنست آدیسون رئیس بانک مرکزی در جهت تقویت همکاری بین غنا و صندوق بین المللی پول، به ویژه در زمینه برنامه جاری صندوق بین المللی پول وارد اکرا پایتخت غنا شد.

خانم جورجیوا علاوه بر ملاقات های رسمی خود با وزرای دولت، با گروهی از زنان با نفوذ غنا و رهبران سازمان‌های جامعه مدنی (CSOs) نیز دیدار کرد.

او همچنین در اولین اجلاس سران هوش مصنوعی (AI) که در اکرا برگزار شد، شرکت کرد تا پتانسیل تحول آفرین هوش مصنوعی در پیشبرد رشد و توسعه اقتصادی در غنا و سراسر آفریقا را بررسی کند.

روز دوشنبه، 18 مارس 2024، خانم کریستالینا جورجیوا پس از اقامت دو روزه در این کشور طی مراسمی‌توسط دکتر ارنست آدیسون رئیس بانک مرکزی غنا به همراه معاونین ایشان و همچنین دکتر لئاندرو مدینا نماینده مقیم صندوق بین المللی پول در غنا، بدرقه شد.

رشد 2.9 درصدی اقتصاد غنا در سال 2023 (20 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بر اساس داده‌های مرکز آمار غنا، اقتصاد غنا در سال 2023 رشد 2.9 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) را به ثبت رساند که بیشتر از رشد 1.5 درصدی پیش بینی شده توسط وزارت دارایی است. این اولین بار در طی بیش از یک سال گذشته است که غنا نرخ رشد بالاتری را در تولید ناخالص داخلی ثبت می‌کند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار غنا، بخش صنعت در مقایسه با 0.6 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022، 1.2 درصد کاهش یافته است و در مقابل بخش خدمات 5.5 درصد رشد داشته است، بخش کشاورزی نیز در سال گذشته 4.5درصد در مقایسه با 4 درصد در سال 2022 رشد نشان داده است. همچنین بخش دامپروری نیز بیشترین تولید ناخالص داخلی را با 4.9 درصد به ثبت رسانده است.

در بیش از یک دهه (11 سال)، چهار زیر مجموعه شامل محصولات زراعی، تجارت، تعمیرات وسایل نقلیه و لوازم خانگی و معدن و ساختمان بیش از 50.0٪ از تولید ناخالص داخلی غنا را تشکیل داده اند، که این سهم در طول زمان در حال افزایش بوده است بطوری که در دو سال گذشته بیش از 60% تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده است.

 

ایجاد درآمد 1.2 تریلیون دلاری برای آفریقا تا سال 2030 با استفاده از هوش مصنوعی (19 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، دکتر محمد امین آدم وزیر دارایی غنا، در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه اولین اجلاس هوش مصنوعی که هفته جاری در اکرا برگزار گردید، بر نیاز کشورهای آفریقایی برای بهبود چشم ‌انداز دیجیتالی و فناوری خود برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی تأکید نمود.

به گفته وی، استفاده از هوش مصنوعی تا سال 2030 می‌تواند منجر به ایجاد درآمد 15.7 تریلیون دلاری در اقتصاد جهانی شود که از این مقدار، 1.2 تریلیون دلار آن می‌تواند در آفریقا تولید شود و در نتیجه هوش مصنوعی را به یکی از بزرگترین فرصت ‌های اقتصادی در دسترس برای قاره ما تبدیل کند. اما با این حال، ما باید اذعان کنیم که اگر امکانات و دانش کافی برای بهره برداری مؤثر از مزایای هوش مصنوعی را نداشته نباشیم، ممکن است با چالش های زیادی مواجه شویم.

اولین اجلاس سران هوش مصنوعی (AI) با همکاری صندوق بین المللی پول و وزارت دارایی غنا با موضوع: "هوش مصنوعی به عنوان یک محرک برای تغییر اقتصاد در منطقه زیر صحرای آفریقا" در روز دوشنبه مورخ 18 مارس 2024 در اکرا برگزار گردید. این رویداد، به بحث و بررسی چالش ها و فرصت هایی را که هوش مصنوعی برای کشورهای در حال توسعه مانند غنا ایجاد می‌کند، می‌پردازد.

 

واحد پولی غنا Cedi به عنوان سومین ارز با عملکرد ضعیف در آفریقا (19 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، به نقل از نشریه بلومبرگ، ارزش واحد پولی غنا (Cedi) در سه ماهه ابتدای سال 2024، بیش از 7 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا کرده است، علیرغم تصویب کمک مالی 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول پس از تعلیق بازپرداخت بدهی‌های این کشور در سال 2022، تاکنون بیش از 30 درصد از ارزش سِدی، کاسته شده است و واحد پول غنا را به عنوان سومین ارز با عملکرد ضعیف در آفریقا در مقابل دلار آمریکا معرفی کرده است که انتظار می رود در سال 2024 نیز به روند نزولی خود ادامه دهد.

همچنین بر اساس گزارش فوق، در حالی که ذخایر بین ‌المللی این کشور در دسامبر 2023 به بالاترین میزان در 10 ماه گذشته یعنی 5.9 میلیارد دلار افزایش یافته است، اما این مقدار برای حفظ ثبات پول ملی این کشور بسیار ناچیز ارزیابی گردیده است.

غنا در دسامبر 2022 به دنبال چالش های ناشی از پیامد های همه ‌گیری کووید-19 و شوک افزایش قیمت ‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، تعهدات خارجی خود را به حالت تعلیق درآورد. در حال حاضر این کشور بازسازی اوراق قرضه داخلی را تکمیل نموده است و در ماه ژانویه به توافقی اصولی با وام دهندگان دوجانبه دست یافته است تا بازپرداخت اقساط وام های 5.4 میلیارد دلاری را دوباره از سر بگیرد. در حال حاضر این کشور در حال مذاکره با دارندگان اوراق قرضه یورویی به ارزش 13 میلیارد دلار می‌باشد.

طبق داده ‌های جمع ‌آوری ‌شده توسط نشریه بلومبرگ در تاریخ 19 مارس 2024، هر دلار آمریکا برابر با 13.75 سدی در اکرا معامله شد.

غنا در حال انعقاد تفاهم نامه با طلبکاران دوجانبه در مورد بازسازی بدهی IMF MD(19 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، خانم کریستالین جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) در جریان سفر رسمی دو روزه خود به غنا در هفته جاری، در میزگردی با برخی از رسانه‌های خبری در اکرا اعلام کرد که پیشرفت های بسیار ملموسی در مذاکرات غنا با طلبکاران دوجانبه در مورد بازسازی بدهی‌ها در جهت امضای یادداشت تفاهم (MoU) با طلبکاران دوجانبه صورت گرفته است.

مدیر عامل صندوق بین المللی پول با توجیه فشارهای وارده از سوی صندوق به غنا در خصوص مذاکرات بدهی خود با دارندگان اوراق قرضه یورویی و طلبکاران خصوصی، هشدار داد که اگر این کشور نتواند به یک توافق عادلانه با دارندگان اوراق قرضه یورویی که مجموع ارزش آنها 13 میلیارد دلار است دست پیدا کند، سه بسته کمکی به غنا ممکن است در خطر باشد و این کشور را با چالش های شدیدی مشابه مورد زامبیا مواجه نماید، جایی که آنها برای دریافت کامل بسته کمک‌ های صندوق، با مشکل مواجه هستند.

رئیس صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد که برنامه غنا با صندوق در زمان مناسبی اجرا شد و تحولات کنونی نشان داده است که غنا تصمیم درستی را اتخاذ کرده و از برنامه‌های صندوق بین المللی پول حمایت می‌کند تا به ثبات اقتصاد خود کمک کند.

 

صدور مجوز فعالیت Starlink در غنا توسط دولت(19 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، خانم اورسولا اووسو اکوفول، وزیر ارتباطات و دیجیتالی سازی غنا، از برنامه دولت برای صدور مجوز فعالیت شبکه اینترنت ماهواره ای Starlink در این کشور خبر داده است.

وی در توضیحات خود در رابطه با موضوع قطع اینترنت در 18 مارس در صحن پارلمان این کشور گفت: ما مجوز ایستگاه ‌های ماهواره ‌ای را داریم و  وزارتخانه، بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام داده است و آماده ارائه مجوز فعالیت به شرکت ها برای کمک به بهبود دسترسی به اینترنت است و در حال حاضر، شرکت Starlink در حال طی نمودن روند اخذ مجوز می‌باشد.

او همچنین به سازمان‌ ها و نهادهای دولتی و خصوصی نیز توصیه کرد که از این اختلالات اینترنتی درس بگیرند و محتوا، پایگاه‌ های اطلاعاتی، برنامه ‌های کاربردی و خدمات خود را در حداقل دو مرکز داده سطح سه یا چهار در کشور که در مکان‌ های مختلف قرار دارند، ذخیره کنند. علاوه بر این، او استفاده از مرکز داده ملی را به عنوان میزبان اصلی یا پشتیبان بازیابی اطلاعات را نیز توصیه کرد.

 

افتتاح دفتر نمایندگی غول دارویی هندی CIPLA در غنا (18 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری hebftonline.com، آقای پل میلر، مدیر اجرایی غول دارویی هندی CIPLA در آفریقا، هفته جاری در مراسم افتتاح رسمی دفتر نمایندگی این شرکت در اکرا سخنرانی کرد و اعلام نمود که این شرکت در حال گسترش فعالیت های خود در غنا است و هدف آن سرمایه گذاری در توسعه  بخش سلامت این کشور، فراتر از ارائه دارو است.

همزمان با آغاز حضور CIPLA در غنا، آقای میلر برنامه‌های خود را برای توانمند سازی جوامع محلی از طریق ایجاد شغل، توسعه زیر ساخت ها و طرح های رشد اقتصادی پایدار تشریح کرد.

این شرکت هندی قرار است طیف وسیعی از داروهای درمانی با کیفیت شامل: داروهای تنفسی، گوارشی، قلبی عروقی، مدیریت دیابت، تسکین درد، سرماخوردگی، آنفولانزا و داروهای ضد عفونی را با قیمت مقرون به صرفه، برای تمام سطوح درآمدی در غنا تأمین نماید.

افتتاح اولین آزمایشگاه هوش مصنوعی (AI) بومی در غنا (15 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، شرکت غنایی Hubtel، طی بیانیه ای از افتتاح آزمایشگاه جدید هوش مصنوعی خود خبر داد. این واحد تحقیق و توسعه اختصاصی از قدرت هوش مصنوعی (AI) به‌ ویژه برای یادگیری سیستم ها برای افزایش تعاملات با کاربر، ایجاد اعتماد و در نهایت افزایش درآمد برای Hubtel و کسب ‌و کارهایی که از پلتفرم آن برای پردازش پرداخت ‌ها استفاده می‌کنند، بهره می‌برد.

آقای آگوستین گیاوو ادجی، رئیس شرکت Hubtel در این بیانیه افزوده است که ما معتقدیم این فناوری به طور قابل توجهی تعداد کاربران در کلیه پلتفرم های ما را افزایش می دهد، اعتماد و اطمینان را در شرکای ما تقویت می‌کند و منجر به رشد پایدار در اقتصاد می‌شود.

آزمایشگاه هوش مصنوعی Hubtel بر روی استفاده از حوزه‌هایی مانند یادگیری ماشینی با تأکید بر افزایش تعاملات کاربران با برنامه‌های Hubtel، تقویت امنیت در پرداخت های اینترنتی و جلوگیری از کلاه برداری‌ها و بهبود افزایش درآمد در جوامع تمرکز دارد.

Hubtel یک شرکت فناوری بومی‌پیشرو در غنا است که امکان جست و جوی خدمات و پرداخت هزینه‌های ضروری روزمره و ارتباط با مشاغل را برای مردم آسان می‌کند. این شرکت دارای یک اپلیکیشن موبایلی است که به شما امکان می دهد غذا و لوازم ضروری روزمره را سفارش دهید و قبوض خدماتی خود را پرداخت کنید

 

بروز قطعی و اختلالات گسترده اینترنت در غنا (15 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، بر اساس بیانیه سازمان ملی ارتباطات غنا (NCA)، قطعی اینترنت سراسری در این کشور که از تاریخ 14 مارس به وقوع پیوست، به دلیل قطعی و آسیب دیدگی تعداد زیادی از کابل ‌های فیبر نوری انتقال ترافیک بین ‌المللی زیر دریا در کشورهای سنگال و ساحل عاج و پرتغال به وقوع پیوسته است.

NCA در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح داد که اختلالات و قطعی به وجود آمده، کلیه خدمات ارتباطی موبایل و ثابت در سراسر کشور را تحت تاثیر قرار داده است و منجر به افت قابل توجه خدمات داده در سراسر این کشور گردیده است.

با این حال، اتاق ارتباطات غنا ضمن عذرخواهی از مشتریان گفت که علت آسیب دیدگی کابل ها تا زمان انتشار بیانیه هنوز مشخص نشده است و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است و کلیه بخش های مرتبط برای حل مشکلات فعلی و بازگرداندن خدمات به مشتریان به طور شبانه روزی در حال تلاش هستند.

لازم به ذکر است که غنا در هفته گذشته، دچار قطعی گسترده اینترنت شد که باعث بروز مشکلاتی برای مردم، به ویژه شرکت هایی که به شدت به اینترنت متکی هستند گردید. گزارش‌ ها حاکی از آن است که حتی کشورهای همسایه، نیجریه، آفریقای جنوبی، لیبریا و ساحل عاج نیز با قطعی اینترنت مواجه شده اند.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

توگو به دنبال تقویت همکاری‌های تجاری با بورکینافاسو(20 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هیئتی از وزرای دولت توگو و بورکینافاسو طی نشستی در هفته گذشته در لومه، بر تمایل متقابل خود برای تقویت روابط تجاری خود تأکید کردند و به همین منظور قصد دارند تا در پروژه ساخت و به سازی مسیرهای منتهی به بنادر لومه-اوگادوگو در دو کشور، سرمایه گذاری نمایند.

طبق گزارش موسسه ملی آمار توگو (INSEED)، بورکینافاسو دومین وارد کننده بزرگ این کشور در سه ماهه چهارم سال 2023، به ارزش 21.6 میلیارد CFA می‌باشد.

 

ارزیابی بانک جهانی از توگو برای کمک به توسعه زنجیره سرد در بخش نگهداری و انتقال سبزیجات و طیور (21 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هیئتی از بانک جهانی طی مأموریتی از 14 مارس تا 22 مارس در توگو قصد دارند تا با تولید کنندگان مختلف محلی در بخش تولید سبزیجات و طیور به منظور بهبود زنجیره سرما در هر دو بخش ملاقات و گفتگو نمایند.

در این مأموریت، کارشناسان تجهیزات سرمایشی موجود را ارزیابی نموده و بر اساس ارزیابی خود، راه کارهایی برای مقابله با مشکلات و بهبود زنجیره سرما به تولید کنندگان ارائه می‌کنند.

این مأموریت که با برنامه انعطاف پذیری سیستم غذایی بانک در غرب آفریقا (FSRP) نیز همسو است، از کمک مالی 50 میلیون دلاری بانک جهانی بهره می‌برد و باید امنیت غذایی در این کشور را تقویت کرده و به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک کند.

 

درآمد سالانه 20 میلیارد CFA صادرات بادام هندی برای توگو (21 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، نمایندگان شورای ملی بادام هندی CIFAT، هفته گذشته به مناسبت روز ملی بادام هندی در توگو اعلام کردند که این کشور سالانه حدود 20 میلیارد CFA از صادرات بادام هندی و مشتقات بادام هندی درآمد کسب می‌کند.

به گفته نمایندگان، توگو به لطف 50000 تولید کننده در این بخش که شامل 31500 کشاورز می‌شود هر ساله بین 17 تا 20 میلیارد CFA از طریق صادرات درآمد کسب می‌کند.

سال گذشته، توگو 38880 تن بادام هندی تولید کرده است که نسبت به 23000 تن در سال 2019 افزایش قابل توجهی داشته است.

 

افزایش سرمایه گذاری شرکت مالی بین المللی (IFC) در توگو از 80 میلیون دلار تا ژوئن 2024 (19 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، اولیویه بوییا، مدیر غرب آفریقای شرکت مالی بین المللی IFC در ملاقات اخیر خود در هفته گذشته با ویکتور تومگاه دوگبه نخست وزیر توگو، پیش بینی کرده است که سرمایه گذاری‌های این شرکت در توگو تا ژوئن 2024 از 80 میلیون دلار فراتر رود.

اولیویه بوییا، در این ملاقات افزود: ما چهار سال پیش دفتر خود را در لومه افتتاح کردیم و تا سه سال پیش حدود 5 میلیون دلار سرمایه گذاری داشتیم، اما بسیار مفتخریم که بگوییم در ژوئن 2024 به پایان می رسد، انتظار داریم پرتفوی بودجه ما از 80 میلیون دلار فراتر رود.

در این جلسه، مدیر IFC همچنین از برنامه ریزی شرکت برای برگزاری کارگاه منطقه ای برای مشاغل محلی تحت حمایت IFC پرده برداری کرد.

IFC در توگو، در بخش ‌های مختلفی مانند اتصال به اینترنت (Axian و Togocom)، انرژی (Zener) و تحرک (Gozem) سرمایه‌ گذاری می‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما