معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول فروردین ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

حمایت 400 میلیون دلاری شرکت مالی بین المللی از ساحل عاج

آقای سیرجیو پیماتا معاون رئیس شرکت مالی بین المللی متعلق به بانک جهانی روز دوشنبه 18 مارس 2024 با خانم کابا نیاله وزیر طرح و توسعه ساحل عاج دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار رئیس شرکت مالی بین المللی از  تامین مالی 400 میلیون دلاری جهت توسعه اقتصادی در ساحل عاج خبر داد. به گفته آقای پیماتا، شرکت مالی بین المللی قصد دارد حجم سرمایه گذاری خویش را در ساحل عاج 2024 تا 400 میلیون دلار افزایش دهد. گفته می‌شود این مبلغ در بخش های کشاورزی، محصولات غذایی و کمک به شرکت های کوچک و متوسط، دسترسی به انرژی سرمایه گذاری خواهد شد.

ملاقات مدیر آژانس تجارت آمریکا با وزیر بازرگانی ساحل عاج  

خانم اینو ایبونگ مدیر آژانس تجارت و توسعه آمریکا روز دوشنبه 18 مارس 2024 با آقای سلیمان دیاراسوبا وزیر تجارت و صنعت ساحل عاج ملاقات نمود. در این دیدار، دو طرف در خصوص قانون تجارت آمریکا در رابطه با  فرصت های موجود در آفریقا گفتگو نمودند. وزیر تجارت ساحل عاج از ایالات متحده به عنوان یکی از پنج شریک بزرگ تجاری ساحل عاج نام برد و بر اولویت های کشورش در زمینه تجاری و صنعت، تاکید نمود. خانم اینو یکی از اهداف این آژانس را تامین مالی پروژه‌های زیر ساختی در آفریقا و ایجاد فرصت های تجاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف عنوان کرد.

حمایت یک میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول از ساحل عاج 

معاون مدیر کل صندوق بین المللی پول با صدور بیانیه ای در روز دوشنبه 18 مارس 2024 از موافقت این صندوق با اختصاص مبلغ 1.3 میلیارد دلار برای ساحل عاج بمنظور مبارزه با تغییرات اقلیمی خبر داد و بر حمایت این صندوق در راستای مبارزه ساحل عاج با تغییرات آب و هوایی و کاهش اثرات آن، خصوصا در حوزه‌های کشاورزی، حمل و نقل زیر ساخت ها و مدیریت دارایی‌های عمومی تاکید ورزید.

حمایت 10 میلیاردی ژاپن از ساحل عاج

نماینده آژانس ژاپن برای همکاری‌های بین المللی (جایکا) روز سه شنبه 19 مارس با آقای آداما کولیبالی وزیر اقتصاد ساحل عاج دیدار و گفتگو نمود. در این ملاقات، قراردادی به ارزش 10 میلیارد فرانک سیفا جهت تامین مالی ساخت پایانه غلات در بندر ابیجان امضا شد. به گفته آقای کولیبالی این وام به منظور تکمیل عملیات ساخت و ساز بندر غلات و بهره برداری مناسب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این دیدار نماینده آژانس ژاپن برای همکاری‌های بین المللی از کیفیت همکاری میان ساحل عاج و ژاپن استقبال کرد.

 

گابن

دعوت از وزیر اقتصاد دیجیتال گابن برای شرکت در همایش چین و آفریقا

همایش همکاری و توسعه  اینترنت چین و آفریقا قرار است طی روزهای دوم و سوم آوریل 2024 در چین برگزار شود. سفیر چین در گابن رسما از وزیر اقتصاد دیجیتال گابن جهت مشارکت در این فروم دعوت بعمل آورد. گفتنی است موضوع اصلی این همایش بر همکاری دیجیتال چین و آفریقا در حوزه‌های دفاع و امنیت دیجیتال، بهبود ظرفیت حکومت داری، توسعه اقتصاد دیجیتال و ترویج و توسعه فنآوری دیجیتال متمرکز خواهد بود.

 

کامرون

اختلاف قیمت کاکائو در ساحل عاج و کامرون

قیمت کاکائو در کامرون از اوائل ماه مارس 2024 از 4225 فرانک سیفا در هر کیلو فراتر رفته و به 5100 فرانک سیفا رسیده است این در حالی است که قیمت این محصول در ساحل عاج بعنوان اولین کشور تولیدکننده کاکائو در جهان حدود 1000 فرانک سیفا می‌باشد. بر اساس تحلیل کارشناسان علت این تفاوت قیمت بین دو کشور ناشی از این است که  تولیدکنندگان کامرونی محصولات خود را طبق قیمت بین المللی و بدون واسطه قابل توجهی به خریداران عرضه می نمایند. اما بازار کاکائوی ساحل عاج با مداخله دولت و با هدف ثبات قیمت ها صورت می‌پذیرد، لذا قیمت تمام شده کاکائو پایین تر از کامرون می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما