معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم اسفندماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش تورم در اروگوئه

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، تورم سالانه در این کشور تا فوریه 2024 به 4.71 درصد رسید. در این دوره زمانی بهای حمل و نقل و ارتباطات حدود 4 درصد؛ لوازم خانه 3.5 درصد؛ هزینه‌های مرتبط با مسکن (از جمله مالیات شهرداری و عوارض خدمات عمومی و غیره) 4.6 درصد؛ مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها 4.8 درصد و خدمات رستوران‌ها و هتلداری به میزان 7.6 درصد افزایش یافتند. از طرف دیگر قیمتها در بخش پوشاک و لباس روند کاهشی به میزان 7.9 درصد را به ثبت رساند. بررسی آمارها همچنین نشان می دهد که نرخ تورم در اروگوئه برای نهمین ماه متوالی در محدوده هدف گذاری شده از سوی بانک مرکزی (3 تا 6 درصد) قرار دارد. شایان ذکر است، بانک مرکزی در آخرین جلسه کمیته سیاست مالی تصمیم گرفت که نرخ بهره بانکی را بر روی 9 درصد قرار دهد تا بدین ترتیب روند انقباضی در سیاست مالی، حفظ تورم در محدوده هدف و کاهش انتظارات تورمی در کوتاه و میان مدت ادامه یابند.

منبع: خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه

https://www.subrayado.com.uy/la-inflacion-febrero-al-47-anual-el-minimo-2005-n940234

میزان صادرات گوشت مرغ اروگوئه در دو ماه ابتدایی سال 2024

صادرات گوشت مرغ در اروگوئه در ماههای ژانویه و فوریه سال جاری به بالاترین میزان طی پنج سال اخیر رسید. بر اساس آمارهای موجود، صادرات گوشت مرغ در دو ماه مذکور در مجموع به 380 تن بالغ گردید. اصلی ترین بازارهای مقصد برای این محصول کشورهای آرژانتین، ماکائو، کنگو، گابون، بنین، گینه و برخی کشورهای آسیایی بودند. شایان ذکر است، عمده ترین مقصد صادراتی گوشت مرغ اروگوئه در سال های 2011 تا 2014 میلادی کشور ونزوئلا بود لکن طی سال های اخیر دولت موفق شد بازارهای جدیدی را در میان کشورهای آفریقایی و آسیایی بگشاید. دولت اروگوئه با همراهی بخش خصوصی این کشور برنامه ای را برای اختصاص گوشت مرغ به بازارهای چین، هنگ کنگ، سنگاپور، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در دستور کار قرار داده اند.

منبع: (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

https://www.ambito.com/uruguay/las-exportaciones-carne-aviar-alcanzaron-su-maximo-5-anos-el-inicio-2024-n5961686

رونق صادرات پشم اروگوئه

به گزارش دبیرخانه پشم اروگوئه SUL (زیرمجموعه انجمن روستایی)، صادرات پشم در دو ماه اول سال جاری به 24 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی به میزان 7 درصد را (از لحاظ ارزشی) به ثبت رساند. صادرات پشم اروگوئه از لحاظ حجمی نیز 52 درصد رشد داشت و به 6.7 میلیون کیلوگرم بالغ شد. پشم اروگوئه طی دو ماه ابتدایی سال در مجموع به 31 بازار مختلف در جهان صادر شد. چین با 11.2 میلیون دلار اصلی ترین مقصد صادراتی پشم اروگوئه بود و موفق شد که 47 درصد از کل صادرات پشم این کشور را به خود اختصاص دهد. صادرات این محصول به چین در دو ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی به میزان 142 درصد را به ثبت رساند. ایتالیا و آلمان به ترتیب 3.2 و 3 میلیون دلار دومین و سومین مقصد صادراتی پشم اروگوئه بودند. شایان ذکر است، برغم افزایش صادرات پشم، فروش گوشت گوسفندی اروگوئه به بازارهای خارجی (در ماه‌های ژانویه و فوریه) به میزان 11 درصد کاهش یافت.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

https://www.ambito.com/uruguay/las-exportaciones-laneras-mejoraron-un-7-interanual-n5961514

تمایل فرانسه برای سرمایه گذاری در اروگوئه

ژان پل ست (Jean-Paul Seytre) سفیر فرانسه در اروگوئه به تازگی در مصاحبه ای با روزنامه ال پائیس به تشریح پروژه کنسرسیوم فرانسوی ستک Setec برای انجام مطالعه امکان سنجی جهت احداث قطار با سوخت هیدروژن سبز در مونته ویدئو و مناطق حومه سخن به میان آورد و گفت که فرانسه به توسعه همکاری‌های فنی، سرمایه گذاری و دانشگاهی در اروگوئه علاقه مند است. وی با بیان اینکه، مطالعه مذکور با بودجه ای به میزان 600 هزار دلار، حدود 12 ماه به طول خواهد انجامید خاطرنشان کرد شرکت مذکور از طریق صندوق مالی غیر قابل استرداد وزارت خزانه داری فرانسه موسوم به Bpifrance اقدام به تأمین مالی پروژه خواهد کرد. وی توضیح داد: دولت فرانسه صندوق مذکور را برای حمایت از شرکت هایی که در راستای توسعه پروژه‌های زیربنایی با رویکرد فناوری‌های سبز و نوآورانه اقدام می‌کنند، اختصاص داده است. شایان ذکر است، الیسا فاسیو وزیر صنعت، انرژی و معدن به همراه لوئیس فالرو وزیر حمل و نقل اروگوئه اواخر فوریه سال جاری یادداشت تفاهمی را با نمایندگان کنسرسیوم فرانسوی Setec برای انجام مطالعات امکان سنجی جهت احداث خط آهن و به کارگیری قطار با استفاده از سوخت هیدروژن سبز در اروگوئه به امضا رساندند.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

https://www.elpais.com.uy/informacion/politica/embajador-de-francia-empresas-ven-a-uruguay-como-un-buen-destino-de-inversion-para-despues-expandirse

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما