معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۰۷:۴۹

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم بهمن ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

حمایت مالی ایالات متحده آمریکا از ساحل عاج

در حاشیه سفر معاون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در امور امنیتی، مدنی و دموکراسی حقوق بشر این کشور، به ابیجان  روز جمعه، 2 فوریه 2024،  نامبرده با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه و جلوگیری از پدیده قاچاق انسان در منطقه غرب آفریقا  با وزیر انسجام ملی ساحل عاج در ابیجان ملاقات نمود. در این دیدار به منظور تقویت ظرفیت های ملی ساحل عاج در مبارزه با همه جنبه‌های قاچاق انسان دولت ایالات متحده آمریکا  حمایت مالی  10 میلیون دلاری به مدت پنج سال به ساحل عاج تخصیص داد.

 

سفر وزیر معدن نفت و انرژی ساحل عاج به آفریقای جنوبی

آقای مامادو سانگافوا وزیر معدن نفت و انرژی ساحل عاج به منظور شرکت در همایشی با عنوان "سرمایه گذاری در بخش معدنی آفریقا"  4 فوریه به کیپ تاون آفریقای جنوبی سفر نمود.  پیش از  مراسم افتتاحیه آقای سانگافوا روز یکشنبه، 4 فوریه 2024، در یک سیمنار وزیران با موضوع چگونگی عملیات اکتشاف معدنی در آفریقا شرکت نموده است. در این نشست وزرای معادن آفریقا خواستار توسعه همکاری‌های کشورهای آفریقایی با یکدیگر در حوزه معادن شدند.

 

 امضای توافقنامه مبارزه با فعالیت های غیر قانونی دریایی میان آمریکا و ساحل عاج

روز سه شنبه، 6 فوریه 2024، آقای لئون آدوم، وزیر امور خارجه ساحل عاج و خانم دیویس باه، سفیر ایالات متحده آمریکا در ساحل عاج  دیدار و گفتگو نمودند. دو طرف در پایان دیدار توافقنامه مبارزه با فعالیت های غیرقانونی دریایی را در محل وزارت امور خاجه امضا نمودند. هدف این توافقنامه تقویت همکاری دوجانبه در خصوص  شناسایی، مبارزه با جرایم دریایی از قبیل قاچاق انسان و کالا و همچنین پیشگیری از فعالیت های غیرقانونی کشتی‌های مظنون و بدون هویت می‌باشد.

کامرون

 افزایش قیمت سوخت در کامرون

روز دوم فوریه 2024 دفتر نخست وزیر دولت کامرون از ابلاغ دستور افزایش قیمت سوخت خبر داد.  با توجه به  محدودیت های فزاینده بودجه ای و جلوگیری از اخلال در روند عرضه فرآورده‌های نفتی به بازار داخلی، دولت کامرون قیمت سوخت را افزایش داده است تا بتواند پاسخگوی نیاز روزانه شهروندان به سوخت باشد.

 

انعقاد توافقنامه دولت کامرون با شرکت اسپانیایی به ارزش 52 میلیارد فرانک سیفا

به نقل از منابع خبری شرکت اسپانیایی (انسی تیما سی ام) فعال در حوزه کشاورزی ژانویه 2024، با وزرات اقتصاد کامرون یک قرار داد تامین مالی 52 میلیارد فرانک سیفا امضا کردند. این قرار داد جهت توسعه پروژه بیش از 15000 هکتار زمین کشاورزی در چند منطقه کامرون عملیاتی خواهد شد. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد این قرار داد شامل راه اندازی سیستم آبیاری زمین‌های وسیع قابل کشت  و همچنین راه اندازی چندین واحد تولیدی و خرید انواع تجهیزات کشاورزی  می‌باشد.

 

تخصیص بیش از 63 میلیارد فرانک سیفا یارانه سوخت

به نقل از منابع خبری پس از افزایش قیمت سوخت در کامرون، دولت کامرون پیش بینی نموده است در سال 2024 به میزان 63.6 میلیارد فرانک سیفا برای مصرف کنندگان یارانه اعطاء نماید. هدف این تصمیم امکان دسترسی مردم به  نفت سفید و گاز خانگی با قیمت سال 2023 می‌باشد. بر اساس بیانیه وزیر آب و انرژی از این میزان  43.6 میلیارد فرانک سیفا ویژه یارانه گاز خانگی و 20 میلیارد فرانک سیفا ویژه یارانه نفت اختصاص خواهد یافت.

 

حضور فعالان اقتصادی لوکزامبورگ در کامرون

بنا بر اعلام وزارت ارتباطات کامرون،  فعالان اقتصادی لوکزامبورگ روز 8 فوریه 2024 به کامرون سفر نمودند.  گفتنی است فعالان اقتصادی لوکزامبورگ با مسئولان وزارت ارتباطات در خصوص همکاری‌های توسعه ای در زمینه ارتباطات گفتگو و تبادل نظر نمود.  هیات اقتصادی لوکزامبورگ از بخش های  دیجیتال، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و لجستیکی کامرون بازدید بعمل آورد.

 

گابن

دیدار وزیر اقتصاد گابن با هیئتی از صندوق بین المللی پول

روز دوشنبه، 5 فوریه 2024، وزیر اقتصاد گابن هیئتی از صندوق بین المللی پول به سرپرستی مدیر بخش آفریقایی صندوق بین المللی پول را به حضور پذیرفت. گفتنی است هدف از سفر هیئت صندوق بین المللی پول به لیبرویل اختصاص وام های کوتاه و میان مدت به منظور کمک به کشورهایی آفریقایی که با مشکلات مالی مواجه هستند، می‌باشد. همچنین در این ملاقات پیشنهاد یک برنامه توسعه ای که پاسخگوی نیاز های اساسی مردم گابن باشد از سوی هیئت صندوق بین المللی پول به وزیر اقتصاد این کشور ارائه شد.

 

سائوتومه و پرنسیپ

حمایت چین از حوزه سلامت سائوتومه و پرنسیپ

به نقل از منابع خبری روز سه شنبه، 6 فوریه 2024، سفیر دولت جمهوری خلق چین در سائوتومه و پرنسیپ در راستای تقویت همکاری دو جانبه و حمایت از دولت سائوتومه و پرنیسپ  در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت سائوتومه و پرنسیپ چند محموله دارویی و تجهیزات پزشکی به وی اعطاء کرد.  به گفته سفیر چین این اقدام با هدف بهبود خدمات درمانی و کمک به بخش های سلامت و مراکز درمانی این کشور صورت گرفته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما