معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۱۲:۵۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رئیس FPCCI خواستار افزایش صادرات نمک صورتی شد

رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI) عاطف اکرام شیخ گفت نمک صورتی هیمالیا هویت پاکستان در سراسر جهان است و صادرات آن در بازارهای بین المللی نشانه خوشایندی خواهد بود. او در حال مذاکره تجاری با هیئتی از شرکت Miracle Salt Collective Inc بود.

در این دیدار، عاطف اکرام شیخ، رئیس FPCCI ابراز امیدواری کرد که صادرات نمک از کشور پس از امضای جوینت ونچر بین شرکت توسعه معدنی پاکستان (PMDC) و نمک معجزه افزایش خواهد یابد و همچنین روابط تجاری با آمریکا را بیش از پیش تقویت کند. این سرمایه گذاری مشترک نشان دهنده این واقعیت است که پاکستان مناسب ترین مقصد برای سرمایه گذاری خارجی است. دامنه تلاش ما باید فراتر از پروژه نمک صورتی باشد. ما باید از پتانسیل کامل بخش معدن برای تبدیل شدن به یک محرک جدید برای رشد اقتصادی پاکستان استفاده کنیم. او اضافه کرد.

کریم عزیز مالک، رئیس دفتر سرمایه FPCCI، گفت که پاکستان دارای یکی از بزرگترین ذخایر نمک جهان به مساحت بیش از 350 کیلومتر مربع است که بین ولسوالی‌های جلوم و کوهات قرار دارد و معدن نمک خهورا، کالا باغ (KP & پنجاب) در جلوم دومین معدن نمک است. بزرگترین معدن نمک جهان اما پاکستان همچنان در جایگاه بیستم در فهرست کشورهای صادرکننده نمک قرار دارد. وی همچنین گفت که برچسب GI برای نمک صورتی به عنوان یک ابزار اقتصادی بالقوه برای ترویج و تقویت تجارت ملی و بین المللی پاکستان و کسب درآمد عمل می‌کند. به همین مناسبت، احمد خان، رئیس شرکت Miracle Salt Collective Inc ایالات متحده آمریکا، که یک پاکستانی غیر مقیم است، به رئیس FPCCI عطیف اکرام شیخ گفت که پس از تشکیل این شرکت در پاکستان، در بورس های عمده جهان در لیست قرار خواهد گرفت. که به نفع دولت پاکستان و سرمایه گذاران محلی خواهد بود. او نظرات خود را به اشتراک گذاشت که پاکستان دارای منابع طبیعی فراوان است و نمک صورتی یک چیز منحصر به فرد و انقلابی است. با وجود ذخایر عظیم نمک صورتی، پاکستان تا کنون از آن بهره ای نبرده است. وی گفت که 45 کشور در حال پردازش و ارزش افزوده و بسته بندی نمک بسته بندی با مارک های منحصر به فرد خود هستند، پس چرا پاکستان این کار را انجام نمی دهد. وی سیاست های منسجم و رویکرد مثبت را برای هر نوع کسب و کاری مهم دانست. احمد خان همچنین رئیس جمهور FPCCI را در مورد طرح اقدامی‌که در رابطه با بهبود اقتصادی، آموزش و بهداشت و تأمین اشتغال مردم محلی در مناطق استخراج نمک تهیه شده است، آگاه کرد.

 https://www.nation.com.pk/29-Feb-2024/fpcci-president-calls-for-boosting-export-of-pink-salt

FPCCI از ممنوعیت صادرات مواد معدنی خام و سنگ مرمر انتقاد می‌کند

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI) مخالفت شدید خود را با ممنوعیت پیشنهادی صادرات مواد معدنی خام و سنگ مرمر که هفته گذشته توسط کمیته دائمی‌بازرگانی سنا تصویب شد، ابراز کرد. عاطف اکرام شیخ، رئیس FPCCI گفت، این ممنوعیت که شامل مواد معدنی فلزی و غیرفلزی می‌شود، با دیدگاه شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC) که معادن و مواد معدنی را به عنوان یکی از پنج حوزه تمرکز خود معرفی کرده است، در تضاد است. شیخ افزود پاکستان به راحتی می‌تواند به سطح 10 میلیارد دلار صادرات مواد معدنی و سنگ مرمر برسد، اگر یک رژیم تسهیل کننده و مشوق برای این بخش معرفی شود. "علاوه بر این، کمیته دائمی‌بازرگانی سنا باید قبل از پیشنهاد ممنوعیت فوق الذکر با جامعه تجاری مشورت می‌کرد زیرا روند مشورتی می‌تواند به جلوگیری از نارضایتی از سیاست ها و جهت گیری‌های دولتی کمک کند.

FPCCI سرفصل مسائلی را که بخش معادن و مواد معدنی با آن مواجه است به عنوان عوارض و مالیات بر واردات ماشین آلات بیان کرد. روپیه کاهش یافته؛ عدم تامین مالی از سوی بانک های تجاری و ناهماهنگی در سیاست های صنعتی خواهد بود. شیخ خواستار این شد که قانون مورد نظر باید فوراً پس گرفته شود و دولت باید با بانک های تجاری هماهنگی‌هایی را برای تامین مالی معادن و معادن با نرخ یارانه ای انجام دهد.وی افزود: این بدترین زمان برای اعمال هر گونه قانونی است که می‌تواند صادرات کشور را محدود کند و منطقی نیست زیرا تراز پرداخت و کسری حساب جاری را بیشتر بدتر می‌کند.

زکی اعجاز، معاون FPCCI، پیشنهاد کرد که FPCCI باید نامه ای به SIFC بنویسد و این نهاد را از اخبار ناراحت کننده برای کل بخش معادن و مواد معدنی مطلع کند و یک میز گرد برای گرد هم آوردن همه ذینفعان برگزار کند.  شکیل منیر، رئیس سابق اتاق‌های بازرگانی و صنایع اسلام‌آباد (ICCI)، گفت که ممنوعیت پیشنهادی برای جامعه تجاری یک شوک وارد کرده است، زیرا با ابتکارات SIFC همکاری‌های صنعتی با پاکستان در بخش معادن و مواد معدنی تقویت شده است و قصد دارد با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک را وارد کند. بلال خان، معاون انجمن معادن و مواد معدنی پاکستان، خاطرنشان کرد که این بخش در حال حاضر به دلیل گران ترین برق در منطقه تحت فشار است و همچنین زیرساخت های کافی را ندارد.علاوه بر این، این بخش به طور ناعادلانه از مزایا و معافیت های برنامه پنجم و ششم حذف شده است.

 https://www.thenews.com.pk/print/1155186-fpcci-slams-senate-committee-s-move-to-ban-raw-minerals-and-marble-exports

سرویس تاکسی هوایی به طور رسمی از کراچی راه اندازی شد

خبر خوب از صنعت هوانوردی پاکستان این است که سرویس تاکسی هوایی به طور رسمی از کراچی راه اندازی شده است. سرویس تاکسی هوایی جدید به همان اندازه برای افرادی که علاقه مند به سفر و گردشگری هستند یا کسانی که مایل به پرواز در هر شرایط اضطراری هستند مفید خواهد بود زیرا می‌توان هواپیما را بر اساس بلیط هواپیما ساعتی برای پرواز در هر نقطه از پاکستان رزرو کرد. در ابتدا، Sky Wings Aviation سرویس تاکسی هوایی را برای تمام فرودگاه‌ها و باندهای فرود در سند و بلوچستان راه اندازی کرد.

عمران اسلم، مدیرعامل Sky Wings Aviation گفت که در زمان راه اندازی این سرویس، چهار تاکسی هوایی دارند. هزینه پرواز مقدماتی این سرویس 95000 روپیه در ساعت است. وی گفت: در مرحله بعدی سرویس تاکسی هوایی پس از مدتی در اختیار تمامی فرودگاه‌های پنجاب و خیبر پختونخوا قرار می‌گیرد. هر یک از هواپیماهای ایر تاکسی سرویس به صورت همزمان به سه مسافر خدمات سفر هوایی ارائه خواهند داد.

 https://www.nation.com.pk/28-Feb-2024/air-taxi-service-formally-launched-from-karachi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما