معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

افزایش قابل توجه صادرات ترکیه به امارات در سال 2023 میلادی

کشوری که صادرات ترکیه در سال گذشته از نظر ارزش بیشترین افزایش را داشته امارات متحده عربی با افزایش 2 میلیارد و 269 میلیون دلاری بوده است.

آغاز دیپلماسی ترکیه و امارات برای تقویت روابط دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه پس از همه گیری کووید-19 ، تأثیر مثبتی بر روابط تجاری دو کشور داشت.

سال گذشته در چارچوب سفر اردوغان،به امارات، یک قرارداد 50.7 میلیارد دلاری بین ترکیه و امارات امضا شد. در چارچوب این قرارداد، تصمیم گرفته شد همکاری‌های موجود با امارات در زمینه‌هایی مانند انرژی، حمل و نقل، زیرساخت ها، لجستیک، تجارت الکترونیک، مالی، بهداشت، غذا، گردشگری، املاک، ساخت و ساز، صنایع دفاعی، هوش مصنوعی بیش از پیش افزایش یابد.محمت شیمشک وزیر خزانه و دارایی ترکیه نیز در چارچوب برنامه سفر خود به کشورهای خلیج فارس به امارات رفت و با مسئولان عالی رتبه این کشور دیدار کرد.

 بر اساس آمار و ارقام مجمع صادرکنندگان ترکیه (TİM)، در سال 2023 میلادی، ترکیه بیشترین افزایش صادرات را با 2 میلیارد و 269 میلیون دلار در میان کشورهای هدف صادرات به امارات داشته است.

بیشترین افزایش صادرات ترکیه در سال گذشته پس از امارات، به ترتیب به کشورهای روسیه با یک میلیارد و 776 میلیون دلار، عربستان با یک میلیارد و 325 میلیون دلار، فرانسه با 889 میلیون دلار و الجزایر با 606 میلیون دلار بوده است. صادرات ترکیه در سال 2023 میلادی به روسیه، ۹ میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار ،به عربستان  ۲ میلیارد و ۲۷۴ میلیون دلار ،به فرانسه، ۹ میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار و به الجزایر ۲ میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار میباشد.

در این مدت، صادرات ترکیه به امارات با 5 میلیارد و 915 میلیون دلار، یازدهمین کشوری شد که ترکیه بیشترین صادرات را به آن داشته است.در سال 2023 میلادی بیشترین صادرات ترکیه به ترتیب به کشورهای آلمان با 18 میلیارد و 462 میلیون دلار، آمریکا با 12 میلیارد و 197 میلیون دلار، انگلیس با 11 میلیارد و 444 میلیون دلار، ایتالیا با 11 میلیارد و 200 میلیون دلار و عراق با 9 میلیون دلار و 755 میلیون دلار بوده است.

در این مدت،  ترکیه 3 میلیارد و 205 میلیون دلار طلا و جواهر آلات، 263 میلیون دلار مواد شیمیایی، 222 میلیون دلار حبوبات و دانه‌های روغنی، 215 میلیون دلار محصولات برقی و الکترونیکی و 190 میلیون دلار فرآورده‌های دامی و محصولات آبزی به امارات صادر کرده است.

در سال گذشته میلادی صادرات شرکتهای صادر کننده کلان شهر استانبول  به امارات به تنهایی 4 میلیارد دلار شد.پس از استانبول، بیشترین صادرات به امارات به ترتیب از شهرهای چوروم با 767 میلیون دلار و ازمیر با 175 میلیون دلار بوده است.

کشورهایی که بیشترین افزایش صادرات ترکیه را در سال 2023 نسبت به سال 2022 داشته اند به شرح زیر است:( هزار دلار )

منبع: http:www.trthaber.com                         

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما