معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

صنایع نفت و گاز هند

بخش نفت و گاز یکی از هشت صنعت اصلی در هند است و نقش مهمی در تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری برای سایر بخش‌های مهم اقتصاد دارد.رشد اقتصادی هند ارتباط نزدیکی با تقاضای انرژی آن دارد، بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای نفت و گاز افزایش یابد.

هند جایگاه خود را به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان تا سال 2022 حفظ کرده است. براساس گزارشات IEA (چشم انداز انرژی هند 2021)، تا سال 2040 پیش بینی می‌شود تقاضای انرژی اولیه هند تقریبا دو برابر شود و به 1123 میلیون تن معادل نفت برسد، زیرا انتظار می رود تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال 2040 به 8.6 تریلیون دلار افزایش یابد.

در اول آوریل سال 2023، ظرفیت پالایش نفت هند به 253.91 میلیون تن در سال(MMTPA) رسید که آن را به دومین پالایشگاه بزرگ آسیا و چهارمین پالایشگاه بزرگ در جهان تبدیل کرد. شرکت های خصوصی حدود 35 درصد از کل ظرفیت پالایشی را در این کشور در اختیار دارند. هند در نظر دارد تا سال 2030 ظرفیت پالایشی خود را دو برابر کند و به 450 تا 500 میلیون تن برساند. پیش بینی می‌شود هند، به عنوان چهارمین پالایشگاه بزرگ نفت خام جهان، تا سال 2028 یک میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایش خود اضافه کند. مصرف نفت این کشور در سال 2021 تقریباً 4.9 میلیون بشکه در روز(BPD) بوده است که از رقم 4.65 میلیون بشکه در روز در سال قبل از آن یعنی 2020  فراتر رفته است.

با کلیک بر روی لینک ذیل، متن کامل گزارش فوق الاشاره قابل دسترسی و مشاهده می‌باشد:

فایل متن کامل گزارش معرفی و بررسی صنایع نفت و گاز هند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما