معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۵- ۱۴:۱۷

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی مالزی در نیمه اول مهر ماه 1403 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه اندازی مرکز گوگل در مالزی

انور ابراهیم در مراسم راه اندازی مرکز گوگل در مالزی اظهار داشت دولت فدرال در حال توسعه یک سیاست ملی ابر اینترنتی است که هدف آن این است که مشاغل در هر اندازه از این فناوری استفاده کنند و رقابت خود را در مقیاس جهانی بهبود بخشند. انور ابراهیم همچنین گفت که سیاست ابری اینترنتی دولت در کنار طرح دولت فدرال برای هوش مصنوعی (AI) در مالزی عمل خواهد کرد. در بخش بعدی وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی مالزی، تاکید کرد ساخت مرکز داده گوگل تا سال 2030 بیش از 13.3 میلیارد رینگیت به اقتصاد مالزی کمک خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود ساخت مرکز داده شرکت گوگل Google، همراه با سایر سرمایه‌گذاری‌های دیگر این شرکت، بیش از 64000 شغل با ارزش بالا ایجاد کند. ساخت یک مرکز داده توسط گوگل در مالزی که توسط سازمان توسعه سرمایه گذاری مالزی (Mida) و شرکت اقتصاد دیجیتال مالزی (MDEC) تسهیل شده است، بخشی از سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری گوگل در مالزی می‌باشد.

 افزایش مشارکت میتسوبیشی در همکاری با پتروناس

شرکت ژاپنی میتسوبیشی 10 درصد از سهام یک تاسیسات گاز طبیعی تحت مدیریت غول انرژی دولتی مالزی (پتروناس) را برای یک دوره 10 ساله خریداری خواهد کرد. شرکت میتسوبیشی قبلاً 4 درصد از سهام این پروژه را در اختیار داشت اما قرارداد آنها در سال 2022 به پایان رسید. روزنامه ژاپنی نیکی گزارش داد اکنون این شرکت 10 درصد از همان کارخانه را تا پایان سال مالی 2024 خریداری خواهد کرد. در این گزارش آمده است که انتظار می رود شرکت ژاپنی چند صد میلیارد ین را برای این دو پروژه هزینه کند. این سرمایه گذاری‌ها ظرفیت تولید سهام LNG میتسوبیشی در مالزی را از حدود 1.4 میلیون تن در سال به 2.2 میلیون تن در سال افزایش می دهد. روزنامه ژاپنی نیکی افزود: میتسوبیشی ظرفیت تولید خود را در پروژه‌های گاز طبیعی مایع مالزی حدود 60 درصد افزایش خواهد داد.

تأسیس دفتر هوش مصنوعی در مالزی و تاکید بر فناوری اخلاقی

داتو سری انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی می‌گوید که مالزی در حال ایجاد دفتر ملی هوش مصنوعی برای هماهنگی ابتکارات مرتبط با هوش مصنوعی است. نخست وزیر گفت: هدف ما تسریع پذیرش هوش مصنوعی در بخش های کلیدی در سراسر مالزی است. انور ابراهیم افزود: با استفاده از مشارکت با رهبران صنعت و تقویت همکاری بین سهامداران، مالزی می‌تواند به عنوان یک کشور پیشرو مبتنی بر هوش مصنوعی در آسه آن ظهور کند. و گفت: برای بهره برداری کامل از پتانسیل فناوری برای رشد اقتصادی، مداخلات استراتژیک ضروری است. تحول دیجیتال در برنامه‌های اقتصادی ما از جمله طرح جامع صنعتی جدید 2030 نقش اساسی دارد. انور ابراهیم نخست وزیر می‌گوید: مالزی باید استعداد خود را در حوزه هوش مصنوعی افزایش دهد و در زمینه‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی فارغ التحصیل ایجاد کند. نخست وزیر از اینکه در سفرش به ابوظبی متوجه شد که دانشگاهی در آنجا وجود دارد که رشته هوش مصنوعی را تدریس می‌کند و وی تحت تأثیر این اقدام قرار گرفته است. آنها توانستند این کار را در مدت کوتاهی انجام دهند. این موضوع باعث شد که او موضوع را با وزارت آموزش عالی پیگیری کند و افزود که معمولاً یک یا دو سال طول می‌کشد تا یک دانشکده جدید راه اندازی شود. با این حال، اکنون این کار در عرض چهار ماه توسط دانشگاه فنی مالزی در جوهور انجام شده است.

پیمان تجارت آزاد مالزی با اتحادیه کشورهای عرب خلیج فارس

توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین مالزی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که قرار است امضا شود، بر روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو طرف تأکید خواهد کرد. داتو سری محمد حسن، وزیر امور خارجه مالزی گفت: مالزی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس متشکل از کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اکنون در آخرین مراحل انعقاد FTA هستند. محمد حسن خاطرنشان کرد که روابط تجاری و سرمایه گذاری بین مالزی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بسیار قابل توجه است و انتظار می رود همکاری اقتصادی منافع قابل توجهی برای هر دو طرف به همراه داشته باشد. محمد حسن خبر داد که انتظار می رود جاسم رئیس شورای شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن همزمان با اجلاس سران آسه آن در  2025 که سال آینده در کوالالامپور برگزار می‌شود، شرکت کند.

سیاست بی طرفی جهت جذب سرمایه گذاری خارجی

تنکو ظفرول وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی گفت: مالزی مانند سایر کشورهای آسه آن به تقویت موضع بی طرفانه خود در عرصه بین الملل ادامه می دهد تا سرمایه گذاری و تجارت بیشتر به ده کشور عضو آسه آن جریان یابد. او گفت که اعتبار رو به رشد مالزی به عنوان یک اقتصاد پیشرو در آسه آن و آسیا به رسمیت شناخته شده است و این کشور را در موقعیت خوبی برای تقویت جایگاه آسه آن در چشم جهان قرار داده است. تنکو ظفرول همچنین با داگلاس الکساندر وزیر سیاست تجاری انگلستان در یک نشست دوجانبه دیدار کرد. رهبران دو کشور در مورد راه‌های مختلف افزایش همکاری‌های اقتصادی بین مالزی و انگلستان پیش از ریاست مالزی در سال آینده را مورد بحث و بررسی قرار دادند. انگلستان بزرگترین بازار مالزی برای بخش خدمات در اروپا است و ارزش تجارت دوجانبه بین دو کشور به 23.28 میلیارد رینگیت می رسد. مجموع صادرات مالزی به انگلستان بالغ بر 9.94 میلیارد رینگیت بوده که 5.1 درصد از صادرات خدمات به این کشور تشکیل می دهد. مالزی، مانند سایر کشورهای آسیایی، به بی طرفی خود و جذب سرمایه گذاری در منطقه ادامه خواهد داد.

مالزی، بزرگترین منبع گردشگری در اندونزی

به گفته ساندیاگا صلاح الدین ، وزیر گردشگری و اقتصاد خلاق اندونزی، مالزی به بزرگترین منبع گردشگری بین المللی اندونزی تبدیل شده است و اقتصاد این کشور را تقویت کرده است. وی همکاری‌های دو کشور را در جهت افزایش همکاری‌ها در بخش‌های گردشگری و اقتصاد خلاق ارزیابی کرد و گفت: این تلاش‌ها برای به حداکثر رساندن مزایای افزایش گردشگری برای دو ملت ضروری است... آژانس آمار مرکزی اندونزی (BPS) گزارش داد که بازدید گردشگران خارجی در جولای 2024 به 1.31 میلیون نفر رسید که اکثر بازدیدکنندگان از مالزی (13.56 درصد)، استرالیا (12.73 درصد) و چین (9.62 درصد) بودند. سال گذشته در مجموع 1.9 میلیون مالزیایی به اندونزی سفر کردند در حالی که 3.1 میلیون اندونزیایی از مالزی دیدن کردند.

 مالزی در نمایشگاه چین-آسه آن

مالزی در بیست و یکمین نمایشگاه چین-آسه آن (CAEXPO) فروش 402.88 میلیون رینگیتی (100 میلیون دلار) را ثبت کرد که از هدف 320 میلیون رینگیت اولیه فراتر رفت.  شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی گفت که این فروش منعکس کننده تقاضای قوی و مداوم برای محصولات مالزی در بازار چین است و بر محبوبیت آنها در بین مصرف کنندگان چینی تاکید دارد.  این رویداد که از 24 تا 28 سپتامبر 2024 با حضور 150 غرفه‌دار مالزی.در نانینگ چین برگزار شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما