معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۲:۴۲ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته چهارم دی‌ماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

دولت دومینیکن سیاست یارانه سوخت را حفظ می‌کند

معاون وزیر بازرگانی داخلی دومینیکن ، رامون پرز فرمین، اعلام کرد که دولت دومینیکن به طرح یارانه سوخت های مصرفی عمده داخلی در هفت روز آینده با توجه به افزایش قیمت آنها در بازار بین المللی ادامه می دهد. به منظور جلوگیری از هزینه‌های بیشتر برای جمعیت، فرمین گفت که تقریباً 25 پزو (0.42 سنت دلار) یارانه برای هر گالن گازوئیل معمولی و بیش از 17 پزو (0.28 سنت دلار) برای هر گالن دیزل با کیفیت بالا اعمال می‌شود.

این مقام توضیح داد که گاز مایع (LPG) با یارانه 10 پزو (0.16 سنت دلار آمریکا) با هدف عدم انتقال افزایش قیمت های جهانی سوخت به قیمت‌های خرده ‌فروشی، یارانه خواهد گرفت.

وزارت صنعت، بازرگانی و شرکت های کوچک و متوسط برای هفته پایانی ژانویه تصمیم گرفت تا بنزین معمولی و سوپر، گازوئیل معمولی و با کیفیت بالا و LPG  با قیمت‌ های هفته‌های قبل عرضه شوند . البته بهای نفت کوره اندکی کاهش می یابد و نفت سفید پنج پزو و 30 سنت (0.08 دلار آمریکا) افزایش می یابد.

https://www.plenglish.com/news/2024/01/19/dominican-govt-maintains-fuel-subsidy-policy

نقش زنان در اقتصاد دومینیکن

مرکز صادرات و سرمایه گذاری دومینیکن اعلام کرد که شرکت های تحت رهبری زنان بیش از هزار محصول مختلف را در سال 2023 صادر کرده اند. طبق داده‌های مطالعه انجام شده تحت عنوان "زنان در صادرات" از ژانویه تا آگوست 2023، ارزش محصولات صادر شده به سایر کشورها از سوی زنان جمهوری دومینیکن به 998.6 میلیون دلار رسید. 

https://www.prensa-latina.cu/2024/01/18/empresas-dirigidas-por-dominicanas-exportaron-mas-de-mil-productos

فرانسه از  مشارکت در پروژه‌های زیرساختی در جمهوری دومینیکن حمایت می‌کند

فرانسه علاقه خود را برای مشارکت در پروژه‌های زیرساختی و شهری در جمهوری دومینیکن از طریق نامه ای که توسط رئیس جمهور امانوئل ماکرون به همتای خود آقای لوئیس ابینادر ارسال شد، ابراز کرد. آقای مکرون در این نامه از اعتماد دولت دومینیکن به شرکت های فرانسوی برای توسعه برنامه‌های مهمی مانند خطوط مترو در سانتو دومینگو تجلیل کرد. رئیس جمهور فرانسه همچنین تمایل آن ملت اروپایی را برای مشارکت در احداث خط سوم مترو در پایتخت دومینیکن و سایر پروژه‌ها در حوزه حمل و نقل را ابراز نموده است. 

https://www.prensa-latina.cu/2024/01/16/francia-apoyara-proyectos-de-infraestructura-en-dominicana

جمهوری دومینیکن و گویان برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر همکاری خواهند کرد

شرکت «گویانا پاور اند لایت» از گویان از تجربه جمهوری دومینیکن در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق امضای تفاهم نامه ای با گروه «اینتر انرژی» برای بررسی فرصت ها به منظور تقویت زیرساخت انرژی در گویان استفاده خواهد کرد. هدف از این مشارکت استراتژیک ارائه خدمات انرژی قابل اعتماد، قابل دسترس و با کیفیت به تمام نقاط آن کشور است.

https://elnuevodiario.com.do/republica-dominicana-y-guyana-unen-esfuerzos-para-desarrollar-energia-renovable/

ایجاد صندوق تخصصی 10 میلیون پزوئی برای توسعه طرح های آبزی پروری و کشاورزی در دومینیکن

صندوق ویژه توسعه کشاورزی (FEDA) و شورای ملی توسعه و حمایت از بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط (Promipyme) توافق نامه ای را امضا کردند که در آن متعهد به ترویج  و ایجاد صندوق تخصصی ده میلیون پزویی (حدود 170 هزار دلار) جهت حمایت از طرح ملی راه اندازی مجدد بخش کشاورزی و آبزی پروری می‌شوند.  هدف از این توافق افزایش تولید در بخش آبزی پروری، تضمین امنیت غذایی و افزایش عرضه پروتئین با منشاء حیوانی و تولید مازاد صادراتی است. 

https://elnuevodiario.com.do/feda-y-promipyme-crean-fondo-10-millones-para-plan-acuicola-y-agropecuario/

بانک بین آمریکایی توسعه «IDB» جلسات سالانه خود را از 6 تا 10 مارس در جمهوری دومینیکن برگزار خواهد کرد.

 بانک بین آمریکایی توسعه (IDB) و نیز «IDB Invest» جلسات سالانه «مجامع رؤسا » را در جمهوری دومینیکن از 6 تا 10 مارس 2024 برگزار خواهند کرد. رهبران اقتصادی و مالی از 48 کشور عضو بانک مزبور و بخش خصوصی در مورد چالش ها و فرصت های توسعه در آمریکای لاتین و کارائیب گفت و گو  خواهند کرد. موضوعات این نشست ها از تغییرات آب و هوایی تا تضمین رشد عادلانه و پایدار و کاهش فقر و نابرابری را در بر می‌گیرند.

https://listindiario.com/economia/20240118/bid-bid-invest-tendran-reuniones-anuales-republica-dominicana-6-10-marzo_791635.html

جامائیکا :

مهلت سرمایه گذاران علاقمند به اجرای پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر 100 مگاواتی در جامائیکا تمدید شد

نهاد تولید برق جامائیکا (GPE) که مسئول رهبری ابتکار موجود برای جذب سرمایه گذاری در زمینه تولید برق است، مهلت شرکت های علاقمند برای ارائه پیشنهادات مربوط به اجرای پروژه تامین 100 مگاوات برق با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر را تمدید کرد. در تاریخ 30 می 2023، «GPE» درخواستی را به تولیدکنندگان مستقل برق ارسال کرد که در آن خواستار دریافت پیشنهادات برای تامین تا 100 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در یک طرح از نوع مدل ساخت-مالکیت- بهره برداری (BOO) بر اساس یک توافق خرید برق به مدت 20 سال گردید . آخرین مهلت ارسال پیشنهادات در تاریخ 1 فوریه 2024 به پایان می رسید اما اکنون تا 1 آوریل معتبر خواهد بود. این بزرگترین برنامه خرید انرژی‌های تجدیدپذیر در تاریخ جامائیکا است. تاکنون بیش از 60 سرمایه گذاران داخلی و خارجی  وجود دارند که برخی از آنها شرکت های مشترک هستند، برای مشارکت در این طرح ابراز علاقه کرده اند.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/01/17/deadline-extended-for-investor-interest-in-100mw-renewable-energy-project/

برنامه وزارت کشاورزی جامائیکا بر  تولید قهوه می‌باشد

مشکلی که به مدت طولانی آسیبی به تولید کنندگان قهوه در سراسر جامائیکا  رسانده است سرانجام مورد توجه وزارت کشاورزی و شیلات قرار گرفت و در چرخه بودجه سال جاری مورد تاکید قرار خواهد گرفت. آقای فلوید گرین، وزیر کشاورزی و شیلات، با اعلام «جشنواره جامائیکا بلو مونتاین» (قهوه کوه آبی جامائیکا) از اجرای «برنامه استقرار و احیای محصول» خبر داد که در سال مالی آتی آغاز خواهد شد و بیش از 5000 تولیدکننده قهوه در سراسر جامائیکا از آن بهره خواهند برد. برنامه مذکور همچنین باعث رونق تولید و صادرات آن محصول خواهد شد. تولید قهوه «جامائیکا بلو مونتاین» در فصل کشاورزی 2023/22 نسبت به فصل قبلی 17 درصد افزایش یافت (از 240 هزار جعبه به بیش از 285 هزار جعبه رسید) اما به 300 هزار جعبه برنامه ریزی شده نرسید.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/01/17/billion-dollar-crep-programme-to-boost-coffee-production/

هائیتی :

وضعیت نگران کننده غذا در هائیتی

وضعیت غذا امروز در هائیتی نگران کننده توصیف می‌شود، جایی که حدود 8.2 میلیون نفر در دسترسی به کالاهای اساسی و مواد غذائی پایه مشکل دارند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) طی گزارشی اعلام که مصرف ناکافی غذا در نوامبر 2023 شیوع 70.8 درصدی داشته است . این رقم در ماه اکتبر گذشته 72.4 درصد بوده است ، بنابراین کشور سال 2024 را در چنین شرایطی آغاز می‌کند. برنامه جهانی غذا به وضوح نشان می دهد که بیشتر مواد غذایی اساسی در سراسر کشور موجود است، اما بسیاری از مردم هائیتی در صورت ادامه افزایش قیمت مواد غذایی قادر به خرید آنها نخواهند بود. به این اعداد باید این واقعیت را هم اضافه کرد که خشکسالی از میانگین طبیعی خود در هائیتی فراتر رفته و از ماه اگوست تا اکتبر  سال گذشته این روند به ویژه در منطقه جنوب این کشور مشهودتر بوده است. همچنین، در زمان دیگری از سال، باران‌های شدید به مناطق وسیعی از زمین‌های کشاورزی آسیب رساند که بر عملکرد کشاورزی در این کشور کارائیب تأثیر خواهد گذاشت.

این سازمان بین المللی هشدار داد که بدون تزریق فوری بودجه، این خطر وجود دارد که حتی تعداد بیشتری از مردم گرسنه بمانند. پیشرفت بحران غذا در هائیتی به دلیل کمبود بودجه و افزایش آوارگان داخلی در نتیجه موج اخیر خشونت ها و عدم امنیت ، نگران کننده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/01/08/alarming-food-situation-in-haiti

جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم ):

رئیس سابق بانک مرکزی باربادوس از دلاری شدن جامعه کشورهای کارائیب ( کاریکوم ) دفاع کرد

 آقای دلیسله وورل، رئیس سابق بانک مرکزی باربادوس، گفت که کشورهای عضو کاریکوم باید به طور رسمی دلار آمریکا را در عملیات روزانه خود بکار گیرند و به تدریج ارزهای محلی خود را حذف کنند. وی برای توجیه نظرش گفت که «دلار» در حال حاضر واحد پول رایج در منطقه است و این بهتر از استفاده از 9 ارز مختلف در کاریکوم است: دلار باهاما، دلار باربادوس، دلار بلیز، دلار کارائیب شرقی، دلار گویان، گورد هائیتی، دلار جامائیکا، دلار ترینیداد و توباگو و دلار سورینام که هیچ یک از آنها خارج از مرزهای کشورهای خود ارزشی ندارند. آقای وورل افزود که دلاری شدن «هیچ چیزی را از ما نمی‌گیرد. در واقع ما با نگه داشتن ارزهای ملی به خودمان آسیب می زنیم، زیرا برای حفظ ارزش پول ملی، همه ما باید مقدار زیادی ذخایر خارجی در اختیار داشته باشیم. به عنوان مثال جامائیکا دارای ذخایر خارجی 4.7 میلیارد دلاری است. پاناما دلار آمریکا را به عنوان واحد پول رسمی خود در سال 1904 پذیرفت. اکوادور آن روند را در ماه سپتامبر سال 2000 انجام داد و السالوادور در ژانویه سال 2001 همین کار را کرد. رئیس جمهور جدید آرژانتین نیز متعهد شده است که اقتصاد کشورش را دلاری خواهد کرد و بانک مرکزی آن کشور را از بین خواهد برد.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/01/19/dollarise-caricom/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما