معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۱

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دستور تضمین نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی در سال 2023 توسط دولت تاجیکستان

خبرگزاری خاور: دولت  موظف است همراه با وزارتخانه‌ها، ادارات و دستگاه‌های اجرایی محلی قوه ایالتی، از طریق اجرای مؤثر، میزان رشد اقتصادی کشور را مطابق دستورالعمل های قبلی از برنامه‌ها و طرح های اتخاذ شده حداقل 8 درصد تضمین کند. این دستورالعمل توسط امامعلی رحمان رئیس جمهور محترم جمهوری تاجیکستان در جلسه دولت  در مورد نتایج توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور در سال 2023 و وظایف سال 2024 ارائه شد.

رئیس دولت تاجیکستان در سال 2024 توجه به موضوعات پیشگیری از تأثیر مخاطرات احتمالی بر اقتصاد ملی، شکل‌گیری اقتصاد سبز، استفاده مؤثر از ظرفیت‌های موجود و ایجاد بنگاه‌های تولیدی را ضروری دانست.

رئیس جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرد: ایجاد مشاغل جدید، افزایش رقابت پذیری تولیدات داخلی، تقویت توان صادراتی کشور، تسریع روند دیجیتالی شدن اقتصاد ملی و ارتقای کیفیت خدمات اجتماعی از مهمترین وظایف در این راستا است.

علاوه بر این دولت موظف است جهت بهبود بیشتر سیستم مدیریت عمومی، کاهش واحدهای ساختاری تکراری و حذف وظایف تکراری و اطمینان کامل از ارائه الکترونیکی و از راه دور خدمات عمومی‌ به جامعه و تجارت، کار را تشدید کند. در این روند رئیس جمهوری تاجیکستان دستور داد تا به استفاده از سازوکارها برای ارزیابی اثربخشی فعالیت های دستگاه‌های اجرایی مرکزی و محلی قدرت دولتی توجه جدی داشته باشد.

به منظور تقویت سازمان «دولت الکترونیک» و ارائه خدمات عمومی‌ به صورت الکترونیکی، لازم است تا پایان سال 2024 تمامی اقدامات لازم برای آماده سازی پایگاه مادی، فنی و پرسنلی و اجرای کامل تبادل اطلاعات از طریق تشکیل یک سیستم یکپارچه سازی انجام شود.

به همه وزارتخانه‌ها، ادارات و نهادهای اجرایی محلی قدرت دولتی دستور داده شده است که از انتقال کامل به اقتصاد دیجیتال در همه زمینه‌ها در چارچوب زمانی تعیین شده اطمینان حاصل کنند.

https://khovar.tj/rus/2024/01/pravitelstvu-tadzhikistana-sovmestno-s-ministerstvami-i-vedomstvami-porucheno-obespechit-tempy-ekonomicheskogo-razvitiya-na-urovne-ne-menee-8-protsentov/

 

جذب 29 میلیارد سامانی سرمایه گذاری خارجی در سال 2023 در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: در سال 2023، 29.3 میلیارد سامانی سرمایه گذاری خارجی(هر دلار برابر با 10.9 سامانی) وارد تاجیکستان شد که 4.4 درصد بیشتر از سال 2022 است. از مجموع سرمایه گذاری خارجی 8.2 درصد معادل 2.4 میلیارد سامانی سرمایه گذاری مستقیم است که نسبت به سال 2022، 64.2 درصد کاهش داشته است.

در همین راستا، رئیس جمهور تاجیکستان در جلسه دولت  به کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی، وزارتخانه‌ها، ادارات و دستگاه‌های اجرایی محلی قدرت دولتی دستور داد تا روند میزان جذب سرمایه گذاری ادامه یابد. در این راستا به منظور جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی اقدامات مفید برای اقتصاد کشور انجام شود. رئیس جمهور تاکید کرد: همچنین باید تنوع جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از کشورهای جهان و شرکت های تاثیرگذار منطقه ای و بین المللی را تضمین کرد.

در عین حال، کمیته سرمایه گذاری دولتی و مدیریت اموال دولتی موظف شد برای بهبود روش آماری و نظام پذیرش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، رفع موانع مصنوعی، توسعه سامانه توسعه و اجرای طرح های سرمایه گذاری و دیجیتالی کردن آن اقدامات عاجل انجام دهد.

رئیس جمهور تاجیکستان بیان کرد که در سال 2023، در راستای استفاده هدفمند از حجم پروژه‌های سرمایه گذاری دولتی، کاستی‌های متعددی مشاهده شد. طی بررسی‌های انجام شده توسط اتاق محاسبات و سازمان کنترل مالی و مبارزه با فساد کشور در مراکز اجرای طرح های سرمایه گذاری، خسارت مالی بالغ بر 36 میلیون سامانی مشخص شد. از این رو کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی و مراکز اجرای پروژه‌ها موظف شدند از اجرای به موقع پروژه‌ها اطمینان حاصل کنند و اقدامات فوری برای رفع نواقص موجود انجام دهند.

https://khovar.tj/2024/01/soli-2023-ba-to-ikiston-29-3-milliard-somon-sarmoyai-hori-vorid-shudaast/

دستور تامین مواد غذایی مورد نیاز هر خانواده برای دوسال آینده

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، در پیام تبریکی به مناسبت عید سده از همه خانواده‌های کشور خواست تا حداکثر دو سال مواد غذایی لازم را تامین نمایند. «به دلیل تغییرات آب و هوا و گرم شدن هوا، وضعیت اجتماعی-اقتصادی در دنیای مدرن هر روز بدتر می‌شود، جمعیت کره زمین در حال افزایش است و نیاز به غذا در حال افزایش است. از این رو، یکی از مشکلات مبرم عصر ماست.» رئیس دولت ابراز نگرانی کرد. در شرایط پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی دنیای مدرن، ما باید بیشتر تلاش کنیم، از زمین و آب به نحو احسن و عاقلانه استفاده کنیم، هر چه بیشتر محصول تولید کنیم و در اجرای هدف استراتژیک ملی خود یعنی حفظ امنیت غذایی کشور سهیم باشیم.

خبرگزاری خاور،  مورخ  08/11/1402 (28/01/2024)

افزایش 14 درصدی تجارت خارجی تاجیکستان در سال 2023

اسپوتنیک:  بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرکات و مقامات آماری تاجیکستان، حجم تجارت خارجی در سال 2023 به 8.3 میلیارد رسیده است که به میزان یک میلیارد 13.9 درصد بیشتر از سال 2022 است. از رقم مذکور 2.4 میلیارد دلار به صادرات محصولات تاجیکستان اختصاص دارد که 300 میلیون دلار، 14.3 درصد بیشتر از سال 2022 است. نیمی از صادرات تاجیکستان در سال 2023 فلزات و سنگ های گرانبها بوده است. بر اساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، صادرات فلزات و سنگ های گرانبها و قیمتی توسط تاجیکستان در سال 2023 بالغ بر 1.1 میلیارد دلار بوده که 2.2 برابر بیشتر از سال 2022 است. سهم صادرات این محصولات از کل صادرات کشور در سال گذشته 46.6 درصد بود. محصولات معدنی (سیمان، سنگ معدن و کنسانتره، زغال سنگ، برق و غیره)، فلزات اساسی و محصولات ساخته شده از آنها (آلومینیوم اولیه و محصولات ساخته شده از آن)، مواد نساجی و محصولات حاصل از آنها نیز سهم نسبتا بالایی در صادرات کشور دارند.

در سال گذشته میزان کالاهای وارداتی به 5.8 میلیارد دلار رسید. سهم کشورهای مستقل مشترک المنافع در تجارت خارجی این جمهوری به 42.7 درصد یا 3.5 میلیارد دلار رسید که 8.1 درصد کمتر از سال 2022 است. صادرات تاجیکستان به کشورهای مشترک المنافع 27.6 درصد کاهش یافت. همچنین واردات از کشورهای مشترک المنافع نیز 3.4 میلیارد بوده است. عمده محصولات وارداتی تاجیکستان - 51.1٪ - از کشورهای CIS می‌باشد. گردش تجاری تاجیکستان با کشورهای غیر CIS در سال 2023 بالغ بر 4.7 میلیارد دلار بوده است که 57.3 درصد از کل واردات جمهوری را تشکیل می دهد و در مقایسه با سال 2022، 38.8 درصد افزایش یافته است.

صادرات تاجیکستان به کشورهای غیر مشترک المنافع به 1.8 میلیارد یا 77.5 درصد از کل صادرات تاجیکستان رسید که جهش 37.4 درصدی را نشان می دهد. همان زمان، کالاهایی به ارزش 2.8 میلیارد دلار از کشورهای غیر مشترک المنافع وارد شده است. (تقریباً 40٪).  در سال گذشته تاجیکستان با 111 کشور روابط تجاری داشت. شرکای تجاری اصلی تاجیکستان، روسیه (بیش از 2.9 میلیارد دلار) و چین (1.5 میلیارد دلار) هستند سوئیس نیز وارد سه شریک برتر (بیش از 1.3 میلیارد دلار) شد.

https://tj.sputniknews.ru/20240130/vneshnyaya-torgovlya-tajikistan-rost-milliard-1061476834.html

ساخت 40 کیلومتر بزرگراه و 7  پل روگذر در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: در آینده نزدیک جاده‌های تاجیکستان به عنوان کریدور اقتصادی ترانزیتی چین، تاجیکستان،  افغانستان، چین- تاجیکستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران –ترکیه- اروپا و همچنین تاجیکستان- چین- پاکستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  این را رئیس جمهور  امامعلی رحمان در تاریخ 28 دسامبر 2023 در سخنرانی سالانه خود در پارلمان کشور بیان کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان خاطرنشان کردند: دولت در نظر دارد در آینده نزدیک تعدادی پروژه دارای اولویت برای احداث و بازسازی بزرگراه‌هایی که دارای اهمیت بین المللی و تاجیکستان برای تشکیل کریدورهای اقتصادی است، توسعه و ارائه کند.

به گزارش وزارت نقلیات تاجیکستان، طی سه سال آینده، 40 کیلومتر بزرگراه با 7 روگذر با هزینه کل بیش از 3 میلیارد سامانی در شهر دوشنبه ساخته و به بهره برداری خواهد رسید. اولین پل روگذر در تاجیکستان در سپتامبر 2018 در دوشنبه در 82 مین منطقه کوچک، در تقاطع خیابان نصرتولو مقصوم و باباجان غفوراف افتتاح شد، دومین پل روگذر - در سال 2020 در منطقه قره بالا، سومین آن در محل میدان پیروزی ساخته می‌شود و خیابان‌های شوچنکو، نظرشوف، عینی و خیابان سعدی شیرازی را به هم متصل می‌کند.

در چارچوب اجرای طرح جامع شهر دوشنبه تا سال 2030، حدود 20 روگذر جدید ساخته خواهد شد.

https://khovar.tj/rus/2024/01/v-dushanbe-budut-postroeny-i-sdany-v-ekspluatatsiyu-40-kilometrov-avtomobilnyh-dorog-s-7-estakadami/

در سال 2023، 729 شرکت در تاجیکستان ایجاد شد، اما فعالیت  550 واحد متوقف شده است

اسپوتنیک: دولت تاجیکستان تعطیلی شرکت ها را مایه نگرانی خواند و به مسئولان دستور داد تا از آن جلوگیری کنند. سال 2023، 550 شرکت صنعتی در تاجیکستان از کار خواهند افتاد. اکثر این شرکت ها در ولایت ختلان هستند و تعداد آنها به 151 واحد می رسد. در شهرها، 132 شرکت صنعتی، 126 شرکت در شهر دوشنبه، 123 شرکت در منطقه سغد و 18 شرکت در منطقه خودمختار کوهستانی بدخشان به هیچ وجه فعالیت نمی‌کردند.

امامعلی رحمان رئیس جمهور کشور نیز در این دیدار با تاکید بر این موضوع گفت که در صورت عدم اتخاذ تدابیر عاجل برای اصلاح این وضعیت، مانع جدی برای دستیابی به هدف صنعتی شدن سریع کشور وجود خواهد داشت.

افزایش 4 برابری صادرات برق تاجیکستان به خارج این کشور

خبرگزاری خاور: تاجیکستان در ماه دسامبر صادرات برق به خارج از کشور را تقریباً چهار برابر کرد. تاجیکستان در ماه دسامبر 7.2 میلیون دلار برق صادر کرده است که 3.8 برابر بیشتر از ماه قبل است. این میزان در نوامبر سال گذشته، صادرات برق تاجیکستان بیش از 1.9 میلیون دلار بود.

در سال  2023 ارزش صادرات  برق تاجیکستان به کشورهای همسایه، حدود 110.4 میلیون دلار بوده که 3.9 درصد بیشتر از سال 2022 است. همچنین تاجیکستان و افغانستان در خصوص تامین برق تاجیکستان به این کشور در سال 2024 توافق کردند. تاجیکستان تنها با دو کشور افغانستان و ازبکستان در مورد تامین برق برای سال 2023 توافقنامه منعقد کرده بود.

بر اساس گزارش آژانس آمار، در سال 2023، تاجیکستان حدود 22 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است که 2.2 درصد بیشتر از سال 2022 است. حدود 95 درصد برق توسط نیروگاه‌های برق آبی، بقیه توسط ایستگاه‌های حرارتی و همچنین ایستگاه‌های خورشیدی در مقادیر کم تولید می‌شود.

88 درصد بازار حمل ونقل هوایی تاجیکستان در اختیار روسیه قرار دارد

اسپوتنیک: به گزارش سازمان هواپیمایی تاجیکستان، در سال 2023، حدود 3.7 میلیون مسافر به فرودگاه‌های بین المللی در تاجیکستان رفت و آمد کرده اند. در سال 2023، پروازهای منظم از فرودگاه‌های بین‌المللی جمهوری تاجیکستان به کشورهای نزدیک و دور خارج از کشور توسط شرکت هواپیمایی ملی تاجیکستان Somon Air و 11 شرکت هواپیمایی خارجی (UT Air، Ural Airlines، North Wind، Siberia-S7، Yamal) انجام شد. از فدراسیون روسیه، ایر آستانه جمهوری قزاقستان، خطوط هوایی ازبکستان، فلای دبی امارات، ترکیش ایر از ترکیه، شرکت هواپیمایی وارش از جمهوری اسلامی ایران، هواپیمایی الجزیره  کویت و بوتا ایرویز آذربایجان پرواز داشته اند. در سال 2023، شرکت های هواپیمایی 12 هزار و 238 پرواز به فرودگاه‌های بین المللی کشور انجام دادند و 3 میلیون و 678 هزار و 500 مسافر را جابجا کردند.

دلشاد صفرزاده، مدیرعامل آژانس هواپیمایی تاجیکستان در حال حاضر پنج شرکت هواپیمایی روسی «UTair»، «Uralskie avialinii»، «Nord Wind»، «Sibir S7»و «Yamal» به تاجیکستان پرواز دارند. نامبرده در یک کنفرانس خبری گفت شرکتهای هواپیمایی روسیه 88 درصد از بازار هوانوردی تاجیکستان را در اختیار دارند. 270 پرواز در هفته در چهار فرودگاه بین المللی تاجیکستان انجام می‌شود که 88 درصد آن شرکتهای روسی و 12 درصد آن شرکت های تاجیکستانی هستند.

پنج شرکت هواپیمایی روسیه به تاجیکستان پرواز می‌کنند ولی تنها یک شرکت خصوصی "Somon Air"  از تاجیکستان به روسیه پرواز می‌کند. طرف تاجیک مجوز پرواز به تمام مناطق روسیه را دارد، اما برقراری پرواز به توانایی‌های شرکت هواپیمایی تاجیکستان بستگی دارد. "سامان ایر" در حال حاضر دارای 6 فروند هواپیمای بوئینگ است که چهار فروند آن بوئینگ 787-800 و دو فروند بوئینگ 737-900 می‌باشد. علاوه شرکتهای روس، ایر آستانه، ازبکستان ایرویز، فلای دبی، ترکیش ایرلاینز، شرکت هواپیمایی وارش ایران، کویت جزیره ایرویز و بوتا ایرویز به تاجیکستان پرواز دارند.  اخیراً آذربایجان نیز پروازهای منظم دایر کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی تاجیکستان افزود: قصد داریم فرودگاه بین المللی دیگری در منطقه دنغره، در زادگاه تاریخی رئیس جمهور که در 110 کیلومتری جنوب دوشنبه واقع شده، ساخته شود. این موضوع توسط وزارت توسعه اقتصادی و تجارت و صندوق سرمایه گذاری قطر در حال بررسی است. موضوع احداث فرودگاه مذکور توسط شرکتهای قطری در حال مذاکره شده است و انتظار داریم در سال 2024 نتایج مذاکرات به نتیجه برسد.

در چارچوب همکاری‌های بین المللی تاجیکستان در زمینه هوانوردی، قراردادهای خدمات هوایی با 28 کشور دور و نزدیک  از جمله 9 کشور مشترک المنافع شامل روسیه،  بلاروس، اوکراین، آذربایجان امضا شد. ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و ازبکستان، 7 کشور اروپایی (فرانسه، لوکزامبورگ، آلمان، اتریش، جمهوری چک، لتونی و ترکیه) و 12 کشور آسیایی (ایران، افغانستان، هند، چین، پاکستان، تایلند، عربستان سعودی) ، بحرین، قطر، کویت، کره و پادشاهی عمان. در حال حاضر، پیش نویس توافق نامه‌های خدمات هوایی بین دولت جمهوری تاجیکستان و کشورهای فنلاند، سریلانکا، ویتنام، مالزی، مولداوی، مجارستان، انگلیس، سنگاپور، جمهوری قبرس، مصر و لیتوانی در حال انجام است. با در نظر گرفتن پیشنهادات وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه جمهوری تاجیکستان در نظر گرفته شده است.

https://avesta.tj/2024/01/31/okolo-3-7-mln-passazhirov-bylo-dostavleno-v-aeroporty-tadzhikistana-v-2023-godu/ Avesta.tj - Все права защищены

 افزایش پروازهای ترانزیتی از تاجیکستان در سال 2023

در سال 2023، تعداد پروازهای ترانزیتی در تاجیکستان به 25971 پرواز رسید که 2360 یا 10 درصد بیشتر از سال 2022 است. فعالیت های شرکت دولتی واحد "Tajikaeronavigatsiya" با هدف اطمینان از ایمنی پرواز، منظم بودن پروازهای بین المللی، محلی و ترانزیت و همچنین تضمین ایمنی و امنیت پروازها است. در سال 2023، این شرکت به 51530 فروند هواپیما خدمات ارائه کرده است که 5068 یا 11 درصد بیشتر از رقم مربوط به مدت مشابه در سال 2022 (46462 در سال 2022) است.

 پروازهای منظم و ترانزیت توسط خطوط هوایی خارجی و داخلی و افتتاح مسیرهای پروازی جدید از طریق حریم هوایی تاجیکستان در نظر گرفته شده است. یکی از دستاوردهای مهم شرکت دولتی واحد "Tajikaeronavigatsiya" در سال 2023، افتتاح مسیر جدید POMIR-AGVUT  بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری خلق چین و امضای توافقنامه همکاری بین مراکز منطقه ای دوشنبه و ارومچی در شهر دوشنبه با حضور نمایندگان هواپیمایی کشوری دو طرف است که این سند تقویت همکاری با کشورهای همسایه در چارچوب اهداف راهبردی دولت کشور نیز امضای دو سند مهم به ویژه «توافقنامه همکاری و هماهنگی دوجانبه بین مراکز منطقه‌ای دوشنبه و تاشکند» و توافقنامه همکاری و هماهنگی دوجانبه بین مراکز منطقه‌ای دوشنبه و سمرقند که به تقویت پتانسیل و قابلیت‌های حریم هوایی کشور، تضمین ایمنی پروازها و افزایش پروازهای عبوری از حریم هوایی کشور همکاری کمک می‌کند.

https://avesta.tj/2024/01/31/kolichestvo-tranzitnyh-aviarejsov-cherez-tadzhikistan-v-2023-godu-uvelichilos-na-10/ Avesta.tj –

افزایش 150 درصدی تعرفه آب در تاجیکستان

اسپوتنیک: لیست تعرفه‌های جدید آب مصرفی توسط کشاورزان موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی می‌شود. هزینه آب آشامیدنی در تاجیکستان 150 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر هر 1 متر مکعب (متر مکعب) 5 درهم تعیین شده است. تا الان قیمتش 2 درهم بود. حلیم جان‌هاجیف، معاون اداره بهداشت و آبیاری زمین در منطقه سغد، خبر تغییر قیمت خدمات آب زمینی را به اسپوتنیک تاجیکستان تایید کرد. به گفته وی، تغییر قیمت با پیشنهاد رئیس سازمان بهداشت و آبیاری اراضی و با تصمیم سازمان ضدانحصار صورت گرفته است. دلیل افزایش هزینه‌های آب جهت آبیاری مزارع آبی در شهرها و مناطق کشور است. هاجیف گفت: افزایش قیمت برق هزینه کار ما را بیشتر خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات موجود 250 هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه سغد وجود دارد که 75 درصد آن از طریق ایستگاه‌های پمپاژ آبیاری می‌شود. در عین حال برخی کشاورزان می‌گویند که افزایش قیمت آب شرب کار آنها را پیچیده و باعث گرانی محصولات کشاورزی می‌شود. مسئولان مدیریت آب می‌گویند اکثر مزارع آبرسانی حق مصرف برق دارند و در شرایط افزایش قیمت برق، پرداخت این مبلغ دشوارتر می‌شود. بر اساس اطلاعات مسئولان میزان بدهی برق به مزارع آبرسانی بیش از 60 میلیون سامانی است. ضمناً تمامی ایستگاه‌های پمپاژ آب در شهرها و نواحی سغد با موتور برق کار می‌کنند.

در منطقه ماچینسکی سغد تولید صنعتی 270 درصد رشد داشت

خبرگزاری خاور: در منطقه ماچینسکی در ولایت سغد حجم تولیدات صنعتی بطور بی سابقه رشد داشته و میزان تولیدات صنعتی در منطقه در سال گذشته 270 افزایش یافته است. در سال 2023، شرکت های صنعتی در منطقه ماچا محصولاتی به ارزش 480.6 میلیون سامانی تولید کردند. این رقم 306 میلیون بیشتر از سال 2022 است.

اعظم علیزاده رئیس منطقه ماچینسکا در نشست خبری گفت: رشد حدود 276.3 درصد بود. در سال 2023 بیش از 70 هزار تن سیمان، 3 میلیون تن نخ، 3.6 میلیون تن پلاستیک، 432 تن نان و فرآورده‌های نانوایی،  464 تن انواع لبنیات، 8 تن کیسه‌های پلاستیکی تولید شده است. رئیس منطقه ماچینسکی خاطرنشان کرد در این منطقه از تمامی مزارع 21.3 هزار تن پنبه، 16.5 هزار تن غلات، 26.7 هزار تن سبزیجات، 4.6 هزار تن سیب زمینی، 1.4 هزار تن میوه، 701.5 تن انگور جمع آوری شده است. افزایش تولید خوراک 213 درصد - در مجموع 115 هزار تن در سال 2023 می‌ باشد.

رئیس منطقه گفت: امسال احداث 4 بنگاه صنعتی در منطقه پیش بینی شده است. منطقه ماچا یکی از ولسوالی‌های یارانه ای در منطقه سغد است. مقامات منطقه ای اطمینان دارند که در آینده نزدیک می‌توانند به خودکفایی بودجه دست یابند.

https://tj.sputniknews.ru/20240131/region-sogd-rost-promyshlennost-1061488173.html

افزایش 12.5 درصدی مبادلات تجاری تاجیکستان و روسیه

اوستا: حجم مبادلات تجاری تاجیکستان و روسیه در 2023 با 12.5 درصد رشد به بیش از 1.7 میلیارد دلار رسید که موجب افزایش حجم روابط تجاری دو کشور به بالاترین میزان خود برسد. روسیه با 20.6 درصد حجم روابط تجاری تاجیکستان شریک اول تجاری این کشور می‌باشد. سهم مواد خام معدنی صادراتی روسیه به تاجیکستان به 40.1 درصد رسید که شامل مواد غذایی، محصولات شیمیایی، چوب و محصولات چوبی، فلزات آهنی و محصولات مکانیکی و فنی است.

در سال گذشته میلادی تاجیکستان با 71 منطقه مختلف روسیه روابط تجاری داشته  و بیشترین میزان  محصولات از مسکو، سن پترزبورگ، اورنبورگ، چلیابینسک، اسولدلوفسک، کراسنویارسک، سامارا، جمهوری‌های تاتارستان و باشقیرستان به تاجیکستان وارد شده است. صادرات محصولات تاجیکستان به روسیه در سال گذشته میلادی 134.7 میلیون دلار (افزایش 52.7 درصدی) و حجم عمومی آن 55.9 تن (افزایش 34.2 درصدی) بوده است. روسیه طی این مدت از تاجیکستان محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی، شیمیایی، پنبه و نخ پنبه را خریداری کرده است.

براساس اعلام سرویس مطبوعاتی مأموریت تجاری روسیه، علاوه بر فرآورده‌های نفتی، کالاهای سنتی که از روسیه به تاجیکستان عرضه می‌شود، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، چوب و محصولات چوبی، فلزات آهنی، محصولات مکانیکی و فنی و غیره است. در ساختار صادرات روسیه، 40.1 درصد محصولات معدنی بوده است.

وی افزود: علاوه بر فرآورده‌های نفتی، کالاهای سنتی که از روسیه به تاجیکستان عرضه می‌شود، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، چوب و محصولات چوبی، فلزات آهنی، محصولات مکانیکی و فنی و غیره است.

https://avesta.tj/2024/01/30/tovarooborot-rossii-s-tadzhikistanom-v-2023-godu-dostig-rekorda/

ذخایر آنتیموان در تاجیکستان

اسپوتنیک: بنا به گفته الهام جان آی محمدزاده رئیس اداره زمین شناسی تاجیکستان، این کشور یکی از بزرگترین تامین کنندگان آنتیموان در جهان می‌باشد. طی دو سال گذشته، دو منطقه کوهستانی دارای ذخایر آنتیموان رویت شد. در  منطقه مسچاه معادن آنتیموان شناسایی شده است.

الهام جان ای محمدزاده، رئیس اداره اصلی زمین شناسی تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: طول این منطقه به 1.5 هزار متر می رسد. وی در ارزیابی نتایج کار اکتشافی خاطرنشان کرد که معدن آنتیموان تاجیکستان می‌تواند به یکی از بزرگترین ذخایر جهان تبدیل شود. در مجموع بیش از 17.2 میلیون سامانی برای مطالعه زیرزمینی تاجیکستان هزینه شده است. اداره اصلی زمین شناسی بر اساس نتایج پژوهشهای زمین شناسی در 2023 گزارش داد ما در مورد کشف 29 عنصر شامل ذخایر فلزات گرانبها و کمیاب، سنگ های نیمه قیمتی صحبت می‌کنیم.

شایان ذکر است در حال حاضر تاجیکستان یکی از بزرگترین تامین کنندگان آنتیموان است که ذخایر آن در این کشور تقریباً به چند صد هزار تن می رسد. پیش از این گزارش شده بود که TALCO Gold در حال کار بر روی امکان ایجاد کارخانه ای است که سنگ معدن را فرآوری کرده و محصول نهایی آنتیموان تولید می‌کند. استخراج سنگ معدن با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های مدرن شرکت های جهانی انجام می‌شود.

https://tj.sputniknews.ru/20240130/tajikistan-mestorozhdenie-surma-1061479309.html

بررسی استفاده از پنل های خورشیدی برای شرکت های صنعتی در منطقه سغد

خبرگزاری خاور: در دیدار رجب بای احمدزاد رئیس ولایت سغد با ایلیا وان تینگ دان نماینده شرکت چینی"STETE INVESTMENT GROUP ، موضوع اجرای همکاری و معرفی تجهیزات مدرن، تولید"سبز" مطرح شد. انرژی با استفاده از پنل های خورشیدی برای شرکت های صنعتی مورد بحث قرار گرفت.

رئیس ولایت سغد خاطرنشان کرد: در تاجیکستان توجه ویژه ای به توسعه بخش صنعت می‌شود و رئیس جمهوری تاجیکستان، صنعتی شدن این کشور را یک هدف راهبردی اعلام کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، اقدامات لازم برای ایجاد بنگاه‌های صنعتی جدید در حال انجام است. سالانه صدها بنگاه جدید ایجاد می‌شود. در حال حاضر بیش از 1100 شرکت صنعتی در این ولایت فعالیت می‌کنند و تقاضای بنگاه‌ها برای برق هر ساله در حال افزایش است.

با در نظر گرفتن این موضوع، معرفی تجهیزات مدرن، انرژی "سبز" را برای تولید و استفاده اقتصادی از برق فراهم می‌کند. نماینده شرکت گروه سرمایه گذاری دولتی ایلیا وانگ تینگ دان از خدمات این شرکت خبر داد و آمادگی این شرکت را برای همکاری در زمینه استفاده از پنل های خورشیدی اعلام کرد.

https://khovar.tj/rus/2024/01/v-sogdijskoj-oblasti-obsudili-vopros-ispolzovaniya-solnechnyh-panelej-dlya-promyshlennyh-predpriyatij/

 افزایش گوشت مرغ در منطقه ختلان در سال 2023

خبرگزاری خاور: در سال 2023، 4 شرکت و کارخانه پرورش مرغ در ولایت ختلان احداث شد و در نتیجه تعداد مرغ تولید شده نسبت به سال 2022، 418925 قطعه و تولید گوشت مرغ  533 تن افزایش یافت.

به گفته مقامات اجرایی ولایت ختلان، در حال حاضر 35 شرکت و کارخانه پرورش مرغ در ولایت ختلان فعالیت می‌کنند که 929 هزار و 218 قطعه پرنده در این منطقه پرورش می یابند. بر اساس اطلاعات مسئولان این صنعت، تا دی ماه سال جاری در ولایت ختلان، تولید تخم مرغ  36 میلیون و 647 هزار قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2022، 6 میلیون و 471 هزار قطعه افزایش داشته است.

از مجموع 35 شرکت و کارخانه پرورش مرغ 10 واحد تولید تخم مرغ و 25 واحد تولید گوشت مرغ می‌باشد.

https://khovar.tj/2024/01/dar-viloyati-hatlon-sarshumor-va-iste-soli-g-shti-paranda-ziyod-gardidaast/

 

صدور 120  مجوز شرکت برای کارهای اکتشافات زمین شناسی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: الهام جان آی محمدزاده، رئیس اداره زمین شناسی دولت جمهوری تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: برای انجام کارهای اکتشاف زمین شناسی در سال 2023، 17217375.0 سامانی از بودجه دولت تخصیص یافت، مالیات به مبلغ 10،743،961.0 سامانی به بودجه واریز شد.

در سال گذشته با120 شرکت قرارداد تحقیقات و پژوهش معادن منعقد شدکه مبلغ پاداش امضا 79673208.0 سامانی و پاداش اکتشاف تجاری 467305.0 سامانی جمعاً 80140513 سامانی بوده است. در خصوص طرح «کاداستر آب دولتی»، مشاهدات برنامه‌ریزی شده روی ۲۳۴ مخزن و مشاهدات مکرر روی ۳۱۹ مخزن در شهرهای دوشنبه، تورسون‌زاده، گیسار، باختر، کولاب، راغون، لاکانت، بخش‌های رودکی، ورزاب انجام شد. دنغره، تمیورمالیک، ووسه، جلال الدین بلخی، کاشانیان، فیض آباد، شهر نو، ع. جامی، یاوان، خاولینگ، مومن آباد، همدانی، نورآباد، تاجیک آباد، رشت، لخش و وخش، 203 نمونه برای تجزیه شیمیایی برداشت شد.

در حوضه رودخانه‌های سیردریا و زراشان در مناطق کانی‌بادام، ایستاروشان، شکرستان، دواشتیچ، آشت، باباجان غفوروف و ماچا، مشاهدات اولیه در 35 چاه، مشاهدات مکرر در 90 چاه، مشاهدات معمول در 440 چاه انجام شد. در طول مشاهده، 202 نمونه آب برداشت و جهت تجزیه شیمیایی به آزمایشگاه ارسال شد.

تحت پروژه "جستجوی آب های زیرزمینی برای تامین آب آشامیدنی برای مراقبت های بهداشتی، آموزشی و موسسات اجتماعی"، 6 حلقه چاه در ولسوالی ماچا، گلیستون، ولسوالی فیض آباد و کولاب حفر شد. عملیات حفاری در وحدت و کولاب ادامه دارد.

https://khovar.tj/rus/2024/01/120-kompanij-poluchili-razreshenie-na-nedropolzovanie-v-tadzhikistane/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما