معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۶:۱۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح کریدور هوایی امارات متحده عربی با بلخ

برای نخستین بار پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، 16 تن کالای تجاری امارات متحده عربی وارد فرودگاه بلخ در شمال این کشور شده است. این نخستین پرواز تجاری میان افغانستان و امارات است که پس از روی کار آمدن حکومت جدید در کابل از طریق فرودگاه «مولانا جلال الدین محمد بلخی» در شمال افغانستان انجام شده است. هواپیمای شرکت «فلای اسکای» این نخستین پرواز تجاری به بلخ در شمال افغانستان را انجام داده است. مقامات فرودگاه بلخ به رسانه‌ها گفته‌اند با از سرگیری و گسترش روابط تجاری افغانستان و امارات، نیاز بود تا چنین کریور هوایی برای انتقال کالاهای تجاری دو کشور انجام شود. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ نیز در پیامی ضمن استقبال از ایجاد این کریدور هوایی تاکید کرد چنین اقداماتی سبب رونق و گسترش روابط تجاری افغانستان می‌شود. « عبدالسلام آخندزاده جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان پیش از این گفته بود افغانستان در حال حاضر با بیش از 70 کشور جهان روابط تجاری دارد و تلاش‌ها برای گسترش هرچه بیش‌تر آن جریان دارد. وی خاطرنشان کرده بود که سال گذشته افغانستان برای نخستین بار به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار صادرات داشته است. (خبرگزاری فجر)

https://www.fajrmc.com/برای-نخستین-بار-از-طریق-دهلیز-هوایی-یک/

 ساخت برج ۳۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذاران افغان در بندر چابهار ایران

عبدالحکیم آصفی، معاون عمران و زیربنایی منطقه آزاد چابهار ایران گفت: پروژه ساخت یک برج ، ۶ اسفند رسما آغاز شد. آقای آصفی از این پروژه به‌عنوان «پروژه فاخر»‌ نام برده و گفته است که سرمایه‌گذاری روی این پروژه از سوی «گروه سرمایه‌گذاری ستارگان خراسان مهاجر از کشور افغانستان» انجام شده است. او از این برج به‌عنوان «بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین برج» در جنوب شرق ایران یاد کرده است. عبدالحکیم آصفی گفته است: «این پروژه در ۲۵ طبقه ساخته خواهد شد که چهار طبقه‌ آن از منفی یک تا منفی چهار با مساحت ۱۳ هزار متر مربع پارکینگ، سه طبقه شامل همکف و طبقه یک و ۲ با مساحت شش هزار متر مربع تجاری، فوت کورت و لابی خواهد بود.» او افزوده است: «همچنین طبقه سه و چهار با مساحت چهار هزار متر مربع اداری، طبقه پنج تا ۲۵ با مساحت ۳۰ هزار متر مربع مسکونی و طبقه ۲۵ شامل سه پنت هاوس و یک لابی دو‌هزار متر مربعی خواهد بود و در پشت بام این پروژه روف گاردن با دوهزار متر مربع فضای سبز و یک مجموعه استخر ایجاد خواهد شد» حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل می‌گوید که این سرمایه‌گذاری از قبل در چابهار صورت گرفته بود، اما امروز روند اجرایی آن آغاز شد. نماینده‌ ویژه ایران گفته است که حضور هیأت افغانستان در چابهار فقط محدود به همکاری ترانزیتی نیست، بلکه سنگ بنای یک همکاری است. او افزوده است که «هدف از این همکاری بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو کشور است» و تأکید کرده است که ایران تمایل به جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از افغانستان دارد‌ وبه دنبال تسهیل روابط و قوانین و مقررات است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/193051/سرمایه-گذاری-در-چابهار-ایران/

 

 افزایش سطح استخراج نفت حوزه رود دریا

سخنگوی وزارت معادن و صنایع گروه طالبان اعلام کرده که  سطح استخراج روزانه نفت در حوزه رود آمو به 1350 تن افزایش یافته است. این افزایش در پی حفاری و فعال نمودن 6 حلقه چاه جدید در حوزه نفتی مذکور رخ داد و در مجموع چاه‌های فعال به 24 حلقه چاه و سطح  استخراج آن  به 1350 تن نفت در روز افزایش یافته است. این مقدار نفت پس از استخراج برای تصفیه به بخش خصوصی در داخل کشور واگذر می‌شود. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/169393/

 افزایش ۷۰ درصدی داد و ستد افغانستان از طریق بنادر ایران

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از افزایش داد و ستد از طریق بندرعباس و چابهار ایران خبر داده و اعلام کرده است که پس از وضع محدودیت‌ها بر کالاهای ترانزیتی از مسیر پاکستان، داد و ستد کشور ۶۰ – ۷۰ درصد از بندر‌عباس و چابهار ایران افزایش یافته است. در حال حاضر هزینه انتقال کالا از مسیر چابهار پر هزینه بوده و لازم است در زمینه کاهش هزینه‌ها توجه صورت گیرد. محمدالله بختیار؛ رییس ترانزیت بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید: «برخی موانعی برای تجارت ما با ایران وجود دارد تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را رفع کنیم و ترانزیت و تجارت افغانستان را از این راه افزایش دهیم.»  حدود شش ماه پیش پاکستان بیش از 4 هزار کانتینر بازرگانان افغان را در بندر کراچی متوقف ساخت که این محدودیت بازرگانان افغان را  حدود ۳۶ میلیون دلار متضرر کرد. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/229027

 صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری افغانستان به آسیای‌ میانه

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده که افغانستان در یک سال گذشته به ارزش نزدیک به یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از کشورهای آسیای میانه واردات داشته و به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار هم کالا صادر کرده است. میوه تازه، میوه خشک و هنگ(انگوزه) بخش بزرگ صادرات افغانستان به آسیای میانه است و تلاش می‌شود میزان صادرات و واردات کشور به این کشورها تا حدی متوازن گردد. افغانستان از ترکمنستان ۴۱۷ میلیون دلار واردات و ۱ میلیون دلار صادرات، از ازبکستان به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قزاقستان ۱۸۹ میلیون دلار واردات و ۳۲ میلیون دلار صادرات، از تاجیکستان ۲۰ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قرقیزستان ۱ میلیون دلار واردات و ۷ میلیون دلار صادرات، از روسیه ۳۱۵ میلیون دلار واردات و ۴ میلیون دلار صادرات داشته است. آمارهای وزارت صنعت و تجارت طالبان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ میلادی تا دو میلیارد دلار صادرات از افغانستان انجام شده که بیشتر آن به کشورهای هند، پاکستان، چین و امارات متحده عربی صورت گرفته است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/229039

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما