معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۹:۱۸ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هشدار کشاورزان به دولت و پاسخ نخست وزیر

کشاورزان معترض، به ویژه منطقه سیل زده تسالی، که در روزهای اخیر دست به اعتراض زده اند به دولت هشدار دادند چنانچه به خواسته‌های آنها رسیدگی نشود، روز شنبه اتوبان آتن- تسالونیکی را مسدود خواهند کرد. کشاورزان خواستار معافیت های مالیاتی، افزایش مبلغ غرامت بعلت خسارات وارده از بلاهای طبیعی، دسترسی به سوخت معاف از مالیات، ساخت پروژه‌های زیرساختی برای محافظت از بلاهای طبیعی، کاهش هزینه تولید و ... هستند. آقای میچوتاکیس در نخستین واکنش دولت اعلام کرد کمک اولیه دولت به کشاورزان منطقه تسالی، منطقه ای که در سپتامبر گذشته دچار سیل سنگین گردید، از 2 هزار یورو به 5 تا 10 هزار یورو افزایش می یابد. وی اعلام کرد دولت قصد دارد در زمینه زیرساختی نیز پروژه‌هایی را به اجرا گذارد که هزینه آن به یک میلیارد یورو می رسد. آقای میچوتاکیس مدعی شد کشاورزان تسالی حق دارند گلگی کنند چرا که دولت با تاخیر عمل کرده است. نخست وزیر در مورد کاهش مالیات ویژه بر سوخت برای کشاورزان نیز اظهار داشت این اقدام در سال 2022 و 2023 انجام شد و اجرای آن برای 2024 نیز در چارچوب توانایی مالی دولت تحت بررسی قرار خواهد گرفت. آقای میچوتاکیس از کشاورزان خواست در اعتراضات خود رویکردی معقول و منطقی پیش گرفته و دست به اقداماتی که به ضرر کل جامعه باشد نزنند.     (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1578905/agrotes-ayxanetai-eos-ta-10-000-eyro-i-proti-arogi-stoys-pligentes/

 

افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر در 2023

اپراتور مستقل انتقال برق یونان (ADMIE) اعلام نمود که تولید برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر در سال 2023 رکورد جدیدی را به ثبت رساند. به نقل از گزارش ADMIE، سهم انرژی‌های تجدید پذیر (خورشیدی و بادی) در تولید برق در یونان، از 50.12 درصد در سال 2022 به 57 درصد در سال 2023 رسید. انرژی برق تولید شده از منابع تجدید پذیر در سال 2023 به 21.35 تراوات ساعت رسیده است. فقط در ماه اوت تولید انرژی سبز به 2.25 تراوات ساعت رسید که بیشترین رقمی است که تا کنون در یونان ثبت گردیده، در حالیکه در تمامی طول سال تولید ماهانه از 1.5 تراوات ساعت کاهش نیافته است. آقای اسکیلاکاکیس وزیر محیط زیست و انرژی یونان اظهار داشت "نفوذ بیشتر منابع انرژی تجدیدپذیر به ظرفیت انرژی کشور، یک گزینه راهبردی دولت است. ما معتقدیم که این گزینه به گذار سبز و دسترسی به قیمت برق ارزانتر و البته به امنیت انرژی کشورمان کمک می‌کند. بر اساس آمار دلگرم کننده اعلام شده توسط ADMIE، تولید انرژی برق از طریق منابع انرژی تجدید پذیر در ده سال اخیر به میزان 147 درصد افزایش یافته در حالیکه 2023 نیز سال رکورد برای تولید برق پاک در کشور بوده است".       (cnn.gr)

https://www.cnn.gr/oikonomia/anaptyxi/story/403151/admie-to-2023-xronia-rekor-gia-tin-kathari-energeia-stin-ellada

 

کاهش 30 درصدی حمل کانتینر در بندر پیرآس

به نقل از منابع مراجع بندر پیرآس از آغاز بحران دریای سرخ که شماری از کشتی‌های تجاری را به مسیر طولانی دور زدن قاره افریقا وادار کرده است، حمل کانتینر در اسکله‌های سازمان بندر پیرآس و ترمینال کانتینری این بندر به میزان 30 درصد کاهش یافته است. همزمان شرکت های واردکننده یونانی نسبت به احتمال بسیار قوی موج جدیدی از افزایش قیمت کالاهای وارداتی بعلت افزایش هزینه حمل هشدار دادند. این شرکت ها تاکید می‌کنند که بحران دریای سرخ در زنجیره تامین بین المللی اختلال ایجاد کرده است. در نتیجه تغییر مسیر کشتی‌های تجاری، هزینه حمل کانتینر بزرگ 40 فوتی از خاور دور به اروپا چهار برابر شده و از حدود 1500 دلار به 6000 دلار رسیده است.        (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/562858156/meiosi-diakinisis-emporeymatokivotion-kata-30-ston-peiraia/

دیدار شهردار آتن از تیرانا

  دوکاس شهردار آتن به منظور شرکت در اجلاس سالانه شبکه شهرهای بالکان B40 به آلبانی سفر کرد. ریاست ادواری B40 با شهردار آتن بود که به شهردار تیرانا تحویل داده شد.   دوکاس طی سخنانی در این نشست در مورد "تاب آوری شهری و مدیریت بحران" سخنرانی کرد.  شهردار آتن در حاشیه اجلاس با   اریون ولای شهردار تیرانا دیدار کرد. طی این دیدار امکان همکاری دو شهرداری در زمینه‌های انرژی، فرهنگی، فناوری و نو آوردی مورد بررسی قرار گرفت. طرفین توافق کردند در راستای ترویج توسعه پایدار در بالکان در ارتباط مستقیم با یکدیگر باشند. شهردار آتن با شهرداران سارایوو، صوفیه و پودگوریتسا و وزیر گردشگری و محیط زیست آلبانی دیدار کرد.

(news247.gr)https://www.news247.gr/politiki/sta-tirana-o-xaris-doukas-sinantisi-me-ton-dimarxo-tis-alvanikis-protevousas/

فروش اوراق قرضه ده ساله یونان به بازار

دولت یونان در روز سه شنبه 30 ژانویه با عرضه اوراق قرضه ده ساله به بازارهای جهانی، موفق به دریافت مجموعا 4 میلیارد یورو وام جدید شد. به نقل از وزارت دارایی ابتکار دولت مورد استقبال گرم و کم سابقه بازار قرار گرفت و ارزش تقاضا برای خرید اوراق یونانی به 35 میلیارد یورو رسید. نرخ بهره اوراق ده ساله به 3.45 درصد رسید. 290 شرکت سرمایه گذاری که 87 درصد آنها خارجی بودند برای خریداری اوراق یونانی ابراز تمایل کردند. این اولین بار در طول سال جدید میلادی است که دولت یونان اوراق قرضه به بازارهای جهانی عرضه می نماید. ضمنا این نخستین بار پس از کسب درجه سرمایه گذاری می‌باشد که یونان به بازار اوراق قرضه عرضه می‌کند. یادآور می‌شود که موسسات اعتبار سنجی فیج، استاندارد اند پورز و دی بی آر اس در نیمه دوم 2023 به یونان درجه سرمایه گذاری دادند در حالیکه انتظار می رود موسسه مودیز نیز در ارزشیابی بعدی خود در 15 مارس، درجه سرمایه گذاری به یونان ارائه کند. در طول سال جاری یونان برای کسب مجموعا 10 میلیارد یورو، اوراق قرضه به بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد. به این ترتیب در مرحله اول با فروش اوراق ده ساله در روز سه شنبه، 40 درصد هدف نهایی تامین شده است.   حاجیداکیس وزیر دارایی با انتشار بیانیه تاکید کرد "امروز 4 میلیارد یورو وام جدید دریافت کردیم در حالیکه میزان تقاضای سرمایه گذاران برای خرید اوراق یونانی به 35 میلیارد یورو رسید". نامبرده گفت که این بالاترین مبلغ از سال 2010 است که در یک نوبت دریافت شده در حالیکه نرخ بهره نیز بسیار مناسب و کمتر از دفعات قبل بوده است. به گفته حاجیداکیس موفقیت فوق، روند صعودی و پایدار اقتصاد یونان را گواهی می‌کند.    (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1579320/chatzidakis-gia-10etes-omologo-epitychia-olon-ton-ellinon-i-prosfora-35-dis-apo-ependytes/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما