معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اروگوئه

کاهش فروش بخش کسب و کار و خدمات اروگوئه درسال 2023

به گزارش اتاق ملی تجارت و خدمات اروگوئه، فروش در بخش کسب و کار و خدمات در سال میلادی گذشته بطور متوسط 2 درصد در مقایسه با سال 2022 کاهش یافت، این کاهش در بخش خدمات 3.9 درصد و در کسب و کارها 1.8 درصد بوده اند. بر اساس این گزارش، فروش در مونته ویدئو با کاهش بیشتری در مقایسه با استان‌های دیگر مواجه شد. آمارها در استان‌های داخلی نیز متفاوت از یکدیگرند، بطوریکه فروش در مناطق مرزی 4.7 درصد کاهش یافت، ولی در مناطق ساحلی (گردشگری) رشد 3.3 درصدی را به ثبت رساند. از جمله مهمترین دلایل کاهش فروش در مناطق مرزی می‌توان به تفاوت زیاد نرخ تبدیل ارز در اروگوئه و آرژانتین در سال گذشته اشاره کرد که باعث شد بسیاری از شهروندان اروگوئه ای برای تأمین مایحتاج خود به آن سوی مرز سفر کنند. این تفاوت در عین حال طی دو ماه ابتدای سال 2024 کاهش یافت و پیش بینی می‌شود در سال جاری نرخ فروش بویژه سوخت در مناطق مرزی در اروگوئه افزایش یابد. آمارها همچنین نشان می دهند که میزان فروش تنها در سوپرمارکت ها در اروگوئه در سال گذشته بطور متوسط به میزان 1.1 درصد کاهش یافت. (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

https://www.ambito.com/uruguay/las-ventas-comercio-y-servicios-cayeron-14-interanual-el-ultimo-trimestre-2023-n5954316

الحاق اروگوئه به موافقتنامه مرتبط با شیلات سازمان جهانی تجارت

نیکلاس آلبرتونی قائم مقام وزیر روابط خارجی اروگوئه که برای شرکت در سیزدهمین اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت (WTO) در امارات عربی متحده به سر می‌برد، روز دوشنبه 26 فوریه سند پذیرش پروتکل اصلاح توافقنامه مراکش (از سوی اروگوئه)- درباره موضوع یارانه‌های اعطایی در بخش شیلات- را به نگوسی اوکونجو ایوئالا مدیر کل سازمان مذکور تقدیم کرد. موافقتنامه مذکور هفدهم ژوئن 2022 در اجلاس قبلی سازمان جهانی تجارت تهیه شده بود و هدف از آن جلوگیری از اختصاص یارانه به فعالیت هایی چون "ماهی گیری غیرقانونی، اظهارنشده و خارج از مقررات (با حروف اختصاری INDNR)" می‌باشد. موافقتنامه مذکور در عین حال ماهی گیری در میان جمعیت هایی که به شدت مورد بهره برداری و استثمار قرار گرفته اند را مورد حمایت قرار می دهد. شایان ذکر است سند مذکور دستاوردی تاریخی بوده و نخستین سندی به حساب می آید که طی آن موضوعات زیست محیطی و توسعه پایدار به نحوی چند جانبه، گسترده و الزام آور از سوی سازمان جهانی تجارت (پس از شکل گیری اش در سال 1995) مدنظر قرار گرفته اند. بندهای مندرج در سند مذکور کشورها را ملزم می‌کند که برای اعطای یارانه در فعالیت های مرتبط با شیلات، ملاحظات قانونی و زیست محیطی را رعایت کنند. سند مذکور به علاوه در قبال کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه  انعطاف پذیری بیشتری خواستار شده است. شایان ذکر است، موافقتنامه مذکور در نهایت درصورت دریافت دو سوم حمایت از سوی کشورهای عضو، به مورد اجرا گذاشته خواهد شد. شایان ذکر است، سیزدهم اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت 26 لغایت 29 فوریه در ابوظبی امارات برگزار شد. (پورتال وزارت خارجه اروگوئه)

https://www.gub.uy/ministerio-relaciones-exteriores/comunicacion/comunicados/uruguay-acepto-acuerdo-sobre-subvenciones-pesca-omc

حضور اروگوئه در نمایشگاه گولف فود در امارات عربی متحده

مسئولان موسسه ملی گوشت اروگوئه (ایناک) نسبت به نقش فعال و پررنگ شرکت های گوشتی اروگوئه در نمایشگاه گولف فود (Gulfood) در امارات عربی متحده بسیار ابراز رضایت کردند. در غرفه دو طبقه ایناک در نمایشگاه مذکور، انواع مختلف گوشت تولیدی اروگوئه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. در گزارش مذکور آمده است که گولف فود از جمله نمایشگاه‌های غذایی بسیار مهم در خاورمیانه است، چرا که اصلی ترین بازیگران تجاری را در این منطقه ثروتمند در جهان گردهم می آورد. میزان اندک تعرفه‌های بازرگانی گوشت گاوی در این منطقه (بین 0 تا 5 درصد) و نیاز کشورهای منطقه به واردات از جمله مهمترین مزایای بازاریابی در آن منطقه ذکر شده اند. شایان ذکر است، نمایشگاه مذکور از 19 لغایت 23 فوریه سال جاری در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار شد. صادرات گوشت به خاورمیانه در سال میلادی گذشته بی سابقه بود. طبق گزارش مذکور، صادرات گوشت به امارات عربی متحده در سال 2023 حدود 12 میلیون دلار به ثبت رسید. پس از امارات، عربستان سعودی دومین جایگاه را در منطقه به خود اختصاص داد. (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

https://www.ambito.com/uruguay/la-carne-a-pisa-fuerte-los-emiratos-arabes-n5954634

احداث کارخانه تولید هیدروژن سبز در اروگوئه

دولت اروگوئه روز چهارشنبه 28 فوریه سال جاری یادداشت تفاهمی‌با شرکت شیلیایی اچ.آی.افHIF  برای ساخت کارخانه ی تولید هیدروژن سبز در استان غربی پایساندو به امضا رساند. سند منعقده  پیش مرحله ای برای امضای قرارداد سرمایه گذاری به ارزش 6 میلیارد دلار با شرکت مذکور خواهد بود که (درصورت نهایی شدن) بالاترین میزان سرمایه گذاری در تاریخ اروگوئه از سوی بخش خصوصی به حساب خواهد آمد. در مراسم انعقاد یادداشت تفاهم عمر پاگانینی وزیر روابط خارجی، رودریگو فررس دبیر ریاست جمهوری، آلخاندرو استیپاسینیک رئیس شرکت ملی نفت (آنکاپ)، سیلویا امالدی رئیس اداره ملی برق (اوته) و نیکلاس اولیورا شهردار پایساندو و نمایندگان اچ.آی.اف حضور داشتند. با امضای سند مذکور، اقدامات لازم برای انجام مطالعات امکان سنجی در دستور کار قرار می‌گیرند. پروژه احداث کارخانه تولید هیدروژن سبز علاوه بر ارتقای جایگاه بین المللی اروگوئه در زمینه توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و انتشار اوراق قرضه سبز، باعث ایجاد 3 هزار شغل جدید در کشور خواهد شد. پاگانینی در سخنرانی در این رابطه توضیح داد: کارخانه مذکور سوخت های مصنوعی (سنتتیک) تولید می‌کند و برای این منظور از دی اکسید کربن- که از زنجیره‌های زیست توده حاصل می آید- همچنین هیدروژن سبز -که از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود- استفاده خواهد کرد. وی با بیان اینکه:  محصول دیگری به تولیدات ملی کشور اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: این یک محصول سبز و کربن خنثی است که می‌تواند شاخه صنعتی جدیدی را در کشور بوجود آورد. (پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/gobierno-firmo-memorando-entendimiento-para-construir-planta-hidrogeno-verde

استفاده از هیدروژن سبز در حمل و نقل ریلی (پورتال دولت اروگوئه)

الیسا فاسیو وزیر صنعت، انرژی و معدن به همراه لوئیس فالرو وزیر حمل و نقل اروگوئه یادداشت تفاهمی را با نمایندگان کنسورسیوم فرانسوی Setec برای انجام مطالعات امکان سنجی جهت احداث خط آهن و به کارگیری قطار با استفاده از سوخت هیدروژن سبز در اروگوئه به امضا رساندند. خط ریلی مذکور قرار است مونته ویدئو (پایتخت) را به مناطق مختلف در استان کانلونس متصل نماید. مطالعه پروژه مذکور در وهله نخست دوازده ماه به طول می انجامد و تأمین مالی آن از سوی دولت فرانسه انجام خواهد گرفت. در مراسم انعقاد سند مذکور ژان پل سیتره سفیر جمهوری فرانسه در مونته ویدئو نیز حضور داشت.

افزایش بهای سوخت در اروگوئه

الیسا فاسیو وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد که بهای بنزین و گازوئیل از روز جمعه ابتدای مارس سال جاری به میزان یک پزو در هر لیتر افزایش خواهد یافت. وی همچنین از افزایش بهای گاز کپسول به ازای 4 پزو در هر کیلوگرم خبر داد. بهای سوخت در اروگوئه همچون ماه‌های گذشته از سوی واحد تنظیم کننده خدمات برق و آب (اورسئا) و بر اساس فرمول "نرخ برابری واردات طبق بهای مرجع نفت برنت" محاسبه می‌شود و سپس وزارت صنعت، انرژی و معدن نسبت به تعدیل آن درصورت امکان اقدام می نماید. شایان ذکر است، در حال حاضر هر لیتر بنزین سوپر به بهای 76.54 پزو و هر لیتر گازوئیل پنجاه اس به بهای 54.89 پزو در جایگاههای سوخت عرضه می‌شود. بهای یک کپسول گاز سیزده کیلوگرمی نیز به بهای یک هزار و پنجاه پزو به فروش می رسد. (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

https://www.subrayado.com.uy/la-nafta-y-el-gasoil-aumentan-1-peso-litro-mientras-que-el-supergas-sube-4-pesos-n939797

 

پاراگوئه

صادرات گوشت پاراگوئه به عربستان سعودی (پورتال وزارت روابط خارجی پاراگوئه)

هفت شرکت تولیدی گوشت در پاراگوئه مجوز لازم برای صادرات گوشت گاوی به پادشاهی عربستان سعودی را اخذ کردند. وزارت روابط خارجی پاراگوئه با انتشار خبر مذکور در پورتال آن وزارتخانه نوشت: بدین ترتیب روند گشایش اصلی ترین بازار در "خلیج عربی" به روی محصول مهم ملی پاراگوئه تحکیم یافت. در گزارش مذکور آمده است: پس از اقدامات و بررسی‌هایی که دسامبر سال گذشته از سوی اداره غذا و داروی عربستان سعودی (SFDA) در پاراگوئه انجام گرفت، 7 شرکت از مجموع 9 شرکت مجوز لازم برای صادرات به عربستان را بدست آوردند. شایان ذکر است، هفت شرکت مذکور به چهار شرکت که پیشتر در سال 2020 مجوزهای لازم را برای صادرات به عربستان بدست آورده بودند، اضافه شده اند. (پورتال وزارت روابط خارجی پاراگوئه)

https://www.mre.gov.py/index.php/noticias-de-embajadas-y-consulados/arabia-saudita-habilita-siete-frigorificos-paraguayos-para-exportacion-de-carne-bovina

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما