معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته چهارم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اروگوئه:

سرمایه گذاری در صنعت چوب اروگوئه (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

شرکت چوب بری کلانتکس لامبر Kluntex Lumber کارخانه ای را در استان ریورای اروگوئه با سرمایه گذاری 8 میلیون دلاری تأسیس نمود.

تولید شرکت مذکور {که بیشتر سهام آن را آمریکاییان دارند}ماهانه هفت هزار متر مکعب چوب کاج خواهد بود. در مراسم رونمایی از کارخانه ارنستو واگنر مدیر اجرایی شرکت مذکور، والتر وری معاون وزیر صنعت، انرژی و معدن، ریچارد ساندر شهردار ریورا و سباستین ریسو مدیر آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21) حضور داشتند. 

وری در سخنرانی خاطرنشان کرد که کارخانه مذکور حدود 100 شغل جدید در کشور ایجاد خواهد کرد. وی سپس درباره دستاوردهای دولت طی چهار سال گذشته سخن به میان آورد و گفت که دولت در این مدت حدود 25 هزار شغل در کشور ایجاد نمود.

وی خاطرنشان کرد: "این همان اروگوئه است که می خواهیم: کشوری که در برابر مرزهایش با برزیل و در قلب جنگل هایش اقدام به سرمایه گذاری می‌کند." وی این دستاورد را ناشی از وجود ثبات در اروگوئه خواند و گفت که از سال 1987 برنامه جنگل زایی در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است.

افزایش صادرات گوشت اروگوئه (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

به گزارش موسسه ملی توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21)، درآمدزایی حاصل از صادرات گوشت در ژانویه سال 2024 در مقایسه با ژانویه سال گذشته به میزان 8 درصد افزایش یافت.

آمارها نشان می دهند که از اول ژانویه تا سوم فوریه در مجموع 52 هزار و 935 تن گوشت اروگوئه (از انواع مختلف) در بازارهای جهانی به فروش رسید که این میزان از لحاظ حجمی (در مقایسه با مدت مشابه سال قبل) رشد 11.5 درصدی را به ثبت رسانده است.

کشور چین با 39 درصد (از کل صادرات گوشت اروگوئه) نخستین مقصد صادراتی گوشت اروگوئه در ژانویه 2024 بود.

شایان ذکر است، صادرات گوشت به رژیم صهیونیستی در ژانویه سال جاری در مقایسه با ژانویه 2023 به میزان 83.4 درصد افزایش یافت. این افزایش در ارتباط با اتحادیه اروپا به میزان 47.9 درصد بوده است.

کاهش تولیدات صنعتی اروگوئه (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، تولیدات صنعتی در ماه دسامبر 2023 در مقایسه با دسامبر 2022 به میزان 7.8 درصد کاهش یافت.

این در حالی است که میانگین سالانه تولیدات صنعتی اروگوئه رشد مختصری به میزان 0.6 درصد را به ثبت رساند.

دلیل اصلی این کاهش در آخرین ماه سال میلادی گذشته ناشی از توقف فعالیت پالایشگاه لاتخا (برای انجام مرمت و به روز رسانی) بوده است. آمارها نشان می دهند که تولید در صنایع نانوایی به میزان 41% و در صنایع نوشیدنی به میزان 11% کاهش یافتند.

این درحالی است که تولیدات صنعتی در ارتباط با راه اندازی دومین کارخانه تولید سلولز یو.پی.ام به میزان 38 درصد؛ صنعت کشتارگاهی به میزان 8 درصد؛ و صنعت خودرو به میزان 43 درصد رشد داشتند.

اخذ عوارض از مسافران در بنادر اروگوئه  (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

دولت اروگوئه طی حکمی‌با هدف تأمین مالی نظام جدید کنترل مهاجرت، دستور داد مسافرانی که از مسیرها و گذرگاههای آبی کشور استفاده می‌کنند، باید نسبت به پرداخت عوارض ورودی و خروجی به میزان 2.10 دلار (به علاوه ارزش افزوده) اقدام نمایند.

حکم مذکور 31 ژانویه سال جاری از سوی رئیس جمهور لاکاژه پو و وزیران اقتصاد و حمل و نقل اروگوئه به امضا رسید.

وزارت گردشگری پیشتر مخالفت خود را با طرح مذکور موسوم به "اخذ عوارض برای خدمات امنیتی" ابراز نموده بود و هم اکنون نیز شرکت بزرگ حمل و نقل گردشگری بوکه بوس Buquebus شکوائیه ای را نیز درباره غیرقانونی بودن اقدام دولت ارائه نموده است.

جبهه گسترده (ائتلاف مخالف دولت) نیز حکم مذکور را مورد انتقاد قرار داد. شایان ذکر است در حکم صادره از سوی دولت آمده است: شرکت های بین المللی حمل و نقل مسافر دریایی یا رودخانه ای که در هر یک از بنادر کشور فعالیت می‌کنند، موظفند همراه با صدور بلیط، نسبت به اخذ عوارض خدمات امنیتی از هریک از مسافران اقدام نمایند.

طبق حکم مذکور، مسئول جمع آوری عوارض یاد شده در ارتباط با کشتی‌های تفریحی (کروز) که به اروگوئه وارد شده و یا از آن خارج می‌شوند، آژانس های مسافرتی و دریایی مربوطه هستند.

ب) پاراگوئه:

توافق اقتصادی و تجاری میان شیلی و پاراگوئه (پورتال وزارت خارجه پاراگوئه)

توافقنامه اقتصادی-تجارتی (ECA) که سال 2021 بین پاراگوئه و شیلی امضا شده بود، از تاریخ چهارشنبه چهاردهم فوریه سال جاری به حالت اجرایی درآمد.

موافتنامه مذکور اطمینان حقوقی بیشتری را برای صادرکنندگان و واردکنندگان هر دو کشور ایجاد کرده و به علاوه  شفافیت و امنیت بیشتری را برای جریان‌های تجاری دوجانبه هم در زمینه تجارت اقلام و هم خدمات فراهم می آورد.

از جمله دیگر اهداف این توافق می‌توان به ادغام بیشتر و بهتر شرکت های پاراگوئه و شیلی در زنجیره‌های ارزش منطقه ای و جهانی، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، گشودن گزینه‌های متنوع بیشتر برای ماتریس تولید با هدف ارزش افزوده بیشتر صادرات و ارتقای خدمات- که باعث اشتغال زایی بیشتر می‌شود، اشاره کرد.

موارد همکاری‌های جدید میان دو کشور عبارتند از: تجارت الکترونیک، تجارت خدمات، تسهیل تجارت و رقابت، شناسایی موانع فنی تجارت، شیوه‌های نظارتی خوب (GRP)، پیشبرد تدابیر بهداشتی و بهداشت گیاهی، زنجیره‌های ارزش منطقه ای و جهانی (CRGV)، کارآفرینی، رونق کسب و کار، محیط زیست، شفافیت و مبارزه با فساد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما