معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

بازار صنایع دستی در مالزی

موقعیت جغرافیایی مالزی این فرصت را فراهم نموده است که یکی از بزرگترین بازارهای صنایع دستی در آسیا باشد.

بطور کلی تقاضا برای صنایع دستی سنتی، مدرن و معاصر در مالزی تا قبل از شیوع کووید – ۱۹روند تصاعدی داشته است. گردشگرانی که از مالزی بازدید می‌کردند به طور فزاینده ای به سمت صنایع دستی قومی جذب شده اند که به رشد بازار کمک کرده است. مردم محلی نیز برای خرید صنایع دستی و سنتی فرهنگ خود، علاقه نشان می دهند و این امر موجب رونق هر چه بیشتر این صنعت در مالزی شده است. طرح‌های دولتی، مانند کمپین‌های خرید محلی مردم را تشویق می‌کند تا از صنعتگران محلی حمایت کنند. پلتفرم های تجارت الکترونیکی نیز دسترسی جهانی به صنایع دستی منحصر به فرد مالزی را تسهیل کرده است.

۱-بازار صنایع دستی مالزی

بر اساس آمار های رسمی در سال 2020 تعداد 6032 کارآفرین در حوزه صنایع دستی مشغول به فعالیت بوده اند. همچنین  ارزش بازار این محصولات به 215.05 میلیون رینگیت (52 میلیون دلار) رسیده است. انتظار می‌رود ارزش بازار محصولات صنایع دستی طی بازه زمانی ده ساله منتهی به 2030 به طور متوسط 8 درصد رشد داشته باشد و طیف وسیعی از محصولات مانند ظروف چوبی، منسوجات و جواهرات بدلی را در بر گیرد. با توجه به نفوذ چینی‌ها در مالزی، اگر در بازار صنایع دستی مناطق گردشگری مالزی سری بزنید از انبوه کالاهای صنایع دستی چینی شگفت زده میشوید. وجود چینی تبارها و هندی تبار ها در مالزی، زمینه حضور صنایع دستی این کشورها در مالزی را تقویت کرده است. بازار صنایع دستی مالزی انواع مختلفی از محصولات را در بر می‌گیرد که اهم آن عبارتند از: ظروف چوبی، ظروف فلزی هنری، منسوجات و روسری چاپ دستی، اجناس گلدوزی و قلاب بافی، جواهرات بدلی و مجسمه‌ها.

۲- میزان حقوق و عوارض گمرکی

برای کالاهای وارداتی به مالزی از جمله صنایع دستی تعرفه وضع شده و مشمول مالیات نیز میشوند. نرخ تعرفه‌ها معمولاً بر مبنای ارزش افزوده اعمال می‌شوند. میانگین تعرفه اعمال شده حداقل 6.1 درصد برای صنایع دستی با ماهیت صنعتی است. مالیات فروش و خدمات (SST ) برای واردات کالاهای مشمول مالیات به مالزی از جمله صنایع دستی با نرخ 5٪ تا 10٪ بسته به نوع محصول اعمال می‌شود. توجه به این نکته مهم است که عوارض تعرفه ای و مالیات ها بر کالاهای صنایع دستی متنوع و تخصصی است و بسته به نوع معرفی کالای صنایع دستی، تعرفه و مالیات مختلفی برای آن اعمال میشود و لذا نمی‌توان نرخ یکسانی برای تعرفه و مالیات صنایع دستی تعریف کرد. پیشنهاد میشود برای بررسی و تعیین دقیق تعرفه کالای صنایع دستی وارداتی، از پایگاه اطلاعات گمرکی مالزی www.trade.gov1  استفاده شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما