معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ دوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ذخایر لیتیوم صربستان

وزیر معدن و انرژی صربستان با اشاره به ذخایر لیتیوم صربستان در دره یادار، آن را هدیه‌ای از جانب خداوند توصیف کرد و افزود که صربستان روی میلیاردها دلار نشسته است. دوبراوکا جدوویچ هاندانوویچ گفت: صربستان باید تمام خطرات و مزایای پروژه لیتیوم را بسنجید و سپس تصمیمات مسئولانه بگیرد. وی گفت که صربستان کشوری غنی از منابع معدنی و سنگ معدن مانند لیتیوم، بورات، نیکل، طلا، نقره و زغال سنگ است که منابع استراتژیک نیز هستند که صربستان باید از این منابع به پایدارترین راه ممکن بهره برداری کند. وزیر معدن و انرژی صربستان افزود بهره‌برداری از منابع طبیعی بیش از همه چیز منافع اقتصادی به همراه دارد و تولید ناخالص داخلی، حقوق، حقوق بازنشستگی و بودجه را افزایش می‌دهد. جدوویچ در پایان اعلام کرد که صربستان حق دارد بالاترین استانداردهای معدن را مطالبه کند و این استانداردها هر ساله افزایش می‌یابد.

https://biznis.rs/vesti/srbija/djedovic-nisam-ministarka-za-litijum-menjace-se-zakon-o-rudarstvu

ورشکستگی شرکت دانوب ریورساید

آژانس نظارت بر ورشکستگی صربستان از فروش شرکت ورشکسته دانوب ریورساید (Danube Riverside) بلگراد، که دارایی‌های مانند هتل یوگسلاوی دارد، با قیمت اولیه 3.18 میلیارد دینار (25.6 میلیون یورو) خبر داد. در این فراخوان عمومی‌به غیر از هتل یوگسلاوی، دارایی‌های دانوب ریورساید شامل 45613 متر مربع زمین است که به طور مشترک با شرکت MV Investment در اختیار دارد. ارزش تخمینی بدهی دانوب رزیدانس در حدود 6.35 میلیارد دینار است که دو برابر حداقل قیمت پیشنهادی در مناقصه است. دادگاه بلگراد در نوامبر 2021 روند ورشکستگی را علیه دانوب ریورساید آغاز کرد و ورشکستگی آن را به طور رسمی در می 2022 اعلام کرد.

https://www.ekapija.com/news/4578991/hotel-jugoslavija-ponudjen-na-prodaju-za-271-mil-eur

بزرگترین صادرکنندگان صربستان

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد کالاها و خدمات صادر شده از این کشور در سال 2023، بیش از 7 میلیارد یورو ارزش داشته و توسط 15 صادرکننده بزرگ صربستان انجام شده است که بزرگترین صادرکنندگان صربستان، سه شرکت متعلق به شرکت‌های چینی بودند (Zijin Mining، Zijin Copper و HBIS Group). صادرات معدن زیجین 1.15 میلیارد و صادرات مس زیجین 746.3 میلیون یورو بوده است، در حالی که گروه HBIS، مالک کارخانه فولاد اسمدروو، 549.1 میلیون یورو صادرات داشته است. شرکت ZF از شهر پانچوو با صادرات 504.8 میلیون یورو در رتبه چهارم قرار دارد و پس از آن شرکت لئونی با 489.3 میلیون یورو صادرات قرار دارد. شرکت تیگار نیز با 454.9 میلیون یورو صادرات، شرکت بوش با 453.1 میلیون یورو، شرکت هنکل با 405 میلیون یورو و شرکت یورا با 394.3 میلیون یورو در این فهرست قرار دارند. همچنین از جمله بزرگترین صادرکنندگان می‌توان به شرکت صنعت نفت صربستان (NIS)، شرکت هموفارم، شرکت اس‌سی‌ام پاور، شرکت فیلیپ موریس و شرکت گورنیه از Loznica اشاره کرد.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/najveci-izvoznici-u-srbiji

سرمایه‌گذاری در توسعه هوش مصنوعی

دولت صربستان قصد دارد در دو سال آینده 100 میلیون یورو در توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. امسال صربستان کار بر روی تهیه پیش‌نویسی قانونی را آغاز می‌کند که در ادامه فعالیت‌های اتحادیه اروپا در این زمینه می‌باشد. انتظار می‌رود که تصویب مقررات هوش مصنوعی از ماه آوریل آغاز شود و تا سال 2026، برنامه سرمایه‌گذاری 30 میلیون یورویی در یک ابررایانه تکمیل می‌شود که برای محققان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده از آن رایگان خواهد بود. همچنین20 میلیون یورو در بخش نرم‌افزار عمومی‌که در درجه اول در مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و حمل‌و‌نقل خواهد بود سرمایه‌گذاری می‌شود و 30 میلیون یورو نیز برای مشوق‌های توسعه هوش مصنوعی اختصاص خواهد یافت.

اولین استراتژی توسعه هوش مصنوعی در صربستان در سال 2019 به تصویب رسید و این کشور را به اولین کشور جنوب شرقی اروپا و بیست و ششمین کشور در جهان تبدیل کرد که چنین سندی را دارد. در سال 2022، صربستان بخشی از مشارکت جهانی در زمینه هوش مصنوعی شد. همچنین در سال 2023 به عضویت کارگروه مدیریت هوش مصنوعی در مجمع جهانی اقتصاد درآمد. بر اساس شاخص‌های پذیرش هوش مصنوعی در سال 2023، صربستان در بین 193 کشور در رتبه 57 قرار گرفت و به عنوان اولین کشور منطقه، بالاتر از کرواسی (70)، مونته نگرو (78)، مقدونیه شمالی (83)، آلبانی (89) و بوسنی و هرزگوین (117) قرار گرفت.

https://www.nin.rs/ekonomija/vesti/45697/srbija-u-razvoj-vestacke-inteligencije-ulaze-100-miliona-evra-do-2026

آرامش در بازار املاک صربستان

سازمان املاک صربستان (RGZ) اعلام کرد که پس از دوسال رشد شدید بازار املاک صربستان، در سه ماهه چهارم سال 2023 در مجموع 1.7 میلیارد یورو برای خرید ملک در این کشور هزینه شده است که نسبت به سه ماهه چهارم مشابه سال قبل، 22 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه در سال 2019 در حدود 40 درصد بیشتر است. تعداد کل معاملات بازار املاک در سه ماهه چهارم سال گذشته 32 هزار و 69 فقره بوده که نسبت به سال 2019 در حدود 6.7 درصد افزایش داشته است، اما نسبت به سه ماهه چهارم سال 2022 در حدود 14.3 درصد کاهش داشته است. از مجموع 1.7 میلیارد یورو که در بخش خرید املاک هزینه شده است در حدود 534.1 میلیون یورو صرف خرید املاکی شده است که در دفاتر املاک صربستان ثبت نشده است.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/rgz-smiruje-se-trziste-nekretnina-nakon-dvogodisnjeg-intenzivnog-rasta

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما