معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۳:۳۷ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ششمین نشست کارگروه مشترک یونان و اوکراین در آتن

ششمین نشست کارگروه مشترک همکاری اقتصادی، صنعتی، علمی و فنی یونان و اوکراین اخیرا به ریاست آقای فرانگویانیس معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه یونان و آقای اوله نمچینوف وزیر مشاور اوکراین در آتن برگزار شد. جلسات با امضای پروتکل همکاری پایان یافت. در این جلسه مقامات عالی‎رتبه از وزارتخانه‌های آموزش، بهداشت، زیر ساخت و حمل و نقل، محیط زیست و انرژی، توسعه، کشاورزی، کشتیرانی و مدیران Enterprise Greece، مرکز فضای یونان و رئیس اتاق بازرگانی آتن شرکت کردند. این جلسه بر چشم انداز تقویت همکاری دوجانبه یونان و اوکراین در زمینه‌های تجارت و سرمایه گذاری، انرژی، محیط زیست، علم و فناوری، بهداشت و حمل و نقل و کریدورهای انتقال غلات تمرکز یافت. در چارچوب ششمین جلسه کارگروه یونان و اوکراین، یادداشت تفاهم بین Enterprise Greece و سازمان تشویق تجارت و سرمایه گذاری اوکراین Ukraineinvest به امضا رسید.

خانم افرموغلو رئیس اتاق بازرگانی آتن نیز طی سخنانی اظهار داشت در طول سال 2024 هیئت تجاری متشکل از اعضای اتاق به اوکراین سفر خواهد کرد و در چارچوب این سفر یادداشت تفاهم با اتاق بازرگانی اوکراین به امضا خواهد رسید که چارچوب روابط بین طرفین در آن پیش بینی شده است. نامبرده اظهار داشت اتاق آتن فعالانه از توسعه همکاری‎های اقتصادی بین دو کشور حمایت می‎کند و شرکت‎های یونانی علاقه دارند در بازسازی اوکراین مشارکت داشته باشند.        (mfa.gr)

https://www.mfa.gr/epikairotita/diloseis-omilies/oloklerose-6es-sunedriases-tes-miktes-diupourgikes-omadas-ergasias-elladas-oukranias-athena-15022024.html

 

دیدار معاون دیپلماسی اقتصادی از هند

آقای فرانگویانیس معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در راس هیئتی متشکل از مدیران و مقامات 70 شرکت یونانی روز دوشنبه 19 فوریه عازم هند شد. این دیدار در چارچوب سفر رسمی دو روزه نخست وزیر یونان به هند در 21 فوریه انجام می‎شود. خانم میرویانی دبیر کل روابط اقتصادی و رئیس Enterprise Greece آقای فرانگویانیس را در این سفر همراهی می‌کند. هدف از این دیدار تقویت همکاری‎های اقتصادی و تجاری یونان با یکی از بزرگ‎ترین اقتصادهای جهان است. هیئتی یونانی قرار است از دهلی نو (20 و 21 فوریه)، بمبئی (22 فوریه) و بنگلور (23 فوریه) دیدار کند. برگزاری نشست‎های تجاری و جلسلات B2B نمایندگان شرکت‎های یونانی با شرکت‎های هندی در دستور کار قرار دارد. نمایندگان شرکت‎های یونانی از بخش‎های انرژی، کشتیرانی، داروسازی، فناوری، تجهیزات صنعتی، صنایع غذایی، املاک و ساخت و ساز در هیئت تجاری حضور دارند. (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1594145/k-fragkogiannis-stin-india-o-yfypoyrgos-exoterikon-me-70-ellinikes-epicheiriseis/

 

وام 2.5 میلیارد یورویی بانک سرمایه گذاری اروپا در یونان در 2023

آقای کاکوریس معاون بانک سرمایه گذاری اروپا اعلام کرد که این بانک طی سال 2023، قراردادهای وامی‌به ارزش 2.5 میلیارد یورو در یونان امضا کرده که این مبلع بیش از 1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. بانک سرمایه گذاری اروپا اعلام نمود که دو وام جدید به ارزش بیش از 300 میلیون یورو با نهادهای یونانی امضا کرده است. وام اول به ارزش 143 میلیون یورو به بنیاد تحیقات و نوآوری جهت حمایت از تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی  و دیگری به ارزش 160 میلیون یورو بابت تامین مالی پروژه آبیاری در رودخانه پلاتیس جزیره کرت پرداخت خواهند شد. (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1594145/k-fragkogiannis-stin-india-o-yfypoyrgos-exoterikon-me-70-ellinikes-epicheiriseis/

 

حقوق بازنشستگی 60 درصد بازنشستگان یونانی زیر هزار یورو

بر اساس گزارش سازمان تامین اجتماعی میانگین حقوق بازنشستگی در یونان در ژانویه 2024 به 817.30 یورو رسید که نسبت به دسامبر 2023 (795.05) 22.25 یورو افزایش یافته است. یادآور می‌شود که حقوق بازنشستگی در یونان از یکم ژانویه 2023 حدود 3 درصد افزایش یافت. بر اساس آمار رسمی تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی 60.59 درصد بازنشستگان برابر با 1.157.773 نفر، زیر مبلغ هزار یورو است. 320.563 نفر بازنشسته نیز زیر 500 یورو دریافت می‎کنند که زیر خط فقر در یونان است. هزینه ماهانه برای پرداخت حقوق بازنشستگی در ژانویه 2024 به 2.570 میلیارد یورو رسید که نسبت به دسامبر گذشته (2.509 میلیارد یورو)، حدود 60 میلیون یورو افزایش یافته است. تعداد بازنشستگان نیز 2.483.559 نفر اعلام شده است. (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1591853/oi-6-stis-10-syntaxeis-giratos-kato-apo-1-000-eyro/

 

کمک مالی یونان برای افزایش جمعیت

خانم صوفیا زاکاراکیس وزیر همبستگی اجتماعی دولت یونان اعلام کرد برای جلوگیری از پیری جمعیت این کشور، پاداش 2000 یورویی اختصاص‌یافته به خانواده‌‌هایی که صاحب فرزند می‌شود را از آوریل آینده به 2400 یورو افزایش می‌دهد. دولت یونان تصمیم گرفته است با افزایش تعداد فرزندان، میزان پاداش نیز افزایش پیدا کند و برای فرزند سوم این میزان به 3000 یورو برسد.

نخست‌وزیر یونان هم پیش از این اعلام کرده بود، حمایت از خانواده‌های دارای فرزند به یکی از اولویت‌های اصلی دولتش تبدیل شده است و وزارت اقتصاد هم بودجه‌ای 90 میلیون یورویی برای این منظور اختصاص داده است. هدف‌گذاری مراکز ذیربط داخلی رسیدن به باروری 2.1 فرزند برای هر زن در سن باروری است اما آمار سال 2019 این رقم فقط 1.3 بوده است. بر اساس آمار سال 2022 جمعیت ساکنان مقیم در یونان از سال 2011 کاهش 3.5 درصدی داشته که بخشی از آن به مهاجرت 450 هزار نفر از افراد زیر 40 سال از کشور برای یافتن شغل مناسب مربوط می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما