معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۴:۰۵

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در دی ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تولید صنعتی در اروپا و کرواسی

 بر اساس گزارش اداره آمار اروپا (Eurostat)، تولید صنعتی در منطقه یورو و اتحادیه اروپا در ماه نوامبر کاهش یافت، اما کرواسی به همراه دانمارک و سوئد بالاترین رشد سالانه را ثبت کردند. بر اساس داده‌های یورواستات، تولید صنعتی در منطقه یورو و اتحادیه اروپا در ماه نوامبر، با تعدیل داده‌های فصلی، به ترتیب 0.3 درصد و 0.2 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. در ماه اکتبر نیز تولید صنعتی در منطقه یورو 0.7 درصد و در سطح اتحادیه 0.5 درصد کاهش یافته بود. در هر دو حوزه، تولید کالاهای مصرفی بادوام بیشترین کاهش را داشت و 2 درصد در منطقه یورو و 1.8 درصد در اتحادیه اروپا کاهش یافت. پس از آن محصولات سرمایه‌ای با کاهش 0.8 درصدی تولید در هر دو حوزه قرار گرفت. تولید محصولات واسطه‌ای نیز در منطقه یورو 0.6 درصد و در اتحادیه 0.7 درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. از سوی دیگر، تولید کالاهای مصرفی غیربادوام با افزایش 1.2 درصدی در منطقه یورو و 1.7 درصدی در اتحادیه بیشترین افزایش را داشته است. پس از آن تولید انرژی به ترتیب 0.9 و 0.7 درصد نسبت به اکتبر افزایش یافته است.

منبع: HRT

شتاب تورم در اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش اداره آمار اروپا (Eurostat)، نرخ تورم در اتحادیه اروپا در پایان سال 2023 شتاب گرفت و قیمت مواد غذایی در دسامبر، 6.85 درصد افزایش یافت. در سطح ماهانه، قیمت مصرف کننده در کرواسی در ماه دسامبر 0.3 درصد کمتر از ماه نوامبر بود. در کرواسی، این رقم در دسامبر در مقایسه با دسامبر 2022، زمانی که تورم سالانه 12.7 درصد بود، 5.4 درصد بود. در سطح اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه اندازه‌‌گیری شده با شاخص هماهنگ قیمت‌‌های مصرف‌کننده (HICP) که امکان مقایسه بین کشورهای عضو را فراهم می‌کند، از 3.1 درصد در ماه نوامبر به 3.4 درصد در دسامبر افزایش یافت. بر اساس جداول اداره آمار اروپا، قیمت‌ها پس از کاهش 0.4 درصدی در ماه نوامبر، به میزان 0.1 درصد افزایش یافت.

همچنین در دسامبر، نرخ تورم سالانه در منطقه یورو 2.9 درصد بود که برای اولین بار از آوریل افزایش یافت. قیمت مواد غذایی تازه در ماه دسامبر در منطقه‌ای که یورو اعمال می‌شود، با افزایش 6.8 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل، بیشترین رشد را داشت که به طور محسوسی بیشتر از نوامبر بود. در میان کشورهای اتحادیه اروپا که بخشی از منطقه یورو نیستند، جمهوری چک و رومانی به ترتیب با 7.6 و 7 درصد بالاترین نرخ تورم را داشتند و نرخ تورم در لهستان، اقتصاد پیشرو خارج از منطقه یورو، 6.2 درصد بود. در میان کشورهای منطقه یورو، قیمت‌ها در اسلواکی با 6.6 درصد نسبت به دسامبر سال قبل بیشترین افزایش را داشته است. اتریش با افزایش 5.7 درصدی قیمت مصرف کننده در رتبه بعدی قرار دارد. کرواسی نیز نزدیک است و قیمت‌ها 5.4 درصد بیشتر از دسامبر 2022 است.

منبع: وچرنی لیست

افزایش سرانۀ خودرو در کرواسی

بر اساس داده‌های یورواستات در کرواسی، تعداد خودروها به ازای هر هزار نفر در ی بازۀ 10 ساله، به میزان 45 درصد افزایش یافته است. ر اساس این گزارش، در کرواسی، تعداد خودرو به ازای هر هزار نفر در بازه زمانی 2012 تا 2022 با 44.8 درصد افزایش به 491 خودرو رسید، در حالی که میانگین تعداد خودروها در اتحادیه اروپا (EU) با 14.3 درصد افزایش در مدت مشابه، به 560 خودرو رسید. در سال 2012، کرواسی به ازای هر هزار نفر جمعیت 339 خودروی سواری داشت و در سال 2022 این تعداد به 491 خودرو رسید.

در سال 2022، ایتالیا از نظر تعداد خودرو در هر هزار نفر، با 684 خودرو، پیشتاز اتحادیه اروپا بود، پس از آن لوکزامبورگ با 678، فنلاند با 661 و قبرس با 658 خودرو قرار داشتند. از سوی دیگر، لتونی با 414 خودروی سواری در هر هزار نفر کمترین نرخ را داشته و پس از آن رومانی با 417 و مجارستان با 424 خودرو قرار دارند.

داده‌ها نشان می‌دهد که کشورهای مرکزی و شرقی اتحادیه اروپا بین سال‌های 2012 تا 2022 به نرخ‌های رشد بالایی دست یافته‌اند. در میان کشورهای اتحادیه اروپا، رومانی بیشترین رشد را در تعداد خودروهای سواری به ازای هر هزار نفر با 86.2 درصد داشته و به 193 خودرو رسیده است. در مجارستان این تعداد 123 خودرو به ازای هر هزار نفر افزایش یافته است که رشد 41 درصدی را نشان می‌دهد و نرخ رشد اسلواکی 40 درصد است و به 135 خودرو رسیده است. در مورد کشنده‌های جاده‌ای، کرواسی یکی از سه کشور اتحادیه اروپا است که تعداد آنها در دهه مشاهده شده با افزایش 121.5 درصدی بیش از دو برابر شده است. دو کشور دیگر با چنین رشدی رومانی با 127.4 درصد و لیتوانی با 101.8 درصد هستند.

منبع: هینا

برقراری پرواز مستقیم بین استانبول و زاگرب

خطوط هوایی پگاسوس (شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ترکیه)، پروازهای مستقیم خود را به زاگرب آغاز کرد و دو بار در هفته (پنجشنبه‌ها و یکشنبه‌ها) در مسیر استانبول- زاگرب فعالیت خواهد کرد. این مسیر مستقیم جدید به زاگرب همچنین اولین خط خطوط هوایی پگاسوس به کرواسی است. آغاز پروازهای خطوط هوایی پگاسوس همچنین به معنای ارتباط و دسترسی بهتر دو شهر استانبول به عنوان مقصد غنی تاریخی و فرهنگی و زاگرب است که با پویایی و فرهنگ و سنت غنی خود دارای جذابیت فراوانی است. امره پکسن، معاون فروش و برنامه‌ریزی شبکه هواپیمایی پگاسوس تاکید کرد: زاگرب اولین مقصد جدید ما در سال 2024 است و کرواسی پنجاهمین کشور در شبکه پروازی ما است. نرخ بلیط این پرواز از حدود 40 یورو آغاز می‌شود.

منبع: هینا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما