معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۱۰:۰۹ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی مالزی در نیمه اول تیر ماه 1403 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 مالزی در جایگاه 34 در رتبه بندی شاخص رقابت پذیری

در آخرین گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص رقابت پذیری، تهیه شده از موسسه بین المللی توسعه مدیریت (IMD)، مالزی در جایگاه سی چهارم از 67 کشور فهرست شده در این گزارش قرار گرفت. مالزی علاوه بر سقوط هفت پله ای نسبت به رتبه بندی سال گذشته، برای اولین بار پس از همسایگان اندونزی و تایلند قرار گرفت. بر اساس این گزارش نقاط ضعف شامل عدم رشد متوازن دستمزدها، شیوه‌های مدیریت منسوخ، عدم چابکی در واکنش به تغییرات بازار اعلام شده است.

 کاهش رتبه مالزی در سال جاری تقریباً در همه بخش ها از جمله عملکرد اقتصادی، کارایی دولت، عملکرد تجارخارجی بوده است در این گزارش همچنین پنج چالش را برای مالزی ذکر کرده است: سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برای تقویت انعطاف پذیری کسب و کار، بازار کار و بهره وری نیروی کار، سیاست ها و مقررات برای بهبود رقابت پذیری جهانی، استفاده از فناوری پیشرفته برای تسریع رشد بهره وری، و کاهش هزینه‌ها از طریق افزایش بهره وری. وزیر تجارت خارجی مالزی در واکنش اظهار داشت توضیحات کاملی در این خصوص پس از مشورت با همه طرفهای ذی ربط ارائه خواهد.

تاکید وزیر کشاورزی مالزی بر کشت دوریان در مقیاس وسیع

محمد سابو وزیر کشاورزی و امنیت غذایی در مصاحبه خبری پس از امضای پروتکل الزامات بهداشت نباتات برای صادرات دوریان تازه از مالزی به چین اظهار داشت: تمام باغداران دوریان، باید کشت دوریان را در مقیاس وسیع آغاز کنند تا بتوانند ظرف پنج تا شش سال آینده صادرات این محصول به چین افزایش دهند. این تلاش ها باید از هم اکنون آغاز شود. وی گفت: باید از موفقیت امضای قرارداد بین دو کشور استفاده کرد. صادرات میوه دوریان یک تجارت با ارزش است و می‌تواند به افزایش درآمد کارآفرینان داخلی کمک کند... چین با ارزش واردات بیش از 200 میلیون دلار در سال 2022، اصلی ترین بازار دوریان صادراتی مالزی می‌باشد.

همسویی استراتژیک شرکت هواوی و خطوط هوایی مالزی

شرکت هواپیمایی مالزی با شرکت هوآوی - غول فناوری چینی - همکاری استراتژیک ایجاد کرده است تا بینش عمیق تری در مورد ترجیحات مسافران سفرهای هوایی،  به دست آورد و به طور موثر روندهای بازار را تجزیه و تحلیل کند تا بتواند رویکرد خدمات مشتری محور خود را تقویت کند. احمد لقمان محمد عزمی، مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی مالزی گفت که این شرکت هوایی مشتاقانه منتظر کشف راه‌ها و فرصت های جدیدی است که موقعیت خود را در منطقه مستحکم می‌کند و نفوذ خود را در سطح جهانی به عنوان دروازه آسیا و فراتر از آن گسترش دهد.

در همین حال، وینسنت ون، مدیر کسب و کار خدمات ابری شرکت هوآوی، گفت که از طریق تلاش‌های و کانال‌های بازاریابی در چین، خطوط هوایی مالزی می‌تواند به طور قابل‌توجهی دید و نفوذ خود را در بازار در میان مسافران چینی افزایش دهد. این همسویی استراتژیک بین شرکت هواوی و خطوط هوایی مالزی ترکیبی از مهارت‌های فن‌آوری، تخصص و نوآوری است و فرصت‌های هیجان‌انگیزی را در چشم‌انداز پویای گردشگری چین باز می‌کند.

درخواست عضویت مالزی برای پیوستن به بریکس

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در مصاحبه‌ای با یک رسانه چینی اعلام کرد که کشورش در حال آماده شدن برای پیوستن به گروه بریکس BRICS است. نخست وزیر مالزی به توسعه بریکس اشاره و تصریح کرد: ما با پیوستن به بریکس، عصر نوینی را در حوزه خودکفایی مشترک در جهان جنوب آغاز می‌کنیم؛ چرا که این گروه اقتصادی با جذب کشور‌های مختلف رو به گسترش است انور ابراهیم با اشاره به موقعیت تنگه ملاکا به عنوان یک مسیر حمل و نقل مهم میان اقیانوس آرام و هند اعلام کرد: عضویت کشورش در بریکس اهمیت راهبردی این تنگه را چندین برابر خواهد کرد. وی با بیان اینکه جهان دیگر تک قطبی نیست تصریح کرد دیگر سناریوی گفتمان تحت کنترل غرب را به علت اینکه قدرت استعماری آنان فرو ریخته است؛ نمی‌پذیریم؛ زیرا کشور‌های مستقل آزادانه اظهار نظر می‌کنند.

اغلب کارشناسان اقتصادی مالزی نیز با بیان درک برخی از تحلیلها نسبت به تصمیم مالزی برای پیوستن به بریکس و این تصور که این گروه با رهبری روسیه و چین و ایجاد چالش با  نظم جهانی کنونی به رهبری آمریکا و متحدان غربی میتواند پیامدهای منفی درپی داشته باشد با اینحال معتقدند اگرچه این نگرانی‌ها قابل درک است، اما دقیق نیست. به عنوان مثال، هند نزدیک به غرب در نظر گرفته می‌شود و اختلافات جدی با چین دارد، با اینحال به سیاست خارجی مستقل خود شهرت دارد. مالزی نیز بارها گفته است که در رقابت بین ایالات متحده و چین طرف کشوری را نخواهد گرفت

تحریم شرکتهای رژیم صهیونیستی و فرصت بر شکوفایی مشاغل محلی

آرمیزان محمد علی وزیر تجارت داخلی و هزینه زندگی مالزی در پاسخ کتبی به سوال نمایندگان مجلس این کشور بر تاثیر جنبش تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی تاکید کرد تحریم مردمی‌برندهای مرتبط با این کشور فرصت‌های تجاری را برای شکوفایی مشاغل محلی باز کرده است. تحریم ها به افزایش تقاضا برای محصولات داخلی، افزایش نوآوری و تقویت اقتصاد محلی کمک کرده است. وی افزود با افزایش تقاضا برای کالاهای محلی، انگیزه ‌ها برای کسب‌وکارهای محلی برای سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه برای تولیدات رقابتی تر نیز در کشور ایجاد میشود با این حال، این شرکت‌های محلی باید اطمینان دهند که استانداردهای کیفیت مورد انتظار و قیمت‌های رقابتی را برای اطمینان از حمایت طولانی‌مدت مصرف‌کنندگان رعایت می‌کنند.

افزایش اندک نرخ تورم ماهانه

بر اساس گزارش ماهانه اداره آمار مالزی نرخ تورم در ماه می 2024 به 2 درصد افزایش یافت. افزایش شاخص تورم بالاتر از 1.8 درصد ثبت شده در ماه گذشته و همچنین پیش بینی میانگین 1.9 درصدی نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان بوه است. این افزایش عمدتا در بخش مسکن، آب و برق و سوخت به میزان 3 تا 3.2 میباشد.

رشد قابل توجه بازدید گردشگران خارجی از مالزی

مالزی شاهد افزایش قابل توجهی در ورود گردشگران خارجی به این کشور بوده است بر اساس دادهای رسمی در مجموع 7560642 گردشگر از ژانویه تا آوریل به این کشور سفر داشته اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 27.5 درصد افزایش نشان می دهد. وزارت فرهنگ و گردشگری در پاسخ پارلمانی اعلام کرد که مالزی در طول سال گذشته شاهد ورود 20 میلیون و 141 هزار و 846 گردشگر خارجی به کشور بوده است.

احداث خط تولید خودرو توسط شرکت چری در مالزی

شرکت خودروسازی چری، تولیدکننده مطرح خودرو چینی، قصد دارد با احداث خط تولید خودروهای خود در مالزی فعالیت‌های خود را گسترش دهد. این شرکت که به دلیل طراحی‌های نوآورانه و قیمت مقرون به صرفه‌اش شناخته می‌شود، با هدف به چالش کشیدن شرکت های دیگر و تولیدات متنوع جهت پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان مالزیایی به بازار این کشور ورود کرده است. شرکت چری امیدوار است که عصر جدیدی از افزایش رقابت و انتخاب مصرف کننده را آغاز کند و فناوری پیشرفته را با قیمت های رقابتی به بازار عرضه نماید. شرکت چری برای چندین سال متوالی بزرگترین صادرکننده خودرو چین بوده است. در سال 2023، چری 937148 دستگاه خودرو را به بیش از 80 کشور صادر کرد که به رشد 101.1 درصدی نسبت به سال قبل دست یافت. چری از زمان عرضه در مالزی در جولای 2023، بیش از 11000 دستگاه خودرو فروخته است. این شرکت در یک حرکت استراتژیک برای تصاحب سهم بیشتری از بازار رقابتی خودرو مالزی قصد دارد فعالیت‌های خود را گسترش دهد و خط تولید خودروهای خود را در سطح محلی ارتقا دهد

توضیحات وزیر مالزیایی در خصوص حضور دیرینه شرکت بلک راک در مالزی

ظفرول عزیز وزیر تجارت و سرمایه گذاری مالزی در اظهارات خود در پارلمان این کشور و پاسخ به سوال و اعتراض نمایندگان در خصوص اعطال مدیریت فرودگاه‌های مالزی توسط شرکت بلک راک اظهار داشت: هرگونه سرمایه گذاری توسط شرکت بلک راک BlackRock بر سیاست های دولت تأثیری ندارد. این امر به این دلیل است که با این شرکت که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشور دارد، هیچ معامله مستقیمی صورت نگرفته است. معاملات ما با شرکت هایی مانند اینتل، مایکروسافت و دیگران است. ظفرول پیشتر گفته بود که شرکت بلک راک از دهه 1990 به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری جهانی در مالزی حضور داشته است. بر اساس داده‌ هایی رایگان قابل دسترس شرکت بلک راک دارای سرمایه‌گذاری سهام در 100 شرکت بورسی در مالزی است که عمدتا در بخش صنعتی مشغول به فعالیت میباشند. سه مورد از بزرگترین نهادهای نمایندگی موسسات بانکی در این کشور در این لیست قرار دارند. 20.5 میلیارد رینگیت در بورس مالزی و حدود 7 میلیارد رینگیت در اوراق قرضه دولتی و شرکتی برای این هلدینگ است. شرکت بلک راک همچنین دارای سهام در چندین شرکت چندملیتی فعال در مالزی مانند مایکروسافت، بوئینگ، اینتل و تگزاس اینسترومنت است. این شرکت ها در چندین ایالت مانند کوالالامپور، پنانگ، ملاکا، کداح و کلانتان قرار دارند. اغلب این شرکت ها در بخش های نیمه رسانه، هوافضا، برق و الکترونیک فعالیت دارند این شرکت ها بیش از 48 میلیارد رینگیت سرمایه گذاری کرده اند و حدود 15000 شغل در چندین ایالت ایجاد کرده اند.

ادامه سیاست منطقی سازی یارانه‌ها توسط دولت مالزی

رافضی راملی، وزیر اقتصاد مالزی در حاشیه گردهمایی تابستانی مجمع جهانی اقتصاد در دالیان چین اظهار داشت از سیل انتقادها نسبت به اقدام دولت برای حذف یارانه‌های گازوئیل متعجب نیست و دولت در اینده نزدیک اقدام مشابهی را برای قیمت بنزین RON95 اعلام خواهد کرد.

تاکید وزیر مسکن بر استفاده از فناوری‌های دیجیتال در این ساخت مسکن

نگا کور مینگ وزیر مسکن: مالزی به استفاده از فناوری دیجیتال برای کمک به تنظیم و مدیریت توسعه مسکن از طریق سیستم مدیریت یکپارچه (HIMS) ادامه خواهد داد. این سیستم زمان لازم برای پردازش مجوزهای مسکن سازان و مجوزهای تبلیغاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و در نتیجه روندی کارآمدتر و شفاف تر را به همراه داشته است. بر اساس برنامه دوازدهم مالزی قرار است تا پایان سال آتی پانصد هزار واحد مسکن مقرون به صرفه ساخته شود که تاکنون نیمی از آن ایجاد شده است

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما