معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کمک ۱۳ میلیون دلاری ژاپن به افغانستان

برنامه جهانی غذا در افغانستان در اعلامیه‌ای اعلام کرده که کشور ژاپن به ارزش 13.5 میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است. سازمان جهانی غذا اعلام کرده است که با این کمک در نظر دارد که از طریق کمک های غذایی به ۶۳ هزار نفر از افراد نیازمند کمک کند و بیش از ۲۴هزار مادر و کودک باردار و شیرده مبتلا به سوءتغذیه را درمان کند. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/fa/82012/

 طالبان به دنبال افزایش میزان مبادلات تجاری با آسیای میانه

«آخندزاده عبدالسلام جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان با اعلام دادوستد 1.5 میلیارد دلاری افغانستان به آسیای مرکزی گفت: میوه تازه، میوه خشک و انغوزه بخش بزرگ صادرات به آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد. وی تاکید کرد میزان صادرات و واردات افغانستان به این کشورها تلاش می‌شود تا حدی برابر ساخته شود. بر اساس آمارهای این وزارتخانه، افغانستان از ترکمنستان 417 میلیون دلار واردات و یک میلیون دلار صادرات، از ازبکستان به ارزش 214 میلیون دلار واردات و 19 میلیون دلار صادرات، از قزاقستان 189 میلیون دلار واردات و 32 میلیون دلار صادرات، از تاجیکستان 20 میلیون دلار واردات و 19 میلیون دلار صادرات، از قرقیزستان یک میلیون دلار واردات و 7 میلیون دلار صادرات، از روسیه 315 میلیون دلار واردات و 4 میلیون دلار صادرات داشته است. آخندزاده عبدالسلام جواد گفت: به ارزش یک میلیارد و 481 میلیون دلار داد و ستد صورت گرفته که از این میان یک میلیارد و 381 میلیون واردات و 100 میلیون دلار صادرات است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/227128

 تمایل شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در بخش تصفیه نفت افغانستان

«ژینگ ژن» رئیس یک شرکت چینی در کابل در دیدار با «شهاب‌الدین دلاور»، وزیر معادن و نفت حکومت طالبان خواستار سرمایه‌گذاری و مشارکت در بخش استخراج معادن نفت و گاز و ایجاد پالایشگاه نفت در افغانستان شد. وزیر معادن و نفت طالبان تصریح کرد: اکنون افغانستان با بیش از 200 هزار کیلومتر مربع میادین نفتی به پنج حوزه عمده تقسیم می‌شود؛ درحال حاضر منطقه «آمودریا» با شرکت «افچین» وارد عقد قرارداد مشارکت شده است. وی افزود: میدان نفتی هرات با 23 هزار کیلومتر مربع مساحت، شامل 11 بلوک می‌باشد که برای اکتشاف و استخراج به مزایده سپرده شده است، حتی خود شرکت افچین هم می‌تواند با ارائه طرح پیشنهادی می‌تواند در این پروژه مشارکت کند. «ژینگ ژن»، رئیس این شرکت چینی در این دیدار آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در حوزه استخراج معادن نفت و گاز و ایجاد پالایشگاه نفت اعلام کرد. هیئت حاکمه افغانستان به تازگی چند قرارداد استخراج معادن نفت و گاز به ارزش چند میلیارد افغانی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کرده است. وزیر معادن و نفت طالبان اخیراً در دیدار با برخی از سرمایه‌گذاران روسی و افغان در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش منابع معدنی افغانستان گفتگو کرده بود. حفر چاه‌های جدید نفت، یک سال پس از امضای اولین قرارداد بین‌المللی توسط حکومت طالبان آغاز شده است.  پیش از این، سخنگوی وزارت معادن حکومت کابل گفته بود حفر چاه‌های جدید، سالانه حدود 500 میلیون دلار عواید برای افغانستان ایجاد خواهد کرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/285336/علاقمندی-شرکت-چینی-سرمایه-گذاری-بخش-تصفیه-نفت-افغانستان

 کاهش 34 درصدی تراز تجاری افغانستان  

بانک جهانی گزارش داده است که چالش‌های اقتصادی، بیکاری را در افغانستان افزایش داده است و نیمی از جمعیت افغانستان در فقر بسر می‌برند. اقدام‌های سختگیرانه طالبان در گردآوری مالیات از مردم، به‌طور بالقوه مانع رشد اقتصادی و سبب گسترش فقر خواهد شد. در این گزارش آمده است که کسر تراز تجارت افغانستان نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی 34 درصد افزایش یافته است و افغانستان بیشتر متکی به واردات بوده است. بانک جهانی در گزارش جدید خود، اقتصاد ضعیف افغانستان را دلیل اصلی کاهش تورم در کشور گفته است. کاهش پس انداز خانواده‌ها، کاهش هزینه‌های عمومی، از دست رفتن درآمد کشاورزان به دلیل ممنوعیت کشت تریاک تورم کل در افغانستان را به منفی ۹.۷ درصد رسانده است. در گزارش بانک جهانی، ارزش صادرات افغانستان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار گفته شده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش ۰.۴ درصدی را نشان می‌دهد اما واردات بیشتر از صادرات افغانستان رشد کرده است که برآیند آن کسر بیلانس تجارت کشور را افزایش داده است. واردات افغانستان نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی نزدیک به دو میلیارد دلار افزایش را نشان میدهد که ایران، پاکستان، چین، به ترتیب بیشترین کالا به افغانستان صادر کرده اند. طالبان که زیادترین درآمد شان را از فروش ذغال سنگ به پاکستان بدست می‌آورند در گزارش تازه بانک جهانی آمده است که صادرات ذغال سنگ در سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۶ درصد کاهش یافته است. بر بنیاد این گزارش، صادرات ذغال سنگ در ۲۰۲۲ میلادی ۴۷۶ میلیون دلار و در ۲۰۲۳ میلادی ۲۵۷ میلیون دلار بوده است. از سویی‌هم، در گزارش بانک جهانی ارزش پول افغانی در برابر دیگر ارزهای خارجی که در سال ۲۰۲۳ گراف صعودی را می‌پیمود در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی برعکس شد و پول افغانی در برابر دلار ۴.۵ درصد و در برابر یورو ۳.۷ درصد کاهش یافته است. برخی از شهروندان کشور می‌گویند که با افزایش ارزش دلار در برابر افغانی، بهای مواد خوراکی نیز افزایش یافته است. بانک جهانی در گزارش‌ خود گفته است که درآمدهای افغانستان در سال مالی از ماه مارس ۲۰۲۳ تا ۲۱ جنوری سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۷۱ میلیارد افغانی می‌رسد که نسبت به زمان مشابه آن در پارسال ‌افزایش نزدیک به شش درصدی را نشان می‌دهد. اما به باور بانک جهانی، اجرای اقدام‌های سختگیرانه طالبان در گردآوری مالیات به گونه بالقوه مانع رشد اقتصادی افغانستان و گسترش فقر خواهد شد. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/fa/82216/

کمک 5 میلیون یورویی آلمان به افغانستان

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) ؛ ۱۶ بهمن با انتشار پستی در شبکه اکس نوشته است که این کمک به صندوق بشردوستانه‌ی افغانستان (ای‌‌اچ‌‌اف) صورت گرفته است. آلمان اواخر آبان ماه سال جاری نیز پنج میلیون یورو به صندوق بشردوستانه‌ افغانستان کمک کرده بود.  این کشور آذر ماه سال جاری هم اعلام کرد که ۶۰ میلیون یورو از طریق برنامه جهانی غذا به افغانستان و کشورهای همسایه‌اش کمک کرده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/285423/آلمان-پنج-میلیون-یورو-افغانستان-کمک

 برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات داخلی در بلخ

نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات داخلی با حضور زنان صنعت‌کار در شهر مزار شریف برگزار شد. در این نمایشگاه، صنایع دستی زنان، تولیدات داخلی و فرآورده‌های کشاورزی در 100 غرفه به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با حمایت سازمان جهانی کار برگزار شده و هدف آن حمایت از صنعت و تولیدات داخلی است. امام‌الدین سنایی‌زاده، مسئول اتاق صنایع و معادن طالبان در بلخ می‌گوید که در این نمایشگاه بیش از ۶۰ غرفه به زنان اختصاص داده شده است. برخی از بانوان صنعت‌کار در بلخ با استقبال از برگزاری این نمایشگاه از وجود برخی چالش‌ها گله‌مندند. گرانی مواد خام، نبود بازار جهانی و عدم دسترسی زنان بازرگان به برنامه‌های حمایتی از مشکلاتی است که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و کوچک بانوان را به چالش کشیده است. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/168504/

 کمک 36.5 میلیون دلاری بریتانیا به افغانستان

برنامه جهانی غذا اعلام کرد که بریتانیا و ایرلند شمالی 36.5 میلیون دلار به افغانستان کمک کرده‌اند. این پول برای کمک به 2 میلیون شهروند افغانستان در زمستان هزینه می‌شود. موتینتا چیموکا؛ معاون مدیر نهاد جهانی غذا در افغانستان، گفته است: «حمایت بریتانیا به ما این امکان را می‌دهد تا در زمستان به ده‌ها هزار خانواده آسیب‌پذیر کمک کنیم.» (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/fa/82367/

 هشدار پنج سازمان جهانی درباره بدترشدن وضعیت اقلیمی و خشکسالی در افغانستان

سازمان اقدام علیه گرسنگی، سازمان بهداشت جهانی، سازمان بشردوستانه امداد اسلامی، سازمان بین‌المللی نجات کودکان و سازمان بین‌المللی ورلد ویژن نسبت به بدتر شدن شرایط اقلیمی در افغانستان هشدار داده‌اند. حداقل ۲۵ استان افغانستان با خشک‌سالی شدید روبه‌رو است. طبق بیانیه این سازمان‌ها، ادامه خشک‌سالی‌ها در افغانستان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار داده است و کمبود باران و تداوم خشک‌سالی سبب شیوع بیماری‌ها از جمله وبا، تشدید  فقر و زمینه کوچ اجباری خانواده‌ها خواهد شد. طبق اطلاعات نهادهای بین‌المللی، افغانستان از اول اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴، تنها ۴۵ تا ۶۰ درصد بارندگی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/594077

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما