معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۶- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۰۲

کمک های توسعه ای به کشور قرقیزستان

کمکهای توسعه ای دریافتی جمهوری قرقیزستان از سایر کشورها و سازمانهای مالی و اعتباری جهان به شرح ذیل می‌باشد:

کمک 7 میلیون دلاری بانک جهانی به قرقیزستان جهت حمایت بیشتر در مسیر تحول دیجیتال

 در 12 ژانویه 2024، شورای مدیران اجرایی بانک جهانی 7 میلیون دلار کمک مالی 7 میلیون دلاری جهت پروژه جاری دیجیتال آسیای مرکزی جنوب آسیا (دیجیتال CASA) ویژه جمهوری قرقیزستان را تصویب نمود. این کمک مالی اضافی در ادامه کمک پنجاه میلیون دلاری بانک جهانی به قرقیزستان در مارس سال 2018 در چارچوب طرح تحول دیجیتال در این کشور است.  این اعتبار، هشتصد هزار شهروند جمهوری قرقیزستان را قادر می سازد تا به خدمات اینترنتی بهتر و مقرون به صرفه تر دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 57 درصد می رسد. از جمله اهداف کلیدی این پروژه، احداث 2500 کیلومتر شبکه فیبر نوری در سراسر کشور، ایجاد دو پیوند فیبر نوری فرامرزی و ایجاد زیرساخت ابری دولتی (G-Cloud) است.

اختصاص  ۲۱ میلیون دلار برای پروژه بهبود تامین آب در مناطق جمهوری قرقیزستان

به گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت دارایی جمهوری قرقیزستان، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ در چهارچوب کمکهای توسعه ای بانک توسعه اسلامی، جهت اجرای طرح «بهبود آب رسانی روستایی و بهداشت» اعتباری بالغ بر 21 میلیون دلار به قرقیزستان اختصاص یافته است که از محل آن، تاسیسات آب سالم در ۱۰ روستا برای ۲۸۳۰۳ نفر و ۲۴ مدرسه برای ۱۴۶۹۴ دانش آموز در منطقه جلال آباد اجرا و راه اندازی شده است.

کمک صندوق خیریه شیخ زاید بن سلطان  به قرقیزستان

در چارچوب برنامه صندوق خیریه شیخ زاید بن سلطان امارات، لباسهای زمستانی برای 600 خانواده کم بضاعت شهر کاراکول قرقیزستان تامین شد.  همچنین بنیاد خیریه مذکور به 600 خانواده کم بضاعت در شهر نارین قرقیزستان کمکهای بشردوستانه ارائه داد. به گفته نماینده تام الاختیار رییس جمهور در  استان ایسیک- کول قرقیزستان، این رویداد با حمایت همسر رییس جمهور آیگل جاپاروا و کمکهای مالی صندوق خیریه شیخ زاید امارات عربی متحده به انجام رسید.

هیاتی از پزشکان قرقیزستان برای ارتقاء دانش پیوند مغز استخوان وارد ترکیه شدند

هیات پزشکی مرکز ملی سلامت مادر و کودک جمهوری قرقیزستان متشکل از پزشکان، دستیاران آزمایشگاه و پرستاران، در مجموع 8 نفر وارد شهر مالاتیا در ترکیه شدند. قرار است هیات قرقیزی با شرکت در دوره‌های تخصصی تحت نظر اساتید پزشکی ترکیه، از نزدیک با آخرین روشهای پیوند مغز استخوان در جهان آشنا شوند. کلینیک تخصصی پیوند مغز استخوان در شهر مالاتیای ترکیه، از مراکز بزرگ در این حوزه در ترکیه است که در آن انواع پیوندها از جمله مغز استخوان برای کودکان انجام می‌شود.

شایان ذکر است دولت ترکیه در راستای کمک به توسعه حوزه بهداشت و درمان قرقیزستان، همه ساله بودجه قابل توجهی را جهت ارسال تجهیزات پزشکی، آموزش پزشکان و کادر درمان قرقیزستان و انتقال بیماران به ترکیه جهت انجام اعمال جراحی در مراکز درمانی ترکیه صرف می‌کند.

صندوق توسعه قطر هزینه ساخت ساختمان بیمارستان اورژانس بالینی بیشکک را تامین می‌کند

در ملاقات مورخ 20 فوریه 2024 مارات نورعلیف سفیر قرقیزستان در قطر با خلیف بن جاسم الکواری مدیر صندوق توسعه ای قطر، طرفین مسائل مربوط به نحوه همکاری میان صندوق توسعه قطر و جمهوری قرقیزستان را بررسی کردند. در خلال این ملاقات موضوع پروژه ساخت و ساز ساختمان بیمارستان اورژانس بالینی بیشکک به مبلغ 9،3 میلیون دلار مطرح شد که مقرر شد اعتبار مذکور با کمک صندوق توسعه ای قطر تامین گردد.  

پروژه‌های صندوق توسعه روسیه - قرقیزستان برای سال 2024

باکیت قرمانبکوف عضو هیئت مدیره صندوق توسعه روسیه -  قرقیزستان در نشست خبری اعلام کرد صندوق توسعه روسیه – قرقیزستان  در سال 2024 میلادی تامین اعتبارات لازم جهت اجرای چندین پروژه مهم در قرقیزستان را برنامه ریزی نموده است که مهمترین آن تکمیل طرح در دست ساخت کارخانه تولید سیمان به ظرفیت 1.6 میلیون تن در سال و دیگری احداث کارخانه تولید کاشی و سرامیک است که در صورت تکمیل این دو طرح، فرصت اشتغال برای یک هزار نفر ایجاد خواهد شد. لازم به ذکر است در سال گذشته 160 میلیون دلار از سوی صندوق توسعه ای مذکور به طرحهای توسعه ای قرقیزستان اختصاص یافت.

کمکهای توسعه ای سوئیس به قرقیزستان

الویه بانگرتر، سفیر سوییس در قرقیزستان در مصاحبه با آکی پرس قرقیزستان، روابط دو کشور را خوب و سازنده ارزیابی کرد. وی درباره میزان کمک های این کشور به قرقیزستان اظهار داشت: سوئیس هر ساله حدود 20 میلیون فرانک سوئیس (22 میلیون دلار آمریکا)  برای اجرای پروژه‌های عمرانی در  قرقیزستان اختصاص می دهد. در یک بازه زمانی حدودا سی ساله از سال 1994 تا 2022، سوئیس حدود 520 میلیون فرانک به عنوان کمکهای توسعه ای به قرقیزستان اختصاص داده است. تمام این کمکها بصورت کاملا بلاعوض می‌باشد و عمده آن در حوزه‌هایی زیرساختی همچون: مدیریت منابع آبی، توسعه نیروگاهی،  واحدهای اقتصادی و مدیریت و خدمات عامه مصرف شده است.

تامین  مالی پروژه‌های مشترک توسط صندوق توسعه آذربایجان- قرقیزستان

به گزارش وزارت اقتصاد آذربایجان،  صندوق توسعه آذربایجان و قرقیزستان درسال 2024 پروژه‌های اولویت دار کارآفرینان آذربایجانی و قرقیزستانی را در قالب طرحهای کشاورزی و صنعتی، انرژی، باغداری، گردشگری، صنایع سبک و سایر زمینه‌ها تامین مالی خواهد کرد. یادآور می‌شود که سرمایه مجاز (اولیه) صندوق توسعه آذربایجان و قرقیزستان 25 میلیون دلار است که به طور کامل توسط آذربایجان تامین شده است.

احداث نیروگاه حرارتی کوچک در قرقیزستان با کمک ترکیه

تالایبک بایقاضیف معاون وزیر انرژی قرقیزستان اعلام کرد با کمک ترکیه نیروگاه حرارتی کوچک در قرقیزستان احداث خواهد شد. به گفته او، احداث نیروگاه حرارتی کوچک به پوشش مازاد فشار بر شبکه نیروگاهی و تامین ذخایر در صورت بروز موقعیت های اضطراری کمک می‌کند. معاون وزیر گفت: ما نباید تنها وابسته به یک منبع انرژی باشیم.

کمک 7 میلیون دلاری بانک جهانی به قرقیزستان جهت حمایت بیشتر در مسیر تحول دیجیتال

 در 12 ژانویه 2024، شورای مدیران اجرایی بانک جهانی 7 میلیون دلار کمک مالی اضافی جهت پروژه جاری دیجیتال آسیای مرکزی جنوب آسیا (دیجیتال CASA) ویژه جمهوری قرقیزستان تصویب کرد. این کمک مالی اضافی در ادامه کمک پنجاه میلیون دلاری بانک جهانی به قرقیزستان در مارس سال 2018 در چارچوب طرح تحول دیجیتال در این کشور است که در مارس 2018 برای حمایت از تحول دیجیتالی و آموزش نیروی انسانی شاغل در خدمات دولتی این کشور در حوزه‌های دیجیتال، گسترش دسترسی به اینترنت و بخش ICT  ارائه گردید.  نوید حسن نقوی، مدیر بانک جهانی برای جمهوری قرقیزستان گفت:  این بودجه هشتصد هزار شهروند جمهوری قرقیزستان را قادر می سازد تا به خدمات اینترنتی بهتر و مقرون به صرفه تر دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 57 درصد می رسد. از جمله اهداف کلیدی این پروژه، احداث 2500 کیلومتر شبکه فیبر نوری در سراسر کشور، ایجاد دو پیوند فیبر نوری فرامرزی و ایجاد زیرساخت ابری دولتی (G-Cloud) است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما