معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۹:۲۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تولید محصولات صنعتی به ارزش 30.8 میلیارد سامانی در تاجیکستان

 خبرگزاری خاور: در هشت ماهه امسال بالغ بر 30.8 میلیارد سامانی محصولات صنعتی در تاجیکستان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 13.2 درصد افزایش داشته است.

عامل اصلی سرعت توسعه صنعت عمدتا به دلیل افزایش حجم محصولات صنعت معدن 23.7 در صد، صنعت فرآوری 6.7در صد، تامین برق، گاز، بخار و تصفیه هوا 1.2در صد، تامین آب، تمیز کردن، بازیافت زباله و محصولات ثانویه  1.7 در صد بوده است.

صنعت یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد کشور و تولید کننده اصلی کالاهای مادی است. توسعه آن، پایه و اساس مساعدی را برای توسعه سایر بخش‌های اقتصاد ایجاد می‌کند و نفوذ و موقعیت دولت را در عرصه بین المللی تثبیت می‌کند.

به منظور حصول اطمینان از توسعه پایدار و توسعه سریع صنعت در کشور، برنامه صنعتی سازی سریع جمهوری تاجیکستان برای سال‎های 2025-2020 تدوین شده است.

شایان ذکر است که در راستای اجرای سال‌های توسعه صنعتی (2022-2026)، صدها کارخانه صنعتی در کشور احداث و نوسازی شده و شغل‌های جدیدی ایجاد شده است.

https://khovar.tj/2024/09/sol-oi-rushdi-sanoat-dar-to-ikiston-ba-mabla-i-30-8-milliard-somon-ma-suloti-sanoat-iste-sol- gardidaast/

افزایش  5.4 درصدی تولید شیر در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: بر اساس داده‎های آژانس آماری تحت ریاست جمهوری تاجیکستان، تا اول سپتامبر 2024، تعداد دام در همه رده‎های مزرعه 2 میلیون و 704 هزار راس بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 98 هزار راس یا 3.7 درصد بیشتر است.

     در این مدت تعداد گوسفند و بز بالغ بر 7.60 میلیون راس بوده و 463.1 هزار راس معادل 7.0 درصد افزایش یافته است. از کل دام 93.4 درصد دام بزرگ و 81.5 درصد گوسفند و بز(دام کوچک) متعلق به دامداریهای کوچک است.

در ژانویه تا اوت سال جاری، حجم تولید گوشت دام‎های بزرگ و کوچک (به وزن زنده) در تمامی دسته‎های مزرعه 148.801 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023 10.8 درصد افزایش داشته است. حجم کل تولید شیر 575.423 تن بوده که 5.4 درصد بیشتر از سال 2023 است.

دامپروری یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی است که گوشت و شیر مردم کشور و مواد خام یعنی پشم را برای کارخانه‌های صنعتی تامین می‌کند. به منظور توسعه صنعت، دولت جمهوری تاجیکستان چندین برنامه دولتی را اتخاذ کرده است که زمینه مناسبی برای توسعه دامپروری در این جمهوری فراهم می‌کند.

https://khovar.tj/2024/09/dar-to-ikiston-a-mi-umumii-iste-soli-shir-5-4-foiz-afzudaast/

برداشت 40 در صد پنبه در ناحیه مستچاه

خبرگزاری خاور: امسال مزارع «غفرانیان» و «صوفی‎زاده» ناحیه مستچاهی استان سغد در 12.400  هکتار کشت پنبه کردند و اکنون 40 درصد پنبه آماده چیدن است.

سهامداران این مزارع به کار برداشت مشغول هستند و حق برداشت پنبه به ازای هر کیلوگرم 1 سامانی تعیین شده است.

دهقانان این ناحیه در نظر دارند تا بیش از 31 هزار تن پنبه را جمع آوری و به شرکت‎های فرآوری تحویل دهند.

کشاورزان امسال در زمینی به وسعت 174.976 هکتار اقدام به کاشت پنبه‌دان کردند که نسبت به سال 2023، 105 درصد بیشتر می‌باشد.

شایان ذکر است که پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند سود و درآمد اقتصادی بیشتری نسبت به هر محصول کشاورزی دیگری به همراه داشته باشد.

https://khovar.tj/2024/09/dar-ho-agi-oi-de-onii-ufroniyon-va-s-fizoda-i-no-iyai-mastcho-40-foizi-pahta-baroi-amovar-omoda-ast/

2.5 برابر شدن رشد اقتصاد دیجیتال در مقایسه با رشد اقتصاد جهانی

 خبرگزاری خاور: ذوقی ذوقی‎زاده، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان در همایش ملی «توسعه پایدار از طریق نوآوری و دیجتالی سازی: دولت الکترونیک و تجارت دیجیتال» در دوشنبه گفت: نوآوری و دیجیتالی شدن باعث شد تا نرخ رشد اقتصاد دیجیتال در مقایسه با رشد اقتصاد جهانی در ده سال گذشته 2.5 برابر افزایش یابد و سهم اقتصاد دیجیتال به طور متوسط بیش از 15 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در بر می‌گیرد که  این شاخص برای هر کشور تا 40 درصد است.

گفته شد که گذار به اقتصاد دیجیتال گامی‌برای بهبود وضعیت اقتصادی دولت است. زیرا کاهش زمان عرضه محصولات جدید به بازار را فراهم می‌کند و درجه انعطاف تولید را افزایش می دهد. همچنین باعث بهبود کیفیت محصولات، کارایی فرآیند تولید و در نهایت بهبود رقابت پذیری صنعت و افزایش کل تولید داخلی می‎شود.

ذوقی زاده یاداور شد که امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان توجه ویژه‌ای به دیجیتالی شدن اقتصاد ملی دارد، و در این زمینه گفته است«در شرایط کنونی، توسعه فناوری‌های دیجیتال شرط اصلی رقابت‌پذیری اقتصادی به شمار می رود».

وی افزود: مفهوم اقتصاد دیجیتال در جمهوری تاجیکستان، برنامه میان مدت برای توسعه اقتصاد دیجیتال در جمهوری تاجیکستان برای سال‎های 2025-2021، استراتژی توسعه هوش مصنوعی در جمهوری تاجیکستان برای دوره تا سال 2040، برنامه تجارت الکترونیک در جمهوری تاجیکستان برای سال‎های 2029-2025 و اصلاحات و الحاقات بیش از 100 سند قانونی و حقوقی توسط دولت این کشور تصویب شده و در حال اجرا هستند.

همچنین بیان شد که فناوری‎های نوآورانه‎ای که حوزه‎های وسیعی را پوشش می دهند با سرعت بالایی در اکثر کشورها در حال توسعه هستند و درک ما از فرصت‎ها را در آینده نزدیک به کلی تغییر خواهند داد. توسعه سریع شبکه‌های اجتماعی، بازار گوشی‌های هوشمند، دسترسی نامحدود به اینترنت، فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در حال تغییر اساسی جهان هستند. در این زمینه، مناسب است منابع شکل‌گیری، بهبود و توسعه اقتصاد دیجیتال را تحلیل گردد.

وزیر توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان طی سخنان خود ابراز داشت، حجم کل تجارت الکترونیک در جهان از 17 تریلیون دلار در سال 2016 به 27 تریلیون دلار در سال 2022 یا 1.6 برابر افزایش یافته است. همچنین تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند از یک میلیارد در سال 2014 به 5 میلیارد در سال 2024 یا 5 برابر افزایش یافته است.

https://khovar.tj/2024/09/shdi-i-tisodi-ra-am-nisbat-ba-rushdi-i-tisodi-a-on-2-5-marotiba-afzoish-yoftaast//

علاقه مندی بانک جهانی به ساخت مراکز کشاورزی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: ساخت مراکز کشاورزی، سازماندهی پروژه‎های جدید و سایر موضوعات در دیدار نگینه انوری معاون وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان و هولگر کری مدیر بانک جهانی در امور کشاورزی و امنیت غذایی اروپا و آسیا مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست همچنین طرفین در خصوص پیشگیری از تغییرات اقلیمی، خشکسالی و سازگاری محصولات با آن، امکان تولید و صادرات محصولات کشاورزی تبادل نظر کردند.

هولگر کری علاقه مندی بانک جهانی را برای توسعه بخش کشاورزی در جمهوری تاجیکستان، اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها در این راستا ابراز کرد.

هولگر کری علاقه مندی بانک جهانی را برای توسعه بخش کشاورزی در جمهوری تاجیکستان، اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها در این راستا ابراز کرد. وی افزود بانک جهانی علاقه مند به ساخت مراکز کشاورزی در تاجیکستان است.

https://khovar.tj/rus/2024/09/vsemirnyj-bank-zainteresovan-v-stroitelstve-agrologisticheskih-tsentrov-v-tadzhikistane/

بررسی موضوع شمول مالی بین بانک ملی تاجیکستان و سازمان AFI  در دوشنبه

خبرگزاری خاور: فردوس طالب زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان با آلفرد هانیگ، مدیر اجرایی اتحاد برای شمول مالی دیدار کرد.

طرفین در مورد دستاوردهای حوزه سیاست شمول مالی در تاجیکستان، تعامل در چارچوب برنامه این سازمان و اجرای عملی استراتژی ملی شمول مالی در این کشور تبادل نظر کردند.

اتحاد برای شمول مالی (AFI ) یک سازمان بین المللی معتبر در توسعه و اجرای سیاست های شمول مالی است که اعضای آن شامل 101 نهاد دولتی از بیش از 80 کشور جهان است. فعالیت‎های AFI با هدف ترویج سیاست‎های شمول مالی در کشورهای عضو سازمان است. بانک ملی تاجیکستان از سال 2011 به عضویت کامل AFI درآمده و به طور موثر از فرصت‎های عضویت در این سازمان استفاده می‎کند.

https://khovar.tj/rus/2024/09/obsuzhdena-finansovaya-dostupnost-v-tadzhikistane/

فعالیت 64  شرکت داروسازی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: 25 سپتامبر روز جهانی داروساز است. تاریخ این تعطیلات مصادف است با تأسیس فدراسیون بین المللی داروسازی (1912) - یک سازمان جهانی که نماینده و از منافع داروسازی، علم و صنعت محافظت می‌کند. در حال حاضر 64 شرکت داروسازی داخلی در تاجیکستان فعالیت می‌کنند و 592 نوع دارو و کالای پزشکی تولید می‌شود.

با فرمان دولت جمهوری تاجیکستان مورخ 28 اکتبر 2020، «برنامه دولتی توسعه صنعت داروسازی جمهوری تاجیکستان برای سال‏های 2025-2021» تصویب شد. هدف اصلی آن تضمین توسعه پایدار صنعت داروسازی و در چارچوب چهارمین هدف راهبردی ملی یعنی صنعتی شدن سریع کشور، بهبود دسترسی مردم کشور به دارو و کالاهای پزشکی، جذب سرمایه گذاری، ایجاد شرکت‎های تولیدی جدید و ایجاد مکان‎های کاری جدید. این برنامه تمام مسئولیت‎ها، مشکلات در زمینه و راه حل‎های توسعه صنعت داروسازی را پوشش می دهد.

شایان ذکر است که «برنامه دولتی برای توسعه صنعت داروسازی در جمهوری تاجیکستان برای سال های 2025- 2021» عمدتا با هدف افزایش سهم داروهای تولید داخلی انجام می‌شود.

در پیام امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به مجلس عالی جمهوری تاجیکستان "در مورد جهت گیری‎های اصلی سیاست داخلی و خارجی جمهوری» در تاریخ 23 دسامبر 2022، توسعه صنعت داروسازی در تاجیکستان مورد تاکید ویژه قرار گرفت. امامعلی رحمان وزارتخانه‏های صنعت و فناوری‎های نوین، تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان را موظف کرد تا در راستای توسعه بیشتر صنعت داروسازی در کنار هم با سایر ساختارها و مراجع و جذب سرمایه مستقیم، کارخانه‎های مدرن برای تولید دارو، فرآوری گسترده گیاهان دارویی برای تضمین محیط زیست داخلی و افزایش بیشتر حجم تولید فرآورده‎های دارویی را راه اندازی کنند.

همانطور که جمال‎الدین عبدالله‎زاده وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیسکتان در پنجم اوت سال جاری در نشست خبری این نهاد گفت، در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 53 میلیون دلار دارو و کالاهای پزشکی به جمهوری تاجیکستان وارد شده است. این شاخص 3.28 میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است. فعالیت 234 مؤسسه داروسازی و 158 مؤسسه درمانی و پیشگیری بررسی شد

در بخش دارویی حوزه بهداشت و درمان تاجیکستان، تربیت نیروهای شایسته و آگاه که نیازهای بازار کار را برآورده می‌کنند و نیز بازآموزی متخصصان از موضوعات کلیدی محسوب می‌شود. دانشگاه دولتی پزشکی تاجیکستان به نام ابوعلی سینا یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی حرفه‎ای در کشور است که در آن متخصصان در زمینه بهداشت آموزش می‌بینند.

هدف اصلی فعالیت این مرکز ایجاد شرایطی برای سازماندهی و انجام فرآیند آموزش و پرورش، تجربیات آموزشی و تولیدی، کار تولیدی، علمی - پژوهشی، اطلاع در زمینه مواد دارویی و آموزش مهارت‎های حرفه‏ای در سطح بالا می‌باشد. این امر به تربیت متخصصان عالی رتبه در زمینه داروسازی در کشور کمک می‎کند.

https://khovar.tj/2024/09/imr-z-r-zi-umumi-a-onii-dorusoz-dar-to-ikiston-64-korhonai-dorusoz-faoliyat-mekunad/

عزم تاجیکستان برای تقویت ظرفیت های ترانزیتی

تلگرام خبرگزاری اوستا: سراج‎الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست سالانه گروه کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی (LLDC ) در چارچوب هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی کرد.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه تاجیکستان، وزیر امور خارجه بر اهمیت ارتقای پتانسیل ترانزیتی این کشورها از جمله توسعه کریدورهای حمل و نقل و تجاری منطقه‎ای که دستیابی به اهداف توسعه پایدار را تسریع می‌کند، تاکید کرد.

سراج الدین مهرالدین در سخنان خود به موضوعات انرژی، منابع آب و تغییرات آب و هوایی نیز پرداخت. وی از کشورهای LLDC خواست تا از فرصت‎های ارائه شده توسط دهه بین المللی اقدام، آب برای توسعه پایدار 2018-2028 استفاده کنند. وزیر از شرکت کنندگان دعوت کرد تا در کنفرانس بین المللی سطح بالا در مورد حفاظت از یخچال‎های طبیعی که در ماه می 2025 در دوشنبه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

تلگرام خبرگزاری اوستا

 شرکت بیش از 110 شرکت مسافرتی و نمایندگان 16 کشور در اولین نمایشگاه بین المللی گردشگری دوشنبه 2024

خبرگزاری خاور: بیش از 110 شرکت گردشگری، هنرمندان و نمایندگان 16 کشور در اولین نمایشگاه بین المللی گردشگری دوشنبه-2024 حضور یافتند.

کمال‎الدین مؤمن‎زاده، رئیس کمیته توسعه گردشگری در این نمایشگاه گفت: جمهوری تاجیکستان کشوری است با طبیعت و کوه‌های منحصر به فرد، یخچال های طبیعی، رودخانه‌های بی شمار، آب های معدنی، شفابخش و شیرین، فرهنگی کهن و اصیل که پیوسته توجه مردم جهان را به خود جلب می‌کند.

به همین دلیل است که تنها در شش ماه اول سال 2024 بیش از 580 هزار گردشگر از 129 کشور جهان برای دیدن مکان‌های زیبای تاجیکستان آمده اند.

بر اساس آمار، ازبکستان، فدراسیون روسیه، قزاقستان، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی افغانستان در میان پنج گردشگر خارجی برتری هستند که از تاجیکستان بازدید می‌کنند.

در این دوره گردشگران خارجی در جمهوری توجه بیشتری به گردشگری درمانی، اکولوژیکی و کوه نوردی داشتند.

دولت تاجیکستان با هدف توسعه زیرساخت‎های گردشگری از جمله ساخت جاده‎های مدرن، هتل‏های سطح بالا، مراکز فرهنگی و تفریحی، خدمات مطابق با استانداردهای جهانی و ساده سازی قابل توجه سیستم ویزا برای جذب بیشتر گردشگران از در سراسر جهان انجام داده است. 

شایان ذکر است که در نمایشگاه گردشگری 2024 که در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دوشنبه (اکسپوی دوشنبه) برگزار شد، نهادهای گردشگری تاجیکستان به‌ویژه شهر دوشنبه و همچنین شهرهای خواهرخوانده و همکار آن مانند شرکت‌های مسافرتی، خطوط هوایی، هتل ها و رستوران‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی محصولات و خدمات فرهنگی، تاریخی و تفریحی را ارائه کردند

نمایشگاه گردشگری 2024 با حمایت کمیته توسعه گردشگری زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان با همکاری شرکت های مسافرتی «Somon Travel»، «King Tour»  و «Dior Travel» به منظور توسعه صنعت گردشگری، سازماندهی گردشگری بازار منطقه در شهر دوشنبه، ارائه ظرفیت‎های غنی طبیعی، گردشگری و فرهنگی و بهداشتی  سالم گردانی کشور، بررسی بهترین عملکرد، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اجرای طرح های گردشگری، تقویت همکاری‌های بخشی و خواهرخواندگی توسعه مشارکت با نهادهای خدمات گردشگری و تدوین راهبردهای مشترک گردشگری در این زمینه برگزار شد

یادآور می‌شویم که هر ساله در اکثر کشورهای جهان نمایشگاه‌های بزرگ گردشگری برگزار می‌شود و بیش از  5 هزار شرکت مرتبط با گردشگری از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند و محصولات خود را ارائه می دهند.

 https://khovar.tj/2024/09/dar-nahustin-namoishgo-i-bajnalmilalii-sajyo-ii-dushanbe-2024-ziyoda-az-110-shirkati-sajyo-va-namoyandagoni-16-davlat-ishtirok- //

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما