معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مسیر جدید قطار باری چین- اروپا[1]

یک مسیر قطار باری بین‌المللی جدید بین شیان (استان شانشی در شمال غربی چین) و شهر بندری گرجستان پوتی افتتاح شد. این مسیر به هجدهمین مسیر اصلی چین-اروپا (شیان) تبدیل شده است.

قطار حامل 55 کانتینر بارگیری شده با کالاهای صادراتی مانند اتومبیل و ماشین آلات بزرگ از شیان به سمت اروپا به حرکت در آمده است. این قطار پس از خروج از چین از طریق بندر خورگوس در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ، از قزاقستان و آذربایجان  عبور نموده به بندر  پوتی خواهد رسید. در این مسیر از حمل و نقل چند وجهی در کل مسیر استفاده می‌شود که طول آن 7829 کیلومتر و زمان حمل حدود 15 روز می‌باشد.

 مسیر ترانس خزر محرک اصلی رشد صادرات قزاقستان[2]

به گزارش پایگاه خبری DKNews.kz میز گرد بین المللی به همت شرکت ملی راه آهن قزاقستان با مشارکت راه آهن آذربایجان و صادرکنندگان بزرگ داخلی در آستانه برگزار شد.

در این مراسم مزایا و فرصت های مسیر ترانس خزر که امکان تحویل محموله صادرکنندگان داخلی به بازارهای جهانی را در سریع ترین زمان ممکن و صرفه جویی ممکن می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان میزگرد، نمایندگان تجارت قزاقستان، صادرکنندگان (معدن، پتروشیمی، کشاورزی و سایر محصولات)، بزرگترین شرکت های حمل و نقل پیشنهادات خود را ارائه و در مورد موضوعات کلیدی سازماندهی حمل و نقل کالا، توسعه حمل و نقل از طریق  مسیر ترانس خزر  گفتگو کردند. در این میزگرد  علاوه بر تعرفه‌ها و نامگذاری محموله‌ها، مسائل مربوط به ترخیص کالا از گمرک، محموله‌های کشتی، بازارهای لحظه ای، قیمت سهام، کاهش هزینه‌های صادرکننده برای حمل و نقل محصولات و موارد دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان همچنین در مورد بهبود رویه‌های گمرکی، نوسازی بخش حمل و نقل و لجستیک، دیجیتالی کردن خدمات حمل و نقل در کریدور بین المللی و شکل گیری و اجرای سیاست لجستیک صحبت کردند.

صادرکنندگان خاطرنشان کردند که به لطف سیاست های شرکت راه آهن قزاقستان در حمایت از تولیدکنندگان داخلی، شرکت‌های بیشتری شروع به عرضه محصولات خود به  فواصل طولانی‌تر کردند.   برای این منظور، راه آهن قزاقستان فعالانه در حال توسعه زیرساخت نرم و سخت  مسیر ترانس خزر  است تا خدمات لجستیکی را در قزاقستان و خارج از کشور بهبود بخشد.

نایب رئیس هیئت مدیره راه اهن قزاقستان در امور لجستیک یرلان قویشبایوف گفت: در سال 2023 در مسیر ترانس خزر، 2.8 میلیون تن کالا حمل شد که نسبت به سال 2022 افزایش 86 درصدی (افزایش 1.5 میلیون تنی) مشاهده می‌شود. زمان تحویل کالا در این مسیر رقابتی شده  و به طور متوسط 12 روز است. حجم حمل بار قزاقستان در طول کریدور حدود 10 میلیون تن است.

توسعه مسیر ترانس خزر در کانون توجه لیتوانی و قزاقستان[3]

به گزارش پایگاه خبری DKNews.kz تیمور اورازایف سفیر قزاقستان در لیتوانی با ماریوس اسکوودیس وزیر حمل و نقل و ارتباطات لیتوانی درباره همکاری‌های دو کشور در صنعت حمل و نقل و لجستیک گفتگو کرد.

طرفین برنامه و دستور کار رویدادهای مشترک برای سال جاری از جمله جلسات کمیسیون مشترک حمل و نقل بین المللی و کارگروه حمل و نقل جاده ای را بررسی کردند.   آنها همچنین در مورد مشارکت هیئت های دو کشور در "مجمع سرمایه گذاران درباره توسعه اتصال پایدار حمل و نقل بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی" که در 29 تا 30 ژانویه سال جاری در بروکسل  برگزار می‌شود، گفتگو کردند. در این ملاقات به تفصیل در مورد کارهایی که توسط دولت قزاقستان برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل از جمله در راستای مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر انجام می‌شود گفتگو شد.

آقای ماریوس اسکودیووس نسبت به افزایش حجم حمل و نقل کالا از طریق مسیر ترانس خزر ابراز علاقه کرد زیرا از نظر اقتصادی سودآورتر و سریعتر از تحویل کالا در مسیر شمالی است.  به گفته وی، موضوع اتصال مسیر ترانس خزر با کریدور میانی، ابتکار سه دریا و سایر مسیرهای لجستیکی اروپا، محور ریاست فعلی لیتوانی بر مجمع بین‌المللی حمل‌ونقل سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه OECD است.

آرد گندم جوانه زده قزاقستان ممکن است حاوی مایکوتوکسین باشد[4]

متأسفانه زمان‌هایی که آرد قزاقستان به دلیل کیفیت بالای آن یک برند بین المللی بود، به تاریخ پیوسته است. در حال حاضر خرید نان با کیفیت در قزاقستان بسیار دشوار است.  بسیاری از نانوایی‌ها محصولی تولید می‌کنند که خرد می‌شود و فاقد طعم و عطر نان واقعی هستند. این نشان دهنده استفاده از آرد تهیه شده از گندم بی کیفیت است. اما از دست دادن طعم و عطر نان فقط نوک کوه یخ مشکلات است. در واقع، سلامت چنین نانی مورد تردید است.

بر کسی پوشیده نیست که در پاییز سال 2023، با افزایش بارندگی‌ها در ماه سپتامبر و کاهش کیفیت محصول گندم، قزاقستانی‌های دوراندیش آرد تهیه شده از غلات مرغوب  برداشت قبلی در سال 2022 را ذخیره کرده و در حال حاضر از خوردن نان تهیه شده از فصل جدید آرد اجتناب می‌کنند. نکته این است که دانه‌های جوانه زده که در شرایط رطوبت بالا برداشت می‌شوند ممکن است حاوی مایکوتوکسین باشند. این مشکل در بهار امسال بدتر خواهد شد. به هر حال بخش قابل توجهی از برداشت گندم در مناطق شمالی کشور زیر برف بود.

  کشاورزان قصد دارند این گندم را در فصل بهار برداشت کرده و با حداقل قیمت به فروش برسانند تا برای فصل کاشت پولی به دست آورند. این دانه‌ها مطمئنا حاوی مایکوتوکسین خواهد بود و نه برای تولید آرد و نه برای تغذیه دام و طیور قابل استفاده نیستند. اما چه کسی این را کنترل خواهد کرد؟

کشاورزان همچنین سعی می‌کنند برداشت ضعیف سال را از طریق مخلوط کردن آن با دانه‌های مرغوب بفروشند که دلایل اقتصادی چنین اقداماتی آشکار است.

در مورد جنبه اخلاقی مشکل، وقتی از کشاورزان پرسیده می‌شود که آیا مسموم کردن مردم و حیوانات جایز است یا خیر، کشاورزان در گفتگوهای خصوصی پاسخ می دهند که چاره ای ندارند - ما در مورد بقای خود صحبت می‌کنیم که در پس زمینه آن منافع دیگران کم رنگ می‌شود.

هیچ اطلاعاتی در مورد آزمایش حتی تصادفی آرد برای محتوای مایکوتوکسین وجود ندارد.

این احساس به وجود می آید که مسئولان به جای حمایت بیشتر از کشاورزان در شرایط بحرانی کنونی، تصمیم گرفتند به سادگی به کشاورزان این فرصت را بدهند تا محصولات بی کیفیت و بالقوه خطرناک خود را چه برای صادرات و چه در بازار داخلی، بدون فکر کردن تهدید سلامت عمومی‌ به فروش برسانند.

دولت ایجاد AgroBank در قزاقستان را بررسی خواهد کرد[5]

آقای سیریک اگیزبایف نماینده مجلس و رئیس حزب Auyl گفت: دولت در پاسخ به درخواست های مداوم تجارت کشاورزی، انجمن‌های تخصصی و اعضای پارلمان، در نهایت موافقت کرد که امکان ایجاد یک بانک کشاورزی تخصصی در قزاقستان را بررسی کند.

سال‌هاست که چنین درخواست‌هایی مطرح شده است، اما رئیس دولت و بانک ملی قبلاً اعلام کرده بودند که این پیشنهاد نامناسب است. اکنون نهادهای دولتی موضع خود را نسبت به این موضوع تغییر داده اند. به گفته وی، روز گذشته نمایندگان به درخواست در خصوص ایجاد اگروبانک پاسخ دادند. با عنایت به اهمیت گسترش فاینانس کشاورزی از نظر اعطای وام بانکی به منظور تامین امنیت غذایی کشور، این وزارتخانه در حال کار بر روی موضوع ایجاد اگروبانک با نهادهای دولتی ذینفع است. بر اساس این سند، بانک ملی و آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی نیز اعلام کردند که با ایجاد اگروبانک به عنوان یک موسسه توسعه ملی مخالفت ندارند.

سریک اگزبایف یادآور شد که بانک های کشاورزی با موفقیت برای تضمین امنیت غذایی در نزدیک ترین کشورهای همسایگان ما در ازبکستان، روسیه، بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و همچنین در کشورهای اتحادیه اروپا کار می‌کنند. وی تاکید کرد: ما هر روز نتیجه چنین سیاست دولتی را در قفسه‌های فروشگاه‌های خود می‌بینیم، جایی که محصولات کشاورزی این کشورها اغلب جایگزین محصولات داخلی ما می‌شود.

وی از همفکری همکاران خود در هر 6 فراکسیون مجلس سنا و نمایندگان مجلس سنا در خصوص موضوع اساسی حمایت از روستاییان تشکر کرد.

قزاقستان قصد دارد ذرت را به چین و ایران صادر کند[6]

سرویس مطبوعاتی دولت گزارش داد: قزاقستان قصد دارد ذرت را به بازارهای جدید صادر کند.  به طور خاص، در حال حاضر امکان عرضه به چین و ایران در حال بررسی است.  موضوع تولید و فروش ذرت در نشست کمیسیون بین بخشی سیاست تجارت خارجی و مشارکت در سازمان‌های اقتصادی بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

طبق آمار وزارت کشاورزی، در سال 2023، سطح زیر کشت ذرت 12.8 هزار هکتار افزایش یافت و به 193.8 هزار هکتار (180.9 هزار هکتار در سال 2022) رسید.

  1207.5هزار تن دانه ذرت با میانگین حاصلخیزی 65.8 سانتنیر  در هکتار (در سال 2022 - 57  سانتنیر در هکتار) درو شد.

 تولید مالتودکسترین که برای تهیه نوشیدنی‌های شیرین، سس ها و در صنعت شیرینی سازی استفاده می‌شود، رو به افزایش است. در سال 2021، 46.3 هزار تن مالتودکسترین تولید شد، در سال 2022  57.3 هزار تن. و در 10 ماهه سال 2023، 40.7 هزار تن از این محصول تولید شده است.

تولید پهپادهای کشاورزی چینی  در قزاقستان[7]

سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی گزارش داد: وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان به مدیریت شرکت چینی Eavision Robotic Technologies Xinyu برای بومی سازی تولید هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در کشاورزی در قزاقستان پیشنهاد داد. 17 ژانویه، در جریان سفر به سوژو (استان جیانگ سو)، هیئت قزاقستانی به سرپرستی معاون وزیر کشاورزی از پارک صنعتی و محل مونتاژ Eavision Robotic Technologies بازدید شد.

  این شرکت در تولید هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده برای نظارت، اقدامات حفاظتی در برابر آفات، بیماری‌های گیاهی و علف های هرز با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تخصص دارد.   نمایندگان این هیئت با مدیر کل فناوری‌های رباتیک Eavision در مورد چشم انداز بومی سازی تولید پهپادهای کشاورزی در قزاقستان گفتگو کردند.   طرفین به منحصر به فرد بودن این پروژه به دلیل نبود امکانات تولید مشابه در روسیه و کشورهای آسیای مرکزی اشاره کردند.

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی، طرفین برای تهیه نقشه راه برای اجرای این طرح، نیاز به ثبت دفتر نمایندگی شرکت سرمایه گذار در قزاقستان، تعیین محل تولید و بازارهای فروش بالقوه از جمله در کشورهای همسایه موافقت کردند. در نتیجه مذاکرات، تفاهم نامه همکاری فنی در زمینه اجرای پهپادهای هوشمند برای حفظ نباتات در کشاورزی به امضا رسید.

[1] https://www.dknews.kz/ru/xinhua/315153-novyy-marshrut-gruzovogo-poezda-kitay-evropa-soedinil

[2] https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/315169-transkaspiyskiy-marshrut-klyuchevoy-faktor-rosta

[3] https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/315135-razvitie-transkaspiyskogo-marshruta-v-centre

[4]https://eldala.kz/novosti/muka/18064-kazahstanskaya-muka-iz-prorosshey-pshenicy-mozhet-soderzhat-mikotoksiny

[5] https://eldala.kz/novosti/kazahstan/18070-pravitelstvo-rassmotrit-sozdanie-agrobanka-v-kazahstane

[6] https://eldala.kz/novosti/kazahstan/18072-kazahstan-planiruet-eksportirovat-kukuruzu-v-kitay-i-iran

[7] https://eldala.kz/novosti/kazahstan/18067-kitayskie-agrodrony-planiruyut-proizvodit-v-kazahstane

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما