معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

تلاش مالزی برای جذب گردشگران از جنوب و شرق آسیا در ۲۰۲۴

یکی از منابع عمده درآمدهای ارزی کشور کوچک مالزی، گردشگری است. لذا دولت مالزی تلاش می‌کند ظرفیت و زیرساخت های لازم برای توسعه صنعت گردشگری در این کشور را گسترش دهد. وزارت گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی متولی اصلی اجرای این برنامه‌ها است. این وزارت خانه یک آژانس مستقلی بنام #171توریسم مالزی#187‌ دارد که یکی از وظایف آن جذب گردشگران خارجی به مالزی است. جذب گردشگران چینی به مالزی یکی از مهمترین اهداف سازمانهای ذیربط در مالزی بوده است. با این حال جذب گردشگر از کشورهای عضو سازمان #171آسه آن#187 نیز در دستور کار مالزی قرار دارد. نزدیکی جغرافیایی، تشابه آب و هوایی، فرهنگ و آداب مشترک از جمله دلایل تمرکز مالزی به منطقه جنوب و شرق آسیا است.

گردشگری مالزی در حال برنامه ریزی برای جذب پنج میلیون گردشگر از چین در سال ۲۰۲۴ است که به معنای افزایش پنج برابری ورود چینی‌ها در سال گذشته است، مطابق با طرح معافیت ۳۰ روزه ویزا برای چینی‌ها و گردشگران هندی که از ۱ دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد. این هدف همچنین در راستای پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین مالزی و چین در سال جاری است در این راستا خطوط پروازی جدیدی از شهرهای چین به مقصد شهرهای مختلف مالزی به عنوان مقاصد برتر راه اندازی می‌شوند.  وی اضافه کرد از ابزار تشویقی ( جهت آژانس های مسافرتی و خطوط هوایی) استفاده می‌کنیم تا تعداد پروازها را به دو بار در هفته تا چهار پرواز در هفته افزایش دهند. با افتتاح این مسیر جدید از شهرهانگژو، افزایش تعداد پروازهای برخی خطوط در طول هفته ، ایجاد مسیرهای جدید پروازی و برقراری پروازهای چارتری که شهرهای سطح اول و دوم چین را به مالزی متصل می‌کند، می‌تواند تقاضای رو به رشد گردشگران از چین را برآورده کند.

یکی دیگر از برنامه‌های دیگر مالزی برای جذب گردشگر از کشورهای جنوب  و شرق آسیا راه اندازی پارک و اقامتگاه تفریحی است. بارزترین آن پارک بازی «لگو لند» در ایالت «جوهور» در جنوب مالزی است. قرار است این محل نقشی اساسی در رونق گردشگری در مالزی در سال ۲۰۲۴ ایفا کند. این اولین پارک با مضمون «لگو» در آسیا بوده و آماده است با ساخت جاهای دیدنی دنیا با استفاده از آجرهای لگو و ارائه سرگرمی‌های جدید آموزشی گردشگران خارجی را جذب مالزی به عنوان یک مقصد برتر گردشگری خانوادگی کند. از جمله راهبردهای انجام شده توسط این مرکز برای تامین علایق فرهنگی خاص و جذب بازدیدکنندگان خارجی است. در همین حال، Thila Munusamy، مدیر فروش و بازاریابی Legoland مالزی گفت که این شرکت به طور فعال در حال تبلیغ Legoland در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا بوده است.

 وزارت گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی تلاش دارد برخی از پارک های طبیعی خود را بعنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت کند. زیرا باعث شهرت بین المللی و دیده شدن بیشتر در جهان می‌شود. جدیدترین آن پارک جنگلی FRIM Selangor (FRIM-SFP)  در ایالت سلانگور در مرکز مالزی است که به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) معرفی شده است. انتظار می‌رود تصمیم نهایی در مورد نامزدی پارک مذکور در ژوئن ۲۰۲۵ مشخص شود. در حال حاضر، مالزی دارای چهار مکان میراث جهانی یونسکو  به شرح زیر است: پارک ملیGunung Mulu  (۲۰۰۰)، پارک Kinabalu (۲۰۰۰)، شهرهای تاریخی Melaka ( در جنوب مالزی) و George Town  (در شمال مالزی) (۲۰۰۸) و میراث باستان‌شناسی در دره Lenggong (۲۰۱۲). همچنین قرار است تصمیم گیری در مورد نامزدی میراث باستان‌شناسی مجموعه غار پارک ملی «نیا» در ایالت «ساراواک» در مالزی شرقی، در ماه ژوئن امسال صورت گیرد و در صورت موفقیت، پنجمین سایت میراث جهانی یونسکو مالزی خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما