معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۰:۳۱ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 کاشت درختان زیتون  و پرورش ماهی در استان مانگیستائو

    سریک جومانگارین معاون نخست وزیر در سفر به استان مانگیستائو با پروژه پرورش ماهیان دریایی و مزارع زیتون آشنا شد. طرحی برای کشت درختان زیتون در نزدیکی بندر کوریک در حال اجراست. تاکنون 2000 اصله درخت زیتون در این منطقه کاشته شده است. هدف این است که بازار قزاقستان را با محصولات داخلی با کیفیت بالا، یعنی زیتون، روغن زیتون آشنا ساخته و زمینه صادرات این محصولات  را فراهم آورد. لازم به یادآوری است که متخصصان گرجستانی در پروژه پرورش درختان زیتون در منطقه مشارکت دارند.

     ابتکارات برای پرورش ماهی‌های تجاری با هدف ایجاد مزارع برای پرورش ماهی آزاد است. بر اساس پیش بینی توسعه دهندگان پروژه، در سال 2026 می‌توان 200 تن محصول تولید کرد. قرار است مطالعات جامع حوضه دریایی انجام شود.

https://www.inaktau.kz/news/3737838/gde-v-mangistau-vysadili-olivkovye-dereva

طرح سرمایه گذاری در کشت و صنعت استان مانگیستائو

     در جلسه کارکنان به ریاست نورلان نوگایف، استاندار استان، مسائل مربوط به مقررات در زمینه ایمنی مواد غذایی و توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گفته کنژگالی ماشیریکوف، رییس بازرسی منطقه ای در مجتمع کشت و صنعت، 10 پست بهداشت گیاهی وجود دارد که با استفاده از آنها کنترل و نظارت گیاه پزشکی دولتی برای جلوگیری از نفوذ مواد فاسد غذایی از خارج انجام می‌شود.

     کازبک تاشیموف، رئیس اداره کشاورزی منطقه مانگیستاو نیز گفت: حجم کل تولیدات کشاورزی منطقه در سال 2023 به 33.8 میلیارد تنگه رسیده که  این رقم 13.1 درصد بیشتر از سال 2022 است. از این میزان، 27.6 میلیارد تنگه مربوط به دام و 4.8 میلیارد تنگه برای تولید محصولات زراعی می‌باشد.

     در سال 2024، بر اساس تصمیم مصلحت، 2.5 میلیارد تنگه از بودجه برای یارانه برای توسعه بخش کشت و صنعت تامین می‌شود. میزان بودجه نسبت به سال 2021 5 برابر شده است. علاوه بر این، استان مانگیستائو در حال توسعه نقشه راه برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در مجتمع کشت و صنعت منطقه برای 2026-2024 است. اجرای 9 پروژه در مجموع 5.3 میلیارد تنگه برنامه ریزی شده است. در سال 2024 برنامه ریزی شده است که 3 پروژه به ارزش 370 میلیون تنگه شامل احداث مینی مرغداری و مجتمع گلخانه ای اجرا شود. استاندار استان تاکید کرد که این اقدامات به ایجاد یک بخش کشاورزی پایدار، کمک به توسعه اقتصاد منطقه و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک می‌کند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_agropromishlennosti_mangistau_budut_realizovani_3_investproekta_na_370_mln_tenge

صادرات یک میلیون تن محموله از قزاقستان به چین در ماه ژانویه

     صادرات قزاقستان به چین 43 درصد از رقم سال گذشته فراتر رفت و در ژانویه به یک میلیون تن رسید. ذخایر سنگ آهن 19 درصد، غلات 37 درصد، فلزات آهنی 2 برابر و فلزات غیرآهنی 2.2 برابر افزایش یافت. این در حالی است که صادرات کالا در کانتینر 2.2 برابر شد. حجم حمل و نقل ریلی بین کشورها در ژانویه نسبت به مدت مشابه در سال 2023 با 22 درصد افزایش به 2.4 میلیون تن رسید.

     در پایان ژانویه، نورلان ژاکوپوف، رئیس سامروک کازینا، با ژانگ شیائو، سفیر چین در قزاقستان، در مورد وضعیت پروژه‌های مشترک فعلی گروه سامروک کازینا و موضوعات گسترش همکاری‌ها گفتگو کرد. در 23 فوریه، ژاکوپوف قرارداد همکاری با رییس و مدیر CRRC امضا کرد. هدف این سند استراتژیک، تقویت روابط و جستجوی فرصت های سرمایه گذاری جدید است. CRRC Corporation Limited، یک شرکت چینی است که به عنوان بزرگترین تولید کننده حمل و نقل ریلی در جهان شناخته می‌شود.

https://astanatimes.com/?p=81044

افتتاح 19 مرکز پزشکی در منطقه آتیرائو در سال جاری

     جلسه عمومی هیات پزشکی استان به ریاست معاون استاندار ژاسولان بیسمبیف در مورد نتایج کار اداره بهداشت منطقه ای برای سال 2023 برگزار شد. در این جلسه حفاظت از سلامت مادر و کودک، میزان مرگ و میر، روش های پیشگیری و به طور کلی شاخص های اصلی حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

     همانطور که رئیس اداره بهداشت منطقه ای، کیاسر عبدالیف، خاطرنشان کرد، تا پایان سال 2023، پوشش جمعیت با معاینات و غربالگری‌های پیشگیرانه در سازمان‌های پزشکی کمک های اولیه افزایش یافته است. وی افزود در سال 2023، در مقایسه با سال 2022، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های سیستم گردش خون 8 درصد، سل 7.1 درصد و مرگ و میر مادران 41.5 درصد کاهش یافته است.

     همچنین به گفته رئیس این اداره، در سال جاری، 19 تاسیسات تکمیل و به بهره برداری می رسد. در میان آنها 9 مرکز پزشکی در روستاهای ژاستالاپ، باتیربیک، آفاناسیوو، آزگیر، کنیر ترک، ژالگیز آپان ناحیه کورمانگازینسکی، ژاسکایرات ناحیه ایساتای، ژامانسور، ژانترک منطقه کیزیل کوگینسکی وجود دارد. سه کلینیک سرپایی در روستای اسبول در ناحیه ایندر، روستاهای آلمالی و برکه در منطقه روستایی آلمالی آتیرائو، پنج ایستگاه پیراپزشکی و زایمان در روستاهای کودریاشوو، آرنا، کوپتوگای، ژامبیل و کیزیلوبا ساخته خواهد شد.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/v-atyrauskoj-oblasti-v-etom-godu-otkroyut-19-meditsinskikh-obektov

زمان ورود کشتی کروز روسی و گردشگران به آکتائو

     دیمیتری ولواچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی کشور همسایه روسیه، از مسیر سفر دریایی در امتداد دریای خزر با ورود این کشتی به بندر آکتائو برای تابستان 2024 خبر داد. این کشتی کروز که قرار است گردشگران را به سفر به کشورهای حاشیه خزر ببرد، از سال 2016 در حال ساخت است.

     در این هفت سال، کشتی کروز موفق به تغییر نام خود شده است: چندین سال در گزارش های اطلاعاتی در مورد پیشرفت ساخت و ساز به عنوان "پیتر کبیر" ظاهر می‌شد، اما در پایان سال گذشته، رئیس حزب LDPR روسیه، لئونید اسلوتسکی، اعلام کرد که این کشتی "ولادیمیر ژیرینوفسکی" نام خواهد داشت. ولادیمیر ژیرینوفسکی با چهار عرشه می‌تواند 310 مسافر و 121 خدمه را در خود جای دهد. 155 کابین، تقریباً همه (143) با بالکن، 12 کابین - آپارتمان‌های لوکس.

     سوتلانا گونچارووا، مدیر توسعه مستورفلوت، در نمایشگاه و کنفرانس نوا در پاییز 2023 گفت: سفرهای دریایی متفاوت خواهد بود – ما از آستاراخان شروع می‌کنیم، به ماخاچ کالا می رویم، از ماخاچ کالا یک برنامه گشت و گذار فوق العاده به دربنت در انتظار گردشگران است... باکو نیز یک بندر زیبای مدرن است که قبلاً می‌تواند کشتی چنین پروژه ای را بپذیرد. سپس به  ایران می رسیم.. سه بندر ظرفیت پذیرش این کشتی را دارند، از یکی از بنادر به تهران ارتباط هوایی وجود دارد، پرواز در آنجا فقط یک ساعت طول می‌کشد، بنابراین گردشگران ما هم از تهران دیدن خواهند کرد.

https://www.inaktau.kz/news/3740701/kogda-rossijskij-kruiznyj-lajner-povezet-turistov-v-aktau

 اخبار مربوط به حوزه حمل و نقل و انرژی 

سرمایه گذاری مشترک قزاقستان، روسیه و ترکمنستان برای توسعه کریدور شمال-جنوب

     نشست توسعه کریدورهای حمل و نقل مسیر بین المللی شمال به جنوب و ترانس خزر با حضور سریک ژوماگارین معاون نخست وزیر قزاقستان در مانگیستائو برگزار شد. در این نشست که در استانداری مانگیستائو برگزار گردید؛ معاون وزیر حمل و نقل قزاقستان، ماکسات کالیاکپاروف گزارش داد که ادارات راه آهن قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در حال برنامه ریزی سرمایه گذاری مشترک برای بهبود خدمات و کاهش زمان تحویل محموله در طول کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) هستند.

     کریدور حمل و نقل شمال-جنوب یک عنصر کلیدی از شبکه حمل و نقل اوراسیا است که فرصت های لجستیکی و زنجیره تامین را بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، اروپا، آسیا و خاورمیانه گسترش می دهد. این کریدور دارای سه مسیر است: مسیر غربی (از طریق آذربایجان)، مسیر شرقی (از طریق قزاقستان و ترکمنستان) و مسیر ترانس خزر (از طریق بنادر دریای خزر).

     مسیر شرقی از منطقه مانگیستائو و قزاقستان غربی گذشته و بندر آکتائو قزاقستان و بنادر شمالی ایران را به هم متصل می‌کند. به گفته کالیاکپاروف، در سال 2023، حجم محموله‌های حمل و نقل ریلی تنها در امتداد کریدور شمال-جنوب به 2.1 میلیون تن رسید که 4 درصد بیشتر از سال قبل است. تا سال 2027 پتانسیل حمل و نقل کل کریدور از 6 میلیون تن به 10 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

 قزاقستان در تلاش برای تبدیل شدن به یک قطب ترانزیت منطقه‌ای و اجتناب از تنگناهای ژئوپلیتیکی مرتبط با ترانزیت از طریق روسیه و ایران، اکنون فعالانه درگیر توسعه مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر - همچنین به عنوان کریدور میانی - است که جریان حمل و نقل بین اروپا، آسیای مرکزی و چین، بدون عبور از روسیه را تضمین می‌کند.

https://timesca.com/kazakhstan-russia-and-turkmenistan-to-develop-north-south-transport-corridor/

طرح هایی جدید برای توسعه  بندر دریایی آکتائو

     یک هاب کانتینری پیش بینی شده در امتداد سواحل دریای خزر امکان افزایش ظرفیت حمل و نقل کانتینری را تا 300000 واحد معادل بیست فوتی فراهم می‌کند. وزارت حمل و نقل قزاقستان طرح هایی را برای آغاز ساخت و ساز خود در بندر دریایی آکتائو، در کنار نوسازی زیرساخت های اسکله و ساخت سه پایانه جدید در بندر کوریک اعلام کرد. پیش بینی می‌شود توسعه پایانه‌ها در هر دو بندر 618 میلیون دلار هزینه داشته باشد.

     براین اساس امکان ساخت کارخانه کشتی سازی در دریای خزر به عنوان بخشی از توسعه ناوگان تجاری کشور در حال بررسی است. در عین حال، نیاز به ساخت کشتی‌های مدرن از جمله تانکر، کشتی‌های باری خشک و کشتی‌های چند منظوره وجود دارد. همه این اقدامات در یک برنامه جامع برای توسعه زیرساخت های دریایی تا سال 2030 ترسیم خواهد شد. علاوه بر این، برای استفاده کامل از پتانسیل حمل و نقل رودخانه ای، ایجاد یک کریدور ترانزیتی چندوجهی روسیه - قزاقستان - چین با استفاده از رودخانه فرامرزی ایرتیش پیشنهاد شده که  به طور قابل توجهی ارتباط حمل و نقل بین این کشورها را بهبود می‌بخشد.

     تحقیقات علمی‌ برای تعیین امکان افزایش عمق رودخانه برای تسهیل دریانوردی برنامه ریزی شده است. برنامه‌های آتی شامل ساخت یک مجتمع بندری در نزدیکی شهرک توگیل، با ایجاد یک اتصال راه‌آهن به مرز با چین است. بر اساس برآوردهای اولیه، حجم حمل و نقل بار از طریق مسیر جدید می‌تواند به 2 تا 2.5 میلیون تن برسد. این پروژه همچنین امکان دسترسی به دریاهای شمالی روسیه را از طریق حوضه اوب-ایرتیش در نظر گرفته است. یکی دیگر از جهت‌گیری‌های استراتژیک، احیای محموله‌های صادراتی از طریق کانال اورال-کاسپین با ظرفیت حمل و نقل تخمینی یک میلیون تن است.

https://jjtv.kz/en/kazakhstan-set-to-build-shipyard-launch-river-cargo-transportation_40586

کریدور زنگزور عامل افزایش ظرفیت حمل و نقل کریدور میانی

     رحمان همتوف، معاون وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان در رویداد منطقه ای کریدور میانی در گرجستان گفت: طبق برآوردها، کریدور زنگزور ظرفیت حمل و نقل کریدور میانه را به 8 تا 10 میلیون تن در سال افزایش می دهد.

     به گفته وی، اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی در مناطق آزاد شده آذربایجان ادامه دارد. یکی دیگر از پروژه‌های اولویت دار ایجاد ارتباط حمل و نقل از منطقه اقتصادی شرق زنگزور به ترکیه است. این ارتباط فرصت های بزرگی را برای توسعه بخش های حمل و نقل و لجستیک ایجاد می‌کند و بخشی از کریدور میانی خواهد بود. وی افزود: طی دو ماه گذشته، 13 قطار بلوکی از چین از طریق مسیر ترانزیتی بین‌المللی ترانس خزر ارسال شد و با اقدامات انجام شده، ورود این کانتینرها به بنادر گرجستان بجای 40 تا 50 روز تنها طی 12 روز به انجام رسید.

https://xalqqazeti.az/en/siyaset/167981-deputy-minister-zangazur-corridor-will/

افزایش 147 درصدی حمل و نقل بار از طریق کریدور میانی در ژانویه 2024

     براساس گزارش جلسه 26 فوریه به ریاست سریک ژومانگارین معاون نخست وزیر قزاقستان در مانگیستائو، حمل و نقل کالا از طریق مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) در ژانویه به 274200 تن رسید که نسبت به سال گذشته 147 درصد افزایش داشت. به عنوان یک جایگزین جدی برای مسیرهای شرق به غرب، TITR که کریدور میانی نیز نامیده می‌شود، دارای ظرفیت انتقال 6 میلیون تن می‌باشد. در سال 2023، حجم حمل و نقل محموله آن به 2.76 میلیون تن رسید که 65 درصد بیشتر از سال 2022 است.

       TITR قرار است با تلاش‌های مستمر برای بهبود زیرساخت‌ها و امکانات پایانه‌ای، توسعه بنادر و شرکت‌های نورد، رفع موانع اداری و ایجاد شرایط مطلوب برای شرکت‌های حمل‌ونقل، ظرفیت انتقال خود را تا سال 2027 به 10 میلیون تن در سال افزایش دهد.کارهای اصلی در حال انجام شامل ساخت خط دوم بخش راه آهن Dostyk-Monty، خط راه آهن کنارگذر آلماتی، هاب کانتینری در بندر آکتائو، ترمینال چند منظوره سرژا در بندر کوریک و همچنین لایروبی هر دو بندر است.

https://astanatimes.com/2024/02/cargo-transportation-through-middle-corridor-soars-147-in-january/

توسعه بندر کوریک

     سریک ژومانگارین، معاون نخست وزیر، که در یک سفر کاری وارد استان مانگیستائو شد، از بندر دریایی کوریک بازدید کرد. به گفته معاون نخست وزیر، قزاقستان در آینده قصد دارد حمل و نقل بار از طریق بندر کوریک را افزایش دهد. "بندر کوریک اولین بندری است که پس از استقلال کشورمان افتتاح شد. بخش مهمی از کریدور ترانس خزر. ما اکنون 5 برنامه بسیار مهم را به نمایندگی از قاسم ژومارت توکایف، رئیس دولت اجرا می‌کنیم. به عنوان بخشی از این برنامه، ما قصد داریم مناطق تجاری و اقتصادی را در نزدیکی مرز با چین و خارگوس-دوستیک را توسعه دهیم." وی افزود که دولت این کشور در نظر دارد به عنوان بخشی از پروژه توسعه صادرات ضمن توسعه بندر دریایی کوریک یک مجتمع تجاری و لجستیکی در منطقه مرزی کشور با قرقیزستان، مرکزی برای همکاری‌های بین المللی با جمهوری ازبکستان و یک مرکز بزرگ لجستیک اوراسیا در شهر اورالسک بسازد.

     در آذرماه امسال اولین کشتی باری حامل محصولات شرکت قزاقمیس از بندر کوریک عبور کرد. در حال حاضر بندر کوریک متعلق به شرکت Semurg Invest با بندر ابوظبی قرارداد متقابل منعقد کرده است. طبق قرارداد امسال 2 فروند شناور و در مجموع 6 فروند شناور وارد بندر کوریک خواهند شد. هر کشتی توانایی حمل 8 هزار تن بار را دارد. یعنی مسیر تجاری که از چین شروع می‌شود از بندر کوریک به بندر ابوظبی می‌گذرد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/zamestitely_premyer-ministr_pribil_v_mangistauskuyu_oblasty_s_rabochey_poezdkoy

 راه‌های نجات  بندر آکتائو از بحران کاهش عمق دریای خزر

     طی 18 ماه آینده، HR Wallingford  مطالعه‌ای را برای بانک جهانی انجام خواهد داد تا ارزیابی کند که سطح آب دریای خزر چگونه ممکن است تحت طیف وسیعی از سناریوهای تغییرات آب و هوایی آینده تغییر کند و چگونه این امر بر بندر آکتائو در قزاقستان تأثیر می‌گذارد. آکتائو بزرگترین بندر قزاقستان است. این کشور نقش مهمی در تسهیل صادرات نفت و غلات قزاقستان به آذربایجان و اروپا ایفا می‌کند و بخش مهمی از مسیر تجاری کریدور میانی را تشکیل می دهد.

     سطح آب دریای خزر در 120 سال گذشته حدود 3.5 متر در نوسان بوده و از اواسط دهه 1990، سطح آب دریای خزر تقریباً 2 متر کاهش یافته است. این وضعیت بر عملکرد بندر آکتائو تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، 70 درصد از گلگیرهای بندر که برای جلوگیری از آسیب دیدن شناورها در زمان پهلوگیری استفاده می‌شود، کارایی خود را از دست داده و با گلگیرهای موقت جایگزین شده اند. علاوه بر این، به دلیل کاهش عمق آب در اسکله‌ها، بسیاری از کشتی‌ها نمی‌توانند با ظرفیت کامل خود بارگیری شوند و کارایی بندر کاهش می یابد.

     ارزیابی سطح آب دریای خزر در آینده همراه با یک مدل هیدرودینامیکی برای کمک به توسعه طیف وسیعی از گزینه‌های سازگاری برای بندر مورد استفاده قرار خواهد گرفت که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:استراتژی‌های مختلف لایروبی؛ تغییرات در اسکله‌های موجود؛ سیستم های گلگیر جدید از جمله استفاده از گلگیرهای شناور؛تغییرات در تجهیزات و رویکردهای حمل بار؛ اسکله‌ها و لنگرهای جدید مانند لنگرگاه‌های تک نقطه ای شامل شناورهای لنگر انداخته در دریا، که می‌تواند برای انتقال نفت به کشتی‌ها استفاده شود.

https://www.dredgingtoday.com/2024/02/23/hr-wallingford-developing-models-for-aktau-port/

افزایش جریان نفت قزاقستان و ترکمنستان از طریق آذربایجان

     جریان نفت از قزاقستان و ترکمنستان به بازارهای اروپایی از طریق خاک آذربایجان افزایش یافته است و 17.3 درصد از کل حجم حمل و نقل نفت در ژانویه از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTC) را تشکیل می دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط کمیته آماری دولتی، خط لوله BTC بیش از 430,000 تن نفت از ترکمنستان و قزاقستان را در مجموع در ماه ژانویه حمل کرده است. خط لوله BTC بیش از 2.4 میلیون تن نفت خام در ژانویه حمل کرد که نفت آذربایجان 82.7 درصد یا 2055.3 هزار تن از کل حجم حمل شده از طریق خط لوله BTC در این مدت را به خود اختصاص داده است.

     قزاقستان صادرات نفت خود از طریق خط لوله BTC را از سال گذشته و پس از توافقنامه اصلی امضا شده بین سوکار و شرکت انرژی ملی قزاقستان KazMunayGas آغاز کرد. این توافقنامه امکان ترانزیت 1.5 میلیون تن نفت در سال را فراهم می‌کند و هر دو طرف متعهد می‌شوند سالانه 12 تا 14 سفر نفتکش بین بنادر باکو و آکتائو انجام دهند. در دو دهه گذشته، نفت خام قزاقستان عمدتاً از طریق خط لوله کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) به بندر نووروسیسک در دریای سیاه در روسیه حمل می‌شد. با این حال، تهدید دادگاه روسیه مبنی بر تعطیلی خط لوله CPC در ژوئیه 2022، دولت قزاقستان و تولیدکنندگان بزرگ خارجی را بر آن داشت تا به دنبال مسیرهای جایگزین باشند.

https://caspiannews.com/news-detail/oil-flow-from-kazakhstan-turkmenistan-via-azerbaijan-rises-2024-2-21-56

پیشتاری قزاقستان در میان تولیدکنندگان جهانی اورانیوم

     بر اساس گزارش Insider Monkey، وب سایت مالی متخصص در تجارت داخلی و داده‌های صندوق های تامینی، در 23 فوریه، شرکت ملی اتمی‌ کاز اتومپروم مدعی جایگاه برتر در میان تولیدکنندگان پیشرو جهانی اورانیوم می‌باشد. این شرکت به عنوان اپراتور ملی قزاقستان برای صادرات و واردات اورانیوم، سوخت نیروگاه هسته‌ای و فناوری‌های مرتبط، به بزرگترین تولیدکننده و فروشنده اورانیوم طبیعی در سراسر جهان تبدیل شده است.

     در سال 2022،Kazatomprom  به تولید 11373 تن اورانیوم دست یافت. بر اساس گزارش صندوق ثروت مستقل Samruk Kazyna، قزاقستان در سال 2022 به جایگاه نخست در استخراج اورانیوم دست یافت و 42 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داد که سهم کازاتومپروم 22 درصد بود. جامعه انرژی اتمی اروپا (Euroatom) گزارش داد که در سال 2022، قزاقستان نقش مهمی ایفا کرد و 26.82 درصد از واردات اورانیوم اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد.

https://astanatimes.com/?p=80964

سرمایه گذاری قزاقستان در انرژی‌های تجدیدپذیر

     قزاقستان قصد دارد در سال 2024 مبلغ 50 میلیارد تنگه (110.7 میلیون دلار) در منابع انرژی تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند. این تخصیص شامل 9 میلیارد تنگه (19.9 میلیون دلار) برای نیروگاه‌های بادی، 13 میلیارد تنگه (28.7 میلیون دلار) برای نیروگاه‌های خورشیدی و 28 میلیارد تنگه (62 میلیون دلار) برای نیروگاه‌های برق آبی می‌باشد. در سال 2024، این کشور قصد دارد 11 تأسیسات انرژی تجدیدپذیر شامل سه نیروگاه بادی با ظرفیت 27.45 مگاوات، دو نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 40 مگاوات و شش نیروگاه برق آبی با ظرفیت 49.9 مگاوات خواهد بود که مجموعاً 117.35 مگاوات (MW) برق تولید می‌کنند.

     الماسادم ساتکالیف، وزیر انرژی، در جلسه توجیهی مجلس سنا در 23 فوریه اعلام کرد امسال حدود 943 مگاوات ظرفیت جدید را معرفی خواهیم کرد که 500 مگاوات آن از تاسیسات جدید تولید حرارتی و بیش از 243 مگاوات از تاسیسات انرژی‌های تجدید پذیر است. وزیر نیرو افزود: راه اندازی پنج پروژه بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت کل پنج گیگاوات برای سال 2029 تا 2030 برنامه ریزی شده است. سال گذشته، تأسیسات انرژی تجدیدپذیر 6.675 میلیارد کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) برق تولید کردند که 5.92 درصد از کل تولید برق را تشکیل می داد. با احتساب نیروگاه‌های برق آبی بزرگ، این رقم به 13.7 درصد رسید. برای دستیابی به سهم 15 درصدی منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال 2030 و سهم 50 درصدی تا سال 2050، این وزارتخانه در نظر دارد مزایده‌های سالانه و اجرای پروژه‌های بزرگ را با سرمایه گذاران استراتژیک برگزار نماید.

 

https://astanatimes.com/?p=81004

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما